Bovenaan in Google Maps en Lokale SEO (Deel 2)

by Bart van der Meer november 19, 2019
Bovenaan in Google Maps + Lokale SEO voorkant

Dit is deel 2 in onze serie over lokale SEO. In dit deel over lokale SEO ga ik je uitleggen hoe jij bovenaan kan staan in de Google maps resultaten. En ik ga je uitleggen of de Google maps resultaten gekoppeld zijn aan de organische zoekresultaten

Wil je de andere delen over lokale SEO ook bekijken? Ben je op zoek naar het vorige deel over lokale SEO? Klik dan op de link.

Bovenaan in Google Maps en Lokale SEO (Deel 2)

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze blog ga ik je precies vertellen wat jij nodig hebt voor lokale vindbaarheid en om bovenaan te staan in Google, als het gaat om Google maps of om het lokale SEO resultaat.

Ik ga je vertellen waarom het op de eerste pagina komen zo cruciaal is om goed lokaal te scoren. Dan heb ik het niet over het feit dat het een hoge positie is. Er is nog een hele andere belangrijke reden voor.

Wat gaan we leren?

Het Verschil Tussen Organische Resultaten en Google Maps Resultaten

Ik ga je ook het verschil uitleggen tussen het scoren in de organische resultaten en in de Google maps resultaten. Mocht je niet zeker weten wat dat is? Dan laat ik je het nu even zien.

Ik heb even gezocht op occasions Utrecht. Net als in de vorige video gaan we weer verder met het feit dat we een autodealer gaan oprichten. We gaan occasions verkopen.

Dus ik zoek op occasions Utrecht en hier zie je de Google maps.

Als ik hier iets naar beneden scroll krijg ik hier de organische resultaten.

Die twee zijn wel aan elkaar gekoppeld, maar toch ook weer niet.

Ik ga je precies vertellen hoe dat zit in deze blog. Als je de blog gelezen hebt, dan weet je dus precies wat jij nodig hebt op strategisch niveau om bovenaan te komen staan in de plaats of plaatsen waar jij werkzaam bent.

Belangrijkste Vuistregel

Belangrijk om te weten is dat het organische algoritme een gemixt algoritme is. Daarmee bedoel ik dat de maps en de organische resultaten tot op zekere hoogte met elkaar verbonden zijn.

Wat dat in de praktijk inhoudt is grofweg het volgende. Als vuistregel kan je stellen dat je op de eerste pagina van Google moet komen met je organische resultaat, wil je überhaupt in de Google maps resultaten getoond kunnen worden.

Uitzonderingen om Bovenaan Google Maps te Komen

Er zijn een aantal uitzonderingen op, een daarvan is als je in een heel klein stadje of dorpje woont. Of dat er niet heel veel mensen zijn die jouw dienst uitvoeren, dus dat de concurrentie laag is. Dan kom je al gauw hier terecht.

De andere uitzondering is als er heel veel resultaten in jouw organische resultaten staan die geen Google Maps resultaat hebben. Dus bijvoorbeeld Autoscout24, want autoscout heeft geen fysieke vestiging en geen adres dus die kan niet in de maps komen te staan.

Dus er zijn wel wat uitzonderingen op maar doorgaans kan je stellen, als je niet op de eerste pagina staat organisch. Dan is het heel moeilijk of  onmogelijk om in de maps resultaten te scoren.

Maar als je eenmaal op de eerste pagina staat organisch, daarna worden je maps resultaten en je organische resultaten als het ware losgekoppeld.

Ik zal een voorbeeld laten zien. Hier staat de mega occasion centrum Utrecht bovenaan.

Als ik nu ga kijken dan kom ik hem op de tweede pagina tegen. Hierzo op nummer 11, Van Mossel Mega occasion centrum.

Nou dat komt dus door die Autotrader en Autotrack resultaten. Dus dan zie je hij staat positie 11, maar als je die twee resultaten, dus de Autotrack en de Autotrader, wegdenkt. Dan staat hij dus eigenlijk negende. Maar hij staat wel bovenaan in de maps.

Maar dat is belangrijk om in gedachten te houden. Dus in eerste instantie ga je met je website pushen om hier te komen. Zodra je hier staat, ga je je meer focussen op de maps resultaten.

Twee Belangrijke Punten

Dan zijn er wel nog twee dingen heel belangrijk om te weten als het gaat om Google maps. Een is dat de locatie van de gebruiker heel erg bepalend is. Dus nu zit ik niet in Utrecht, dus nu pakt Google heel Utrecht.

Mocht ik wel op een bepaald punt in Utrecht zitten, dan maakt Google hem veel lokaler en dan zie ik hier dus andere resultaten.

Het kan zijn dat als ik verder weg zit, dat die misschien ook nog andere resultaten laat zien. Dus de locatie van de gebruiker is een hele belangrijke rol in welke resultaten je  in de Google maps ziet.

Daarnaast zijn de Google maps resultaten ook erg zoekwoord gevoelig. Daar kom ik later op terug. Maar grofweg kan je zien, ik heb hier gezocht op occasions Utrecht. Dan zie je hier ook occasion Utrecht, dat zie je hier redelijk duidelijk terugkomen.

Stappenplan

Het stappenplan voor lokale vindbaarheid. Dat zit hem in zeven stappen.

Allereerst moet je echt een goede website hebben. Met een goede website bedoel ik vooral dat die snel is, anders is je bedrijf niet zichtbaar op google maps.

Hij moet responsive zijn, of in elk geval moet je op mobiel, desktop en tablet een hele goede weergave hebben. Zeker met de mobile first index die nu live zijn. Je moet gewoon technisch gezien een goede website hebben.

Daarnaast speelt de structuur van je website een belangrijke rol en daar gaan we het nog uitgebreid over hebben. Als dit je homepage is, welke pagina’s hangen er dan op welke manier onder je homepage en hoe zijn die pagina’s met elkaar verbonden.

Uiteraard moet Google je hele pagina en je hele website kunnen indexeren. Voor de goede zoekwoorden, moet je goede pagina’s hebben.

Je moet een GMB profiel aanmaken en optimaliseren. GMB staat voor ‘Google My Business. In een van mijn vorige blogs leg ik je precies uit wat een Google Mijn Bedrijf is en hoe je dit profiel vervolgens instelt.

Tenslotte zoals altijd spelen backlinks naar je domein en naar specifieke pagina’s in dit geval een hele belangrijke rol.

Dus op het gebied van strategisch overview, zijn het stappen die je nodig hebt om bovenaan te komen in google maps en in je lokale SEO.

In de volgende blogs gaan we al deze punten specifiek uitleggen en voordoen.

We gaan je stap voor stap meenemen zodat jij jouw lokale site extreem goed vindbaar kan maken.

Of je nu een site hebt die op een plaats gevonden moet worden, of dat je een site hebt die op heel veel plaatsen gevonden moet worden en dat je ook nog eens heel veel diensten hebt. Hoe je het ook wilt, wij gaan het aan je uitleggen.

Google My Business en Backlinks

Ik wil een kleine toelichting geven op het GMB-profiel en de backlinks.

Het GMB-profiel is een account dat je aanmaakt bij Google en dat stelt je in staat om deze vermelding te hebben.

Om reviews te kunnen ontvangen, zorgt dat je hier een telefoonnummer en adres hebt.

Daar moet je een speciaal Google-account voor aanmaken, een ‘Google My Business account.

Ook wat betreft backlinks, een backlink is een verwijzing naar je website vanuit een andere site. Maar om lokaal gevonden te worden heb je toch net een ander soort backlink.

Die moet je op een andere manier verkrijgen, dan als je landelijk wilt scoren. Dus deze twee zijn echt heel specifiek voor lokale websites. Anders dan dat je misschien gewend bent als je veel met SEO bezig bent, maar dan landelijk.

In de volgende blog leg ik je precies uit hoe Google algoritmes werken en wat jij daarmee moet doen.

Mocht je nog vragen hebben over deze blog? Of mocht iets niet helemaal duidelijk zijn. Laat een reactie achter op YouTube of laat een reactie achter op de website. Dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. Maar ik denk dat de volgende blogs al je vragen wel een beetje gaan beantwoorden.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *