Uitleg: Google Zoekwoorden Analyse van Concurrenten
Ontdek Exact Hoe Je Alle Zoekwoorden van Jouw Top Concurrenten Ontdekt en Dit Gebruikt om Boven ze te Staan in Google.
Transcriptie: Google Zoekwoorden Analyse van Concurrenten
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video gaan we het hebben over het doen van een zoekwoorden analyse om alle belangrijke zoekwoorden van al je concurrenten te stelen. Ik ga je precies vertellen wat een zoekwoorden analyse van concurrenten eigenlijk precies is. Ik ga je vertellen waarom het zo ongelooflijk krachtig is en ik ga je tot in detail vertellen hoe je het doet.
Wat is een zoekwoorden analyse?
Een zoekwoorden analyse van concurrenten betekent dat je hun sites helemaal door gaat spitten en op zoek gaat naar zoekwoorden waar zij al wel op scoren en jij nog niet. Vervolgens kan je die zoekwoorden weer gebruiken om zelf weer verder te denken om tot nog meer zoekwoorden te komen. En dat betekent in feite dat jouw website net zo groot kan worden als al je concurrenten bij elkaar, want je vindt immers al hun zoekwoorden. En daardoor krijg je een gigantisch overzicht aan potentiële zoekwoorden waar jij op kan gaan scoren. Het is misschien wel de meest krachtige techniek om jouw webshop of website snel uit te breiden.
En om dat te doen, zijn we in eerste instantie eigenlijk alleen maar op zoek naar de volgende informatie: om welke zoekwoorden gaat het, wat is het maandelijks zoekvolume op die woorden en hoe groot is de concurrentie? Van de concurrenten willen we maar twee dingen weten en die gaan ze ons vertellen, of ze nou willen of niet. Op welke zoekwoorden scoren zij, waar wij nog niet op scoren en wat is het zoekvolume wat erbij hoort? Dus wat is de potentie die we nu missen?
En we gaan dat als volgt doen. In dit voorbeeld gaan we Ahrefs gebruiken als tool. Maar dat is een professionele tool en die kost best wel een hoop geld per maand. Dus als je die tool niet tot je beschikking hebt, kan je ongeveer hetzelfde onderzoek doen, maar dan via de Google AdWords Keyword Planner die gratis is. Dus tijdens het filmpje zal je zowel screenshots van Ahrefs als van de Google Keyword Planner voorbij zien flitsen. Maar als basis gebruiken we in dit filmpje dus Ahrefs.
Concurrenten verzamelen
Dus we starten de zoekwoorden analyse van de concurrenten met het verzamelen van een lijst concurrenten. Verrassend. En op het moment dat je die hebt, dan moet je ze even opdelen in hele grote websites die scoren op een ongelooflijk aantal grote zoekwoorden. Dus bijvoorbeeld een nieuwe site die een plekje in beslag neemt. Of een hele grote webshop zoals Bol.com. Dat is de ene helft en de andere helft zijn de kleine, niet-specifieke sites die vaak de echte keiharde concurrenten van jou zijn. En dat heeft te maken met de analyse die we zo meteen gaan doen, want we moeten ze iets anders behandelen.
Zoekwoorden analyse van de kleine concurrenten
Dus we gaan even beginnen met de kleine niche concurrenten. Je pakt de domeinnaam van de concurrent en die vul je in bij Ahrefs. Vervolgens klik je op de tab organische zoekwoorden. En dan krijg je een lijst met alle zoekwoorden te zien waar deze website op scoort. En geen enkele software is perfect, dus natuurlijk zal Ahrefs er een aantal missen. Maar over het algemeen is de website vrij accuraat, zeker als jouw concurrenten wat ouder zijn en wat langer bestaan. Hoe langer ze bestaan, meestal hoe accurater Ahrefs is. Vervolgens kan je ze eventueel filteren op een bepaalde positie. Stel dat je alleen de grootste zoekwoorden wilt hebben, dus qua volume. Stel dat je zegt ik wil alleen maar zoekwoorden hebben waar mijn concurrenten nu hoog op staan, dan kan je filteren op positie. Dus daar bovenin zie je verschillende filterfuncties, dat laat ik heel even aan jou, aan wat jij vindt dat belangrijk is.
