Zoekwoorden Bepalen en Prioriteren [100% Effectiever]

by Bart van der Meer november 28, 2019
Zoekwoorden bepalen en prioriteren

Ontdek Hoe Je 100% Effectiever Scoort in Google Door Jouw Zoekwoorden te Prioriteren op Basis van Veel Meer dan Alleen Zoekvolume.

Transcriptie: Zoekwoorden Bepalen en Prioriteren [100% Effectiever]

Hoi! Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen hoe je je zoekwoorden prioriteert.

Dus als je bezig bent om de vindbaarheid van je webshop of website te verbeteren en je hebt een hele grote spreadsheet met allerlei zoekwoorden, dan ga ik je precies uitleggen hoe je bepaalt met welk zoekwoord je als eerste aan de gang gaat.

Waarom is het Prioriteren van Zoekwoorden Belangrijk?

Prioriteren van je zoekwoorden is zo ongelooflijk belangrijk omdat dat ervoor zorgt dat je zo snel mogelijk kan groeien.

Als je precies in kaart hebt bij welke zoekwoorden de grootste mogelijkheden liggen of waar je het snelste op kan groeien, dan zorgt dat ervoor dat de gehele groei van je website of shop veel sneller gaat.

En je kan er ook rekening mee houden dat op bepaalde diensten, op bepaalde producten of productgroepen je waarschijnlijk nog even moet wachten op de grote verkopen omdat die onderaan je verbeterlijstje staan.

Een ander goed punt van deze prioritering is dat je je gaat onderscheiden van je concurrenten. Want als je hetzelfde doet zoals negentig procent van de mensen het doen, en dat is puur gebaseerd op het zoekvolume van een zoekwoord dan zit je dus ook met z’n allen te vechten om een paar zoekwoorden.

zoekwoorden prioriteren

En door je zoekwoorden goed te analyseren en te prioriteren kan je eigenlijk veel slimmer de markt benaderen en kan je veel slimmer gaan scoren in Google. In deze video krijg je dus de complete uitleg over hoe je je zoekwoorden kan prioriteren op basis van de dingen die jij belangrijk vindt.

Ik ga er in deze video wel van uit dat je je zoekwoorden al eigenlijk gegroepeerd hebt tot pagina’s en dat we dit per groep zoekwoorden gaan doen. Want je scoort eigenlijk een pagina in Google op verschillende zoekwoorden in plaats van dat je echt op 1 zoekwoord scoort.

Zoekwoorden Prioriteren Stappenplan

Dus dat moet je eigenlijk al voorbereid hebben. Maar als je dat hebt in een spreadsheet, gewoon een lijst van je zoekwoorden per pagina, ga ik je nu precies vertellen wat je moet toevoegen in dat spreadsheet om eigenlijk een duidelijk overzicht te krijgen van de zoekwoorden of de zoekwoordengroepen waar jij mee gaat beginnen.

Stap 1: Zoekwoorden Controleren

En het eerste wat je wil controleren zijn de zoekwoorden zelf. Want niet op alle zoekwoorden wordt ook evenveel geklikt. Sommige zoekwoorden hebben een enorm hoog volume maar daar valt eigenlijk niet zoveel op te winnen. Bijvoorbeeld, een woord als interessant, wordt heel veel op gegoogeld. Maar dat doen mensen om te kijken hoe je het woord interessant spelt.

Dus controleer al je zoekwoorden om te kijken dat er misschien niet veel op gezocht wordt omdat de spelling van het woord moeilijk is of om die te controleren.

Daarnaast moet je ook goed kijken dat het geen merknaam of geen bedrijfsnaam is. Bijvoorbeeld op Google Ads of Google adwords wordt veel gezocht, maar da’s gewoon een navigatieopdracht, mensen die namelijk willen inloggen op hun Adwords account. Dus ook al kan je daarop scoren, is de kans heel groot dat je niet zoveel klikken naar je site gaat krijgen.

potentie onderzoek

Dus als je bijvoorbeeld wilt scoren op de namen van concurrenten, op de namen van een bepaald merk, maar dat merk heeft zelf ook een website, hou er dan rekening mee dat de klikken die je maximaal kan krijgen, als je op plek 2 staat, want dat is doorgaans de hoogste positie, dat die klikken gewoon niet zo hoog zijn. Dus eigenlijk is de potentie voor dit zoekwoord niet zo hoog.

Dat geldt ook als iemand zoekt op bepaalde definities of een heel korte wat is opdracht of op een resultaat wat heel makkelijk weer te geven is. Zoals de uitslag van een voetbalwedstrijd of een bepaald inkomen van een persoon of de inwonersaantallen van een dorp of stad.

