Wat Zijn Backlinks en Wat is Linkbuilding?

by Bart van der Meer oktober 19, 2018
Backlinks en Linkbuilding

Wat zijn backlinks en wat heeft linkbuilding daarmee te maken?

Transcriptie: Wat zijn backlinks en wat is linkbuilding

Hoi! Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik het hebben over wat backlinks zijn en wat linkbuilding is. En waarom het zo cruciaal is voor jouw SEO. En met cruciaal bedoel ik echt cruciaal want het staat in de top 3 ranking factoren en het gaat voorlopig nog nergens heen. Dus als je wil scoren in Google, kijk dan deze video.

Dus wat is een backlink? Een backlink is een aanklikbare link van de ene website naar de andere website. En die heb je ongetwijfeld wel eens gezien, bijvoorbeeld in een nieuwsartikel waarin iemand een bron vermeldt en dat is dan een aanklikbaar stukje tekst en als je erop klikt dan ga je naar de website waar dat artikel gepubliceerd staat. In bloggen kom je ook veel linken tegen, maar dan heb je een interne link, die verwijst naar een andere pagina binnen de website zelf en een backlink die verwijst naar een andere website. Dus een link die verwijst binnen dezelfde website is een interne link en een link die verwijst naar een andere website is een backlink.

En de reden dat die zo belangrijk zijn is omdat Google een backlink ziet als een stem voor jouw website. Als eigenlijk een aanbeveling van de ene website voor de andere website. Want waarom zou je anders linken naar een compleet andere website? Waarom zou je het risico nemen dat mensen die op jouw website zitten iets lezen of iets aan het doen zijn en vervolgers die lezer de mogelijkheid geeft om weg te gaan van jouw website en te gaan naar een andere website? Dat moet dus betekenen dat die andere website waar je mensen heen stuurt iets beter weet of meer informatie heeft over een bepaald onderwerp, dan dat jouw eigen website dat heeft. Dus Google ziet het als een aanbeveling.

Je kan het een beetje vergelijken met dat je een aanbeveling krijgt van een persoon in het echte leven. Als jij een personal trainer bent en iemand in jouw omgeving vraagt “hey bij wie kan ik gaan fitnessen, bij wie kan ik goed terecht voor personal training?” Dan wil je dat mensen naar jouw verwijzen en zeggen: “Ja, Bart, voor personal training, moet je bij hem terecht.” Dat is vergelijkbaar met een backlink.

En Google gebruikt die backlinks, die aanbevelingen om te bepalen hoe autoritair je bent. Je kan je misschien voorstellen dat een website die 100 backlinks heeft, 100 verwijzingen krijgt, echt 100 stemmen voor heeft, wordt gezien als meer autoritair dan een website die 0 backlinks heeft of misschien 10 backlinks heeft. Dus hoe meer backlinks je hebt, hoe beter.

Nou, da’s niet helemaal waar, da’s niet helemaal waar. Maar in de basis wil je wel veel backlinks hebben. Let daarbij wel op, als je eenmaal 1 link hebt gehad vanuit een bepaald domein, dan is dat eigenlijk een beetje de waarde die je kan krijgen. Dus als je vanuit dezelfde website blijft verwijzen naar een andere website, dan hebben al die extra linken geen zin meer. Het heeft geen zin om vanuit dezelfde website continu extra verwijzingen te krijgen. Dat is ook weer vergelijkbaar met het echte leven, als eenmaal iemand jouw heeft aanbevolen, dan hoeft die dat niet nog 100 keer te zeggen. Je weet dat als je aan die persoon vraagt, waar moet ik heen voor personal training? Dan gaat die me naar Bart doorverwijzen. Dus dat hoeft die niet 100 keer te blijven zeggen. Dus je moet backlinks krijgen vanuit zoveel mogelijk verschillende websites.

Maar dan nog steeds zijn niet alle backlinks hetzelfde en ook dat is vergelijkbaar met een aanbeveling in het echt. Als iemand aan mijn broer vraagt, ik heb een internet marketing vraag, waar moet ik heen gaan? Dan zal die natuurlijk zeggen, ja, bij m’n broer Bart, die kan dat regelen. Maar ja, echt een hele sterke aanbeveling is het niet want ja, het is je broer. Maar als de minister-president van ons land publiekelijk zou aanbevelen dat je bij mij terecht moet voor internet marketing, dan zou dat misschien wél iets betekenen. Of stel dat Piet De Zwart dat zou doen, hé de eigenaar van Coolblue, dan zou dat waarschijnlijk wél iets betekenen, of meer betekenen.

Nou dat is met backlinks precies hetzelfde. Hoe hoger de autoriteit is van een website die de backlink geeft, hoe beter dat is voor jouw als ontvanger want hoe waardevoller de aanbeveling is. En dan kan je kijken naar de autoriteit van de complete website en je kan kijken naar de autoriteit van de specifieke pagina waar de backlink op staat. Bijvoorbeeld, stel je krijgt een link vanuit AD.nl. Nou, super, want AD is een enorm bedrijf, belangrijke krant, is een hele goeie autoritaire website. Dus dat is super. Maar dan zit er nog wel verschil, krijg ik een link vanuit een artikel dat heel belangrijk is? Bijvoorbeeld omdat dat artikel weer heel veel linken krijgt. Of krijg ik een link vanuit een pagina die zelf geen linken heeft ontvangen? Want je kan je voorstellen dat als ik een link krijg vanuit een pagina die zelf geen linken ontvangt, dat dat minder waardevol is als dat ik een link krijg vanuit een artikel wat dan ook weer heel veel linken ontvangt.

En dan is er nog een laatste punt en dat is nu een beetje belangrijk en dat zal waarschijnlijk belangrijker worden naarmate de tijd vordert en dat is: hoe gerelateerd is de website en de specifieke pagina vanuit waar jij de weblink ontvangt? Hoe gerelateerd is de website en die pagina aan wat jij doet? Dus, als ik, als Bart, als personal trainer een link ontvang vanuit een forum voor bodybuilders, dan is dat logisch en dan is dat waardevol want dat is waarschijnlijk mijn doelgroep, gaat allebei heel erg over fitness, super!

Als ik een link krijg vanuit een financieel blog, dan is dat misschien een beetje raar want waarom linkt dat financiële blog naar mij? Nou, dat zou kunnen omdat ik misschien iets op mijn website heb geschreven over het runnen van een personal trainingsbedrijf, dan is het logisch. Dan zal waarschijnlijk die pagina op dat financiële blog ook gaan over financiën van een eigen bedrijf of van een fitnessbedrijf of iets in die zin. Dan is het logisch. Maar wanneer je een link krijgt vanuit een totaal ongerelateerde website en een totaal ongerelateerd artikel, dan is dat eigenlijk raar. En Google wordt steeds beter in het begrijpen wanneer klopt het wel en wanneer klopt het niet. Op dit moment zijn ze er nog helemaal niet zo goed in maar ze worden daar wel steeds beter in. Dus probeer, als je met backlinks aan de slag gaat, die vanuit zo relevant mogelijke websites, zo gerelateerd mogelijke websites te krijgen.

Dus waarom is dit dan zo belangrijk die backlinks? Hé, waarom hecht Google daar zoveel waarde aan dat het altijd in de top 3 factoren staat die bepalen hoe hoog je scoort in Google en daar voorlopig nog niet weg gaat. De reden daarvoor is eigenlijk als volgt. Als je jouw website keurig op orde hebt, de techniek is goed, de content op de verschillende pagina’s is ook super, je bevredigt de behoefte van de bezoeker met jouw content heel goed. Dan heeft Google bijna niets anders meer om onderscheid te maken tussen verschillende websites dan backlinks. Want als je 10 websites hebt of 10 webshops hebt die allemaal een goed resultaat hebben, die allemaal diepgaande, super informatie heeft waar de zoeker eigenlijk best wel blij van wordt. Dan blijven alleen die backlinks over om voor Google te bepalen, welke site is nou eigenlijk het populairst of welke site heeft het meest autoriteit op het gebied waar de zoeker op zoekt. Dus welke moet ik bovenaan zetten? En backlinks is dan het enige eigenlijk wat overblijft. Dus als je techniek al goed op orde is, als je content al op orde is dan moet je dus met linkbuilding aan de slag gaan. Linkbuilding voor je complete domein om te zorgen dat je totale domein qua autoriteit beter wordt zodat Google beter snapt dat jij een autoritaire website hebt. En de specifieke pagina’s met de zoekwoorden waar je op wil scoren. Dus die backlinks zijn echt cruciaal om goed te scoren in Google.

Nou, in het proces om backlinks naar je website te krijgen, dat noem je linkbuilding. En linkbuilding is van alle SEO aspecten misschien wel het aller moeilijkste. Want allereerst ben je dus afhankelijk van andere websites, want iemand die moet een link naar jou gaan plaatsen, dat kan je niet zelf regelen. En ten tweede, zit er een risico aan linkbuilden. Want in het verleden telde linkbuilding zo zwaar mee en werd er zoveel misbruik van gemaakt, van linken dat Google echt specifieke penalty’s heeft voor mensen die linkbuilding verkeerd aanpakken. En met verkeerd aanpakken bedoel ik SPAM, misbruik maken van andere websites door ze te hacken of door op zo’n onnatuurlijke manier te linkbuilden, door het zo raar te doen dat Google zegt, ja dit klopt niet, je zit echt keihard te manipuleren nu, je krijgt een penalty en je site doet eigenlijk niks meer, hij is bijna volledig uit de Google index verdwenen.

Dus niet alleen vinden veel mensen het een lastig en tijdrovend proces, er zitten ook nog eens risico’s aan. Dus hoe werkt dat linkbuilding nou, hoe gaat zo’n proces in z’n werk? Hoe krijg je nou backlinks naar je website toe? Nou, er zijn heel veel verschillende strategieën voor, en het is eigenlijk een beetje te diepgaand om daar nu allemaal op in te gaan. Maar we hebben een heel groot document met 103 linkbuilding strategieën, dat zijn zo’n beetje alle linkbuilding strategieën die er bestaan op de wereld. Dus ik verwijs je even in de beschrijving en in het blog even naar dat blog toe en dan kan je daar gaan lezen wat de verschillende linkbuild methodes zijn en hoe je ze kan uitvoeren zodat jij de juiste backlinks naar jouw website krijgt en daardoor gaat stijgen in Google.

En als je je echt afvraagt hoe belangrijk backlinks zijn of dat je misschien nog twijfelt aan, is dat nou wel echt nodig? Ik zou zeggen, kijk in je niche, pak de grootste speler of kijk helemaal niet in je niche, pak gewoon de grootste spelers van Nederland. Pak een Coolblue, pak een Bol.com, pak een MediaMarkt, pak een Hema en ga eens kijken wat voor backlinks zij hebben. En ik garandeer je dat de grootste uit de branche of de grootste in Nederland gigantisch veel backlinks hebben. Duizenden, tienduizenden, honderdduizenden en dan moet jij met jouw site, met 10 aanbevelingen, met 10 backlinks of 20 of 100, moet je daar tegenop gaan boksen.

Je kan je misschien voorstellen dat als je niet aan linkbuilding gaat doen, dat de kans dat dat gaat lukken extreem klein is. Want zij zijn nou eenmaal een enorme autoriteit in hun branche in de ogen van Google en jij helaas niet.

Ik wens je heel veel succes met linkbuilding.

Als je nog vragen hebt, stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, laat een reactie achter op het blog of op de video en ik zie je graag bij de volgende video met nog meer advies over SEO, YouTube, conversie optimalisatie en Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *