Complete Basis Uitleg Over Voice Search

by Bart van der Meer oktober 05, 2018
Basis Uitleg Voice Search Voorkant

Voice search en digitale assistenten maken een ongekende groei mee. Binnen nu en een paar jaar is de verwachting dat voice search een belangrijk deel van ons leven uit gaat maken.

In dit artikel kan je alle basis informatie vinden over voice search:

Wat is Voice Search?

Voice search is het zoeken via spraak door gebruik te maken van een apparaat (hardware) en een digitale assistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt.

Bijvoorbeeld het zoeken van een lokaal hoveniersbedrijf door via spraak te vragen aan je smartphone met daarop de digitale assistent Siri: Wat is het beste hoveniersbedrijf in de buurt.

Of het vragen van een sportuitslag via een smart speaker met daarop de Google Assistant Hoeveelste is Max Verstappen geëindigd gisteren?

Korte Uitleg van Verschillende Voice Search Termen

Er zijn verschillende termen die rondom voice search worden genoemd die wat uitleg behoeven.

Voice search, speech search en personal assistant search betekenen hetzelfde. Het zoeken of een commando geven met spraak via een apparaat en digitale personal assistant.

Conversational search kan hetzelfde betekenen als voice search. Maar de betekenis van conversational search kan ook zijn “het zoeken door een gesprek te voeren met een digitale assistent of chatbot”. Bijvoorbeeld door een reeks van vragen te stellen om duidelijk te krijgen welk product of dienst nodig is.

Hoe Werkt Voice Search?

De werking van voice search ziet er als volgt uit:

Hoe Voice Search Werkt

1. Je activeert een apparaat en digitale assistent door een commando hardop te zeggen. Bijvoorbeeld: Hoi Siri (op je iPhone).

2. Je zegt hardop een vraag of commando.

3. De digitale assistent geeft je een antwoord.

  • Een direct antwoord
  • Een zoekresultaat waar je op kan klikken
  • Een vraag over een vervolgactie

4. Daarna heb je vijf opties:

  • Je hebt je antwoord en stopt daarmee de actie
  • Je geeft de digitale assistent akkoord om een app te openen en daarmee sluit je de assistent voor dat moment af.
  • Je geeft de digitale assistent akkoord om een commando uit te voeren.
  • Je stelt een vervolgvraag.
  • Je klikt op een zoekresultaat om naar een website te gaan, meer info te krijgen of direct te bellen.

Simpel, snel en effectief.

Op dit moment is het zo dat je de digitale assistent verlaat, wanneer je een functie op je telefoon, laptop of smart speaker gebruikt.

Dus als je naar een app of website gaat óf een antwoord krijgt sluit de digitale assistent zich daarmee af.

Als je bijvoorbeeld zoekt naar een laptop en op Coolblue terecht komt, is het niet zo dat je de digitale assistent kan gebruiken om door de shop te navigeren.

Coolblue kan bijvoorbeeld een Alexa skill (= een app op Alexa) maken, zodat je als gebruiker wordt doorverwezen naar die app en je verder kan navigeren via voice.

Je kan nu wel navigeren naar een bestemming, maar vanaf daar moet je weer verder navigeren met de hand of muis.

Dit is onze verwachting hoe de werking van voice zal gaan veranderen de komende jaren:

De twee componenten die dit mogelijk maken zijn het apparaat (hardware) en de digitale assistent (software) die daarop geïnstalleerd is.

Digitale assistent

De digitale assistent is de software die al het werk doet. Deze verwerkt de zoekopdracht en geeft het antwoord.

Voorbeelden van digitale assistenten:

  • Siri van Apple
  • Google assistent van Google
  • Alexa van Amazon
  • Cortana van Microsoft
  • Bixby van Samsung

Let op: Google Duplex (de assistent die afspraken kan maken) is ook een digitale assistent die werkt via voice, maar is niet hetzelfde als de Google assistent die op alle voice apparaten staat geïnstalleerd. Het is meer een verlenging daarvan en is nog niet actief in gebruik.

De enige assistenten die op dit moment in het Nederlands werken zijn Siri en de Google Assistant (beide alleen op smartphone). Andere assistenten kan je wel in Nederland gebruiken, maar dan moet je een ondersteunde taal spreken, zoals Engels.

Bekijk hier de complete lijst van digitale assistenten die via voice werken.

Smart devices

Het andere component is de hardware. Dit is als het ware het doorgeefluik van de spraak. De hardware vangt de vragen en commando’s op en geeft het resultaat weer of stelt de digitale assistent in staat het antwoord te geven

Voorbeelden van hardware:

  • Smartphone
  • Smart speaker
  • Auto
  • Laptop

Bekijk hier de complete lijst van apparaten waarop voice actief is.

Wat Kan een Digitale Assistent Doen Via Voice?

Hieronder een overzicht van alles wat een digitale assistent kan betekenen voor de gebruiker

Vragen beantwoorden

  • Heeft Frankrijk of Rusland het WK gewonnen?
  • Welke kleur heeft de lucht?

Apps openen

  • Speel een muzieknummer af
  • Wat is het weer vandaag in Amsterdam?
  • Hoeveel is 4 keer 4?
  • Zet een timer
  • Maak een afspraak in je kalender

Resultaten geven voor zoekopdrachten

  • Beste loodgieter in Bodegraven
  • Wat verdient een advocaat per uur
  • Ik wil een laptop kopen

Elektronische apparaten bedienen:

  • Verlichting
  • Tv’s
  • Koelkasten
  • Deurbellen
  • In de toekomst, vrijwel elk elektronisch apparaat

Routines:

Het instellen van meer dan één actie die de assistent uitvoert op basis van één commando

Bijvoorbeeld als je wakker wordt zeg je: Goedemorgen Siri, waarna Siri het licht aandoet op meerdere plekken in je huis, koffiezetapparaat start en de thermometer naar 20 graden zet.

Voice Search Statistieken, Groei en Trends

Hieronder kan je exact lezen hoe voice search en digitale assistenten groeien.

Apparaten die via Voice te Bedienen Zijn

Het aantal apparaten dat te bedienen is via voice groeit explosief. Niet alleen apparaten die mensen al in huis hebben die een “voice” functie krijgen ingevoegd, ook groeit het aantal huishoudens dat minstens één smart speaker in huis heeft zeer sterk.

De groei van mensen die toegang hebben tot voice, groeit zelfs harder dan die van smartphones.

Tijd tot 1 miljard gebruikers

Hieronder staat per digitale assistent op hoeveel apparaten deze beschikbaar is:

Ook neemt het aantal voice search zoekopdrachten sterk toe (bron):

Voice Search Zoekopdrachten

Net als de smart speakers verkoop wereldwijd (bron):

Smart speaker verkoop wereldwijd schatting

Een andere sterk groei is het aantal apps, skills en actions die beschikbaar zijn op de verschillende digitale assistenten. Bijvoorbeeld op Alexa (bron):

Alexa Skill Groei

Voorspellingen over Doorgroei

Niet alleen is de huidige groei bijzonder sterk, daarnaast verwachten de meeste experts nog veel meer van de toekomst.

“In 2020 zal 30% van alle browsing plaatsvinden zonder scherm (bron)”.

 

“In 2020 heeft 75% van alle huishoudens in Amerika minstens één smart speaker (bron)”.

 

“Het totaal bedrag wat wordt gekocht via voice groeit van 2 miljard in 2017 naar 40 miljard in 2022 (bron)”.

 

“5% van alle consumenten gebruikt voice shopping en de verwachting is dat dit 50% is in 2022 (bron)”.

 

“In 2016 was 20% van alle mobiele zoekopdrachten al via voice en diverse schattingen verwachten dat in 2020 50% van alle zoekopdrachten via voice of visual wordt gedaan (bron)”.

Nu worden deze 20% statistiek veel aangehaald en we hebben daar een kritische noot bij.

Er zijn namelijk twee zaken zeer onduidelijk:

1. We hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar voice en merken daarbij dat SIRI circa 50% van alle zoekopdrachten niet goed snapt of niet het juiste antwoord geeft, waardoor we de vraag opnieuw moeten stellen.

Soms wel acht keer om een antwoord te krijgen. Telt dit dan als één zoekopdracht of als acht zoekopdrachten?

2. Het is onduidelijk of het geven van commando’s die apps openen hier ook bij wordt opgeteld.

Klik hier om alle trends, cijfers en statistieken over voice search, voice apparaten en digitale assistenten te bekijken.

Waarom dit de Tijd is dat Voice Door Gaat Breken

Er zijn 2 belangrijke factoren die bepalen waarom dit het moment is voor voice om door te breken.

Ontwikkeling Intelligentie Digitale Assistenten

Techniek wordt pas door de massa geaccepteerd als het ook goed genoeg werkt. Een techniek die niet goed genoeg werkt, wordt afgewezen en daarmee kan dat het einde van het platform zijn.

Een auto die 50% van de tijd niet werkt, wordt niet geaccepteerd. Een mobiel die de helft van de dag uitvalt, wordt vervangen.

Voice wordt niet geaccepteerd als het niet vaak genoeg een bevredigend resultaat weergeeft.

Zo kan je bijvoorbeeld de enorme sprongen zien die Google maakt in woordherkenning (wat cruciaal is voor de werking van voice) (bron):

  • In 2010 een woordenschat van 1.000.000 woorden met 70% herkenning.
  • In 2016 een woordenschat van 10.000.000 woorden met een 90% herkenning.

Doordat de spraakherkenning steeds beter wordt, is ook de kans groter dat de mensen de techniek gaan gebruiken.

Het verschil tussen 90%, 95% en 99% herkenning is ongelofelijk in de ogen van een gebruiker en met die herkenning ook of mensen de voice techniek actief gaan gebruiken.

As speech recognition accuracy goes from say 95% to 99%, all of us in the room will go from barely using it today to using it all the time. Most people underestimate the difference between 95% and 99% accuracy – 99% is a game changer… No one wants to wait 10 seconds for a response. Accuracy, followed by latency, are the two key metrics for a production speech system – ANDREW NG, CHIEF SCIENTIST AT BAIDU

Vergeet niet, hoe meer data de assistenten hebben, hoe sneller ze beter worden. Dus hoe meer mensen voice search gebruiken, hoe sneller de ontwikkelingen gaan.

Er Zijn Genoeg Apparaten die Voice Ondersteunen

De tweede voorwaarde is dat er genoeg apparaten moeten zijn om het simpel en eenvoudig te kunnen gebruiken.

Die zijn er.

Meer dan 89% van de Nederlandse bevolking heeft een smartphone waarop voice mogelijk is, daarnaast werkt het op tablets en laptops. Ook neemt het aantal apparaten dat voice search aankan en digitale assistenten ondersteunt snel toe.

Auto’s, smart speakers, koelkasten en wasmachines. Allemaal hebben ze of krijgen ze op korte termijn een digitale assistent die via voice aan te sturen is. Direct of indirect.

Alle Voordelen van Voice Search op een Rij

Voice Search heeft significante voordelen ten opzichte van tekst, video, toetsenbord en een muis. Hieronder staan alle voordelen die voice search met zich meebrengt opgesomd.

Het is veel sneller

Voor sommige acties is het uitspreken ervan de snelste manier om het voor elkaar te krijgen.

Denk bijvoorbeeld hieraan:

Als je iemand wilt bellen dan werkt voice als volgt:

  1. Pak telefoon
  2. Zeg: Hey Siri, bel pa

Als je thuis bent en je praat tegen een smart speaker, dan hoef je niet eens je telefoon te pakken.

In vergelijking met wat we nu doen:

  1. Pak telefoon
  2. Ontgrendel telefoon via vingerafdruk of cijfercode
  3. Open telefoonboek of bel app
  4. Zoek het juiste nummer
  5. Klik om te bellen

Ook wanneer je informatie zoekt, is voice in sommige gevallen veel sneller dan het opzoeken van informatie via een smartphone of computer.

Dat geldt met name voor eenvoudige vragen, zoals:

  • Wat kost een iPhone X?
  • Welke kleur is de lucht?
  • Hoeveel talen zijn er in de wereld?
  • Hoeveel is 4 * 16 * 22

Op termijn kan dit ook gaan gelden voor complexere vragen, maar zover is het nog niet.

Nu is het niet zo, dat dit je uren op een dag gaat besparen, maar het zijn heel veel kleine interacties op een dag die sneller gaan.

  • Simpele vragen en definities
  • Het instellen van een timer, terwijl je aan het koken bent
  • Het instellen van de navigatie in de auto
  • Het bellen van iemand of een bedrijf
  • Het uitdoet van je lampen

Al die kleine dingen die veel sneller gaan door te praten, zorgen ervoor dat het wordt ervaren als een groot gemak.

Je moet nu eenmaal nooit te lui zijn om je gemak te zoeken.

43% cite that using voice search is quicker than using a website or an app via Katherine Watier

Het tweede snelheid voordeel is dat praten sneller gaat dan typen.

Veel sneller.

Gemiddeld genomen spreken we 150 woorden per minuut ten opzichte van 40 woorden die we typen.

Hoewel niet iedereen in rap tempo kan typen en nog minder mensen het leren, kan wel iedereen snel praten. Daar hoef je niets specifieks voor te leren.

Kortom het dicteren van teksten en appjes gaat veel sneller door ze uit te spreken, dan ze te typen.

Omzeilen van Ingewikkelde Menu’s/Navigaties

In sommige gevallen is het moeilijk om iets te vinden via de navigatie van de zoekresultaten, website en/of webshop. Met name via je smartphone.

Voice maakt daar een einde aan omdat er geen menu is. In plaats daarvan krijg je bijvoorbeeld voorgeprogrammeerde vragen die de digitale assistent stelt om je product of dienst te kiezen.

Doordat je helemaal geen scherm hebt werkt voice ook een stuk makkelijker dan websites die een slechte mobiele ervaring bieden.

Meerdere Commando’s in één keer Uitvoeren (Chained Commands)

Naast ingewikkelde menu’s kan voice ook meerdere commando tegelijkertijd uitvoeren of een moeilijk eindresultaat snel bereiken. Een resultaat dat normaal wordt bereikt door vele handelingen te verrichten.

Bijvoorbeeld: Laat mij de locatie van mijn zoon Paul zien.

In plaats van diverse schermen door te klikken en apps te openen, krijg je in één keer het antwoord te zien.

Dat geldt ook voor bijvoorbeeld ook voor een zoekopdracht als: Zoek zwarte broeken maat 34 via de Zalando app.

Typen is Moeilijk

Niet iedereen vindt typen even handig. Er zijn meerdere redenen wat het gebruiken van een toetsenbord lastig maakt.

  • Het toetsenbord op een mobiel is best klein
  • Je kan één of meerdere fysieke beperkingen hebben
  • Dikke vingers
  • Één van de vele storingen uit je omgeving, zoals zonlicht wat direct op je beeldscherm schijnt

Al die factoren en combinaties ervan, kunnen een reden zijn om liever geen toetsenbord te willen gebruiken. Volgens één onderzoek geeft 21% van mensen aan het niet fijn vindt om te typen op een smartphone.

Daarnaast is het verkeerd typen van woorden verschrikkelijk irritant, wat bij voice niet gebeurd.

21% don’t like typing on their mobile phone and so turn to voice search – Statista

Het is Leuker

Bij veel nieuwe technologieën is een deel van de mensen die het gebruikt puur voor de lol. Het is nieuw, hip en grappig om uit te proberen wat mogelijk is.

In het geval van voice is dat een aanzienlijk aantal: 38% van de gebruikers geeft aan voice onder andere te gebruiken, omdat het leuker is dan normaal typen (bron).

Geen Handen of Zicht Nodig

Het meest aangehaalde voordeel van voice search is dat je het kan gebruiken, terwijl je bezig bent met iets anders en niet je handen en/of ogen vrij  hebt.

Een telefoon wordt bijvoorbeeld door veel mensen gebruikt tijdens een vergadering of een presentatie, omdat je oren bezet zijn, maar je ogen en handen niet. Bij voice is dat precies omgekeerd.

Je hebt geen handen en ogen nodig. Alleen je stem en je oren.

Er opvallend veel dagelijkse situaties waarin je handen en/of ogen druk bezet zijn, maar je gemakkelijk kan luisteren en praten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Autorijden
  • Fietsen
  • Lopen, extra als dat met de hond of kinderwagen is
  • Huishoudelijke taken als koken en schoonmaken
  • Als je moet opletten. Bijvoorbeeld op je kinderen in de speeltuin
  • Winkelen / boodschappen doen

42% say that use while driving is a reason for using voice search Katherine Watier

Gemak van Andere Apparaten

Enkele voice ondersteunende apparaten als smart speakers zijn aan te sluiten op andere elektronische apparaten.

Er zijn dagelijks tientallen situaties waarin een commando geven tegen een apparaat dat reageert op voice veel gemakkelijker is dan een handeling verrichten.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende simpele acties:

  • Licht aan- of uitdoen
  • Deur openen of sluiten inclusief aan- en uitzetten van elektrische sloten
  • Apparaten opstarten als een tv of radio
  • Timers instellen, bijvoorbeeld tijdens het koken of voor je medicijnen

Dit maakt je leven net een stukje makkelijker en gemak is al jaren een trend die verkoopt.

Cross Device Mogelijkheden

Omdat voice search werkt via een digitale assistent, is het niet gebonden aan één specifiek apparaat. Dat maakt het relatief eenvoudig om een actie te doen via één apparaat en vervolgens dit over te zetten naar een ander apparaat.

Bijvoorbeeld:

  • Je wordt wakker en tijdens het ontbijt zoek je iets op via je telefoon.
  • Vervolgens stap je in de auto om naar je werk te rijden. Dus je zet de zoekopdracht door van je smartphone naar je auto.
  • Tijdens de autorit zoek je verder en als je aankomt op je werkt zet je de opdracht en de zoekresultaten door naar je werk laptop.

Zo kan je de Amazon Echo al verbinden met apparaten zoals tv’s, koelkasten, deurbellen en verlichting en het zal niet lang duren voordat dit mogelijk is met alle digitale assistenten.

Op die manier heb je echt één digitale assistent die overal met je meereist en je overal bij helpt. Dat stelt je in staat om meerdere commando’s aan elkaar te linken via verschillende apparaten.

Wat denkt je van dit commando:

Open de buitendeur automatisch als iemand aanbelt en ik in de keuken ben tussen 17:30 en 18:00.

Of

Bel mij als er iemand aanbelt, terwijl ik in de tuin ben.

Of

Laat de deurbel niet afgaan als mijn baby slaapt.

Al deze commando’s kan je inzetten door meerdere apparaten te verbinden.

Accurater

Hoewel voice search en de digitale assistenten nog niet zover zijn, verwacht 28% van ondervraagde personen uit een onderzoek, dat voice search een meer accurate manier van zoeken is.

De reden hiervoor zit vermoedelijk in het feit dat veel mensen makkelijk iets kunnen vertellen en beschrijven en dit lastig vinden om te typen.

28% think voice search is a more accurate way of searching via Katherine Watier

Eerste Technologie die Ouderen net zo Makkelijk Gebruiken als Jongeren

Door verslechtert zicht, motoriek en leervermogen is elke nieuwe technologie tot nu toe moeilijk te volgen voor ouderen (55+).

In elk geval een stuk moeilijker dan voor jongeren.

Tot nu toe.

Want voice search is potentieel de allereerste technologie die niet of nauwelijks een leercurve heeft om te kunnen gebruiken en het de wereld simpeler maakt en niet moeilijker.

Bedenk maar eens hoe vaak je vader, moeder, tante, opa en oma je vragen om iets te doen of in te stellen op de computer, tablet, smartphone, televisie en noem de elektrische apparaten maar op.

De reden daarvoor is het kleine scherm, de leercurve en de angst iets niet goed te doen.

Maar voice heeft al die beperkingen niet. Je kan het vanaf overal doen en als de digitale assistent slim genoeg is, kan je er alles mee doen.

Dat is al te zien als je kijkt naar de leeftijden die een smart speaker bezitten (bron)

55-plussers vinden het geweldig.

Denk eens aan de mogelijkheden in de zorg, ziekenhuizen en revalidatiecentra.

Daarvoor hoeft een assistent niet eens heel slim te zijn. Simpele commando’s als licht aan of licht uit, open voordeur of stuur hulp doen al wonderen.

Naarmate digitale assistenten slimmer worden, gaan ze steeds meer betekenen voor 55-plussers.

Als het eenmaal zover is dat ze complete gesprekken kunnen voeren zijn de mogelijkheden helemaal grenzeloos.

Ook het kopen van artikelen gaat makkelijker. Het is één keer de betalingsgegevens instellen in je digitale assistent of een specifieke app en vervolgens kan je alles kopen door te praten.

Dat is nogal wat makkelijker dan een ingewikkelde webshop.

Geen betalingen per webshop meer, geen angst om iets fout te doen en geen problemen met een scanner die je niet bij de hand hebt.

Waarom Voice Search Alleen nog Maar Beter Wordt

Voice search is nog ontzettend jong en gaat daarom alleen maar beter werken. Hieronder lees je de belangrijkste verbeteringen die gaan komen.

Digitale Assistent voor Iedereen

Het grote gevecht voor het marktaandeel van de digitale assistenten en de apparaten die dit toestaan is vorig jaar al begonnen. Alle grote tech-spelers op de smart speaker markt hebben één ding allang beseft:

In elk huis wordt minstens één digitale assistent per persoon actief. Via smart speakers, slimme elektronica, in je laptop, smartphone en auto.

Al die apparaten gaan met elkaar verbonden worden. Je digitale assistent zit in alle apparaten of kan deze bedienen. Daardoor wordt het een gewoonte om te praten tegen apparaten.

Dit betekent bijvoorbeeld ook dat jonge kinderen nu al opgroeien met de gewoonte te praten tegen hun digitale assistent.

Tegelijkertijd met die gewoonte, komt ook de trend dat er steeds meer gezocht worden via voice.

Je doet immers “alles” in je huis, auto en kantoor met je stem. Het bedrijf dat zijn digitale assistent in jouw leven krijgt, krijgt commando’s, informatie en daarmee macht.

Dat verklaart ook waarom Google en Amazon hun smart speakers met verlies verkopen in een gevecht om marktaandeel.

Eenmalig Instellen van Betalingsgegevens

Het andere grote voordeel is dat een digitale assistent in de toekomst jouw betalingsgegevens kan onthouden.

Dit betekent dat je het vervelende checkout proces kan overslaan. Je hoeft niet meer bij elke webshop een account aan te maken en al je gegevens in te voeren.

Dat maakt het kopen van spullen en het aanvragen van een offerte vele malen gemakkelijker en sneller.

Logischerwijs brengt dat nog veel vragen en angst met zich mee als het gaat om veiligheid en privacy, maar dat is een discussie voor een ander moment.

Voice is Persoonlijk

Voice heeft de potentie om je nog beter te kennen dan Google of Facebook nu al doet.

Dat komt omdat digitale assistenten je stemming kunnen herkennen. Door je snelheid van praten, het volume, woordgebruik en intonatie.

Daarnaast krijgt iedereen per huishouden of in zijn totaliteit een eigen voice herkenning.

In de eerste instantie op je eigen apparaten en daarna op ieder apparaat als het je stem herkent of je je aanmeldt.

Daarop kan de digitale assistent weer reageren door suggesties en eigen toonzetting te veranderen.

Beter Begrip van Context

Net als Google, kan een digitale assistent je complete verleden onthouden. Misschien dat je zelfs dingen kan instellen als “wie is mijn partner” “wie is mijn vader”, etc. Op die manier kan je assistent een beeld vormen van wat jij en jouw sociale omgeving doen en willen.

Zo kan de assistent je nog beter helpen als het gaat om doorvragen op vragen, gebruiken van vragen die in het verleden gesteld zijn. Refereren naar personen, voorwerpen, etc.

Je assistent weet precies wie je bent, met wie je samenwoont en wat je de hele dag doet, zo creëert de digitale assistent context.

Ongelimiteerde context.

Dat maakt het gebruik van een assistent veel effectiever in aanreiken van het antwoord wat je zoekt..

Tegenargumenten van Voice Search

Het valt ons op dat zodra we over voice search beginnen, dezelfde tegenwerpingen worden gegeven als 10 jaar geleden over webshops of als 20 jaar geleden over de muis (bron):

Je koopt Toch Niets Iets Zonder…

Je koopt toch niet iets zonder het vast te hebben was het argument toen webshops hun intrede maakte. Dat argument is nu veranderd in: Je koopt toch niet iets zonder het gezien te hebben.

Toegegeven het argument is niet 100% hetzelfde, maar het gaat van vasthouden, naar zien.

Voor een deel is dat waar.

Producten waar smaak bij komt kijken, vorm belangrijk is, kleuren een grote rol spelen of die op een andere manier gezien moeten worden zijn in eerste instantie niet ideaal voor voice.

Maar belangrijk daarbij te melden is.

Bij hoeveel van je aankopen of aanvragen is echt zicht nodig? Dat geldt vooral voor aankopen waar vorm of smaak een grote rol spelen.

  • Kleding
  • Meubelen
  • Gaming (nog wel)
  • Sanitair (keuken / badkamer)

Maar waar het geen rol speelt:

  • Elektronica: van laptop tot boormachine
  • Voeding
  • Entertainment
  • Alle herhaalaankopen

Bij het overgrote deel van alle diensten komt geen zicht kijken. Dus ook niet bij het aanvragen van de dienst of een offerte.

Misschien het bekijken van een portfolio of eerdere projecten.

Maar het grootste deel van de diensten behoeven niet per se zicht om een offerte aan te vragen, kamer te boeken, tafel te reserveren of een vakantie te boeken.

Dat gezegd te hebben is het slechts een kwestie van tijd er een scherm bijkomt.

Op je smartphone heb je al een scherm ,in de auto soms ook.

Ook heeft Amazon al de eerste smart speaker Echo apparaten met een klein scherm.

Amazon Echo ShowAmazon Echo Show

Amazon Echo Spot

Amazone Echo Spot

In de toekomst zijn alle digitale assistenten verbonden met vrijwel alle elektronische apparaten. Dan is het een kwestie van toon op tv of laat zien op mijn tablet of smartphone.

Dus dit argument gaat maar gedeeltelijk op.

Ik Ken Niemand die het Gebruikt

Een argument dat niet te ontkennen valt. Het gebruik van voice is nog beperkt, maar dat op zichzelf zegt verder niets.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Amerika. Daar is het al veel gebruikelijker om te praten tegen apparaten dan in Nederland.

Zoals met alle nieuwe technologieën kan het snel gaan van niemand gebruikt het naar iedereen heeft het.

Toen de iPhone uitkwam, had het grootste deel van de bevolking in een paar jaar tijd een smartphone en inmiddels zijn ze niet meer weg te denken.

Als de cijfers blijven stijgen, dan heeft in no-time 1 miljard mensen toegang tot voice:

Tijd tot 1 miljard gebruikers

Wie Wil Praten Tegen Een Machine?

Als je 10 jaar geleden had vertelt dat iedereen de hele dag door op zijn telefoon zou kijken, was dat ondenkbaar.

Is het zo onrealistisch om te praten tegen diezelfde apparaten wanneer deze je goed verstaan, begrijpen en je leven een stuk makkelijker en sneller maken?

Bovendien is dit een argument wat op niets anders gebaseerd is dan het gevoel van degene die het uit.

Gelukkig zijn er ook betere tegenargumenten…

Niet Begrijpen van Gebruiker

Hoewel digitale assistenten slim zijn, snel intelligenter worden en alle grote tech bedrijven erop inzetten, betekent dat niet dat we “er” al helemaal zijn.

Met “er” wordt bedoelt een volmaakte digitale assistent, die exact doet wat je vraagt en perfect samenwerkt met alle andere elektronica.

Dat is bijvoorbeeld ook te lezen in onze Siri ranking factor studie en in een studie van Stone Temple: Digitale assistenten begrijpen nog lang niet alle vragen.

Zo is het voor digitale assistenten bijvoorbeeld nog altijd moeilijk om te weten of dit dezelfde vraag is:

  • Bel moeder
  • Bel moeders
  • Bel mam
  • Bel mams
  • Bel mijn moeder
  • Wil je mijn moeder bellen
  • Wil je mam bellen
  • Ik wil even mijn moeder bellen
  • etc.

Hoe langer de vraag: hoe meer synoniemen er zijn, hoe ingewikkelder de zinsbouw, hoe meer variaties er mogelijk zijn.

De meeste gebruikers geven er niet om dat iets nieuw is of hip of leuk.

De meeste gebruikers hebben geen geduld voor technologie die maar half werkt. Ze willen niet 3x een vraag moeten herformuleren, voordat ze antwoord krijgen.

Of nog erger, dat je geen antwoord krijgt of een onjuist antwoord.

Dat kan een belangrijke reden zijn om nooit te beginnen aan voice search of al snel af te haken nadat je begonnen bent.

De meerderheid van gebruikers vindt vooral het functionele belangrijk: het moet goed werken.

De intelligentie van digitale assistenten moet daarom nog beter worden.

Beperkt Gebruik Buiten de Zoekresultaten

Digitale assistenten zijn doorgaans goed in het beantwoorden van eenvoudige vragen en het aansturen van andere elektronische apparaten.

Maar er is één belangrijk punt waarop ze nog niet kunnen helpen.

Wanneer je iets zoekt en doorklikt naar de website of shop, dan kan je niet meer met voice verder zoeken.

Dit zorgt voor een vervelende gebruikerservaring.

Je komt eigenlijk maar half zo ver als je wilt.

In gedachte wil  je een offerte aanvragen of een product bestellen, maar in de praktijk kan het nog niet.

Daardoor kan de gedachte veranderen in: Ik doe het zo wel als ik thuis ben of op een ander moment dat je een scherm beschikbaar hebt.

Ook dit zal een kwestie van tijd zijn, voordat het wordt opgelost.

Dat voorspellen wij in ieder geval:

Toekomst Voice

Gebrek aan Digitale Assistenten in Nederlands

In Nederland werken momenteel alleen nog Siri en de Google Assistant in het Nederlands. Er zijn verder nog geen aankondigingen van andere assistenten die gaan werken in het Nederlands.

Dat is een enorme drempel om aan de slag te gaan met voice. Want niet iedereen spreekt Engels of heeft er zin in om dat te spreken om iets op te zoeken.

Waar Wordt Voice Gebruikt?

Voice search is niet geschikt voor elke situatie. Wanneer je niet kan praten of luisteren bijvoorbeeld. Of wanneer praten niet gewaardeerd wordt door je omgeving.

Daarnaast is niet elk soort zoekopdracht en soort product geschikt voor voice.

Voice wordt gebruikt in vele situaties, maar er zijn toch echt 3 duidelijker winnaars als het gaat om situaties waarin voice gebruikt wordt (bron en bron).

Waar wordt voice gebruikt_

Maar om de potentie en beperkingen te begrijpen staat hieronder een eenvoudig overzicht van wanneer mensen welke voorkeur hebben op het gebied van informatie input en verwerking:

Voorkeur informatie invoeren

 

Voorkeur informatie verwerken

Wat Doen Mensen Via Voice?

Het is belangrijk om te weten wat mensen zoeken via voice search. Hieronder staat de top 30 meest uitgevoerde voice activiteiten volledig geprioriteerd (bron1, bron2, bron3 en bron4).

Van deze prioritering zijn de bovenste 5 activiteiten met kop en schouders de meest gebruikte:

  1. Algemene vragen
  2. Muziek streamen
  3. Weersvoorspelling
  4. Timers / alarm
  5. Nieuws
  6. Apparaten besturen
  7. Games
  8. Product bestellen
  9. TO DO lijst updaten
  10. Agenda updaten
  11. Lokaal bedrijf vinden
  12. Eten bestellen
  13. Radio
  14. Kookvragen
  15. Gebruik app of skill
  16. Verkeersmeldingen luisteren
  17. Iemand bellen
  18. Podcasts
  19. Audioboeken
  20. Iemand een bericht sturen
  21. Tijd checken
  22. Sport updates
  23. Boodschappenlijstje updaten
  24. Moppen
  25. Sport radio streamen
  26. Aandelen koersen
  27. Vertalingen
  28. Voorlezen aan kinderen
  29. Work-out sessie afspelen
  30. Vlucht informatie

Welke Vragen Stellen Mensen Via Voice?

Zoals je kan zien is de nummer 1 activiteit het stellen van simpele, algemene vragen.

Bij de eenvoudige soort vragen moet je denken aan (bron):

Wat: Wat is – Wat is de betekenis / definitie van

Wie: Wie is

Waar: Waar ben ik – Waar is/ligt

Hoe: Hoe schrijf je – Hoe heet dit liedje – Hoe werkt

Wanneer: Wanneer is

Welk: Welk/Welke

In eerste instantie zijn dit voornamelijk eenvoudige vragen, die niet conversiegericht zijn. Uitzondering daarop zijn de zoekopdrachten gericht op het vinden een lokaal bedrijf. Deze zoekopdrachten zijn extreem conversiegericht.

Je hebt nu alle basisinformatie over voice search en de enorme impact die het gaat krijgen in Nederland de komende jaren. Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *