Wat is Linkbuilding? Hoe Werkt Dit in 2021? Uitleg, Tips & 109 Strategieën
Ontdek de Meest Complete Uitleg Over Linkbuilding in 2021
Linkbuilding bepaalt in 2021 voor een groot deel of jouw content hoog in Google komt of niet. De backlinks naar een website bepalen de SEO kracht van je website of shop.
Hoe goed de content, techniek en structuur ook is, zonder backlinks scoor je niet op competitieve zoekwoorden.
Helaas wordt het vaak gezien door ondernemers en marketeers als te ingewikkeld en tijdrovend. Alleen al bij het denken aan het proces krijgen veel mensen hoofdpijn.
Daarom hier de complete uitleg voor linkbuilding in 2021 inclusief praktische uitleg, tips, tactieken en 109 linkbuilding strategieën.
Dus wat je ook wilt weten over linkbuilding, je vind het hier:
Wat is Linkbuilding?
De betekenis van linkbuilding: het proces om doelbewust backlinks te verzamelen naar jouw website om op zoekwoorden hoger te scoren in Google.
In de meeste gevallen om backlinks te verzamelen naar 1 specifieke pagina: de pagina die je hoger wilt hebben in Google.
Je kan de betekenis van linkbuilding ook zien als: Dé manier om hoger te scoren in Google, zonder extra content te maken.
Wat is dan een backlink?
Een backlink is een aanklikbare link van de ene website naar de andere website. Die kom je elke dag tegen online.
Bijvoorbeeld in een nieuwsartikel waarin iemand een bron vermeldt en dat is dan een aanklikbaar stukje tekst. Als je erop klikt dan ga je naar de website waar de bron gepubliceerd staat.
Hieronder een voorbeeld van een backlink naar dit artikel:
Verschil Tussen Interne en Externe linken
In bloggen kom je ook veel linken tegen, maar dat zijn meestal interne linken die verwijst naar een andere pagina binnen de website zelf.
Dat is dus geen backlink.
Een link die verwijst binnen dezelfde website is een interne link en een link die verwijst naar een andere website is een backlink.
Website Linkprofiel
Alle externe linken tezamen vormen het linkprofiel van de website. Je wilt dat het linkprofiel van jouw website en individuele pagina’s zo goed mogelijk is.
Wat precies “goed” is hangt van veel factoren af en kan per pagina sterk verschillen.
In een notendop:
- Verhouding tussen dofollow en nofollow linken
- Verhouding tussen soorten backlinks
- Verhouding tussen de ankerteksten
- Verhouding tussen de plek van de backlinks op de website
Meer hierover staat hieronder bij de linkbuilding tips.
Waarom is Linkbuilding Cruciaal om te Scoren in Google?
De reden dat linkbuilding cruciaal is, komt omdat Google een backlink ziet als een stem voor jouw website.
Als een aanbeveling van de ene website voor de andere website.
Want waarom zou je anders linken naar een compleet andere website? Waarom zou je het risico nemen dat mensen die op jouw website zitten iets lezen of iets aan het doen zijn en vervolgers die lezer de mogelijkheid geeft om weg te gaan van jouw website en te gaan naar een andere website?
Dat moet wel betekenen dat die andere website waar je mensen heen stuurt iets beter weet of meer informatie heeft over een bepaald onderwerp, dan dat jouw eigen website dat heeft.
Daarom ziet Google een backlink als een aanbeveling.
Uit onderzoek, na onderzoek blijkt ook steeds weer dat linkbuilding in de top ranking factoren staat.
Resultaten van Linkbuilding Campagnes
De resultaten van linkbuilding campagnes kunnen gigantisch zijn. Zowel de stijgingen in Google op 1 specifiek zoekwoord als de toename van zoekverkeer naar de website en de omzet die daaruit volgt.
Hieronder 5 voorbeelden van linkbuilding campagne resultaten die we hebben gedraaid:
Wanneer Start Je met Linkbuilding en Naar Welke Pagina’s?
Je kan al vanaf de allereerste pagina die je online plaatst beginnen met linkbuilden.
3 redenen om te starten met linkbuilding zijn, wanneer:
- Je een pagina online plaatst en je wilt deze pagina met de zoekwoorden direct een boost geven. Zeker wanneer actualiteit een grote rol speelt over het onderwerp van de pagina is het aan te raden de pagina meteen volop te promoten wanneer deze online staat.
- Een pagina enkele weken of maanden online staat en de maximale positie in Google van de zoekwoorden zijn bereikt, maar je nog niet tevreden bent.
- Je de totale autoriteit van jouw website wilt verbeteren, dus als er niet 1 specifiek doelwit is voor je linkbuilding campagne.
Aan jou de keuze wanneer je linkbuilding toepast, maar weet dat het al vanaf het allereerst moment kan.
Dan de belangrijkste vraag. Hoe werkt een linkbuilding strategie? Hoe doe je linkbuilding in de praktijk? Hoe verzamel je backlinks naar jouw website om hoger te komen in Google?
10 Basis Linkbuilding Tips voor 2021:
Naast de 109 linkbuilding strategieën staan hieronder nog een aantal tips waarmee je rekening kan houden en die je kan gebruiken om je resultaat te verbeteren.
1. Ankerteksten
De ankertekst van een link is de tekst die in de link staat. Bijvoorbeeld klik hier of meer informatie. Deze tekst weegt Google zwaar mee om te bepalen wat het onderwerp van jouw pagina is.
Het is aan te raden om te kijken welke ankerteksten de huidige top 5 in Google gebruiken en je daaraan te conformeren.
Lees hier de complete uitleg over ankerteksten.
2. Dofollow linken
Een backlink vanuit een website kan dofollow en nofollow zijn. Standaard is een link dofollow.
Simpel gezegd telt Google een dofollow link wel mee en een nofollow link niet.
Richt je dus altijd op dofollow linken en website die dofollow linken plaatsen.
Lees hier de complete uitleg over dofollow en nofollow linken.
3. Kwaliteit van de backlinks
Niet alle backlinks zijn hetzelfde. Een link van een grote en bekende website als het AD.nl of Frankwatching is veel belangrijker dan een link van de website van de slager op de hoek.
Je kan een indicatie krijgen van de waarde van een link door gebruik te maken van 1 van de volgende software tools:
Ahrefs
Geeft een website een score tussen 0-100 die ze domain rating (DR) noemen. Vanaf een score 20 begint het ergens op te lijken.
Majestic SEO
Majestic geeft een website 2 scores. Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF). Samengevat wil je dat de TF zo hoog mogelijk is (vanaf 10 is het wat) en dat de CF dicht bij TF ligt. Hoe dichter de verhouding TF:CF 1:1 is, hoe beter.
MOZ (Open Site Explorer)
Moz geeft websites een domain authority score tussen 0-100. Vanaf 20 begint een website goed te worden.
Gebruik deze tools om de waarde van een potentiële backlink in te schatten, maar staar je er niet blind op. Het is maar een indicatie.
Lees hier meer tips om je autoriteit te verhogen.
4. Link relevantie
Kijk naast de autoriteit ook naar de relevantie van websites waarvan je backlinks wilt krijgen.
Hoe meer gerelateerd de complete website + de specifieke pagina waarop de backlink komt gerelateerd is aan jouw pagina + website hoe beter.
Sterk gerelateerde websites zijn meer waardevol dan algemene websites.
5. Maak linkbait via 9 bewezen werkende contentformats
Probeer je pagina’s zo te ontwikkelen dat je de kans op een link zo groot mogelijk maakt. Dat zorgt ervoor dat linkbuilding campagnes 10x makkelijker worden en dat pagina’s ook helemaal uit zichzelf backlinks aantrekken.
Lees hier de complete uitleg over 9 soorten content die automatisch backlinks aantrekken.
6. Linkbuilding tools
Er zijn honderden linkbuilding tools op de markt die je leven een stuk makkelijker kunnen maken.
In het bepalen van concurrentie, het verzamelen van potentiële linken, het emailen van websites, etc.
Maar denk niet dat je zonder tools hulpeloos bent. Je kan namelijk exact hetzelfde, het kost meestal alleen iets meer tijd om het goed te doen.
Aanbevolen linkbuilding tools:
- Google Search Console om backlinks te controleren (GRATIS)
- Ahrefs of Majestic SEO – om backlinks te controleren (Betaald)
- Mailshake of Pitchbox om emails te versturen (betaald)
- Thunderbird om emails te versturen (GRATIS)
Ontdek onze complete lijst met linkbuilding tools, software en extensies.
7. Google Penguin Updates
Google update het algoritme elke dag. Sommige van die updates hebben betrekking op de backlinks van websites en andere niet.
Google heeft 1 update die altijd over backlinks gaan en dat zijn de Google Penguin Updates. Dus als je hier iets over hoort, kijk dan altijd even of er belangrijke zaken gewijzigd zijn.
8. Black, Grey en White Hat Linkbuilding
Meestal worden linkbuilding tactieken ingedeeld in 3 categorieën: zwart, grijs en wit.
Wat dit precies betekent en wanneer je welke toepast staat beschreven in een aparte blogpost: black, grey en white hat linkbuilding uitgelegd.
Zorg er in elk geval voor dat je weet welke linkbuilding tactieken voor jou geschikt zijn.
9. Doe outreach
Als je een blogpost, video of een ander stuk content online plaatst, zorg er dan voor dat je altijd websites mailt om ze te hiervan op de hoogte te stellen.
Websites die ook schrijven over dat onderwerp of ster gerelateerde onderwerpen. Dit vergroot de kans enorm dat je een backlink ontvangt en je weet in ieder geval zeker dat je content bekeken is.
Dat kunnen 10 emails zijn of 100 of 500. Hoe meer je er verstuurd naar relevante mensen, hoe groter de kans op een backlink.
10. Google Sandbox
Als je website of shop net nieuw is, dan zit je in de Google sandbox. Dat betekent dat alles wat je doet aan content en linkbuilding, veel minder effect heeft dan normaal.
Google ‘dempt’ de effectiviteit van jouw site of shop.
Als je uit de Google sandbox komt na 3 tot 9 maanden dan schiet je website opeens omhoog in de Google rankings.
Verlies dus niet de moed als je maanden bezig ben en de resultaten tegenvallen.
Lees hier de complete uitleg over de Google Sandbox.
Wil je nog meer tips hebben om effectief te linkbuilden? Ontdek hier nog 9 praktische linkbuilding tips
108 Unieke Nederlandse Linkbuilding Strategieën
Hieronder staan 109 linkbuilding technieken die werken in Nederland met daarbij een korte beschrijving. Bij elke techniek kan je doorklikken naar een pagina die de complete uitleg geeft over die specifieke techniek.
We hebben ze opgedeeld in 3 grote groepen:
- 45x Content op jouw website + outreach
- 21x Content op andermans website + outreach
- 41x Technieken zonder extra content
Without further ado: Linkbuilden in 2021 via 109 linkbuilding strategieën:
Content Pull Linkbuilding Technieken
Content pull technieken zijn linkbuilding technieken die uit de volgende stappen bestaan:
- Ontwikkel een stuk content
- Plaats dit op je website
- Promoot deze content bij relevante websites
- Zorg ervoor dat de relevante websites naar jouw content linken
Het principe is eenvoudig, de uitvoering niet. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren om dit voor elkaar krijgen en per branche werkt de éne technieken beter dan andere.
1. In Media Tactiek
De media techniek is simpel in uitvoering. Zoek relevante websites in jouw branche.
Je moet dan met name op zoek gaan naar websites waar grotere bedrijven achter zitten. In veel gevallen hebben deze bedrijven een:
- in de media
- partners
- vermeldingen
- nieuws
pagina op de website.
Daarin vermelden ze het wanneer het bedrijf wordt genoemd op een andere website.
Bijvoorbeeld naar een krantenartikel of een award die gewonnen is (zie hieronder).
Maak daar handig gebruik van door het volgende te doen. Verzamel een lijst van deze websites. Schrijf voor elk bedrijf een artikel en stuur een e-mail naar het bedrijf om ze op de hoogte te stellen.
Meestal is dat naar een marketing of persafdeling.
Een ding is hier wel extreem belangrijk: Het stuk wat je schrijft moet positief zijn.
Je wilt namelijk dat de website naar jou linkt en dat doen ze alleen wanneer ze door jouw stuk goed voor de dag komen.
Hieronder een voorbeeld van independer.nl die naar SEO Effect verwijst, omdat independer.nl de winnaar is van een SEO onderzoek.
Lees hier de volledige uitleg over de in de media linkbuilding tactiek
2. Wedstrijd Link Strategie
Wedstrijden zijn slim om in te zetten als linkbuilding techniek. Het werkt als volgt:
Schrijf een wedstrijd uit die gewonnen wordt door een andere website of blogger wanneer er veel mensen stemmen. Maak vervolgens een pagina aan op jouw website waar bezoekers kunnen stemmen.
Wat er dan gebeurd is dat al die websites en bloggers gaan doorlinken naar jouw wedstrijd pagina. Daar moeten mensen immers heengaan om te stemmen.
Hieronder een voorbeeld van een bloggers wedstrijd die Zalando in 2015 heeft uitgeschreven.
Deze ene wedstrijd heeft 293 backlinks opgeleverd vanuit 21 verschillende domeinen.
Je kan er ook een ander soort wedstrijd van maken. Bijvoorbeeld het weggeven van een beurs aan studenten. Dan contacteer je alle relevante scholen om te vragen of die een link willen opnemen.
3. Quiz Formule
Quizzen zijn nog altijd immens populair. Een paar voorbeelden:
- Lindanieuws.nl: Grote Lindanieuws quiz
- Voetbalzone.nl: Wat weet jij over de grootste miskopen van AJAX en PSV
- Metronieuws.nl: Kuipquiz met Jandino en Najib
Lindanieuws.nl ontvangt ongeveer 10 linken, Voetbalzone.nl ontvangt meer dan 50 linken naar alle quizzen bij elkaar en ook Metronieuws ontvangt tientallen linken naar al hun quizzen.
Daarnaast weten we zeker dat deze quizzen niet zijn gebruikt als linkbuilding strategie. Dan is het aantal linken dan nog veel groter is.
Om een extreem voorbeeld te pakken: de SEO Expert Quizz van Moz.com. Deze ontvangt 3000 backlinks vanuit ongeveer 300 domeinen. Daarnaast scoort de quiz ook nog eens op zeer competitieve zoekwoorden als SEO expert.
Er zijn 2 mogelijkheden met de quiz: maak hem heel opvallend, doordat die leuk, gek of grappig is of maak hem heel ego gericht. Zoals Moz ook heeft gedaan. Het is een ego-dingetje om te zien of jij een expert bent.
4. Vragenlijst Formule
Vergelijkbaar met de quiz formule werkt de vragenlijst formule ook heel goed. Maar in plaats van de vragen te stellen in quiz-vorm (en meteen de uitslag te geven) stel je de vragen ze om daar later data van te maken.
Het slimste om te doen is om de vragenlijst zo leuk mogelijk te maken en te benadrukken wat de uitslag gaat betekenen. Dat zorgt ervoor dat meer mensen de vragenlijst invullen.
Hoe meer mensen en bedrijven hier waarde aan ontlenen, hoe beter. Je wilt namelijk dat heel veel websites mensen door gaan sturen om de vragen te beantwoorden.
Met de data die uit de vragenlijst komt maak je later nog een pagina om nog meer linken te krijgen.
Hier een voorbeeld van een extreem populaire vragenlijst pagina van een bedrijf die vragenlijst software verkoopt.
Bijna 8000 verwijzende domeinen!
5. Onderzoek Publicatie Formule
De onderzoek publicatie formule is vrij eenvoudig: publiceer een onderzoek en promoot deze bij alle websites die aan dat onderwerp gerelateerd zijn en waar jij een backlink van wilt hebben.
Een onderzoek is de uitslag zijn van een vragenlijst, een zelf uitgevoerd onderzoek, een meta-analyse van andere onderzoeken, het kan echt van alles zijn.
Het belangrijkste aan het onderzoek is: de websites waar jij linken van wilt ontvangen moeten het interessant vinden.
Dat betekent niet automatisch dat het ingewikkeld of bijzonder moet zijn.
Het onderzoek mag ook erg leuk, grappig, bizar, interessant, ontroerend of verrassend zijn.
Simpele ideeën werken vaak het beste. Kijk maar eens naar deze kaart:
Wat je op deze kaart ziet, is het automerk waar het meest op gezocht wordt per land. Simpel om te onderzoeken en een kaart van te maken.
Maar kijk eens hoeveel linken deze ene kaart heeft opgeleverd:
396 backlinks vanuit 186 verschillende domeinen!
Toepasbaar op elke branche en ieder vakgebied.
De grote moeilijkheid zit hem in het vinden van het juiste onderwerp. Daarom is het meestal slimmer om een lijst websites te verzamelen waar je een link van wilt hebben.
Lees waar deze websites over schrijven. Publiceer een onderzoek wat daarop aansluit.
Lees hier alles over de onderzoek publicatie formule
6. Eerste Review Methode
Wanneer er een nieuw product of dienst wordt gelanceerd is dat een perfecte mogelijkheid om aandacht genereren.
Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe iPhone of een nieuwe bioscoopfilm. Als je ervoor zorgt dat je als eerste een review van dit product of dienst lanceert trek je heel veel aandacht naar je toe.
Bijvoorbeeld door afspraken te maken met fabrikanten, leveranciers of andere producenten van die producten of diensten.
Kijk maar eens naar deze review van de iPhone X op Forbes.
7. Perspectief Review Methode
Naast als eerste een review ergens van maken is er nog een slimme tactiek. Zorg ervoor dat jouw review heel anders is. Het is namelijk zo dat de meeste reviews op elkaar lijken.
Ze volgen dezelfde structuur, zijn vaak wat zakelijker geschreven en behandelen dezelfde punten.
Vaak nemen ze de punten over die door de fabrikant of leverancier wordt aangeleverd.
Wanneer je jouw reviews op een andere manier opstelt zorgt dat al voor extra aandacht.
Bijvoorbeeld door veel humor toe te voegen, andere onderdelen te behandelen als de rest, grafisch beter in kaart te brengen, producten of diensten vanuit een andere hoek bekijken.
Je valt op, omdat je uniek bent.
Er zijn vele opties mogelijk, kijk wat de meeste kans heeft om te slagen.
Uiteraard promoot je jouw review daarna onder websites die een grote waarschijnlijkheid hebben om naar jou te linken.
8. Casestudy Formule
Een casestudy is een verslag van 1 specifiek stuk. In sommige branche zijn casestudies extreem populair. In de SEO branche bijvoorbeeld, maar eigenlijk wel in de gehele marketing wereld.
In elke markt is wel een onderwerp te vinden wat super interessant is om over te schrijven voor jouw publiek.
Hier ons voorbeeld van een linkbuilding experiment die we zelf hebben opgezet.
Of hier van onze Google Vindbaarheid Casestudy: Van 1 Naar 6 Medewerkers in 1 Jaar Tijd.
Ontwikkel een casestudy of verzamel een aantal casestudies om daar een nieuwe pagina van te maken en promoot deze onder bloggers die zich hiermee bezig houden.
9. Branded Word Strategie
Het scoren op bestaande zoekwoorden is niet altijd even makkelijk. Daarom is het ontwikkelen van je eigen zoekwoorden een slimme strategie.
Zelf een naam geven aan een techniek, methode, strategie, onderzoek of iets anders.
Ontwikkel hier een stuk content over, publiceer dit en verspreid het onder relevante blogs.
Hieronder 2 bekende voorbeelden van bedrijven die hun eigen term hebben bedacht waar nu maandelijks duizenden keren op gezocht wordt:
Briefcase Technique: The Briefcase Technique – a 2-minute video to help you earn thousands
Skyscraper: Link Building Casestudy: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days
10. Skyscraper
In de wereld van SEO is de de skyscraper tactiek erg bekend. Die bekendheid is grotendeels te danken aan de enorm effectieve werking.
De tactiek werkt als volgt:
Vind een zoekwoord waar je op wilt scoren. Ontwikkel een stuk content wat beter is dan alle huidige zoekresultaten.
Maak een stuk content dat completer, leuker, sneller, duidelijker, meer visuele, praktischer of op een andere manier beter is dan de huidige resultaten.
Bijvoorbeeld: Als alle website 10 – 15 tips geven, geef er dan 50. Of juist de enige 3 die echt belangrijk zijn.
Of maak in plaats van tekst ergens een filmpje van of voeg een infographic toe.
Alles wat je doet om het resultaat beter te maken dan al het bestaande.
Bekijk hier het voorbeeld van Brian Dean zelf: Skyscraper voorbeeld
Vind daarna alle linken die naar resultaten van concurrenten verwijzen en mail deze websites om te laten weten dat jij een resultaat hebt gemaakt wat veel beter is.
Vraag de websites om de link te wijzigen naar jouw resultaat of een link naar jouw website toe te voegen.
De kans dat ze dit doen is doorgaans groot. Je weet namelijk al dat de website het onderwerp interessant vindt.
11. Forum Skyscraper
De forum skyscraper techniek is een variatie op de normale skyscraper tactiek. Deze techniek werkt als een trein in Nederland, doordat er doorgaans weinig backlinks nodig zijn om te scoren.
Het werkt als volgt:
Vind een zoekwoord waar je op wilt scoren. Pak dit zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden.
Zoek op deze zoekwoorden in Google op de volgende manier: [zoekwoord] + inurl:forum.
Vervolgens open je de eerste 10 – 30 forum pagina’s die je tegenkomt. Hoeveel forums je bezoekt, is afhankelijk van hoeveel nieuwe informatie je blijft tegenkomen op elke pagina.
Verzamel van elke forumpagina alle vragen, opmerkingen en oplossingen die vermeldt staan. Kopieer en plak ze simpelweg in 1 groot Word bestand. Ongeacht of deze informatie klopt of niet.
Dit zorgt ervoor dat je 1 groot overzicht krijgt met alle informatie over jouw onderwerp. Sorteer deze informatie per probleem, vraag of oplossing.
Bijvoorbeeld:
- Probleem nummer 1
- Beschrijving in eigen woorden van het probleem.
- Kopieer en plak wat bezoekers op forums zeggen over dit probleem.
- Biedt daarna alle oplossingen aan voor dit probleem. De oplossingen die je hebt gevonden op forums en de oplossingen die nog niet genoemd zijn. Of oplossingen die er wel staan, maar dan anders werken dan beschreven op de forums.
- Geef per oplossing aan wat de oplossing precies inhoudt, wat ze op forums over deze oplossing vermelden, of de oplossing ook echt een oplossing is, de voor- en nadelen van de oplossing en eventueel extra advies.
Bekijk hier 2 concrete voorbeelden:
Wordt daarna actief op de diverse forums die over dit probleem praten om een aantal linken naar je content te krijgen. Mail ook alle websites mailen die iets over dit onderwerp vermelden, net als bij de gewone skyscraper.
12. PA Skyscraper
PA Skyscraper staat voor: Populair Artikel Skyscraperen (yup, we hebben er een werkwoord van gemaakt). Deze tactiek is moeilijk of makkelijk, afhankelijk het nieuws in jouw branche.
De tactiek is in feite: het pakken van een bestaand populair artikel en daarop voortborduren.
Een skyscraper, maar een specifieke skyscraper die 1 artikel uitbreid.
Bijvoorbeeld een artikel dat gedetailleerder uitlegt hoe je een Skyscraper maakt die bezoekers helpt en converteert.
Zie hier voorbeelden van het een PA skyscraper over het originele Skyscraper artikel van Brian Dean.
Ahrefs maakte een PA Skyscraper, door deze tactiek te ontkrachten.
Je doet dit door:
- Gemist(e) punt(en) toe te voegen
- Tegenovergestelde beweren
- Techniek of product uitproberen
- Gedetailleerder uitwerken
- Extra perspectief aan toevoegen
13. Skyscraper Vermeldingslijst
Een skyscraper vermeldingslijst is ook een variatie op een normale skyscraper.
Het principe is dat je een stuk content ontwikkeld waarin een lijst staat. Waar die lijst precies over gaat, hangt af van je branche.
Er zijn 2 manieren om deze tactiek toe te passen:
1.
Maak 1 grote lijst maken met alle artikelen over 1 bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld alle artikelen die je vind over het verbranden van buikvet of alle artikelen die advies geven over een burn-out.
Om het duidelijker en overzichtelijk te maken voor bezoekers deel je de artikelen in op categorieën. Korte en lange artikelen, met of zonder video, op volgorde van meest gelezen of welke manier dan ook die logisch is.
2.
De tweede optie is een vermeldingslijst te maken van bekenden personen, bedrijven of organisaties. Bijvoorbeeld de 50 beste fashionbloggers of de 75 jongste gamevloggers.
Het grootste voordeel van dit type skyscraper is dat deze heel snel op te stellen is. Daarnaast is de kans groot dat de lijst aandacht krijgt, doordat iedereen die op de lijst staat het promoot.
In sommige gevallen geeft Google zelfs de voorkeur aan een verzamellijst van websites rondom een onderwerp boven een resultaat met maar 1 resultaat.
Dat is met name zo wanneer het zoekwoord algemeen is. Want een vermeldingslijst geeft de bezoeker veel ruimte om te kiezen wat hij of zij wil lezen.
14. Skyscraper Ranking Strategie
Branches, industrieën en bedrijven zijn altijd zeer gevoelig voor de manier waarop ze scoren en ranken.
Deze linkbuilding tactiek lijkt op de Skyscraper Vermeldings Strategie, maar is veel meer gericht op het competitieve element dan een eenvoudige vermelding.
Zeker wanneer je ze rankt op eigenschappen waar bedrijven veel om geven.
Bijvoorbeeld op het aantal social media volgers, aantal website bezoekers, aantal klanten, omzet, aantal medewerkers of andere dingen die belangrijk zijn voor dat type bedrijf.
Verzin een manier om de websites waar jij een link van wilt hebben te ranken.
15. Woordenboek Strategie
In bijna elke branche is wel jargon aanwezig. Woorden die niet iedereen kent, met name mensen die nieuw zijn in de branche.
En dan is 1 plek waar alle termen uit die branche simpel worden uitgelegd een uitstekend idee.
Dat daar behoefte aan is zie je aan de vele backlinks naar zulke woordenboeken. Zelfs in branches waar je daar misschien niet verwacht. Fashion bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar dit voorbeeld:
Naast de backlinks scoren woordenboeken doorgaans op heel veel zoekwoorden.
16. Checklist Strategie
Checklisten zijn altijd populair. Een simpele en effectieve lijst om te zien of alles is behandeld. In elke branche is een dergelijke lijst handig.
Zit je in de financiën? Maak een checklist die huishoudens kunnen gebruiken om hun kosten eenvoudig in kaart te brengen.
Actief in de kantoorinrichting? Maak een checklist met alles wat je kan gebruiken in een kantoor.
Train en coach je bedrijven? Maak een checklist voor effectieve vergaderingen. Zoals deze: Meeting Checklist for Effective Meetings.
Naast het feit dat zulke pagina’s veel linken opleveren, kan je ook de checklist downloadbaar maken in ruil voor een e-mailadres om jouw nieuwsbrief te laten groeien.
Het allerbeste voorbeeld is deze checklist over veelgemaakte spellingsfouten op cv’s. Kijk maar eens wat deze ene checklist oplevert:
Zorg ervoor dat je checklist zo kort en praktisch mogelijk is. Je moet dingen kunnen afvinken.
17. Kopersgidsen
Een kopergids is een uitleg over de werking van een (groep) producten.
Bijvoorbeeld een uitleg over fitness apparaten, zoals loopbanden. Of een uitleg over het kopen van een laptop, juiste bureau + stoel of een geschikte elektrische fiets.
Meestal scoren deze gidsen op zich al goed in Google, maar daarnaast trekken ze vaak veel linken aan vanuit bloggen en forums.
Bijvoorbeeld:
Het opstellen van een kopersgids is relatief eenvoudig. Bespreek alle onderdelen van een productgroep die belangrijk zijn om rekening mee te houden bij een aankoop.
Zoals je bijvoorbeeld bij de aankoop van een loopband rekening moet houden met het formaat, verschillende standen en programma’s die erop staan geprogrammeerd.
Zoek vervolgens contact met bloggen en forums die over dat onderwerp schrijven.
Verkoop je fitness apparatuur > ga op zoek naar blogs en forums over afvallen, bodybuilden en fit worden.
Denk ook aan mama- en papablogs, blogs over welzijn, ontspannen, mentale welzijn, enzovoorts.
Gaat jouw kopersgids over boekhoudsoftware? Zoek dan naar bloggen en forums gericht op (kleine) ondernemers, gericht op financiën of schulden.
18. Veel Gevraagde Afbeeldingen Formule
Er zijn vele soorten afbeeldingen die te gebruiken zijn voor je linkbuilding avonturen:
- Veelgevraagde afbeeldingen (meestal branche specifiek)
- Quotes
- Memes
- Grappen
- Badges
- Awards
- Infographics
Feit is dat een simpele afbeelding je enkele tot wel honderden backlinks kan opleveren. Bijvoorbeeld deze quotes van Amerikaanse presidenten:
Of een pagina met de 100 beste quotes ooit:
Exact datzelfde geldt voor memes. Bijvoorbeeld de beste memes ooit gemaakt:
Je kan deze afbeeldingen zelf ontwikkelen en verspreiden. E-mail andere websites die al eerder vergelijkbare afbeeldingen hebben geplaatst of gedeeld.
Laat ze weten dat ze de afbeeldingen gratis over kunnen nemen, zolang ze een link terugplaatsen als bronvermelding.
19. Controverse, Hypes en Mythes
Over controverses, hypes en mythes wordt in elke branche enorm veel aandacht besteed.
Een specifiek standpunt waar veel mensen voor en tegen zijn. Het houdt mensen enorm bezig en gaat vaak gepaard met emotionele reacties.
Donald Trump met zijn uitspraak over Mexico bijvoorbeeld.
Of controversie van Gary Vaynerchuk die zegt dat ondernemers minstens 12 uur per dag moeten werken en verder niet moeten zeuren.
Ook zijn er in elke branche vaak levendige discussies over bepaalde strategieën die gehanteerd worden door spelers in het veld.
In het SEO vakgebied, gaat dat vrijwel altijd over backlinks. In marketing is dat klantbeleving en storytelling.
In elke branche is er wel iets. Content over deze onderwerpen staat garant voor aandacht en backlinks.
Zorg ervoor dat je specifiek bent in alles wat je schrijft. Een belangrijk punt aanvliegen is al genoeg. Je hoeft niet alle mythes uit de gehele industrie te bespreken.
Er zijn een aantal manieren om dit aan te vliegen:
- Ander standpunt innemen dan de “algemene mening” binnen de branche
- Mythes ontkrachten met bewijs
- Hype ontkrachten of juist nog meer ophypen
- Alle voor- en nadelen van een specifiek standpunt belichten
- De oorsprong, proces en uitkomst van een controversie, hype en mythe bespreken
20. Herkenbaarheid Linkbuilding Strategie
In tegenstelling tot controversie, hype en mythes kan je ook herkenbare content ontwikkelen. Een onderwerp wat iedereen uit een branche of in een functie wel herkent.
Deze content plaats je op jouw website en je stelt alle relevante personen of bedrijven hiervan op de hoogte. Meestal via social media of e-mail.
Voor SEO is dat bijvoorbeeld deze uitspraak van klanten:
Voor webdesginers is het ongetwijfeld deze: How Great Webdesign Goes Straight To Hell
Wat dat op levert aan backlinks, nou… Kijk zelf maar:
Maar dan 2000 websites linken naar deze ene pagina.
21. Direct Uitvoerbaar Praktisch Advies
Er is 1 ding dat door iedereen wordt gewaardeerd: advies dat je leven direct beter maakt. Omdat je iets sneller, beter, leuker, makkelijker of nauwkeuriger doet.
Geen vaag advies zoals “do the right thing” of “leef elke dag alsof het je laatste is”, nee praktisch advies exact uitgelegd.
Zoals onze YouTube SEO Handleiding die alles zeer praktisch uitlegt over YouTube SEO.
Ook hier is het voorbeeld: 37 Science-Backed Tips For Better Sleep Tonight
Dit simpele artikel ontvangt duizenden backlinks van ruim 200 websites.
Bedenk goed welk praktisch advies jij geeft om het leven van anderen beter te maken. Al is het maar om 1 klein probleem of frustratie te verhelpen.
22. Bekende en Veelgebruikte Foto’s
Sommige foto’s worden heel veel gekopieerd door websites. Er zijn vele redenen waarom websites foto’s van andere overnemen.
Omdat de foto erg mooi is, grappig of een praktisch nut vervuld. Maar ook foto’s van bekende personen, grafieken en productfoto’s.
Denk bijvoorbeeld aan een goede foto van een nieuwe iPhone of verkiezingsuitslag.
Deze afbeeldingen kan je zelf ook maken en vrij beschikbaar stellen om te gebruiken, mits er een bronvermelding is.
Denk aan foto’s van mensen, groepen, natuurgebieden, gebouwen en aan afbeeldingen als grafieken, kaarten en andere gegevensbronnen.
Waarschijnlijk heb je wel eens een foto gezien die er ongeveer zo uitziet:
Callcenter- en receptionisten foto’s. Misschien wel de meest gebruikte foto’s ooit. Als je op deze foto zoekt in Google, krijg je meer dan 21 miljoen resultaten te zien.
23. Samenvattingen
Samenvattingen zijn een effectieve manier om backlinks te verzamelen, mits je de juiste dingen samenvat. De samenvattingen die backlinks aantrekken zijn doorgaans samenvattingen van:
- Evenementen
- Boeken
- Films
- Lange stukken content, waarbij het geheel niet voor iedereen zinvol is
- Samenvatting + verzameling van meerdere stukken content (zoals deze handleiding)
24. Organiseer een Event
Evenementen trekken altijd aandacht. Want zowel mensen die er heen gaan als mensen die het organiseren, hebben er zin in!
Daarnaast is het makkelijk om een event genoemd te krijgen op nieuwswebsites.
Denk bij evenementen bijvoorbeeld aan:
- Beurzen en congressen
- Seminars en presentaties
- Sportevenementen
- Klanten- en leveranciers dagen
- Vieren van jubilea
- Verhuizingen en openingen
- Workshops
- Exposities
- Webinars
Kijk bijvoorbeeld eens naar de huishoudbeurs. De website scoort op duizenden zoekwoorden en ontvangt linken vanuit circa 750 domeinen.
25. Vertalingen Formule
In elk vakgebied en in iedere branche wordt veel content gemaakt in een andere taal dan Nederlands. Bijvoorbeeld content die heel bruikbaar is voor jouw potentiële klanten.
Denk aan blogs, whitepapers, boeken, samenvattingen, filmpjes, podcasts en nog veel meer.
Maak afspraken met de originele auteur om de content te vertalen. Plaats het op je website en stel gerelateerde websites hiervan op de hoogte om backlinks binnen te krijgen.
Een alternatief is een vertaling maken en dat beschikbaar stellen aan de website zelf. Zo hebben we bij Klik Proces vertalingen gemaakt voor de SEO tool SEOProfiler.
Na de aankondiging hiervan hebben we een link ontvangen vanuit een nieuwsartikel (Klik Proces heette toen nog Little b).
26. Vergelijking Strategie
Vergelijkingen zijn altijd populair. Kies voor leuke, logische en actuele vergelijkingen. Bijvoorbeeld de vergelijking tussen de tv-series Vikings en Game of Thrones:
Wat je ook veel ziet, zijn vergelijkingen tussen 2 nieuwe devices zoals de nieuwe iPhone en Samsung, de vergelijking tussen een nieuw en ouder boek van dezelfde auteur of verschillende producten van dezelfde fabrikant.
Dat zijn de logische vergelijkingen. En die leveren vaak veel aandacht op. Zolang jouw vergelijking uniek is en het onderwerp leeft bij de doelgroep.
Maar ook vergelijkingen die (op het eerste gezicht) totaal geen praktisch nut hebben, kunnen wel veel aandacht opleveren. Cabaretiers hebben daar een handje van.
Een ander voorbeeld is: What do Teachers and Sumowrestlers have in Common? uit het boek Freakonomics.
Met ongeveer 350.000 zoekresultaten een veelbesproken onderwerp. En toch niet echt een vergelijking waar je zomaar aan denkt.
En juist daarom trekken ze de aandacht, zeker wanneer er een soort clou aan het eind zit.
Wat je vaak tegenkomt bij vergelijkingen zijn termen als:
- of
- vs
- verschil tussen
- welke
- vergelijkbaar met
- als
- waarom een X als een Y is
- Overeenkomsten tussen
Op het gebied van linkbuilding is het effectief, omdat je 2 doelgroepen aanspreekt. Vergelijk je 2 merken, spreek daarmee beide community’s aan. Als je 2 tv-series vergelijkt, spreek je beide fans aan.
27. Nieuws Takeover Formule
Nieuws Takeover Formule is elegant door zijn eenvoud en het werkt als volgt:
- Een bedrijf publiceert nieuws
Dat mag van alles zijn. Aankondiging van een product, dienst, mededeling over het bedrijf, resultaten, overnames, faillissement, aankondiging.
Wat het nieuws precies is, maakt niet uit. Als het nieuwsartikel maar massaal wordt opgepakt door andere websites.
Hoe meer het artikel wordt opgepakt, hoe beter.
Wat je vervolgens doet is inspelen op dit nieuws door een element toe te voegen:
- Stuk schrijven wat het tegenovergestelde is van het origineel
- Toevoeging op het stuk wat niet benoemd of onderbelicht is
- Een extra toevoeging op nieuws wat is aangekondigd
- Mening over het origineel
Bijvoorbeeld wanneer Google zijn kwartaalcijfers openbaar maakte, publiceerde Wordstream een overzicht van de meest dure AdWords zoekwoorden. Dat doen ze nu elk jaar minstens 1 keer opnieuw.
Het resultaat is bizar goed voor 1 pagina (ruim 900 verwijzende domeinen):
28. (Expert) Interview Strategie
Interviews zijn een fantastische manier om aandacht op je blog te vestigen.
Maak een lijst met websites waar jij graag een link van wilt hebben en kijk of ze eerder naar interviews of opiniestukken hebben gelinkt.
Zo ja dan krijg je hier ook eenvoudig een link vandaan krijgen door een interview.
Als je iemand interviewt zorg er dan wel voor dat diegene een bekende naam is. Een BN’er zijn of een bekende binnen een branche of vakgebied.
Probeer tijdens het interview zoveel mogelijk vragen te stellen, die nog niet eerder gesteld zijn of waar nog geen compleet antwoord op is.
Bijvoorbeeld:
- Expert binnen een branche
- Expert op 1 specifiek gebied
- Algemeen prominent figuur
- Starter of start-up
- Concullega
- Bedrijf in dezelfde keten
- Bedrijf met gerelateerde diensten
- Persoon die in het vakgebied gefaald heeft en wat daarvan te leren is
- Bekend persoon over een onderwerp
- Expert op andere gebieden
- Lokale bekendheid
- Bekende Nederlander
Denk bij de insteek aan:
- Humor
- Persoonlijk
- Educatief
- Gesprek over een belangrijk onderwerp
- Controversiële vragen
- Vraag en antwoord vanuit jou of andere mensen
Het kan een grappig interview zijn als Steven Colbert met PewDiePie (21 backlinks) of serieuzer als Richard Dawkings die Derren Brown interviewt (32 backlinks).
29. Specifiek Probleem Oplos Strategie
Geef een oplossing voor 1 specifiek probleem. Dat mag een klein of groot probleem zijn. Belangrijker is dat er zoveel mogelijk mensen worstelen met dit probleem.
Bijvoorbeeld 1 techniek om je sales te verbeteren zoals dit voorbeeld:
Waarbij de uitleg in feite maar 1 handeling betreft tijdens een verkoopgesprek, die je doet om de kans tot een verkoop te vergroten.
Deze techniek ontvangt vanuit 100 websites linken:
Daardoor help je heel veel mensen een klein beetje of heel erg veel.
Bij SEO is dat bijvoorbeeld 1 specifieke linkbuildingtechniek, het helpen verbeteren van de kopteksten of slimmer analyseren van concurrenten.
30. Pagina met Interactieve Elementen
Voeg interactieve elementen op een pagina toe.
Bijvoorbeeld:
- Gifje
- 1-page scroll website
- Video
- Calculator
- Spelletje
- Grafiek
- Stappenplan
- Tekentool
- generator
- Stripverhaal
Dit mag praktisch zijn, maar ook grappig of leuk, ontroerend. Zolang het maar de aandacht trekt van de websites waar jij linken van wilt ontvangen.
Hier het voorbeeld van Matt Sleeps. De smoesjes generator.
Deze ene pagina trekt backlinks aan vanuit 7 domeinen.
31. Uitleg Video
Net als infographics kunnen uitlegvideo’s (= explainer video’s) een goede toevoeging zijn op een website waardoor mensen ernaar linken.
Biedt deze aan bij bloggers, die ze deze overnemen en linken naar jou. Je kan ook simpelweg aanbieden een uitlegvideo te maken voor een blogger in ruil voor een link.
Bekijk dit epische voorbeeld van Dollar Shave Club die in 90 seconden precies uitlegt hoe het zit:
En de aandacht (en backlinks) die het filmpje trekt:
De video mag ook een animatie zijn, cartoon of poppen. Op welke manier de video precies is gemaakt, geeft geen enkel verschil voor de backlinks die de video aantrekt.
32. Humor Strategie
Humor doet het altijd goed om aandacht te genereren. Moppen, stripverhalen, parodies, sketches. Bedenk een grappige manier om onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep.
Check deze briljante strip over 10 vaak fout geschreven woorden:
33. Update Oude Content
Als je al een pagina hebt die goed scoort in Google, dan is het zeer effectief om dat verbeteren om nog beter te scoren.
Voeg zoekwoorden toe die je over het hoofd hebt gezien, voeg secties toe die relevant zijn .
Doe daarna nog meer outreach naar bestaande en nieuwe websites en gebruik alle bestaande aandacht als social proof tijdens je nieuwe outreach pogingen.
Wat ook een optie is, is oude content opzoeken van websites waar jij een link van wilt hebben. Verbeter een gedeelte van deze content en biedt dat aan met een link naar jouw website uiteraard.
34. Content Uittypen
Wanneer een website audio of video’s maakt, typ je 1 of meerdere stukken hiervan uit. Het is slim om vooraf te vragen of de website dit ziet zitten.
Sommige websites, vooral vloggers, zijn je daarvoor erg dankbaar. In die content link je terug naar jouw website.
35. Content Verfilmen of Inspreken
Andersom kan natuurlijk ook. De meeste blogs bestaan nog altijd alleen uit tekst.
Zet deze tekst simpelweg om in een filmpje. Een animatie, explainer of ander soort video.
Daarnaast kan je een blog inspreken, zodat er een podcast of YouTube versie van wordt gemaakt. Dan bereikt dezelfde content meer bezoekers en wie wil dat nou niet?!
36. Terugkerende Events, Feesten of Andere Speciale Dagen
Er zijn elk jaar duizenden feesten, events en andere leuke bezigheden. Helaas is niet iedereen daarbij die het misschien zou willen.
Die personen vinden het wel heel leuk om erover te lezen of ernaar terug te verwijzen.
Zeker wanneer er iets nieuws wordt gepromoot (zoals een nieuwe iPhone) waar veel bloggers naar gaan verwijzen.
Als jij de eerste bent die een event, feest of andere speciale dag duidelijk beschrijft, levert dat veel aandacht op.
Zelfs als je niet eerste bent, maar wel elk jaar een onderwerp beschrijft kan dat veel backlinks opleveren.
Bijvoorbeeld het jaarlijkse Super Bowl event of de John Lewis reclame elke kerst.
Zie hieronder bijvoorbeeld de John Lewis reclame van 2016.
Die éne pagina trekt meer dan 11 .000 backlinks aan vanuit meer dan 1.100 websites.
37. Steel Linken van Inferieure Content
Laten we eerlijk zijn.
Veel content die je online vindt, is niet echt goed. Dat biedt kansen.
Als je een website vindt die linken ontvangt naar een artikel dat inferieur is, dan kan je die linken eenvoudig stelen.
Ontwikkel een stuk content dat beter is en contacteer de website die linkt naar de inferieure content om te vragen of ze de link willen wijzigen om naar jouw website door te linken of om jouw link toe te voegen.
38. Data Visualisatie Tactiek
Infographics en kaarten zijn nog altijd een zeer effectieve manier om te linkbuilden in elke branche.
Insectenverdelger, loodgieter of software producent? Wat je vak ook is, er is altijd interessante informatie te melden.
Het mooiste is nog dat wat je maakt niet eens zoekwoordgericht hoeft te zijn.
Het enige wat de infographic of kaart moet doen, is interessant zijn voor de websites waar jij een backlink van wilt hebben.
Hieronder een voorbeeld van de 4 backlinks die we realiseerde na het maken van een simpele kaart in een “saaie” branche.
Hieronder een simpel, maar doeltreffend voorbeeld. Een kaart over het meest gezochte automerk per land:
190 verwijzende domeinen voor een stuk content, dat maar een paar uurtjes werk is geweest. Niet verkeerd!
Op zoek naar inspiratie? Kijk hier eens: infographic voorbeelden.
39. Opvallende Producten of Diensten
Bied een opvallend product of dienst aan. Niet om te verkopen, maar om aandacht te trekken.
Zoals Coolblue bijvoorbeeld deed:
En kreeg voor 1 product (wijnglas houder voor in bad) tenminste 8 backlinks.
Wees creatief en biedt iets aan wat noemenswaardig is. Denk bijvoorbeeld aan De Grote Donorshow van BNN.
Bijvoorbeeld:
- Uniek
- Grappig
- Extreem duur
- Leuk
- Goedkoop
- Opvallend
- Verdrietig
- Nep
- Aansluitend bij iets actueels (Max Verstappen zijn auto die wordt aangeboden op Marktplaats)
- Frustrerend
…of elke andere manier die aandacht genereert.
40. Databron Techniek
Bloggers, kranten en andere online websites zijn dol op data. Over echt elk onderwerp wat je kan bedenken.
Spring hier proactief op in door ervoor te zorgen dat jij deze data online hebt staan.
In de internet marketing zijn er bijvoorbeeld elk jaar onderzoeken over:
- Duurste AdWords woorden
- Populairste YouTube video’s en YouTubers en snelst groeiende kanalen
- Populaire kopteksten en berichten op social media
Kijk hier hoeveel backlinks het jaarlijkse onderzoek naar AdWords zoekwoorden oplevert.
Bedenk data in jouw branche die eenmalig of ieder jaar terugkomt en zet dit op je website.
41. Vergelijk Prijzen
1 van de meest besproken zaken online zijn prijzen. Of dat nu gaat om producten, diensten, software, tools of wat dan ook. Daarom is het een zeer effectieve tactiek om prijzen te vergelijken.
Dat hoeft niet per se te gaan om jouw eigen producten of diensten. Het kan ook gaan om aanverwante zaken. Iets wat jouw klanten gebruiken naast jouw diensten of producten.
Iets wat ze nodig hebben vooraf of achteraf van jouw diensten of producten.
Denk ook aan ludieke zaken als het vergelijken van bierprijzen, entreekaartjes of seksspeeltjes.
42. Gastbloggen Uitwisselen
Gastbloggen uitwisselen is een hele effectieve tactiek zijn om zowel backlinks als bezoekers te genereren naar jouw website.
Het werkt als volgt:
E-mail een website, vraag of je een blog mag schrijven op hun website die naar jou linkt en zij mogen een blog schrijven voor jouw website met backlink erin.
Het lijkt sterk op het uitwisselen van linken, maar dan met meer waarde voor website bezoekers, omdat er een artikel geschreven is.
In feite wissel je publiek uit en daar zit ook een link bij.
Let wel op dat zowel jij als de andere partij een kwalitatieve blogpost schrijft en niet zomaar 300 woorden bij elkaar gooit.
Zorg ook dat beide websites ongeveer even groot zijn qua publiek en autoriteit.
Het uitwisselen van gastbloggen kan via AB, ABC en ABCD linkruil.
Een ABCD linkruil is het meest effectief op het gebied van Google waarde.
43. (Social) Ego Baiting
Door websites of personen te vermelden in een artikel op jouw website, maakt dit het makkelijker om deze websites of personen te benaderen en een link naar jouw website te krijgen.
Bijvoorbeeld een lijst met de 10, 25 of 50 grootste influencers in een branche.
De kans is groot dat enkele van deze influencers vanuit social media en hun blog naar jou linken.
Dit is vooral goed te combineren met een award badge.
Het tweede aspect is het aangaan van een relatie, zodat je op termijn een link krijgt vanuit de website.
44. Guerrilla Marketing Linkbuilding
Doe iets leuks, grappigs en opvallends wat gerelateerd is aan jouw product of dienst met als enige doel aandacht en backlinks te genereren.
Bekijk bijvoorbeeld dit leuke idee van Matt Sleeps. Een hangover bar.
Want ja, elke zondag liggen er weer miljoenen mensen met een kater op bed. Op een Matt Matras het liefst.
Deze éne pagina, die niet meteen conversie en aankoop gericht is, heeft 54 backlinks opgeleverd waaronder 1 van Business Insider en vrijwel elke grote krant en magazine van Nederland.
45. Beurs Linkbuilding
Beurs linkbuilden verwijst niet naar de aandelenbeurs, maar naar een beurs die je krijgen via school.
Een beurs om te studeren.
Deze techniek is bedacht in Amerika, waar beurzen voor studenten veel normaler zijn dan in Nederland.
Daar verwijzen universiteiten doorgaans naar beurzen die (toekomstige) studenten kunnen verdienen om te gaan studeren.
Het komt niet of nauwelijks voor in Nederland, maar als het lukt is het enorm krachtig.
Stel als bedrijf een bedrag beschikbaar aan studenten van een bepaalde leeftijd, studie, faculteit of welk criterium je dan ook zelf stelt.
Verspreid dit onder scholen en deze scholen linken dan door naar jouw pagina waarop je vermeldt wat studenten precies moeten doen om die beurs te verdienen.
Content Push Linkbuilding Technieken
Content push technieken zijn linkbuilding technieken die uit de volgende stappen bestaan:
- Contacteer relevante websites en vraag of je daar een stuk content mag plaatsen of dat zij een stuk content voor je willen ontwikkelen
- Ontwikkel een stuk content van het juiste niveau
- Stuur dit op
- Monitor dat de content geplaatst wordt
- Controleer je backlink
- Promoot deze content bij relevante websites
Dat lijkt simpel, maar is het niet altijd. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren die dit voor elkaar krijgen en per branche werken sommige technieken beter dan andere.
46. Vergelijking Tactiek
Het vergelijken van producten, merken, onderwerpen of 2 totaal ongerelateerde zaken kan veel backlinks opleveren mits goed gedaan.
47. Wiki Werkwijze
In verschillende branches zijn wiki websites actief. Wiki’s zijn kleine Wikipedia websites gericht op 1 specifiek onderwerp.
Bijvoorbeeld 1 game of 1 boekenreeks. Bekijk hier een wiki over Game of Thrones: Westeros Wiki.
Het vinden van wiki’s die actief zijn in jouw branche is eenvoudig. Zoek in Google op [zoekwoord] + wiki.
Bijvoorbeeld fitness wiki. Dan vind je deze leuke wiki website gericht op fitness voor kinderen.
48. Artikel Marketing
Artikel marketing websites zijn websites vol met artikelen waar jij een backlink in plaatst.
Het enige wat je hoeft te doen is een artikel schrijven van ongeveer 300 woorden en daarin jouw linken verwerken.
Makkelijk, simpel en waardeloos.
Echt moet je deze sites nooit gebruiken. Lees hieronder waarom.
Ontdek hier waarom je deze vorm van linkbuilding nooit moet gebruiken.
49. Persberichten
Persberichten zijn niets nieuws. In marketing & PR dienen ze al meer dan 100 jaar het doel om informatie te verspreiden.
Voor SEO kunnen ze ook een rol spelen. Een grote press release helpt je om te scoren in Google.
Persberichten leveren backlinks en aandacht op. Zorg er wel voor dat je alleen maar branded of URL ankerteksten gebruikt.
En verspreid je persbericht niet onder websites waar je dit ziet: gratis je persbericht plaatsen. Dat zijn eigenlijk artikel marketing websites.
50. Gastbloggen
Gastbloggen is misschien wel de meest bekende en populaire manier van linkbuilden.
Dit zorgt voor een sterke backlink en directe bezoekers.
Er zijn vele manieren om gastbloggen te vinden, doordat websites dit zelf aanbieden:
- Influencer search
Daarnaast zijn er nog andere manieren om gastbloggen te regelen bij websites die dit niet direct aanbieden. Bijvoorbeeld via:
- Instagram (wij hebben hiervoor onze eigen ontwikkelde software)
- Blog reacties
Wanneer je een website hebt gevonden mail of bel je om contact op te nemen met de website, stel je de voorwaarden vast, schrijf je de content en stuur je het op om te laten plaatsen.
51. Badge Linken
Maak als bedrijf een digitale badge en reik deze uit aan relevante bedrijven of bloggers.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Award (beste blogger categorie X)
- Lid zijn van (brancheorganisatie)
- Steunt (Warchild)
Zorg er vervolgens voor dat bedrijven deze badge makkelijk over kunnen nemen op hun website.
Niet elke, maar een deel van de badges die je uitreikt, plaatst de badge en linkt terug naar jouw homepage of de awardpagina.
Een bekend voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld keurmerken en certificeringen die bedrijven maar al te graag op hun website plaatsen.
52. Testimonial Tactiek
De testimonial tactiek is zeer eenvoudig:
Inventariseer van welke producten en diensten jouw bedrijf gebruik maakt.
Bied de bedrijven van de producten of diensten aan om een testimonial voor hun website te schrijven als je daar een link in mag plaatsen.
Bijvoorbeeld zoals dit (Klik Proces is aanklikbaar):
53. Review Strategie
De review tactiek is zeer eenvoudig en vergelijkbaar met de testimonial tactiek:
Inventariseer van welke producten en diensten jouw bedrijf gebruik maakt.
Biedt de bedrijven van deze producten en diensten aan om een review voor de website te schrijven als je daar een link in mag plaatsen.
Let daarbij op dat je echt een goed doordachte review van een paar 100 woorden aanlevert.
54. Website Profielen
In elke branche zijn er websites waarop je een profiel kan aanmaken.
Of je nu een schilder, piloot of consultant bent.
Op zo’n profiel plaats je jouw bedrijfsgegevens of persoonlijk informatie inclusief een link naar jouw website.
De website van de Kamer van Koophandel is een voorbeeld hiervan (www.kvk.nl), about.me en de meeste forums.
55. Plagiaat
Het kopiëren van content komt helaas veel voor. Met name bij teksten, omdat het ontwikkelen daarvan moeilijk en tijdrovend is.
Als je dat goed doet ga je zeker weten te maken krijgen met plagiaat.
Er zijn dan 2 mogelijkheden. Eisen dat de content wordt verwijderd of eisen dat ze een backlink opnemen als bronvermelding.
En dat tweede is misschien nog wel het meest interessante vanuit een SEO standpunt.
56. Vacature Linkbuilding
Vacature websites nemen altijd een link op naar je website wanneer je een vacature plaatst.
Zijn deze linken heel waardevol, nee niet echt.
Maar zeker als je net start of toch op zoek bent naar nieuwe medewerkers, zorg er dan maar voor dat je ook meteen goede kwalitatieve backlinks krijgt.\
57. Ontwikkel Software
Ontwikkel een app of plugin voor jouw bedrijf en verspreid deze onder alle websites die een backlink aanbieden.
Voor veel soorten software zijn er marktplaatsen en andere verzamelplekken.
Met name voor browser, WordPress plugins en apps zijn er gigantische websites. De Apple App store en Google Play Store zijn daar bekende voorbeelden van.
Daarnaast zijn er specifieke directories voor dit soort software.
58. Geef Software, Tools of Spelletjes Weg
Er zijn veel soorten software die websites maar wat graag opnemen, omdat het leuk, grappig of behulpzaam is.
Denk hierbij aan een:
- Calculators
- Spelletjes
- Visualisatie tools
- Invulbare checklists
- Tools om iets te controleren
Met name wanneer er heel veel kleine bedrijven in jouw branche zijn die hier goed gebruik van kunnen maken, maar zelf de software niet kunnen betalen, werkt dit perfect.
59. Korting Knallers
Korting geven is een hele effectieve tactiek om backlinks, bezoekers en omzet te genereren.
Er zijn speciale korting websites die jouw actie graag opnemen. Dit zijn websites die aanbiedingen of specifieke kortingscodes beschikbaar maken voor het publiek.
Het geven van korting is ook een goede manier om genoemd te worden op blogs.
Dit doe je door bijvoorbeeld alleen 1 blogger een kortingscode te geven die, die blogger geeft aan zijn of haar volgers.
Of neem een groep met bloggers die vooral gericht zijn op 1 specifieke doelgroep.
Geef bijvoorbeeld alleen een korting aan:
- Moeders
- Gezinnen
- Studenten
- ZZP’ers
- Honden eigenaren
- CEO’s
60. Influencer Win-Actie
Win acties vormen een eenvoudige manier om binnen te komen bij bloggers en influencers.
Het werkt als volgt:
- Contacteer een influencer en stel een samenwerking voor
- Laat de influencer iets weggeven (soms kost dat meer dan alleen het weggeven, soms niet)
- Er volgt een link naar jouw website
Simpel, effectief en schaalbaar zolang er producten zijn en er voldoende budget is.
Een tweede optie is om de influencer zijn bezoekers door te laten sturen naar een winactie pagina op jouw website en de influencer te betalen om een link naar jouw actie op te nemen.
61. Product Review Linkbuilden
Voor webshops misschien wel de meest effectieve linkbuilding strategie, zonder extra content te ontwikkelen.
Het werkt als volgt:
- Zoek bloggers die producten reviewen
- Maak een afspraak over het reviewen van jouw product
- Ontvang bezoekers, omzet en een link naar jouw product of productcategorie
Simpel, effectief en schaalbaar zolang er producten zijn en budget is.
62. Marktplaats Linkbuilding
Marktplaats.nl is 1 van de meest bekende websites van Nederland. Maar er zijn nog tientallen andere marktplaatsen actief.
Op elk van die websites mag je, vrijwel altijd, gratis jouw advertentie plaatsen.
Wanneer jouw bedrijf een dienst of product aanbiedt wat hier past, bouw je hiermee tientallen backlinks.
Niet enorm waardevol, maar wel makkelijk om te ontwikkelen en je website een jumpstart te geven.
Dit is met name aan te raden voor nieuwe websites.
63. Web 2.0 Linkbuilding
Web 2.0 pagina’s zijn bloggen op grote websites als blogspot.nl of wordpress.com.
Bijvoorbeeld: blij-dat-ik-brei.blogspot.nl of froukjes.wordpress.com
Wanneer deze bloggen groot genoeg zijn hebben ze content, posities in Google en ontvangen ze backlinks.
Net als bij een reguliere websites kan je daarvan profiteren.
Contacteer de eigenaar en kijk (via 1 van de andere linkbuilding methodes) of je een link van de website krijgt.
Daarnaast kan je deze web 2.0 sites ook zelf aanmaken om op die manier sterke backlinks te krijgen.
De laatste mogelijkheid is om een verlopen web 2.0 pagina te vinden en opnieuw te registreren.
Elke dag zijn er mensen die hun blog verlaten en het domein laten verlopen. Registreer deze naam opnieuw en laat deze linken naar jouw website.
64. Word Geïnterviewd
Benader websites die (regelmatig) interviews op hun blog of nieuwspagina hebben staan en logisch gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten.
De connectie van een schilder die wordt geïnterviewd door een modeblogger is ver te zoeken.
Maar een directeur van koel-/vries transport bedrijf die geïnterviewd wordt door een transport magazine klinkt logisch.
Of de directeur die een interview geeft aan een marketing website waarin hij vertelt hoe dat transport bedrijf omgaat met online marketing.
Een interview levert je publiciteit en een backlink op.
Benader websites actief om te laten weten dat je beschikbaar bent.
65. Link Verdubbeling Strategie
Link Verdubbeling is een fantastische manier om backlinks te krijgen en het werkt als volgt:
Wanneer er een artikel wordt gepubliceerd op een grote website als Lifehack.org of businessinsider.nl of businessinsider.com dan zijn er altijd websites die dit artikel (deels) overnemen.
Die websites en linken variëren in kwaliteit, maar linken wel naar dezelfde pagina met dezelfde ankertekst.
Daarmee wordt een backlink opeens veel meer waard. In plaats van 1 link heb je er 5, 10 of 15.
Daarmee is het zeer effectief om je te richten op de grote bekende websites om backlinks te ontvangen.
66. Content Overdraag Techniek
De content overdraag techniek is een simpel concept dat verbazingwekkend weinig wordt gebruikt. Het idee is als volgt:
Wanneer je onderzoek doet naar websites binnen jouw branche waar je een link van wilt hebben, kom je altijd een aantal websites tegen die geen enkele backlink hebben naar andere websites.
Dat is jammer en maakt het moeilijk om content te pitchen.
Dat doen we niet.
In plaats daarvan doen we het volgende: Maak een lijstje met alle websites waar je een backlink van wilt hebben en die niet naar andere websites linken.
Lees de blogs/nieuws/kennisbank van de websites door, zodat je goed begrijpt waarover ze schrijven en wie hun doelgroep is.
Schrijf een stuk content wat daarop aansluit. Bij voorkeur content wat ook aansluit op jouw website, zodat je het ook op jouw website kan plaatsen.
E-mail deze websites met het word document in de bijlage of een verwijzing naar het artikel op jouw website.
Laat de websites in de e-mail weten dat ze vrij zijn om de content (deels) over te nemen en dat het wordt gewaardeerd als jouw website als bronvermelding wordt opgenomen.
Hieronder een voorbeeld van hoe wij deze techniek hebben toegepast voor ons artikel over het Hoe Banken en Verzekeraars Miljoenen Mislopen.
Meerdere websites hebben dit artikel overgenomen, zoals Twinkle Magazine. Hierin staat bijvoorbeeld een link naar onze zoekwoordenonderzoek pagina en het originele artikel.
Linkbuilding Technieken Zonder Content
“Linkbuilding technieken zonder content” zijn technieken die geen extra content vereisen om te werken. Let wel op dat voor sommige technieken je een actief blog of relatief grote site moet hebben.
Deze vorm van linkbuilden bestaat uit de volgende stappen:
- Contacteer relevante websites
- Vraag of ze naar jouw pagina willen linken
- Monitor of de link wordt geplaatst
Dat lijkt simpel, maar is het niet altijd. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Het verschilt per branche welke techniek het meeste oplevert.
67. Lijst Formule
Top lijstjes ken je vast wel. De beste X, de mooiste Y, de leukste Z. Ze komen in allerlei vormen en maten voor en in vrijwel alle branches. Van fashion tot ICT en van sport tot de bouw.
Hieronder bijvoorbeeld een lijstje met de leukste vakantiebestemmingen in 2017.
Zoek deze lijstjes op in jouw branche en contacteer de webmaster of deze jouw website wil opnemen in die lijst. Het opsporen hiervan is vrij eenvoudig.
Zoek in Google op: top xxx, beste xxx of leukste xxx. Bijvoorbeeld beste dakdekkers in Amsterdam, leukste kantoorinrichting ideeën, mooiste leren armbanden, of goedkoopste laptops 2017.
Waar je op moet zoeken, hangt af van de diensten of producten die je aanbiedt.
Hieronder een lijst met woorden die effectief werken:
- Beste
- Leukste
- Mooiste
- 2017
- Goedkoopste
- Snelste
- Populairste
- Nieuwste
- Tofste
- Coolste
68. Toevoeg Techniek
De toevoeg techniek is eenvoudig in uitvoering. Vind een artikel online waarin een reeks met bedrijven wordt genoemd en zorg dat jouw bedrijf ertussen komt te staan.
Bijvoorbeeld een lijst waarin vrijwel al jouw concurrenten al staan. Of een lijst met sponsoren als jij het event ook gesponsord hebt.
Het allerbeste is als je een lijst vindt waarin verwezen wordt naar goede bronnen.
Bijvoorbeeld de lijst met 50 woonblogs gebruikt als voorbeeld in techniek 69.gebroken linkbuilding (hieronder).
69. Gebroken Linken Techniek (Broken Linkbuilding)
Bijna elke website heeft wel linken op pagina’s staan die bezoekers doorstuurt naar andere websites. Maar door de tijd heen kan deze link “kapot” gaan.
Daarmee bedoelen we dat de link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat.
Bijvoorbeeld, omdat de pagina verwijderd of verplaatst is. Ook kan het complete domein niet meer in gebruik zijn.
Wat je doet is deze linken opsporen. Bijvoorbeeld via Ahrefs door daar een URL in te voeren en aan de linkerkant onder outgoing links te klikken op gebroken links.
Je krijgt dan alle gebroken linken te zien die Ahrefs heeft gevonden.
Een andere optie is Google Chrome extensie installeren die gebroken linken opspoort. Wanneer je dan naar een pagina op een website gaat zie je alle gebroken linken van die pagina simpel en snel zien.
Dat ziet er als volgt uit:
Dit voorbeeld is een lijst van top 50 woonblogs, waarvan 7 blogs niet meer werken. De perfecte kans om jouw woonblog op de lijst te krijgen!
In de meeste gevallen moet je ervoor zorgen dat je content op jouw website hebt die aansluit op de gebroken link als dat nog niet zo is.
Als de link die gebroken is verwijst naar een artikel over speciale waterdichte luiers, dan moet je er wel voor zorgen dat je hier ook een artikel over schrijft.
Vervolgens stuur je de website beheerder een e-mail waarin je deze wijst op de link die kapot is en aangeeft dat jij een pagina hebt waar ze heen kunnen verwijzen.
Niet alleen zijn webmasters blij dat jij ze hebt geholpen met het maken van een kapotte link, daarnaast is de kans dat ze naar jou teruglinken ook ontzettend groot.
Wanneer de gebroken link verwijst naar een website die niet meer bestaat, gebruik dan de wayback machine om de originele content op te sporen en opnieuw te maken.
De laatste belangrijke stap is deze: plaats de URL waar de gebroken link origineel heen linkte door een backlink checker, zoals Ahrefs.
Er zijn misschien wel 10 websites die naar het originele artikel linken. Je kunt al deze 10 websites benaderen en vragen om naar jouw artikel te linken. Dan heb je niet 1, maar 10 linken voor hetzelfde stuk content.
Niet verkeerd!
70. Naam Vordering Formule (Link Reclamation)
De Naam Vordering Formule is een extreem simpele en krachtig linkbuilding tactiek. Het enig is dat deze tactiek veel beter werkt voor grotere en bekendere bedrijven, dan voor kleine (lokale) bedrijven.
Wat je doet is het volgende:
Zoek in Google op je bedrijfs- of merknaam tussen ” tekens. Bijvoorbeeld op “Klik Proces”.
Vervolgens toont Google alle websites waarop jouw bedrijf of merk wordt genoemd. Maak een lijst van al deze websites inclusief de contactinformatie.
Stuur de websites een e-mail met de vraag of ze jouw merk of bedrijfsnaam aanklikbaar willen maken. Vermeld daarbij dat het ook beter voor bezoekers is, omdat ze zo makkelijk naar de website kunnen.
Dit is 1 van de sterkste en snelste manieren om backlinks te krijgen, maar helaas werkt deze methode niet voor iedereen.
71. Google Alerts Vermelding Tactiek
Iedere keer wanneer iemand jouw merknaam, bedrijfsnaam of productnaam noemt, is dat een kans om een backlink te krijgen.
Gelukkig heeft Google een hele simpele manier om bij te houden wie jou noemt op een website.
Ga naar Google Alerts en typ daar alle woorden in die je bij wilt houden.
Er is nog een slimme manier om dit toe te passen: wanneer je een artikel hebt geschreven over een onderwerp, voer dan in Google Alerts je kernwoorden in.
Iedere keer wanneer iemand dit vermeldt, is een kans om een backlink te krijgen naar je blogbericht.
Stel Google Alerts in om dagelijks of wekelijks updates te ontvangen.
72. Weggeef Methodiek
Weggeefacties zijn een super manier om backlinks te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om dit toe te passen.
Bijvoorbeeld door producten naar bloggers op te sturen in de hoop dat ze er een stuk over schrijven.
Effectiever is het om bloggers eerst e-mailen om afspraken te maken, voordat je het product opstuurt.
Ditzelfde kan je ook doen via lokale media zoals kranten en lokale bloggers.
73. Community Blauwdruk
Het opbouwen van een community rondom je bedrijf, merk, producten of diensten is altijd een goed idee.
Fans van jou als persoon of bedrijf helpt op de lange termijn ongelofelijk om te groeien.
Maar dit helpt goed met linkbuilding. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het forum van de Viva dat duizenden backlinks ontvangt vanuit bijna 400 websites.
Het allermooiste hieraan is, is dat je zelf een groot deel van de content niet hoeft te ontwikkelen.
Bezoekers plaatsen dat zelf. Echter moet je wel zorgen dat het forum in de gaten wordt gehouden door een moderator.
Een andere optie naast een forum is een vraag en antwoord (Q & A) gedeelte op je website implementeren. Hierop stellen bezoekers vragen, waarop jij of andere bezoekers antwoord geven.
Het lijkt een beetje op een forum, maar is meer gericht op vragen stellen en antwoord geven en minder op “prietpraat”.
Zie bijvoorbeeld het extreme voorbeeld van het Vraag & Antwoord gedeelte van startpagina.nl. Deze pagina’s ontvangen tienduizenden linken vanuit bijna 1000 domeinen.
Totaal scoren al die pagina’s op 1,3 miljoen zoekwoorden, waarvan ruim 72.000 zoekwoorden in de top 3 staan.
Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden om een community op te bouwen.
74. Wikipedia Linkbuilding
Wikipedia is een monster van een website. De site staat in de top 10 van meeste bezochte websites wereldwijd.
Op elke pagina heeft Wikipedia een bronvermelding staan naar websites waar informatie vandaan is gehaald. Dat kan je voor jouw website regelen.
Een link van 1 van de grootste websites in de wereld, niet gek!
De meest eenvoudige manier is door een bestaande Wikipedia pagina te verbeteren en 1 van jouw eigen pagina’s als bronvermelding op te nemen. Zorg er wel voor dat je echt iets toevoegt aan de pagina.
Een andere optie is het aanmaken van een compleet nieuwe Wikipedia pagina als deze er nog niet is over een onderwerp waar jouw bedrijf een specialist in is.
De laatste optie voer je uit door slim gebruik te maken van een tool die Wikipedia doorloopt opzoek naar backlinks die niet meer werken. De tool heet Wiki Grabber.
Voer je zoekwoord in en je ziet direct of er linken zijn die niet meer werken die jij kan vervangen voor een link naar jouw website. Om eerlijk te zijn werkt deze tool wel een stuk beter voor Engelse woorden dan voor Nederlandse woorden.
75. Verbeter Graphics Websites
Biedt een website aan om (een deel) van de graphics van de website te verbeteren. Bijvoorbeeld het logo, een banner, de algehele stijl of andere grafische elementen.
Dit werkt vooral goed wanneer je zelf een grafisch ontwerper bent of die in je marketing team aanwezig hebt.
Als dank voor je hulp vraag je een link. Bijvoorbeeld op de over ons pagina, ergens in de content of in de footer (maar liever ergens in de content).
76. Spelling / Grammatica Verbeteren
Lang niet iedereen die een website heeft, schrijft ook goed Nederlands. Door de teksten van websites te verbeteren of aan te bieden teksten te proeflezen kan je een backlink verdienen.
Dit werkt vooral goed wanneer het om kleinere bloggers gaat of het persoonlijke bloggen zijn.
Zorg er voor dat jouw contact persoonlijk is en houd er rekening mee dat ze je in het begin wantrouwen.
77. Lokale Media
In elke stad of ieder dorp zijn kranten, magazines, bloggers en vloggers actief. Dat biedt kansen voor linkbuilding, met name wanneer je lokaal wilt scoren.
Lokale linken krijgen via media is makkelijker dan je denkt:
- Vier een X jarig bestaan
- Organiseer een event, seminar of wedstrijd
- Sponsor een lokaal event
- Iets wat je bedrijf doet: bijvoorbeeld eerste paal slaan, nieuwe collega’s, etc.
- Weggeef actie
78. Gestolen Afbeeldingen Strategie
Misschien wel de meest eenvoudige en effectiefste vorm van linkbuilding. Als je met veel afbeeldingen en infographics werkt op je website in ieder geval.
Het werkt als volgt: zoek via Google op jouw afbeelding. Doe dit via images.google.com
Bekijk alle websites die jouw afbeeldingen hebben overgenomen.
Maak een contactlijst van alle websites die niet naar jou hebben gelinkt.
Stuur deze bedrijven een mail dat ze zich schuldig maken aan auteursrechtschending en zeg dat ze naar jou moeten linken en anders de afbeelding moeten verwijderen.
79. Journalist Methode
Wil je worden opgenomen in een online krant, maar ken je niemand die daar werkt?
Als je content hebt ontwikkeld wat je bij kranten en magazines onder de aandacht wil krijgen is 1 mogelijkheid de snelste.
Benader de freelancers.
En dat is relatief eenvoudig. Ga naar LinkedIn en zoek op freelancer + krant of magazine. Bijvoorbeeld freelancer telegraaf.
Dan krijg je een complete lijst te zien met alle freelancers. Deze contacteer je op 2 manieren:
1. pitch ze jouw idee
of
2. bied ze geld aan om jouw product of dienst te promoten.
Zoek wel eerst even op welke freelancer je moet hebben voor jouw soort artikel.
Wanneer je op een bekende website gepubliceerd bent, moet je die publicatie weer gebruiken om andere bloggers te overtuigen naar jou te linken.
80. Influencer Leverage Blauwdruk
Gebruik bestaande vermeldingen (hoeven geen linken te zijn) van bloggers, kranten, bedrijven en social media influencers van jouw website.
Wanneer je medium of kleinere bloggers aanschrijft laat dan weten welke grote influencers jou al genoemd hebben.
Op die manier heb je meer kans om ook door de medium en kleinere bloggers opgenomen te worden.
Met een backlink deze keer uiteraard.
81. Steel van Concurrentie
Deze tactiek is basis voor de meeste linkbuilders.
Haal de top 10 of 20 resultaten (per zoekwoord) door Ahrefs of Majestic SEO.
Exporteer alle backlinks.
Bekijk alle linken vanuit deze websites en selecteer degene die jij ook wil hebben.
Geef de websites een reden om naar jou te linken. Je kan jouw website laten toevoegen aan een artikel of vragen of ze de backlink naar jouw concurrent willen vervangen voor een link naar jouw website.
82. Concurrentie Monitoring Methode
Via een tool als Ahrefs of Majestic SEO houd je eenvoudig bij wanneer concurrenten nieuwe backlinks ontvangen.
Door dit dagelijks, wekelijks of maandelijks te checken, blijf je goed bij.
Daarnaast spring je makkelijk in op trends of kopieer je technieken van concurrenten als deze een techniek succesvol inzetten.
83. Directory Linkbuilding
Directories zijn verzamellijsten van websites. Je kent vast startpagina.nl wel als voorbeeld.
Bijvoorbeeld alle hoveniers van Tilburg op een rij.
Deze komen in vele soorten en maten voor en zijn meestal gratis. We hebben meer dan 100 Nederlandse directories verzameld met een complete uitleg hoe je jouw eigen directories opzoekt.
Klik hier om de volledige uitleg te lezen over het Directory (Startpagina) Linkbuilding.
84. Fora Linkbuilding
Forums zijn nog altijd aanwezig online. Niet alleen bestaan ze nog, er zijn gigantische forums die elke dag tienduizenden bezoekers aantrekken.
In sommige branches zijn er tientallen verschillende fora actief.
Dat betekent voor jouw als linkbuilder tientallen fora die backlinks en bezoekers sturen. Afhankelijk van jouw branche en producten of diensten kan dit de perfecte manier zijn om te linkbuilden.
Er zijn 3 manieren om backlinks te krijgen van fora:
- Profiel pagina met jouw foto en persoonlijke informatie
- In de handtekeningen van reacties (onder het bericht wat je plaatst)
- In de reacties in een tread
85. Blog Reactie Methode
Hoewel 95% van alle blog comments niet helpen met scoren in Google, zijn er toch situaties wanneer blogreacties wel zin hebben.
Specifiek wanneer er veel geblogd wordt in jouw branche.
Vind de websites die belangrijk zijn in jouw branche en de websites die heel specifiek schrijven over jouw onderwerp.
Hou deze in de gaten en laat reacties achter wanneer dat relevant is.
Er zijn 2 manieren om blogreacties achter te laten en je vind hier precies hoe je dit aanpakt:
86. Sponsor Techniek
Sponsoring is een fantastische manier om backlinks en aandacht te krijgen naar jouw website.
Met name voor lokale websites is dit een effectieve manier om te scoren in Google.
Wil je hoog staan op een zoekwoord in Amsterdam? Huur dan sponsor linken van bedrijven in Amsterdam.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Sportclubs
- Lokale verenigingen voor kinderen, ouderen en andere specifieke doelgroepen
- Goede doelen
87. Oud Domein Herstellen
Elke dag verlopen er tientallen of honderden domeinen. Deze zijn te koop om te herstellen in de oude glorie.
Op die manier maak je er weer een actieve website van en deze linkt je naar jouw website.
Of je maakt er een website van, die je alleen gebruikt om te linken (PBN).
Denk daarbij aan failliete concurrenten of branchegerelateerde domeinen.
88. Oud Domein Doorsturen (301 Redirect)
Behalve het herstellen van het domein kan je het domein ook simpelweg met een 301 redirecten naar jouw website.
Naar de homepage of naar 1 specifieke pagina afhankelijk van het domein wat je hebt gekocht en de pagina’s die je wilt laten scoren.
89. Website Kopen
Naast oude domeinen kan je ook een bestaande website kopen.
Denk aan concurrenten, gerelateerde bedrijven en bloggen.
Let daarbij op dat er een nieuwssectie of blog aanwezig is.
Wanneer een bedrijf niet meer actief is, is het de moeite waard om een mailtje te sturen. Bijvoorbeeld wanneer er al een jaar of langer geen nieuws meer is gepubliseerd.
Als je weet dan het niet goed gaat bij een bedrijf of het een kleine website betreft, is een mailtje zo gestuurd.
90. Linkpartner Linkbuilding
Linkpartners zijn websites die een pagina op de website hebben opgenomen waarin ze linken naar andere websites die gerelateerd aan ze zijn.
Meestal gaat het om:
Hetzelfde type bedrijf, maar in een ander geografisch gebied. Bijvoorbeeld een makelaar uit Leiden die linkt naar een makelaar in Utrecht.
Zelfde werkgebied, maar niet exact dezelfde diensten of producten, maar wel gerelateerd. Bijvoorbeeld een schilder die linkt naar een metselaar.
Verticaal in de keten. Bijvoorbeeld een bedrijf dat linkt naar zijn leveranciers of klanten.
Klik hier om de volledige uitleg te lezen over het Linkpartner Linkbuilding.
91. Linken Ruilen
Linken ruilen is misschien wel de oudste linkbuilding techniek om te scoren in Google.
Het werkt als volgt:
Jij contacteert een website en samen linken jullie naar elkaar (AB linkruil ook wel reciprocal link of wederzijdse linken genoemd),
Linken jullie in een driehoek (ABC linkruil),
Of linken jullie vanuit 2 verschillende websites, naar 2 andere websites (ABCD linkruil).
AB linkruilen zijn zinloos, ABC linkruilen kunnen werken en ABCD linkruilen werken absoluut.
Meestal gebeurt dit onder het mom van linkpartners.
92. Social Media Methode
Social media is een geweldige manier om backlinks te verkrijgen. Met name van bloggers en andere influencers.
Er zijn 2 manieren om social media in te zetten.
Om bloggers op te sporen en die te e-mailen voor een samenwerking
of
Om contact te leggen met influencers en op termijn een gastblog of andere link te scoren.
Op deze manier is er op de korte of lange termijn een mogelijkheid voor een samenwerking en een backlink.
93. Review Websites
Er zijn websites waarop ze andere websites reviews. Deze websites reviews jouw website op het gebied van grafisch ontwerp, logo, teksten, etc.
Soms via software en soms kijken echte mensen naar jouw website en die laten hun review achter.
Je krijgt dan waardevolle feedback over je website en meestal ook een backlink.
94. Crowdfunding
Er zijn tientallen crowdfunding websites online.
Als je een crowdfunding campagne gaat doen, zorg er dan voor dat je wordt opgenomen op zoveel mogelijk websites als kan.
Iedere website levert je weer een backlink op.
95. Geef Hack of Probleem Aan
Website hacks zijn een groot probleem. Met name WordPress websites hebben hier last van.
Als je dit tegenkomt is het sowieso verstandig dit aan te geven bij het betreffende bedrijf.
Maar wanneer je ze helpt met het oplossen hiervan is dat het perfecte moment om een backlink te vragen.
Komt niet vaak voor, maar als je het tegenkomt helpt je het bedrijf er enorm mee.
96. Relaties Aanspreken
Door mensen in het echte leven te ontmoeten en te helpen, ga je relaties aan die op termijn zorgen voor backlinks.
Denk aan lokale meetups of het organiseren van een lokaal seminar.
Hier verkoop je jouw producten of diensten verkopen, maar je helpt vooral andere ondernemers.
Help iemand met zijn website, producten, diensten, processen of wat dan ook vanuit jouw expertise.
Wanneer je al veel mensen kent, gebruik je die contacteren om te vragen om een link.
Dat zijn misschien niet de krachtigste of meest gerelateerde backlinks, maar zeker om te starten kan dit je op weg helpen.
97. Offerte Linkbuilding Blauwdruk
Wanneer je Business to Business werkt, is het effectief om het opnemen van een backlink onderdeel van je offertes te maken.
Bijvoorbeeld dat elke klant een eenmalige korting krijgt van 0,5% in ruil voor een backlink of maak het een vast onderdeel van afspraken en contracten.
Op deze manier weet je zeker dat je structureel nieuwe backlinks ontvangt.
Pas niet in elke branche en bij elk bedrijf. maar als het werkt is het zeer effectief en structureel.
98. Gratis In Ruil Voor Link
Een product of dienst gratis weggeven is misschien wel de makkelijkste (en minst schaalbare) manier om backlinks te krijgen.
Wanneer je een dienst verleent, voer die dienst dan uit in ruil voor een link. Geheel gratis of met een flinke korting.
Zeker wanneer je als ZZP’er diensten uitvoert die wel tijd kosten, maar niet per se geld.
Dit is vooral een slimme manier om mee te starten om jouw website hoog te krijgen in Google.
Om het schaalbaar te maken, moet je iets weggeven wat een tastbaar product is of een digitaal product, omdat uren slecht schaalbaar zijn.
Voor ons zou dat bijvoorbeeld betekenen dat we gratis SEO- of conversieadvies geven in ruil voor een backlink.
Of shoptegoed zijn of deelname aan een workshop.
99. Social Bookmark Linkbuilding
Social bookmarking websites zijn sociale websites waarin heel veel linken worden opgenomen. Reddit.com en Pinterest zijn hier bekende voorbeelden van.
Deze backlinks helpen je niet veel om te scoren in Google. De backlinks helpen wel met het indexeren van je website en specifieke pagina’s.
100. Presentatie Formule
Er zijn vele organisaties die altijd op zoek zijn naar interessante sprekers. Ongeacht in welke branche je zit, kan je altijd wel ergens terecht.
Dat levert je altijd wel 1 of meer nieuws aankondigingen op en daarmee backlinks.
Denk bijvoorbeeld aan het geven van een presentatie op:
- middelbare school
- universiteit
- hogeschool
- mbo
- basisschool
- branchevereniging
- lokale ondernemersverenigingen
101. Geef Bloggers Webhosting
In sommige branches zijn er veel bloggers actief op websites als wordpress.com of blogspot.com.
Bijvoorbeeld: marliesenmarjan.blogspot.com.
Daarmee hebben dergelijk bloggers geen eigen website en domeinnaam.
Biedt deze bloggers gratis hosting en een simpele WordPress website aanbieden in ruil voor een backlink.
Werkt met name goed in branches waar de bloggers wat ouder zijn.
Bijvoorbeeld als jouw doelgroep doet aan breien, bridgen, jeu de boulen, etc.
102. Backlinks Kopen
Kopen, ja kopen… Hoewel dit, strikt genomen, tegen de richtlijnen van Google ingaat, is dit 1 van de snelste manieren om backlinks te krijgen.
En laten we eerlijk zijn.
Dat het officieel niet van Google mag zegt niet dat het niet gebeurd.
Elke grote website heeft op een moment wel voor een backlink betaald.
Vraag maar eens aan jezelf:
Heb je een website gesponsord? Blogger ingehuurd voor jouw marketing?
Krant betaald voor een redactioneel stuk? Advertentie geplaatst? Product opgestuurd om te laten reviewen?
Allemaal vormen van linken kopen.
Laten we niet kinderachtig zijn en erkennen dat dit op grote schaal gebeurt.
Hoe je dit doet?
Elke andere linkbuilding tactiek werkt als je daaraan toevoegt dat je graag wilt betalen voor een link.
103. Backlinks huren
Naast kopen is backlinks huren ook een optie. Ook dit mag “officieel” niet van Google, maar gebeurt op grote schaal.
Voorbeeld van linkbuild tactieken om linken te huren zijn:
- Sponsoring
- Directories
- Beurs linken
Hier een voorbeeld van een prima link voor 4 euro per maand.
104. SAPE
SAPE is een Russisch linknetwerk waar je linken kan huren. Vanaf een paar cent tot tientallen euro’s per maand. We raden je sterk af hier backlinks vandaan te huren. Ze staan al jaren bij Google op de radar.
105. Podcast Interview
Podcasts worden steeds populairder, zoals je hieronder kan zien:
Als je wordt uitgenodigd om mee te praten in een podcast is de kans groot dat de website die de podcast publiceerd een backlink opneemt naar jouw website. Het helpt daarbij als je op jouw website een aparte pagina hebt over jezelf waar de podcast heen kan verwijzen.
106. Leadgeneratie
Elke bedrijf ontvangt wel eens leads die niet helemaal passen bij het bedrijf. Bijvoorbeeld omdat de diesnt net even anders is dan gevraagd, de klant ver weg zit of de aanvraag te groot of te klein is.
Die leads kunnen voor een ander bedrijf wel heel waardevol zijn. Zoek contact met een bedrijf waar de lead wel geschikt voor is en biedt aan de lead door te sturen in ruil voor een backlink.
107. Gesloten techniek
We hebben een extreme effectieve linkbuilding techniek ontwikkeld voor webshops. Een manier om extreem sterke en relevante linken naar categorie- en productpagina’s te ontwikkelen.
Omdat we deze techniek nog nooit ergens hebben gezien of gelezen en hij zo effectief is zijn we nog niet bereid om deze te delen.
108. Gesloten Techniek
In 2019 hebben we een linkbuilding techniek ontwikkeld om linken vanuit bloggen te ontwikkelen. Ook deze techniek hebben we nog nooit ergens gelezen of in de praktijk gebruikt zien worden.
Vanwege de effectiviteit hebben we besloten deze nog niet vrij te geven.
109. Gesloten Techniek
Extreem effectieve manier om passief backlinks te verzamelen, bijvoorbeeld zoals deze website:
Vanwege de effectiviteit hebben we besloten deze techniek nog niet vrij te geven.
110. Gesloten Techniek
Er is een techniek die zich jaar op jaar op jaar bewijst en het enige wat je nodig hebt is 1 simpele pagina. Toepasbaar in elke branche en in de meest extreme vorm hebben we gezien dat deze techniek 1.000 backlinks heeft verzameld in een paar dagen van 1 pagina.
Maar ook in Nederland zijn campagnes met 100+ backlinks geen uitzondering.
Cruciale Verschil Tussen Linkbuilding in Engels en Nederlands
Wereldwijd zijn er 371 miljoen mensen die Engels als eerste taal hebben en 611 miljoen als tweede taal. Dat zijn in totaal bijna 1 miljard mensen.
Zet dat tegenover totaal 28 miljoen mensen die Nederlands spreken. Dat betekent dat er 35 keer zoveel mensen Engels praten en schrijven wereldwijd.
Daarmee is het internet landschap ook totaal anders. Niet alleen zijn er 35 keer zoveel Engels sprekende mensen op de wereld, ook voor veel branches is Engels de voertaal.
Dit geldt voor de SEO branche, maar ook bijvoorbeeld voor onderzoeken, fashion, food en noem het maar op.
Daarom is het Engelstalige internet meer dan 35 keer zo groot. Dat betekent dat je 35 keer zoveel websites kan benaderen om linken vandaan te halen.
Dat is het cruciale verschil.
Het verschil of de techniek werkt of niet werkt.
Je zou ook verwachten dat een Engelstalige website 35 keer zoveel backlinks moet ontvangen om te scoren, maar dat is zeker niet zo.
Het enige voordeel dat wij als Nederlanders hebben, is dat mensen minder op de hoogte zijn van bepaalde technieken.
Nederlandse websites ontvangen veel minder mailtjes dan Engelstalige. Engelstalig websites worden tientallen keren (of veel meer) gemaild per dag.
Linkbuilding Uitbesteden
Uiteraard is het mogelijk om je linkbuilding deels of helemaal uit te besteden. Persoonlijk maatwerk linkbuilding plan op basis van bewezen werkende linkbuilding strategieën, hoe je scoort in Google en jouw concurrentie.
Wat wij doen: strategie opstellen, complete linkbuilding analyse van eigen website. Een concurrentie analyse per zoekwoorden groep, content ontwikkelen en online plaatsen, websites verzamelen waar we linken van willen hebben, outreach doen naar die website, mailcontact onderhouden, backlinks controleren als ze live staan en monitoren dat ze niet verwijderd worden.
Lees hier meer over het uitbesteden van linkbuilding.
Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie onder. Zijn er nog tactieken die jij gebruikt en er niet bij staan? Laat dat ook weten om de lijst compleet te houden.
Laat ook weten wat jouw favoriete tactiek is en heel veel succes met linkbuilden!