Alle informatie die heel makkelijk weer te geven is, die leveren vaak en niet zo veel conversies op, maar veel belangijker dat Google die informatie heel vaak in de zoekresultaten gaat tonen en dat zal met de jaren alleen maar toenemen. Dus zulk soort zoekopdrachten zijn doorgaans niet zo waardevol.

Stap 2: Potentie Zoekwoorden Bepalen

Dus voeg in je spreadsheet een kolom toe en daarin zet je eigenlijk de potentie. En dat heeft maar twee variabelen, 1 de potentie is laag op het moment dat die zoekwoorden voldoen aan een van de dingen die ik net noemde.

Dus het is een merknaam of een bedrijfsnaam of het is een definitie of het is een hele simpele vraag, dan is de potentie laag. En als die niet een van die voorwaarden heeft, dus het is een normaal zoekwoord zoals bureaustoel kopen, dan is de potentie hoog.Dus daar begin je mee en dat maakt als het goed is al een splitsing tussen verschillende pagina’s.

Stap 3: Concurrentie Onderzoek

Dan gaan we door naar en concurrentieonderzoek. En in deze video zal ik dat heel simpel proberen te houden. Pak de pagina waar je op wil scoren en pak daarvan het grootste zoekwoord of misschien de grootste twee of drie zoekwoorden. Google erop en kijk wat voor top vijf resultaten je tegenkomt organisch. Want het grote verkeer in klikken zit altijd in die top vijf.

Als je in die top vijf allemaal bekende namen ziet, bol.com, Coolblue, Zalando, MediaMarkt, dan is de kans dat jij erop gaat scoren meteen een stuk kleiner. Dus als veel van die namen in de top vijf voorkomen, dan is de concurrentie dus hoog.

concurrentie onderzoek

Als je niet per se bekende namen tegenkomt, dan raad ik je aan om per pagina en de website in z’n geheel om die even na te lopen. Dus je opent de pagina van die top vijf. En dan kijk je even kort, wat is de kwaliteit van het antwoord.

Stap 4: Lage Competitieve Zoekwoorden Filteren

Dus als het een blogbericht is, hoe goed is het bericht, zowel in de lengte van de tekst als in de kwaliteit van de tekst en hoe goed bevredigt het de behoefte van de bezoeker. En als het een e-commerce resultaat is, een productpagina of een categoriepagina, dan klik je hoe groot het assortiment is, of mensen daadwerkelijk kunnen kopen wat ze zoeken etc. Dus wat is de kwaliteit van de pagina die scoort in Google?

Daarnaast raad ik je ook aan om via een backlink checker zoals ahrefs, even te kijken hoeveel backlinks verwijzen er naar die specifieke pagina. Zodat je een idee krijgt van de concurrentie op het zoekwoord, dan moet je echt gaan link builden.

En hoe actief is het bedrijf op die pagina? Want als je ziet dat er consistent het afgelopen jaar naar gelinkbuilt is, dan betekent het dat de concurrenten daar dus ook druk mee bezig zijn. En datzelfde doe je eigenlijk ook even voor het hele domein.

concurrentie onderzoek

Dus in plaats van dat je bijvoorbeeld hebt, bartvandermeer.nl/bureaustoelen kijk je ook gewoon even naar bartvandermeer.nl, hoe sterk is het domein, hoeveel backlinks gaan erheen, hoe actief zijn ze met link builden, en wat is de kwaliteit van die backlinks.

Zo krijg je niet alleen een gevoel voor die specifieke pagina die jou in de weg staat, he die scoort op het zoekwoord waar jij op wil scoren. Maar ook hoe actief is die concurrent en hoe groot is de kans dat die mij gaat tegenwerken als ik m’n best ga doen.

En ik raad je aan om de concurrentie in je spreadsheet toe te voegen en die bijvoorbeeld op drie of vijf niveaus weer te geven. Bijvoorbeeld, laag, gemiddeld, hoog, of zeer laag, laag, gemiddeld, hoog en zeer hoog.

Op deze manier kan je een idee krijgen van wat de concurrentie is voor elke groep met zoekwoorden. En natuurlijk wil je dat de concurrentie zo laag mogelijk is.

De beste indicatie voor lage concurrentie is websites die er niet uit zien, misschien zelfs niet eens responsive zijn of als je veel vraag en antwoordsites, forums of hele oude blogberichten tegenkomt. Dat zijn hele goeie tekenen dat het een laag competitief zoekwoord is.

Stap 5: AIDA-Formule

Dan voeg je een rijtje toe met AIDA en ik hoop dat je er bekend mee bent maar de AIDA-formule is een goede manier om eigenlijk aan te geven hoe ver zit iemand in de salesfunnel? Hoe groot is de kans dat iemand die op dit woord zoekt ook daadwerkelijk meteen iets gaat kopen? Of een offerte aanvraagt of het doel bereikt wat jij wil.

En AIDI staat voor Attention, Interest, Decision, Action en hoe verder iemand in de funnel is, hoe groter de kans is dat iemand converteert en dus daadwerkelijk iets bij jou koopt of een offerte aanvraagt, maar in elk geval iets waar je omzet uithaalt.

aida formule

Dus voeg een van die vier letters of eigenlijk een van die vier woorden toe in je spreadsheet zodat je voor jezelf duidelijk weet hoe ver zit iemand in de salesfunnel.

En je wil natuurlijk dat iemand zo ver mogelijk in de salesfunnel zit, want des te groter is de kans om daar meteen omzet uit te halen.

Stap 6: Leads

Dan voeg je nog een kolom toe met leads. En als je een website of een webshop hebt dan gebruik je de kolom een klein beetje anders.

Webshop

Voor een webshop ga je eigenlijk kijken hoeveel bezoekers heb ik nodig om een verkoop te doen? Dus heb ik 100 bezoekers nodig of heb ik tien bezoekers nodig of heb ik twee bezoekers nodig? Want het aantal bezoekers wat je nodig hebt om 1 sale te genereren bepaalt nogal wat de potentie is van die pagina.

Website

Als je een website hebt dan schrijf je daar eigenlijk hetzelfde op maar dan hoeveel bezoekers heb ik waarschijnlijk nodig om een lead te genereren. Dus wat is m’n conversie percentage van bezoekers naar leads of naar sales?

leads

Bij een website voeg je vervolgens nog een kolom toe, een kolom die een webshop niet nodig heeft. Namelijk, hoeveel leads heb ik nodig om een sale te maken?

Dus als er 100 bezoekers op m’n site komen, en daarvan worden er 4 een lead en ik heb 4 leads nodig voor 1 sale dan heb je dat dus heel duidelijk in kaart gebracht. Dan weet je precies per zoveel bezoekers heb ik zoveel sales en bij een webshop heb je dat dus al zonder die extra kolom nodig te hebben.

Stap 7: Financiële Getallen

Daarna voeg je nog een kolom toe en daarin ga je de keiharde getallen zetten. En afhankelijk van wat je prettig vindt voeg je daar je omzet in, of je winst, dus hoeveel verdien je per verkoop.

En let erop dat je dit getal zo concreet mogelijk wil en hoe dichterbij je bij de nettowinst kan komen, hoe duidelijker het is waar je de focus op wil leggen. Want niet elke omzet brengt dezelfde brutomarge met zich mee en niet alle grote brutomarges resulteren ook in een grote nettowinst.

financiële getallen

Dus zorg ervoor dat je hier met getallen werkt waar jij of je manager of je organisatie zich prettig bij voelt. En als je winst en je marges overal hetzelfde zijn, dan kan je bijvoorbeeld makkelijk gewoon met omzet werken.

Stap 8: Schatting Hoeveelheid Moeite

Dan voeg je nog een kolom toe want we zijn nog niet klaar waarin je eigenlijk probeert een schatting te maken, hoeveel moeite moeten we doen om dit resultaat te verbeteren. Is dat een uur werk, is dat een dag werk, is het een week werk?

En je kan eventueel toevoegen of je daar specifieke mensen voor nodig hebt. Bijvoorbeeld in een kleine organisatie kan je de namen van de personen toevoegen en in een grote organisatie kan je bijvoorbeeld de afdelingen toevoegen want niet alles gaat even makkelijk.

Als je namelijk voor alles een copywriter nodig hebt maar die copywriter is altijd druk dan betekent dat er een hele lange doorlooptijd in gaat zitten voordat die pagina’s eindelijk aan de beurt zijn.

schatting van inspanning

Op het moment dat je een developer nodig hebt en development is druk, krijg je hetzelfde verhaal. Maar misschien heb je wel een copywriter die heel veel tijd over heeft en dan zou het veel makkelijker zijn als je alle copywriting stukken als eerste aanpakt.

Dus hierin kan je eigenlijk toevoegen hoeveel moeite moeten we doen, bijvoorbeeld, in tijd, in uren of in namen van personen om dit probleem opgelost te krijgen om de pagina tot dat nieuwe niveau te brengen.

Stap 9: Positie Zoekwoorden

Dan voeg je nog toe wat je huidige positie is op bepaalde zoekwoorden en een pagina vertegenwoordigt natuurlijk een groep met zoekwoorden dus meestal pak je de positie van het hoofdzoekwoord of je pakt een gemiddelde van bijvoorbeeld de drie grootste of de vijf grootste zoekwoorden. Die voeg je toe, want een pagina die al scoort en die al hoog staat is doorgaans makkelijker hoger te brengen dan een pagina die helemaal niet bestaat of op een positie die bijvoorbeeld 100 is en om die omhoog te brengen.