Wij filteren meestal niet, want hoe meer zoekwoorden we hebben, hoe meer inspiratie we opdoen en hoe groter het potentieel is. Dus wat ons betreft hoe meer data, hoe beter. En dan kiezen we daarna wel strategisch wat het slimste is om mee te starten.
Dus je kan dit overzicht exporteren naar Excel en vanuit daar kan je gaan filteren. Of je kan het vanuit hier doen en in Excel opschrijven als je een zoekwoord tegenkomt wat interessant is. Maar hoe dan ook, je gaat een lijst maken met aan de linkerkant de zoekwoorden en aan de rechterkant de zoekvolumes. En schrijf alles op waarvan jij denkt dat het interessant is, nu of in de toekomst. Want in het slechtste geval gebruik je het zoekwoord niet.
En dan zal je waarschijnlijk merken dat je concurrenten scoren op zoekwoorden waar je misschien nog nooit over na hebt gedacht. En stop dan niet met denken, maar probeer vooral zelf na te denken van hé, ik zie dit zoekwoord, valt dit onder een bepaalde categorie? Kan ik hier een twist aan geven, zullen daar mensen waarschijnlijk ook op zoeken? En blijf zo doorgaan en doorgaan en doorgaan en laat die lijst met potentiële zoekwoorden doorgroeien.
En als je dit dus in de Google Keyword Planner wilt doen, dan werkt het als volgt: dan ga je eerst naar de Google Keyword Planner toe en dan vul je hier het adres van je concurrent in en dan krijg je ook een hele lijst met suggesties vanuit Google. Maar in onze ervaring werkt een tool als Ahrefs of SEMrush of een van de andere tools die zoekwoorden ook als functie hebben, werkt vaak beter dan Google. Want Google is gewoon niet zo heel erg goed.
Zoekwoorden van de grote concurrenten
Nu heb je de niet-specifieke sites al gedaan, maar je hebt nog die grote websites ook. Het proces werkt daarvoor hetzelfde, maar je moet even op één ding letten. Als je namelijk hier de lijst met zoekwoorden ziet van zo een grote site, dan kan dat wel in de miljoenen zoekwoorden lopen. En daarvan is 99% waarschijnlijk niet relevant. Dat is natuurlijk geen doen. Dus daarvoor moet je een filter hebben zoals deze, dat je op woorden kan zoeken. Dus stel dat wij een webshop zijn die laptops verkopen en we vullen hier Coolblue in, dan wil ik bij het filter bij woorden wil ik even zetten *laptop*. En dat betekent dat alles voor het woord laptop mag staan of na het woord laptop mag staan, maar dat ik alleen maar de zoekwoorden wil hebben waar het woord laptop in voorkomt. En op die manier hoef je niet al die zoekwoorden door te gaan, dan heb je een hele concrete lijst met ideeën. Het risico daar wel aan, is dat je bepaalde woorden, waar jij misschien nog nooit over hebt nagedacht, misloopt. Maar daar is niets aan te doen, want het alternatief is dat je alle zoekwoorden na gaat lopen en dat is onbegonnen werk.
Dus ik zal even een praktijkvoorbeeld laten zien. Wij zijn een webshop die laptops gaat verkopen en Coolblue is daarmee een van onze grote concurrenten. Dus we vullen Coolblue in en bij het woord vullen we *laptop* in. En in dit geval zeggen we weet je wat, we zijn een startend bedrijf, we kunnen nooit scoren op het woord laptop, dus we gaan in dit geval alleen op zoek naar echt de longtail zoekwoorden. Dus zoekopdrachten die bestaan uit drie woorden of meer of zoekopdrachten met een maximaal volume van vijfhonderd. En op die twee gaan we zoeken en daar gaan we eerst eens mee starten. Zelfs bij laptops vind je dan nog hele interessante ideeën.
Een van de eerste die we tegenkwamen met een zoekvolume van 450, is het woord laptopstudent. Dan denk je bij jezelf hé, dat is inderdaad interessant. Laptops voor studenten, daar zullen waarschijnlijk wel veel mensen op zoeken. En ja hoor, je hebt laptop student en je hebt heel veel verbasteringen daarvan en die bij elkaar zijn eigenlijk al een behoorlijk groot zoekvolume. Maar dan kan je verder denken en verder zoeken ook via deze lijst en dan kom je ook tot de conclusie dat mensen zoeken op het soort school waar zij heengaan. Dus een laptop voor middelbare schoolstudenten of middelbare scholieren, hogeschool of universiteit. Dus scholen en studenten en misschien zelfs wel de vakken die ze volgen, zijn hele goede zoekwoorden en potentiële pagina’s.
Maar je ziet hier bijvoorbeeld ook een zoekwoord als welke laptop past bij mij? Of welke laptop moet ik kiezen? Ook een heel belangrijk zoekwoord en eigenlijk zit er niet zo heel veel zoekvolume op en dat heeft veel woorden, dus de kans dat de concurrentie daarop laag is, is groot. Dus ook dat is een hele interessante waar je misschien niet meteen op zou zijn gekomen. En zo staan er nog veel meer in. Een goede, maar goedkope laptop. De beste 17 inch laptop. Een laptop met 32 GB ram. Of een zoekwoord als waar moet ik op letten als ik een laptop ga kopen? Nou, de lijst is nog veel groter, maar zo kan je dus inspiratie opdoen van wat zijn relatief kleine zoekwoorden waarvan de kans dus groter is dat ik als nieuwe webshop erop ga scoren, waar je niet in eerste instantie zelf aan zou denken. En als je dit doet bij al je grote concurrenten en ook misschien bij een paar sites die je niet per se als concurrent beschouwt, dan weet ik zeker dat je nog veel meer gaat vinden. Denk bijvoorbeeld ook nog aan woorden als laptopprijzen of -kosten. Of een laptop onder de honderd euro of onder de tweehonderd of onder de vijfhonderd euro. Allemaal zoekwoorden waar mensen waarschijnlijk op zoeken en door je concurrent helemaal leeg te trekken qua zoekwoorden, heb jij een mooi overzicht van alle pagina’s die je moet gaan aanmaken.
Zoekwoorden analyse door middel van URL’s
En ik heb nog een extra tip voor je. Als je nou een interessant zoekwoord vindt, dan kan je ook de URL waar dat zoekwoord op staat, die kan je ook nog eens even apart door Ahrefs gooien en dan krijg je alle zoekwoorden te zien waar die specifieke pagina op scoort. En op die manier kan je zeker weten dat je niet toevallig een zoekwoord of een verbastering vergeten bent. En hier kan je bijvoorbeeld zien over de studentenlaptops en dan zie dat één zo een pagina op heel zoekwoorden scoort, die niet een geweldig hoog volume hebben, maar alles bij elkaar is het een behoorlijk volume.
Stop niet met analyseren!
En als je al je concurrenten hebt leeggetrokken en je hebt die grote lijst, zorg er dan wel voor dat je zelf nog verder gaat nadenken. Kan je dit nog verder uitbreiden? Kan je dingen verder opsplitsen of kan je dingen weer op een hoop gooien? Maar in elk geval moet dit wel leiden tot gigantisch veel zoekwoordideeën en -mogelijkheden. Door deze zoekwoorden analyse van concurrenten elk jaar uit te voeren, weet je een zeker dat je niet een bepaalde trend mist of een actie misloopt die je concurrenten wel hebben gezien, want je weet precies waar je concurrent op scoort. En een tweede is dat jouw site de potentie heeft om groter te worden dan al die concurrenten bij elkaar die misschien niet elk jaar zo een analyse uitvoeren.
Ik weet zeker dat je aan deze hele krachtige techniek ongetwijfeld een hoop gaat hebben, al is het alleen maar heel veel inspiratie met hoe groot de potentie nog is voor jouw shop of site. Ik wens je heel veel succes met de uitvoering hiervan. Als je geen Ahrefs hebt, dan raad ik dus de Google Keyword Planner aan. Werkt iets minder goed, maar het idee is hetzelfde.
Heb je nog vragen of opmerkingen hierover, stuur dan een mailtje naar Bart@klikproces.nl of laat een reactie achter op onze video of op onze blog. Dan krijg je van mij een persoonlijk antwoord. En ik zie je graag terug bij de volgende video met nog veel meer advies over conversie optimalisatie, YouTube, Voice en SEO.