Zoekwoordenonderzoek voor een Lokale Website (Deel 4)
Exacte Stappenplan om ALLE Zoekwoorden te Vinden Voor Jouw Lokale Vindbaarheid. Hoe Je Zoekwoorden Vindt, Controleert en Hoe Je Alles Prioriteert.
Transcriptie Zoekwoordenonderzoek voor een lokale website (deel 4)
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies laten zien hoe je de juiste zoekwoorden kan vinden voor jouw lokale pagina’s, voor jouw lokale website, voor jouw lokale bedrijf door een goed, lokaal gericht zoekwoordenonderzoek te doen.
Dat gaan we redelijk simpel houden en we gaan alleen maar gratis tools gebruiken, dus ik ga niet mega de diepte in, maar ik ga je wel alle handvatten geven zodat je zelf uit de voeten kan.
In deze video gaan we het hebben over de verschillende soorten zoekwoorden die er zijn en wat interessant is voor jou. We gaan het hebben over hoe je je diensten en producten zoveel mogelijk kan opbreken. Ik ga het over de tools hebben of in dit geval de Google Adwords Keyword Planner, want dat is de enige tool die we gaan gebruiken. Maar als je lokaal onderzoek doet is het wel belangrijk dat je een paar instellingen goed zet. Dus dat ga ik laten zien.
+Vervolgens ga ik laten zien wat er dan allemaal voor zoekwoorden uit komen en hoe je die op een goede manier groepeert en ik ga je laten zien waarom lokale SEO en zoekwoordenonderzoek daarvoor, waarom je dat eigenlijk altijd controleert via Amsterdam. En dat heeft niks met de geografische ligging van Amsterdam te maken, maar met wat anders.
Long tail en short tail zoekwoorden
Dus om te beginnen heb je twee soorten zoekwoorden. Long tail en short tail. Long tail zoekwoorden, dat zijn eigenlijk is dat de bovenste 30% en dat zijn niet zo heel veel zoekwoorden.
Het ligt een beetje aan je branche en aan je markt, maar zeker als we het over lokale vindbaarheid hebben zijn dat maar een paar woorden. Misschien 10. 20 zou ik veel vinden. En dan hebben we het over woorden of zoekopdrachten die bestaan uit weinig woorden, bijvoorbeeld occasions Utrecht. Want we zijn nog steeds, zoals in deze hele serie, zijn wij een occasion dealer in Utrecht. Dus occasions Utrecht heb ik niet gecontroleerd, maar dat is ongetwijfeld een wat algemener woord, bestaat dus uit twee woorden. Daar zal heel veel verkeer op zitten en er zal heel veel concurrentie op zitten, want wie er nu als autodealer zijnde niet scoren op het woord occasion Utrecht.
Daarnaast heb je een stukje van 20% wat een stuk minder concurrentie heeft. Dat zijn zoekopdrachten die bestaan uit 2 of 3 woorden. Daar zijn er ook iets meer van, maar het volume is wel wat lager. En al die woorden bij elkaar maken 20% op van het totale zoekvolume van de markt. 70% van het totale zoekvolume zit doorgaans op woorden met meestal lage concurrentie. Zoekopdrachten die bestaan uit 3 woorden of meer. En dit zijn eigenlijk de woorden die over het algemeen voor het grijpen liggen, maar om deze hele 70% te pakken moet je meestal wel meer content, meer pagina’s maken dan als je op een paar short tail zoekwoorden wilt scoren.
Je moet voor jezelf bepalen: ga ik beginnen met de hoge concurrentie, met het stukje middel of met het stukje laag en wil ik eigenlijk een kleine website hebben met maar weinig pagina’s, dan raad ik je aan om hier mee aan de slag te gaan. Heb je bijvoorbeeld ben je goed in copywriten, heb je een bedrijf dat een team heeft zitten of dat één iemand heeft zitten die content kan ontwikkelen, dus de teksten, afbeeldingen, eventueel video’s, dan raad ik je aan om hiermee aan de slag te gaan, want hier kan je veel sneller resultaat boeken. Ook is het belangrijk om te weten dat zowel de long tail, sorry, zowel de long tail als de short tail, ik zal even het scherm weer schoonmaken. Ja, beter.
Winstgevende zoekwoorden
Zowel de long tail als de short tail kunnen allebei veel omzet opleveren, kunnen allebei heel winstgevend zijn, kunnen allebei goede zoekwoorden hebben, dus daar is verder geen verschil in. De vraag is vooral: hoe groot wil je je website maken en hoeveel moeite wil je daarvoor doen ten opzichte van de zoekwoorden waar je op wilt scoren. Dus dat is een overweging die je voor jezelf moet gaan maken en uit het onderzoek dat zo meteen gaat volgen en ik ga je laten zien hoe je dat moet doen, krijg je alle zoekwoorden te zien, mag je zelf bepalen hoe je het gaat aanpakken.
We hebben een hele reeks video’s gedaan specifiek over long tail zoekwoorden, hoe je daar een complete zoekwoordenstrategie omheen bouwt, hoe je deze woorden kan benutten om eigenlijk ook op deze woorden te scoren. Dus mocht je hierin geïnteresseerd zijn, we hebben, het is volgens mij een zesdelige reeks, daarin leggen we alles uit over wat voor woorden het zijn, hoe belangrijk ze zijn, hoe je ze vindt, et cetera. Maar daar gaan we het nu verder niet over hebben. Dus dat is iets belangrijks om te weten en tijdens dit zoekwoordenonderzoek zal je zelf vanzelf zien wat short tail en long tail is.
Zoekwoorden onderzoek
Belangrijk voor het zoekwoordenonderzoek is dat je gaat proberen jouw producten en diensten zo veel mogelijk op te breken en op zoveel mogelijk manieren te omschrijven. Wij zijn in dit voorbeeld een autodealer in Utrecht, dus ik ga even mijn Excel-bestand erbij pakken. En ik begin gewoon hier met schrijven.
Ik zit in Utrecht, dus plaats staat eigenlijk wel vast. Wat verkoop ik? Ik verkoop occasions. Een ander woord voor occasions is eigenlijk tweedehands. En tweedehands kan je eigenlijk ook zo schrijven en zo schrijven. Dus die noteer ik even allemaal. En ik verkoop alleen auto’s. Laat ik het daar even bij houden.
Maar. Laat ik het even zo doen. Plaatsnaam. Maak ik er even control L een tabel van. Plaatsnaam. Hoe ga ik dit noemen. Ik weet het even niet, ik noem het even soort. Voertuig. Dan verkoop ik heel veel soorten occasions in mijn fictieve autodealerschap in Utrecht en die auto’s hebben allemaal een merk. Fiat. Volkswagen. En al die merken hebben ook weer modellen. En al die modellen hebben ook weer een type. Bijvoorbeeld Volkswagen heeft de Golf en de Polo. En het modeltype weet ik dan niet zo goed. Ga ik even een tel opzoeken. GTI bijvoorbeeld. Dus die ga ik allemaal opschrijven. Je kan je voorstellen als je een echte dealer bent, dan gaat deze lijst natuurlijk veel langer worden. Want waarschijnlijk verkoop je misschien wel alle merken auto’s, heel veel modellen, heel veel types, dus dit gaat echt een heel uitgebreid schema worden. Maar voor dit filmpje ga ik dat niet doen.
Dan hebben alle auto’s hebben ook een bouwjaar. 2010, 2011, etcetera. Ze hebben ook allemaal een kleur. Zwart en wit zijn denk ik veelvoorkomende kleuren. En zo ga je dit schema eigenlijk helemaal aanvullen met alle eigenschappen en alle mogelijkheden die je kan bedenken. Dus dat betekent dat er waarschijnlijk heel veel accessoires bij komen, dat er bijvoorbeeld ook een bedrag bij komt, want ongetwijfeld dat mensen zoeken op: ik wil een auto van 5000 of van 6000 of van 7000 euro. En zo vul je dit schema aan met eigenlijk alle eigenschappen rondom de producten of diensten die je levert.
En nu zit ik te denken: de producten zijn inderdaad de auto’s met de bouwjaren en de kleuren, dat is een belangrijk stuk. Maar zijn er nog andere manieren waarop iemand misschien het kopen van een auto beschrijft? Daar zei ik al: kopen. Koop, kopen, bestel, bestellen. Dat zijn ook wel belangrijke woorden.
Dan heb je nog de, zijn dat bijwoorden? Volgens mij noem je dat bijwoorden. Goedkoop, goedkope, aanbieding, aanbiedingen. Of het zijn bijwoorden of bijvoegelijk naamwoorden. Ik zoek het even op. Zie je, ik zat fout, het is een bijvoegelijk naamwoord, maar een kleur ook, dus ik ga het even noemen goedkoop ga ik het even noemen. Oftewel het geeft aan dat mensen niet bereid zijn de volle pond te betalen. En ik als occasion dealer in dit geval wil zulke klanten wel hebben.
Maar de vraag is: zijn er nog misschien andere soorten zoekwoorden die ik nu hardop kan bedenken die ook aangeven dat mensen op zoek zijn naar een autodealer? Misschien het woord dealer. Heb ik nog niet staan. Ik weet ook niet zo goed onder welke categorie die moet vallen. Dealer, bedrijf, naam bedrijf noem ik ‘m even. Maakt niet zo heel veel uit. Zijn er zo nog meer woorden? Niet dat ik zo snel even weet. Ik zou hier misschien nog autodealer ook kunnen toevoegen. Ik zit wel te bedenken dat, ik heb nu als plaatsnaam Utrecht, maar ik zou ook nog verschillende wijken van Utrecht kunnen doen, bijvoorbeeld Overvecht. Schrijf ik dat zo goed? Utrecht Overvecht. Ja, met een g. Verschillende wijken van Utrecht kan ik dus ook noemen. Op het moment dat dat relevant is.
En zo schrijf je eigenlijk alle zoekwoorden op die je kan bedenken of waar je misschien wat mee kan op een later moment. Dus in het geval van een autodealer is dat echt heel veel werk, dat ontken ik niet. Voor de meeste lokale, want ze hebben zo ongelofelijk veel auto’s en modellen en producten. Voor de meeste lokale bedrijven of bedrijven die lokaal willen scoren zal dit eenvoudiger zijn, maar het is echt ontzettend belangrijk, cruciaal dat je dit goed doet. Dit gaat namelijk verder alles bepalen. Wat voor domeinnaam je gaat nemen, hoe je je URL-structuur gaat opbouwen, hoe je je interne linken doet. Je hele vindbaarheid-strategie hangt af van wat je hier vindt. Dus doe dit grondig, neem hier de tijd voor en stel alle woorden op die je kan bedenken.
Probleem-middel-oplossing
Dus ik heb hier een voorbeeld. Hoe klein kan je het maken? Voor een auto kan je inderdaad dus denken aan merk, model, model type, kleur, bouwjaar, accessoires, geldbedrag. Probeer het zo goed mogelijk op te breken. Daarnaast moet je ook in categorieën denken. En de categorieën die heel veel voorkomen zijn als je een product of dienst levert: wat lost het op? Hoe noem je de oplossing? Hoe noem je het middel en hoe noem je het probleem?
En als we het over een autodealer hebben kan je dat bijvoorbeeld zo zien. De oplossing is: ik wil een Volkswagen Polo in Utrecht kopen. Dat is de oplossing, want ik weet eigenlijk al precies wat ik wil. Een middel is dan bijvoorbeeld een autodealer in Utrecht. En het probleem, die is dus wat lastiger. Dan zou je kunnen denken aan dat je auto kapot is of dat je een nieuwe goedkope auto wilt kopen. Nee, want dat is eigenlijk al meteen een oplossing. Een probleemstelling bij een autodealer weet ik even uit mijn hoofd niet, maar de meeste diensten en de meeste producten die hebben wel problemen waar hun klanten mee zitten. En dat kan een groot probleem zijn of dat kunnen heel veel verschillende soorten kleine probleempjes zijn. En die kan je beschrijven om mensen naar je toe te halen.
Als ik bijvoorbeeld aan ons denk op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en we gaan lokaal, dus wij zijn gevestigd in Bodegraven dus we zouden het over Bodegraven hebben, dan kun je het bijvoorbeeld hebben over zoekwoordenanalyse doen in Bodegraven. Je kan het hebben over een technische audit van de website. Je kan het hebben over content schrijven, pagina’s schrijven. Je kan het hebben over afbeeldingenoptimalisatie. Je kan het hebben over een website. Je kan het hebben over een webshop. En al die dingen hebben met SEO te maken, wat wij doen. En linkbuilding heb je nog en zo heb je nog veel meer. Dus probeer daar zo goed mogelijk over na te denken.
Wat daar heel erg bij kan helpen is om te praten met je klanten, te praten met je klantenservice, met je sales managers, die komen continu in contact met je klant. Die weten wat zij zeggen, wat ze roepen. Wat je ook kan doen is dat je telefoontjes af gaat luisteren. En heel veel bedrijven doen dat al voor kwaliteitsdoeleinden. Luister zelf en noteer: wat zeggen de klanten door de telefoon, want daar zoeken ze waarschijnlijk ook op in Google. En als je mailtjes hebt, pak de mailtjes erbij en vooral het eerste mailtje dat klanten sturen is interessant. En bekijk dan: wat schrijven ze hier voor probleem of voor oplossing. Wat beschrijven ze hier. En dat kan je gebruiken in je schema om heel veel zoekwoorden te vinden zodat je op heel veel zoekwoorden gevonden kan gaan worden of in elk geval de keuze hebt om na te denken: wil ik daarop gaan scoren of niet.
Google Adwords Keyword planner
Vervolgens, als je daar een goed gevoel over hebt, dan gaan we de Google Adwords Keyword Planner gaan we erbij pakken. Dus ik ga er even wel vanuit dat je weet hoe je daar terecht komt en hoe je die een beetje gebruikt.
Dus we gaan hier naar tools en vervolgens gaan we hier zoeken en dan vullen we hier iets in om mee te starten. Dus in dit geval had ik bijvoorbeeld opgeschreven occasions Utrecht. Ik had occasions Utrecht Overvecht. En ik had, even kijken hoor, tweedehands auto Utrecht. Ik pak nu even een aantal woorden die ik had opgeschreven.
En hier komt een heel erg belangrijk punt om te beseffen. Er zijn namelijk twee manieren om je onderzoek te doen. De eerste is: we pakken heel Nederland, maar dat betekent dat alleen de zoekwoorden interessant zijn die het woord Utrecht in de zoekopdracht hebben. Waarom? Omdat iemand in Amsterdam, daar kan ik niks aan verdienen. Iemand in Leiden kan ik niks aan verdienen. Iemand in Rotterdam, in Den Haag, in al die verschillende plaatsen. Denk alsjeblieft niet dat ik denk dat die plaatsen naast elkaar liggen, ik zit maar wat te tekenen. Maar daar heb ik niks aan. Iemand die Amsterdam googelt op auto kopen, daar kan ik niks mee. Dus als ze buiten Utrecht zijn, dan moeten ze het woord Utrecht in de zoekopdracht gebruiken, anders is het niet interessant.
En dat betekent dat als je targetting hier op Netherlands staat, Nederland, dat we zo meteen hier bij de keywords to include, hier moeten we dan Utrecht zetten. Want het woord Utrecht moet in de zoekopdracht zitten. Het alternatief is, of eigenlijk wat je ook moet onderzoeken, dat is het volgende. Dat je je targetting niet op Nederland zet, maar op Utrecht. En dan moet ik even opletten dat ik de stad pak en niet de provincie. In dit geval ga ik even voor de gemeente Utrecht. Die voeg ik toe. Dan hoeft er dus niet het woord Utrecht in te zitten, want iemand die in Utrecht is en dan zoekt op het woord occasion, die gaat toch een lokaal resultaat krijgen. Dus dan moet ‘ie bij mij uitkomen. Dus degenen die in Utrecht zoeken, die hoeven niet per se het woord Utrecht in de zoekopdracht te zetten. Dus als ik hierop zoek ga ik ook auto dealer en autodealer aan elkaar. Ik weet niet precies hoe je het schrijft. Dus dat is een belangrijk verschil.
Dus eigenlijk moet je voor een lokaal zoekwoordenonderzoek twee onderzoeken doen: één getarget op heel Nederland met het woord Utrecht erin en één getarget op alleen Utrecht en dan hoef je niet per se het woord Utrecht erin te zetten.
Een laatste tip, geen verplichting, maar wel makkelijk: ga even naar keyword filter, dan zie je hier average monthly searches en als je hier 10 invult, dan geeft die alleen maar zoekwoorden weer waar ook echt verkeer op zit. Minstens 10 in de maand, dus dat is gewoon makkelijk. Dus ik klik nu op get ideas. Dus nu zoek ik binnen Utrecht en dan krijg ik hier het volume te zien. Neem het volume met een korreltje zout. Het zijn richtlijnen, het is ongeveer. En dan kan ik hier inspiratie op gaan doen om te zien of ik nog zoekwoorden vergeten ben, dat ik nog iets mis, dat er nog iets is.
Ik zie hier bijvoorbeeld waarde auto, misschien doe ik ook wel waardebepalingen. Ik zie hier auto garage, misschien ben je ook wel een autogarage. Autobedrijf, ook een goede nog. Dus op deze manier. Goedkope auto. Die had ik al wel. Hier kan je inspiratie opdoen om je lijst aan te vullen en je Excel-lijst eigenlijk te laten groeien en te groeien. En die Excel-lijst die gaat nog heel veel van pas komen. Ex-lease auto kopen. Dat is misschien ook wel een dienst die je levert, interessant. Heel veel merken zie je uiteraard. Dus daarmee vul je je Excel-lijst aan totdat die heel erg groot is.
Zoekwoorden vergelijken
Als je Excel-lijst eenmaal af is en je hebt alle suggesties uit Google getrokken en je hebt het gedaan zowel met Nederland als targetting als zowel Utrecht. Dan gaan we door naar de volgende stap. Dus dan gaan we modify search. Dan klikken we op multiply keywords to get new keywords. En wat je nu kan doen is je kan maximaal drie lijsten met elkaar combineren. En wat Google dan doet, is dan zegt die: ik zet dit woord en dit woord en dit woord achter elkaar. Bijvoorbeeld ik vul hier in Utrecht, hier auto en hier dealer. Dan maakt Google hier dus van Utrecht auto dealer met spaties ertussen. En op die manier kan ik eigenlijk van die lijsten die ik hier gemaakt heb kan ik heel makkelijk met elkaar vermenigvuldigen als het ware en zien of daar zoekvolume op zit.
Ik pak hier bijvoorbeeld het hele lijstje met goedkoop en dan ben ik benieuwd of er een goedkope auto dealer of een dealer die kortingen uitgeeft. Ik ben benieuwd. Ik zoek binnen Utrecht, dus dat gaat goed. Of hier verkeer op zit. Nee, helaas. Hier zit geen verkeer op. Ga ik eens even kijken. Wat als ik hier één woord van maak, of er dan misschien verkeer op zit. Of moet ik eigenlijk zoeken op merk. Laat ik dat maar eens proberen. Dus goedkope Fiat, goedkope Volkswagen. Kijken naar de zoekvolumes. Ja, hier zit wel zoekvolume op. Het is niet veel. Het is absoluut niet veel. Maar het is wel iets. En op die manier ga je de hele Excel-sheet die je hebt gemaakt ga je eigenlijk alle combinaties waarvan jij denkt dat er misschien wel zoekverkeer op zit ga je met elkaar combineren en kijken of daar elke maand op gezocht wordt. Belangrijk om op te letten als je dit gebruikt, dat die alleen maar doet goedkoop + Fiat + eventueel dit. Dus als jij een Fiat goedkoop wilt zoeken als zoekwoord, dan moet je even de woorden in het lijstje omdraaien. Omdat dit best wel overweldigend kan zijn, zeker in het begin, kan je deze opdelen in verschillende tabbladen, dat kan soms helpen om het overzicht te behouden. En ik raad je aan om hier even een schema te maken waarin je bijvoorbeeld zegt: de vermenigvuldiging A+B, vermenigvuldiging A+C en A+B+C, ik zeg maar even wat, en dan kan je hier afvinken of je die vermenigvuldiging al hebt gedaan, zodat je zeker weet dat je geen zoekwoorden vergeet. Want vergis je niet: heel veel concurrenten doen absoluut niet op deze manier onderzoek, dat doen ze niet zo uitgebreid en de kans dat jij dus zoekwoorden gaat vinden die wel heel relevant zijn, conversiegericht, goede orders opleveren, maar waar concurrenten gewoon niet achter zijn gekomen, die kans is heel groot. Dus doe dit zorgvuldig. Ik weet dat het best veel tijd kost. Wij hebben ook zelf software laten ontwikkelen die dit hele proces een stuk makkelijker maakt, maar die kan ik helaas niet met je delen. Maar op deze manier ga je wel echt alle zoekwoorden, groot of klein, ga je tevoorschijn toveren en dat kan je gebruiken om je strategie te ontwikkelen.
En daarna, als je een hele lijst met zoekwoorden hebt gevonden, ga je die groeperen. Ik heb even een lijst met zoekwoorden opgezocht voor onze occasion dealerschap in Utrecht. Hij is verre van perfect of compleet, maar het gaat even om het voorbeeld. Dus dit is, deze, wat is het, 107 woorden. Het zullen er voor jou veel meer zijn. Die zijn uit mijn zoekwoordenonderzoek gekomen en die moet je nu gaan groeperen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Ik ga nu even de makkelijkste laten zien. En dat is dat ik zoek op een bepaald woord, bijvoorbeeld ik zoek even op Audi, en dan zie ik hier staan Audi dealer. Ja, dat lijkt me een goed woord. Audi garage. Dat is een goed woord en dat is bijna hetzelfde, dus wat ik eigenlijk moet doen, is ik moet even controleren in Google: vind ik op deze twee zoekwoorden ongeveer hetzelfde resultaat? Dus dat ga ik doen. Want ik denk namelijk dat dit eigenlijk bij elkaar hoort op je website. Als ik zoek op Audi dealer Utrecht, dan krijg ik dit. En wat was het andere zoekwoord. Dat was Audi garage. Nu ik erover nadenk is dat misschien helemaal niet hetzelfde. Ik zie twee keer de Muntstad. Audi Muntstad. Audi Weert zie ik daarna. De Rooij, handelsprijzen auto kopen. Muntstad Weert. Handelsprijzen, De Rooij. Dus dit is redelijk hetzelfde. Dit is genoeg hetzelfde in mijn optiek om ze bij elkaar te plaatsen. En dan heb ik hier Audi occasions Utrecht. Audi occasions Utrecht is natuurlijk heel wat anders, want die mensen willen auto’s zien. Heb ik Audi Utrecht en Audi Utrecht occasions. Dus deze twee zijn zeker hetzelfde. Audi Utrecht is zeker niet hetzelfde. Dat kan je eventueel in de zoekresultaten vergelijken, maar ik weet het zeker, want het is veel algemener. Zij hebben hier niet gezegd tweedehands, dus ze kunnen ook een nieuwe auto bedoelen en die heb ik niet, want ik heb alleen occasions. En dat ga ik dan even doen voor het volgende merk, dus bijvoorbeeld Fiat. Even kijken. Ga ik jullie even verplaatsen. Dus Fiat Utrecht. Fiat garage Utrecht. Fiat dealer Utrecht. Fiat dealer Overvecht. Dus deze zie ik even als hetzelfde en Fiat Utrecht houd ik apart. Ga ik even dit opheffen. Dan ga ik die even naar boven verplaatsen. En hier ga ik dus allemaal aparte pagina’s maken. Dus dit wordt een aparte pagina en dit wordt een aparte pagina op mijn website en dit wordt een aparte pagina en dit. En dan zie je dus dat ik nu al een, twee, drie, vier, vijf pagina’s voor op mijn website heb. Er vanuit gaande dat ik de Audi Utrecht pagina wel wil hebben, want misschien wil ik eigenlijk alleen maar een Audi Utrecht occasions pagina. Misschien is dat zoekwoord niet helemaal geschikt voor mijn occasion bedrijf. Maar daar valt over te discussiëren. En op die manier ga je eigenlijk alle zoekwoorden die hier staan bij elkaar groeperen om daar pagina’s van te maken. Nu is er eigenlijk wel een drempel. Dat is een drempel die wij zelf hanteren, namelijk het totale zoekvolume van een pagina moet 100 of meer zijn. Anders is het niet genoeg volume om er een pagina van te maken. En ik zie hier Audi occasions Utrecht is tot nu toe maar een zoekvolume van 30. Nou kan ik me niet voorstellen dat dat zo blijft, ik kan me niet voorstellen dat er echt maar heel weinig mensen in Utrecht zoeken op een Audi occasion. Maar zoals die er nu staat is dit niet de moeite waard om een pagina van te maken en dat betekent dat je het wel kan laten staan in je onderzoek, maar dat je er gewoon niet mee aan de slag gaat. Dus op die manier groepeer je. En wat je dus wilt hebben, is je wilt de zoekintenties bij elkaar hebben. Als iemand dus googelt op occasion Utrecht of tweedehands auto Utrecht of occasion auto Utrecht, dat is eigenlijk allemaal hetzelfde. Dus die wil je allemaal op een pagina groeperen. Als je het heel anders schrijft, zoals occasion of tweedehands, dan moet je even googelen. Dan moet je even in de SERPS, moet je even in Google gaan kijken hoe ziet het resultaat eruit. Kom ik eigenlijk twee keer een resultaat tegen wat ongeveer dezelfde websites bovenaan heeft staan en ongeveer in dezelfde volgorde of is dit totaal anders? En als het totaal anders is, dan moet je er dus wel twee aparte pagina’s van maken. En houd het zoekvolume in de gaten. Minder dan 100 zou ik niet doen, dat is over het algemeen niet de moeite waard. Dat is natuurlijk aan jou om te bepalen, want als jij één dienst of één product hebt wat misschien ongelofelijk veel geld oplevert, dan kan het alsnog de moeite zijn, want misschien als je er maar één klant per jaar uit haalt dat het al genoeg is. Die keuze laat ik even bij jou.
Daarnaast kan je als je twijfelt even controleren op Amsterdam of eigenlijk via Amsterdam. En daar bedoel ik het volgende mee. Amsterdam is de grootste stad en dat betekent dat daar ook de lokale volumes het grootst zijn. Dus als je twijfelt of er wel veel mensen op jouw dienst googelen of je komt er met Google niet helemaal uit, vervang dan jouw plaatsnaam door Amsterdam, kijk of er mensen in Amsterdam op zoeken en als dat wel het geval is, dan is de kans dat ze bij jou zoeken ook heel groot, alleen de volumes zullen lager zitten. Maar door dat trucje, door eigenlijk Amsterdam als basis te gebruiken is soms wat makkelijker zoeken, omdat de zoekvolumes wat hoger zijn en dat maakt het in sommige gevallen wat simpeler. En dat is het. Dan heb je je zoekwoorden opgezocht, die heb je dan vervolgens ook nog gegroepeerd en dan ben je bijna klaar om eigenlijk te beginnen met je lokale website.
Het enige wat je nu nog moet doen, is je moet ze eigenlijk prioriteren. Want nu heb je een hele lange lijst met allemaal pagina’s of misschien heb je wel een aantal tabbladen voor met verschillende pagina’s. Dus je moet een prioritering aan gaan brengen. Met welke pagina’s gaat mijn website bijvoorbeeld live of welke gaan we als eerste aanpakken en welke gaan we daarna doen. Dat kan je baseren op zoekvolume, hoe hoger het volume, hoe sneller ik ‘m ga doen. Je kan het ook baseren op bijvoorbeeld deze, een Fiat vind ik een interessant merk, daar verdien ik altijd veel aan, dus laten we die als eerste doen. Het kan natuurlijk een combinatie van die twee zijn. Doorgaans werkt het het makkelijkst door één lijst te maken met alle pagina’s, en dat is dan pagina’s bijvoorbeeld Fiat Utrecht en die heeft een zoekvolume van 170, en dan heb ik nog Fiat, laten we zeggen dealer Utrecht en die heeft een zoekvolume bij elkaar van 460. En door zo, meestal in een apart tabblad even alle, auto dealer Utrecht, even alle pagina’s met hun totale zoekvolume onder elkaar te zetten, dan kan je aan de hand daarvan meestal wel een prioritering aanbrengen. En dan kan je zeggen: dit is de naam van de pagina, zoekvolume, prioritering. En dan geef ik hier bijvoorbeeld een 1 aan en hier een 2 en hier een 3. Dan zet ik ‘m van laag naar hoog en we gaan met de eerste pagina beginnen en dan de tweede en dan de derde. Dat bijvoorbeeld. Je kan er nog meer kenmerken aan toekennen, je kan bijvoorbeeld kijken hoe ver iemand is in het aankoopproces door de AIDA-formule te gebruiken. Je kan hier zelfs zeggen van: wat zijn de marges of wat is mijn winst als ik zoiets verkoop. Je kan ook nog nadenken over hoelang duurt het om een resultaat te maken. Misschien dat dit met een uurtje gemaakt is en dat dit wel vijf uur kost. Dat zou kunnen. En deze kost misschien wel 15 uur, dat is een hele ingewikkelde pagina. Zo zijn er verschillende variabelen die je kan toekennen. Maar de meeste, als ik eerlijk ben, de meeste bedrijven kijken eigenlijk alleen maar naar het zoekvolume en de naam van de pagina met de gedachte van: tussen nu en een jaar willen we ze toch allemaal hebben, dus de snelheid waarmee we het doen verschilt niet zo. Ik zou in elk geval even goed nadenken over wat je potentieel aan een pagina kan verdienen en je kan eventueel nog kijken naar concurrentie, maar ik houd niet zo van naar je concurrentie kijken. Persoonlijk, als ik eerlijk ben. Dus ik kijk liever naar waar ik als onderneming meer aan heb. En dan heb je een prioriteitenlijst. Dan heb je eigenlijk alle content die je wilt gaan ontwikkelen voor je lokale website heb je hier staan met alle relevante kenmerken, volledig geprioriteerd. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is aan de slag te gaan. En ik ga je in de volgende video’s laten zien, als we dit nu hebben, hoe gaan we op basis hiervan dan een domeinnaam kiezen, hoe gaan we de structuur van de site opbouwen en hoe gaan we daadwerkelijk die pagina’s schrijven.
Nu is mijn vraag aan jou: heb je nog vragen? Zijn er nog onduidelijkheden? Zijn er dingen waar je over twijfelt of heb je andere opmerkingen? Laat een opmerking achter op YouTube of op ons blog, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik wens jou heel veel succes met het vinden van al jouw zoekwoorden bij jou in de omgeving, zodat je echt gaat knallen in Google en ongelofelijk veel lokale bezoekers naar jouw website trekt.