Google Algoritmes Voor Lokale SEO en Google Maps (Deel 3)

by Bart van der Meer februari 01, 2018
Impact Google Algoritmes op Lokale SEO voorkant

Dit is deel 3 in onze serie over lokale SEO. In dit deel over lokale SEO ga ik je uitleggen wat de belangrijkste Google algoritmes zijn. En ik ga je uitleggen wat jij met deze Google algoritmes kan doen.

Wil je de andere delen over lokale SEO ook bekijken? Ben je op zoek naar het vorige deel over lokale SEO? Klik dan op de link.

Google Algoritmes Voor Lokale SEO en Google Maps (Deel 3)

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze blog ga ik je alles vertellen over Google algoritmes en dan specifiek de Google algoritmes en hun impact op lokale SEO.

Dit is een wat technische uitleg, eigenlijk een stukje achtergrond informatie. Dus dit zal niet voor iedereen geschikt zijn.

Maar vind je het leuk en interessant om wat achtergrondinformatie te krijgen over zoekmachine optimalisatie en Google, dan is deze blog helemaal goed voor jou.

Nou ik ga niet elke update meenemen, zoals bijvoorbeeld de cafeïne update die al heel oud is. Of de ‘venice’ update bijvoorbeeld.

Maar wat ik met je wil doornemen zijn eigenlijk een paar belangrijke updates of algoritmes en hun vermenging met lokale SEO en Google maps score.

Dus we gaan het hebben over een redelijke dierentuin: de panda, de pinguïn, de hummingbird, de rankbrain (dat is trouwens geen dierennaam), de pigeon, de possum en de hawk.

Over rankbrain is er een discussie of het een algoritme update is of dat het eigenlijk gewoon een nieuw soort algoritme heeft gevormd.

Dat is voor hummingbird en pigeon ook deels te zeggen. Maar laten we niet te moeilijk doen, en bij deze noem ik het allemaal voor het gemak Google algoritme updates.

[list type=”list-type1″ title=””]

Wat Gaan We Leren?

[/list]

 

De Panda

We gaan beginnen met de panda. De Google panda updates zijn gericht op content. Eigenlijk specifiek op de kwaliteit van content.


Dus op het moment dat jouw website bijvoorbeeld heel veel pagina’s produceert van twee of drie honderd woorden die rechtstreeks vanaf een website worden gekopieerd. Of vanuit twee websites worden gekopieerd en bij elkaar worden geplakt.

Pagina’s die eigenlijk geen enkele waarde toevoegen, die alleen maar als doel hebben dat bezoekers d’r op komen en dat er iets verkocht wordt.

Terwijl die mensen net zo goed in een keer naar de echte site kunnen gaan. Het voegt dus geen waarde toe, dan krijg je te maken met een panda.

Dus welk effect heeft dat op lokale SEO? Onder andere dat de standaard 200-woorden pagina’s redelijk uit de webresultaten zijn verdwenen.

Dus het minimum aan woorden dat je moet schrijven voor een pagina is wel echt 500 woorden, maar ik doe het nooit. Ik begin meestal bij 1000 en afhankelijk van de dienst of product en de plaats waar ze zitten is het 1000 woorden of meer.

Dus als je iets hoort over een panda update. Dan gaat het dus altijd over content en de kwaliteit van de content.

Als jij gewoon handgeschreven pagina’s plaatst op je website, echt met de bedoeling om de bezoeker te helpen. Dan zou je eigenlijk nooit last krijgen van ‘panda’.

De Pinguïn

En dan hebben we ‘pinguïn’. Pinguïn of pinguïns heeft niets te maken met springen, wat het plaatje misschien doet vermoeden.

Maar het heeft alles te maken met backlinks.

Eigenlijk wat panda voor content is, is pinguïn voor backlinks. Pinguïn houdt namelijk in de gaten wat de kwaliteit van je link is en dat is het belangrijkste waar ze op zitten.

Dit algoritme kijkt een stukje naar de kwantiteit of eigenlijk de snelheid waarmee je het opbouwt.

Maar het gaat vooral om de kwaliteit. En dan moet je denken aan lage kwaliteit, dus echte spam links. Heel veel blog reacties plaatsen achter elkaar vanuit websites die puur bedoeld zijn linken te genereren vanuit directories die miljoenen pagina’s d’r op hebben.

Daar is pinguïn voor bedoeld, om die troep er eigenlijk uit te halen. Wat het tegenwoordig doet, is niet dat je een penalty krijgt of hard geraakt wordt. Dan moet je het wel serieus bont maken.

Maar doorgaans zorgt deze update ervoor dat die linken niet meetellen. Dus het heeft geen zin om in grote hoeveelheden zulke slechte, irrelevante, lage kwaliteiten linken te maken door deze update.

Je kan er wel een penalty van krijgen, dat kan zeker weten. Maar dat gebeurt niet zo heel veel meer.

Pas was er toevallig een hele grote ronde waarin heel veel mensen die zich bezighielden met scholarship linkbuilding een penalty kregen.

Dus ze denken dat het misschien pinguïn was, maar het kon net zo goed een handmatige actie zijn geweest.

In elk geval pinguïn is er voor om in de gaten te houden of jij de backlinks die je bouwt, of dat enigszins een beetje kwaliteit is. Of dat je boel echt kapot loopt te spammen.

Wederom, als je gewoon normaal doet en echt je best doet om de bezoeker probeert te helpen krijg je hier nooit last van.

De Hummingbird

Dan hebben we ‘hummingbird’, en hummingbird was best een grote update een tijd geleden.

Eigenlijk was dit de eerste update die trachtte de betekenis van woorden beter te begrijpen en de betekenis van woorden aan elkaar te linken en aan de intentie van de bezoeker te linken.

Wat dat voor gevolgen had, is dat als je bijvoorbeeld zoekt op het woord ‘auto occasions’ of als je zoekt op het woord ‘tweedehands auto’.

Dan heeft hummingbird er voor gezorgd dat Google redelijk begrijpt dat die twee eigenlijk hetzelfde zijn en dat die min of meer hetzelfde zoekresultaat laat zien.

Waar dat voorheen echt per woord totaal kon verschillen, kruipt het nu steeds meer naar elkaar toe.

Dat is alleen maar goed want deze woorden betekenen in principe hetzelfde dus zouden ze ook hetzelfde zoekresultaat moeten laten zien.

Dus daar is ‘hummingbird’ nog altijd mee bezig. Nu horen we er niet zo heel veel meer van, want het gaat redelijk de goede kant op.

Een grappig trucje hoe je het algoritme van hummingbird aan het werk kan zien, is eigenlijk het volgende.

Ga even naar Google. Ik heb hier even gezocht op ‘Volkswagen Leiden kopen’.

Dan scroll ik even naar beneden, dan zie je bijvoorbeeld hier dat Google het woord VW aan elkaar dik gedrukt heeft gemaakt.

Terwijl dat je hier ook ‘Volkswagen’ en ‘Leiden’ ziet staan.

Dus je ziet dat VW en Volkswagen hetzelfde is. Google snapt dat dat hetzelfde is. Dat is mede dankzij ‘hummingbird’

De Rankbrain

Dan hebben we nog ‘rankbrain’. Rankbrain is relatief nieuw en nog heel hard aan het groeien.

Rankbrain gaat eigenlijk over context en ook een stukje over intentie.

Dit is de eerste algoritme die Google niet 100% onder controle heeft. Dit is een zelflerende algoritme wat er voor is om resultaten te verbeteren.

Een zelflerende algoritme heb je niet onder controle. Dat betekent bijvoorbeeld dat over een jaar niemand jou precies kan vertellen hoe het werkt, alleen dat het werkt.

De functie van rankbrain is dat het er voor zorgt dat de intentie die de bezoeker heeft met bepaalde woorden of bepaalde zinnen en de context waarin ze dat doen, dat dat beter aansluit bij het resultaat wat ze krijgen.

Bijvoorbeeld dat als iemand midden door de stad loopt met z’n mobiel en die zoekt op ‘auto kopen’.

De kans is groot dat diegene op zoek is naar een lokale dealer bij hem in de buurt. Terwijl iemand die op z’n desktop zit en zoekt op ‘auto kopen’, waarschijnlijk  een website  als Autotrader wilt zien of misschien een lokale dealer bij hem in de buurt.

Dus dat is een verschil eigenlijk in intentie, dankzij de context die te detecteren is. Die twee gezamenlijk zorgt ervoor dat rankbrain gaat zorgen dat een bezoeker een beter resultaat krijgt.

Tegelijkertijd betekent het ook dat hij websites en pagina’s beter begrijpt. Hij snapt beter wat er staat en wanneer dat interessant is voor iemand. Dus hij snapt ook beter wanneer die  jou moet tonen.

Rankbrain is eigenlijk een stukje user experience wat Google in het algoritme brengt om te zorgen dat de getoonde resultaten die bovenaan komen relevanter zijn voor de bezoeker.

Een makkelijk voorbeeld om te laten zien wat rankbrain bijvoorbeeld doet, is dat als je nu iets beschrijft (maar het niet daadwerkelijk benoemt) op Google. Dat je toch de goede resultaten te zien krijgt.

Als ik bijvoorbeeld google op het volgende, ‘nintendo man in het groen met zwaard, pijl en boog’, dan vind ik hier als eerste afbeeldingen en als eerste resultaten ‘The Legend of Zelda’.

Dus Google snapt wat ik met deze omschrijving bedoel. Daar is rankbrain heel erg mee bezig.

 

Dan hebben we ook nog drie Google algoritmes die echt alleen voor de lokale resultaten bedoeld zijn.

Google Possum en Google Hawk

De eerste is ‘possum’, Google possum. Deze heeft als doel om eigenlijk duplicaten te verwijderen.

Het kan dus voorkomen dat je probeert te spammen en dat je daarmee in de Google maps resultaten probeert meerdere listings te krijgen. Daar is Google possum sterk op tegen.

Google possum tracht jouw locatie zo goed mogelijk in ogenschouw te nemen, terwijl je de resultaten krijgt. Hij kijkt zo goed mogelijk, waar bevind jij je en op wat voor manieren heeft die locatie impact op de resultaten die ik moet tonen.

Maar er waren best wel wat problemen met Google possum. Legitieme bedrijven die geen spam hadden, geen dubbele lijsten in de Google maps hadden en niks probeerden te manipuleren die toch niet werden gevonden.

Een groot probleem zat hem bijvoorbeeld in als je een verzamelgebouw hebt, want dan heb je heel veel bedrijven op een adres.

Als je bijvoorbeeld meerdere advocatenbureau’s of meerdere fysiotherapeuten in een gebouw had. Dan was de kans groot dat Google maar een van die twee fysiotherapeuten nog in de Google maps liet zien, want dan dacht Google dat het dubbel was.

Maar waarom noemen ze hem de possum? Omdat die eigenlijk heel veel Google maps resultaten liet slapen, verborg. Dus toen kwam eigenlijk de ‘hawk’.

De hawk trok weer een heleboel maps resultaten naar boven en daarmee waren de grootste probleem van Google possum opgelost.

Google Pigeon

Ook hebben we de pigeon.

De pigeon is misschien wel een van de grootste updates geweest van het afgelopen decennium.

Want deze heeft er namelijk voor gezorgd dat de lokale zoekresultaten van zeven naar 3 zijn gegaan.

Als je nu iets lokaals zoekt, ik heb bijvoorbeeld even gezocht op ‘auto kopen Leiden’. Dan zie je drie resultaten hier staan.

Vroeger waren dat er zeven. Met de pigeon update is er dus een einde gekomen aan die zeven resultaten.

Vermoedelijk omdat drie resultaten net zo goed de zoekintentie bevredigen als zeven. Maar daar heeft Google nooit iets over losgelaten.

Daarnaast is de update ook bezig, maar dat zijn eigenlijk alle lokale updates met de locatie en het device van de bezoeker ten opzichte van de fysieke locatie van de verschillende bedrijven om die zo goed mogelijk te matchen.

De pigeon update is ook voor een groot deel verantwoordelijk voor het verbinden van de organische resultaten met het drie-pack.

Voorheen stonden die helemaal los, nu niet meer wat ik in de vorige blog heb verteld. Daar heeft pigeon ook een bijdrage aan geleverd.

Voor deze drie lokale algoritmes kan je jouw website verder niet heel bijzonder optimaliseren.

Je moet gewoon goede content maken, je moet je locatie bevestigen en je moet jouw ‘Google  mijn bedrijf’ account goed hebben. Maar anders dan dat kan je je hier verder eigenlijk niks aan doen.

Moet Jij Met Jouw Bedrijf in Het Centrum Zitten

Een belangrijke vraag die hierdoor wel eigenlijk is ontstaan; ‘Heeft het zin om met je bedrijf midden in het centrum te zitten ten opzichte van iets meer aan de buitenkant?’

Dat kan wel voordelen hebben, dat is het antwoord. Zeker met pigeon die je locatie eraan verbindt.

Maar naarmate Google vordert, hoe meer ze anders gaan kijken. Ze zullen steeds lokaler en accurater worden waar jij bent en het bepalen wat voor adressen daar geschikt voor zijn. Dus ik zou me daar persoonlijk niet druk om maken.

Dus het is leuk om te weten wat voor updates het zijn.

Een grote nieuwe versie van de algoritme updates van de hawk, de possum en de pigeon kan ook wel degelijk effect hebben.

Het kan zorgen voor tijdelijke fluctuaties of permanent. Maar anders dan dat hoef je niet speciaal je website ervoor aan te passen.

 

Heb je nog vragen over de Google algoritme updates specifiek voor lokale SEO of voor de maps resultaten? Laat het weten in de YouTube comments of laat een reactie achter op de website, dan krijg jij er antwoord op.

Dit was gewoon een stukje achtergrondinformatie waarvan ik hoop dat jij het interessant vond.

Ik zie je graag bij de volgende blog, want in de volgende blog gaan we het hebben over hoe je zoekwoorden vindt voor jouw lokale bedrijf of voor de locaties waarop jij wilt scoren.

Daarnaast ga ik je precies uitleggen hoe je deze zoekwoorden in een pagina verwerkt.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *