Zoekwoorden Checken op Zoekvolume, Aantallen en Bruikbaarheid
Leer Exact Hoe Je Zoekwoorden Controleert op Zoekvolume, Aantallen en Bruikbaarheid.
Zoekwoorden Checken op Zoekvolume, Aantallen en Bruikbaarheid Transcriptie
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies vertellen hoe je het zoekvolume checkt van al jouw zoekwoorden.
En dat lijkt voor sommige mensen gemakkelijk, maar er zitten nogal wat addertjes onder het gras als je dat gaat doen.
Wat het inhoudt, waarom het zo belangrijk is, ik ga je alle addertjes onder het gras leggen en ik ga je acht tools geven waarmee jij het zoekvolume zelf kan checken.
Zoekvolume van Zoekwoorden Controleren
Wat het zoekvolume checken in Google precies inhoudt, is eigenlijk vrij gemakkelijk. Je hebt een bepaald zoekwoord en je wilt weten hoeveel mensen zoeken erop per maand? Maar daar kan je bepaalde criteria aan geven.
Bijvoorbeeld wil ik alleen de mensen in Nederland hebben of wereldwijd? Wil ik dat per stad hebben of een andere regio? Wil ik dat in het Engels checken of in het Nederland, zo zijn er verschillende criteria die je moet hanteren voor dat je een duidelijk antwoord hebt van hoeveel mensen er per maand op zoeken.
En het allereerste wat je moet weten om het zoekvolume echt goed te snappen, is ik heb een bepaald zoekwoord, hoeveel zoekwoorden zitten daar nog omheen die eigenlijk hetzelfde resultaat opleveren waardoor het zoekvolume wat die woorden hebben bij elkaar op moet tellen.
Stap 1: Zoekwoorden Groeperen
Dus stel dat je bijvoorbeeld wilt scoren op het woord traplift, maar je ziet ook dat veel mensen zoeken op het woord traplift kopen. Dan is het de vraag van moet ik die twee eigenlijk bij elkaar optellen? Is dat eigenlijk min of meer hetzelfde zoekwoord? Nou in dit geval denk ik het niet, want op het moment dat je op traplift googelt, dan is dat een algemene vraag en op traplift kopen is het een hele specifieke vraag.
Als er iemand zoekt op een woord als traplift laten monteren of traplift laten installeren, dan is het waarschijnlijk wel hetzelfde. Dus voor dat je je zoekvolumes gaat checken, moet je eigenlijk al je zoekwoorden die dezelfde intentie hebben bij elkaar groeperen.
En als je erover twijfelt, is het eigenlijk heel gemakkelijk, toets een zoekwoord in in Google, kijk welke resultaten je ongeveer ziet, pak het volgende zoekwoord, typ die ook in in Google, check weer de resultaten. En als de resultaten zo een beetje hetzelfde zijn, dan betekent het dat je de zoekwoorden moet groeperen, want volgens Google hebben ze dus dezelfde intentie.
Dus het gaat niet alleen om dat ene zoekwoord. Als je echt de potentie wilt weten van een zoekwoord of eigenlijk een zoekwoordengroep, dus het maken van een pagina, dan moet je alle vergelijkbare zoekwoorden bij elkaar groeperen.
En we weten uit ervaring in sommige gevallen zijn al die kleine zoekwoorden waar misschien maar tien of twintig of dertig verkeer op zit, extreem belangrijk en kunnen dat er zoveel zijn dat je uiteindelijk op duizenden zoekopdrachten per maand uitkomt. Dus wees hier zorgvuldig in.
Stap 2: Inschatting Percentage Kans op Klikken
Het tweede punt waar je goed over na moet denken en sommige tools kunnen je daarbij helpen, is als er iemand hierop googelt, hoe groot is de kans dat die ook daadwerkelijk ergens op klikt? Want er zijn twee belangrijke redenen waarom iemand niet klikt.
Simpele Vraag + Antwoord
Een is hij zoekt op een heel simpel antwoord wat hij tegenwoordig al in Google krijgt. Dus bijvoorbeeld de definitie van een woord, een hele simpele wat is vraag of hij wilt een antwoord krijgen op een rekensom of op een vraag als wat verdient Denzel Washington?
Dat is een belangrijke reden waarom waarschijnlijk wel veel wordt gezocht op een zoekwoord, maar de kans dat je die klik gaat krijgen, niet zo groot is.
Bepaald Merk
Een ander voorbeeld daarvan is als iemand zoekt op een bepaald merk, dan kan er wel een hoop zoekvolume op zitten, maar die klik gaat waarschijnlijk toch naar dat merk zelf.
Neem als voorbeeld Google AdWords of tegenwoordig Google Ads. Er zit een heel hoog zoekvolume op, maar de meeste mensen die erop zoeken, gingen gewoon naar de tool en gaan aan de slag, die kijken niet eens naar de rest van de resultaten. Dus daar kunnen wel twintig- of dertigduizend mensen per maand op zoeken, maar hoe interessant is het nou? Waarschijnlijk niet zo.
Spelling van een Woord
En het laatste punt is als mensen zoeken op de spelling van een woord. Dus sommige woorden hebben een gigantisch zoekvolume, maar dat komt omdat mensen niet weten hoe ze dat woord moeten spellen, dus googelen ze, Google corrigeert ze eventueel en ze gaan weer verder.
Woord met Dubbele Betekenis
Een laatste punt kan zijn dat een woord een dubbele betekenis heeft. Bijvoorbeeld dat het in een andere branche ook iets betekent, waardoor de potentie niet zo groot is. Neem het woord SEO bijvoorbeeld, een jargonterm uit ons vak.
SEO staat voor search engine optimization, maar je hebt ook een bureau en dat heet het SEO Economisch Onderzoek. En vroeger, als je zocht op SEO, stond dat bureau ook heel erg hoog.
Volgens mij is hij inmiddels redelijk uit de zoekresultaten, maar ook zo een andere term of een ander bedrijf uit een ander vakgebied kan je klikken kosten die je toch nooit had binnengehaald en daarmee eigenlijk kunstmatig, voor jou in elk geval, het zoekvolume hoger brengen dan dat het is.
Dus je moet echt per term goed nadenken en goed kijken en even controleren in Google, klikken mensen wel daadwerkelijk op resultaten op het moment dat ze hierop zoeken?
Stap 3: Zoekvolumes van Zoekwoorden bepalen
Dus als je dat hebt bepaald, dan gaan we nu naar het daadwerkelijk bepalen van zoekvolumes toe. En hoe dat werkt, is eigenlijk heel eenvoudig, welke tool je ook gebruikt.
Namelijk je opent de tool, je plaatst je zoekwoord of zoekwoorden erin en dat kan wel met honderden tegelijk meestal en vervolgens krijg je terug vanuit die tool hoeveel mensen per maand erop zoeken.
Maar ook hier nog een laatste waarschuwing, er is geen enkele tool en daar bedoel ik letterlijk mee geen enkele, die echt betrouwbare zoekvolumes teruggeeft. Dus verschillende tools zullen je een verschillend antwoord geven en er is geen enkele tool die echt betrouwbaar is. Ook niet de Google Keyword Planner van Google zelf.
En een reden daarvoor is dat de informatie er gewoon vaak niet is. Google zelf geeft niet-betrouwbare informatie. De Google Keyword Planner voegt bijvoorbeeld zoekwoorden samen, zodat het zoekvolume hoger lijkt dan dat het daadwerkelijk is. En heel veel tools halen hun data weer uit de Google Zoekwoordenplanner, dus dat heeft geen zin. En ook tools die aparte data hebben, daarvan is het ook niet altijd betrouwbaar, wat ze zelf ook toegeven.
Dus zie het niet als een absoluut iets, maar zie het als een indicatie hoeveel verkeer er ongeveer op zit en zit dat in de tientallen, in de honderd of in de duizend.
Keyword-Tools
Dat gezegd te hebben, krijg je nu een overzicht van eigenlijk alle keyword tools die je kan gebruiken.
Je hebt de zoekwoordenplanner of de Keyword Planner van Google, de Google Search Console, je hebt Ahrefs, dat is de tool die wij veel gebruiken, supergoede, kan hem van harte aanbevelen.
Je hebt SEMrush, WordStream, Ubersuggest, Yoast suggest, AnswerThePublic, LongTailPro, Keywordtool.io, Keywordfinder of KWfinder, SEO Cockpit, de Moz keyword tool en Keywords Everywhere. Ongetwijfeld heb je nog meer tools, maar dit zijn wel een beetje de bekende.
En elk van deze tools kunnen je helpen om het zoekvolume te bepalen. In dit filmpje ga ik niet precies laten zien wat de verschillende tools kunnen en niet kunnen en wat ze precies kosten, maar elk van deze tools kan je ervoor gebruiken.
In dit voorbeeld ga ik de Google Keyword Planner gebruiken om te laten zien hoe je daarin je zoekvolumes kan bepalen. Onder andere omdat het gratis is en omdat het de meest gebruikte is. Bijna iedereen die zoekvolumes wilt weten, die opent de Google Keyword Planner, typt daarop woorden in en gaat aan de slag met het antwoord, wat dus niet klopt, zoals ik je net verteld heb.
Zoekwoorden Checken Google Keyword Planner
Dus eerst moet je daarvoor een Google Ads account hebben, daar log je vervolgens op in en dan klik je even door zoals je hier zo ziet en dan open je de Google Keyword tool. En daar kan je vervolgens zoekwoorden invullen.
Dat kunnen er een zijn of dat kunnen meerdere zijn, als je alleen maar de zoekvolumes wilt weten, raad ik je aan om er gewoon zoveel mogelijk in te zetten en dan krijg je het snelste het antwoord.
En als je dat doet, kan je dus hier zien, dan krijg je een heel mooi lijstje met de verschillende zoekwoorden en het zoekvolume wat erbij hoort per maand in Nederland in dit geval. Maar je kan dus de locatie nog zelf instellen. Dus stel dat je alleen het zoekvolume wilt weten in Amsterdam of in een andere specifieke locatie of dat je zegt ik wil ook het Engelse zoekvolume erbij, bijvoorbeeld omdat ze in jouw branche veel Engels praten of dat er veel Engelse woorden gebruikt worden. zo kan je nog een beetje spelen met de tool om de volumes wat te wijzigen.
Een laatste tip die ik je daarbij wil geven, als je lokale zoekwoorden wilt hebben, dan moet je namelijk nog iets doen. Stel je voor dat jouw zoekterm is traplift monteren plus een plaatsnaam, bijvoorbeeld Amsterdam. Of je wilt eigenlijk überhaupt het zoekvolume weten van mensen die zoeken op trapliften in Amsterdam. Dan moet je eigenlijk op twee manieren onderzoek doen.
Een eerste is dat je als regio instelt Amsterdam, misschien wat omliggende gebieden en vervolgens leg je al je zoekwoorden in de planner. En die geeft je dan terug hoeveel mensen erop zoeken in Amsterdam.
En het volgende wat je moet doen, is dat je de tool instelt op heel Nederland en vervolgens aan al je zoekwoorden het woord Amsterdam toevoegt. Want dan krijg je mensen die misschien niet in Amsterdam aanwezig zijn op dat moment, maar die wel op zoek zijn naar een traplift monteren in Amsterdam, bijvoorbeeld omdat ze ergens anders werken.
Zoals je bezig bent met lokale zoekvolumes, krijg je dus de volumes uit Amsterdam, zonder dat er Amsterdam is ingevoegd. En je krijgt een rijtje met het woord Amsterdam erin gezet op Nederland. En dat is het.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig, maar er zijn een aantal belangrijke dingen die je van tevoren moet controleren en je weet dus dat de volumes niet betrouwbaar zijn. Misschien dat de volumes uit de Google AdWords keyword tool het allerslechtste zijn. Dus zie het als richtlijn en niet als een absoluut iets.
Heb je hier nog vragen over, mail dan naar Bart@klikproces.nl. Of laat een reactie achter op de video of op de blog, dan krijg je van mij een persoonlijk antwoord. En zo niet, dan zie ik je graag bij de volgende video met nog veel meer advies over SEO, maar ook over conversie optimalisatie, over YouTube en over Voice Search.