Dus voeg de huidige positie toe van de zoekwoorden. En dat is in principe genoeg om mee te werken.

positie zoekwoorden

En dan heb je dus een behoorlijk grote spreadsheet, daar gaan een hoop getallen, daar gaat een hoop tijd in zitten. Maar als je het allemaal invult dan kan je in feite door je eigen sorteermogelijkheden toe te voegen, kan je dus heel makkelijk bepalen waar gaan we mee beginnen. Maar als je het echt professioneel wil doen, dan zijn er eigenlijk nog drie stukken die je moet toevoegen om je spreadsheet nog wat beter te maken.

Stap 10: Linkbuilding Kans

En de eerste die je toevoegt is hoe groot is de kans dat we voor deze pagina ook direct kunnen link builden.

En da’s bijvoorbeeld met verkooppagina’s of met e-commerce resultaten vrij lastig maar met blogartikelen soms veel makkelijker. Dus als de kans op linkbuilding vrij groot is, omdat je een bepaald type pagina gaat maken. Dan is daarmee eigenlijk de kans dat die snel omhooggaat in Google eigenlijk veel groter. In elk geval veel groter dan wanneer je alleen de pagina verbetert.

linkbuilding

Dus je kan een kolom toevoegen waarbij je aangeeft hoe groot is de kans dat we voor deze pagina direct kunnen link builden en daar ook resultaat uithalen.

Stap 11: Google Maps Check

Dan kan je nog toevoegen of d’r Google Maps in een resultaat worden weergegeven of niet, want als je een lokale zoekopdracht doet dan staan er bijna altijd Google Maps in en die Google Maps resultaten staan bijna altijd bovenaan.

En dat betekent dat de klikken die jij gaat krijgen op die eerste of op die tweede organische resultaat, vele malen lager zijn. Want doorgaans zit het geld echt in de Google Maps. Dus door toe te voegen of er een Google Maps resultaat wordt weergegeven ja of nee, kan dat een extra filter optie zijn en meestal raden we dat wel aan. Om de Google Maps resultaten meteen eruit te filteren op het moment dat je organisch wil scoren.

google maps

Als je natuurlijk wel in die Google Maps wil scoren en je hebt verschillende locaties of de locatie waar je voor gaat daar zit je ook, dan kan het een reden zijn om te zeggen, nee we gaan eerst op de Google Maps resultaten scoren.

Maar hoe dan ook, als je ’t echt goed wil aanpakken, moet je dat meenemen in je overweging. Want het zou zonde zijn als je een prachtig zoekwoord hebt gevonden met een redelijk zoekvolume, met weinig concurrentie en je scoort erop maar het blijkt dat je onder de Maps blijft steken en daardoor toch niet zo veel klikken krijgt als je zelf verwacht.

Stap 12: Zoekvolume

En volgens mij heb ik het niet specifiek genoemd maar natuurlijk voeg je het totale zoekvolume toe van alle zoekwoorden die op een pagina voorkomen.

Dus als je een pagina wil gaan scoren op drie zoekwoorden, en die zoekwoorden hebben allemaal een zoekvolume van 100 dan is het totale zoekvolume voor die pagina 300. En uiteraard speelt het totale zoekvolume, de totale potentie een rol mee in je overweging.

zoekvolume

En ook als je heel veel zoekwoorden hebt dan moet je toch het totale volume van die 20 of 30 zoekwoorden bij elkaar optellen om de totale potentie weer te geven.

Stap 13: Zoekwoorden Prioriteren

Dan heb je eigenlijk alles in een eenvoudig spreadsheet. En dan is het een kwestie van filteren op dingen die jij belangrijk vindt. Dus wij raden altijd aan, als je relatief nieuw bent, begin dan altijd met lage concurrentie, dus filter eerst op waar de concurrentie laag is en neem dan pas andere dingen in oiverweging, maar als je zoekvolume belangrijker vindt, of als je linkbuildingmogelijkheid belangrijker vindt of als je de omzet belangrijker vindt, dat is helemaal aan jou.

Maar op deze manier kan je zelf filteren in de spreadsheet wat je belangrijk vindt en op basis daarvan kan je alles prioriteren. En wat bij kan helpen is door helemaal aan de linkerkant een kolom prioriteit toe te voegen waar je dan heel simpel 1,2,3,4,5 kan gaan toevoegen op basis van de prioriteit die jij of die jullie zelf bepaald hebben.

Ik wens je heel veel succes met het prioriteren van je zoekwoorden. Heb je hier nog vragen over, stuur dan een mailtje naar bart@klikproces.nl of laat een reactie achter in de comments op het YouTube kanaal, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. En anders dan zie ik je graag terug bij de volgende video met nog veel meer advies over Voice Search, over conversie optimalisatie, over YouTube en over SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *