Effectieve Onderwerpregels Waardoor Jouw E-mail Geopend Wordt
Ontdek Exact Wat Je Wel en Niet Moet Doen Om Jouw E-mail Geopend te Krijgen. Praktische Tips, Advies en Voorbeelden.
Transcriptie: Effectieve Onderwerpregels Waardoor Jouw E-mail Geopend Wordt
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je ongelofelijk veel tips geven over de onderwerpregel van je e-mails die je verstuurt voor je outreach en linkbuilding campagnes.
Dus als je regelmatig mailt naar bloggers, naar influencers of andere linkbuilding campagnes, dan is deze video perfect voor jou. Want ik garandeer je dat de resultaten en de responses op jouw mailtjes heel veel hoger zullen zijn na het implementeren van deze tips.
Bij Klik Proces versturen we elke maand honderden e-mails, misschien wel duizenden voor alle linkbuilding campagnes die we doen. En daardoor hebben we een heleboel geleerd over wat belangrijk is aan een goeie e-mail en wat niet.
En een van de dingen die heel erg belangrijk is, is je onderwerpregel. En met heel erg belangrijk bedoel ik echt heel erg belangrijk. Wan tin heel veel gevallen is dat het enige wat ze überhaupt van je email zien.
Het is een beetje vergelijkbaar met de SEO-titel van je pagina. Op basis van die ene regel gaan mensen beslissen ga ik dit lezen of niet.
Onderwerpregel E-Mail Opstellen Don’ts
En om te zorgen dat veel meer mensen jouw e-mails überhaupt gaan lezen ga ik nu heel veel tips geven. Hieronder volgende don’ts in onderwerpregels, dit zijn elementen die je absoluut moet vermijden.
1: Geen Aanzet tot Actie
Laat ik meteen met de eerste beginnen. Dat is: zorg ervoor dat de onderwerpregel aansluit bij de actie die je wilt dat mensen nemen in je e-mail.
Er moet een hele goeie flow zijn van je onderwerpregel door je email heen naar de aanzet tot actie van wat je dan ook wil dat ze uiteindelijk gaan doen.
Vergeet daarmee al het advies wat mensen zeggen dat die je aandacht extreem moet trekken of dat die moet opvallen. Ja, dat is ook zo maar als die opvalt en niet aansluit bij de rest van die e-mail is het eigenlijk zonde van iedereen z’n tijd.
Dus de allereerste tip, jij moet een unieke onderscheidende onderwerpregel hebben en daar gaan we het zo over hebben maar bovenal moet die exact aansluiten bij wat je uiteindelijk wil dat bezoekers gaan doen.
2: Spam Zoekwoorden
En misschien wel de allerbeste tip die ik je kan geven om te zorgen dat je e-mail überhaupt aankomt, is vermijd woorden waardoor je e-mail heel snel in een spamfilter terecht komt.
En dat is bijvoorbeeld als je het gaat hebben over geld, over dating, over nu direct, over dingen lenen maar ook woorden als: voor jou, bepaalde scheldwoorden, zeker niet over een erfenis gaan hebben want al zulk soort woorden zijn al onmiddellijk een trigger voor spam.
En als ze wel door de spamfilter komen dan zijn het vaak een automatische filter al van mensen zelf met de gedachte, oh dit zal wel weer een of ander kansloos spammailtje zijn. Dus onthoud wat veel in spam wordt gebruikt en vermijd dat alsjeblieft als de pest.
3: Overduidelijke Zoekwoorden
Vermijd ook het overduidelijke. En het overduidelijke is eigenlijk de onderwerpregel die iedereen gebruikt, waar mensen helemaal doodziek van zijn.
En een paar voorbeelden daarvan en misschien wel de allerbelangrijkste is: samenwerking, want samenwerking wordt door zo ongelooflijk veel mensen gebruikt, stop daar alsjeblieft mee.
Maar het kan ook zijn dat je een dienst benoemt maar uiteindelijk nooit richting offerte of zo gaat praten, ja dan is je onderwerpregel goed maar dan zijn mensen ontzettend teleurgesteld, ondernemers of marketeers en uiteindelijk gooien ze daarom die e-mail weg. Maar het zijn ook overduidelijke vage onderwerpregels zoals bedankt of gaaf artikel of superleuk.
Het is heel onduidelijk, heel vaag wat ermee bedoeld wordt en het is heel duidelijk dat het waarschijnlijk iets spams is of het is een e-mail want iemand wil iets van je.
4: Overdreven/Buitensporig
Dus vermijd die overduidelijke neppe onderwerpregels. Wees ook niet te overdreven, te overdreven in wat je iemand gaat bieden of wat iemand kan verwachten want ook dat gaat er spam achtig uitzien.
Bijvoorbeeld: onderzoek met de allerleukste supergaafste Facebookacties ter wereld. Dat is gewoon too much. Kort het in, maak het simpel en hou het duidelijk als in: onderzoek beste Facebookacties ter wereld. Dat is goed genoeg. Zorg dat het er niet uitziet alsof je te hard probeert.
5: Moeilijke Woorden
Vermijd ook moeilijke woorden en moeilijke woorden kunnen zijn woorden die je eigenlijk wel op meerdere manieren kan opvatten, het kan heel technisch jargon zijn, gebruik natuurlijk geen woorden die jouw doelgroep misschien helemaal niet kent. Omdat ze in een ander vakgebied zitten of een ander belevingswereld hebben maar dat is vooral wat je niet moet doen.
Onderwerpregel E-Mail Opstellen Do’s
Dus dan gaan we het nu hebben over wat je wél moet doen, de do’s, bij het bedenken van een onderwerpsregel. En eigenlijk zijn er een paar dingen die je moet doen.
1: Personaliseren
Je moet opvallen want als je niet opvalt is de kans groot dat jij eigenlijk automatisch verdwijnt of nooit gelezen wordt.
Maar je moet wel positief opvallen natuurlijk en naast dat je opvalt moet je ook interesse wekken. En als je die twee voor mekaar hebt dan ben je goed op weg.
En een goeie tip om dat beter te bereiken is door je onderwerpregel heel erg te personaliseren. Dus zorg ervoor dat je ‘m zo persoonlijk mogelijk maakt en dan bedoel ik niet mee door jij of jou of uw ofzo te zeggen.
Daar bedoel ik mee dat je in de onderwerpregel al laat weten dat je weet naar wie je mailt, dat het geen massa mail is, dat je hun blog hebt gelezen, dat je een artikel hebt gelezen, dat je een onderzoek hebt gezien, dat je ze misschien al een keer gesproken hebt, laat dat meteen weten.
En een simpel voorbeeld hoe je dat kan doen is als je een regionale krant een berichtje stuurt noem dan de woonplaats van die krant in de onderwerpregel.
Wij van Klik Proces zijn bijvoorbeeld gevestigd in Bodegraven dus als wij hier naar de lokale media een berichtje zouden sturen zouden we Bodegraven in de onderwerpregel zetten. Want het is meteen relevant voor ze, het valt waarschijnlijk meer op dan als we het niet erin zetten. En het wekt waarschijnlijk meer interesse dan als we het niet erin zetten want de kans is groot voor die krant dat het gaat over hun woonplaats en dat ze de informatie willen hebben die in dat mailtje staat.
Bij bloggers werkt het ook vaak goed door het onderwerp aan te laten sluiten op het laatste artikel wat ze hebben geschreven, er va uitgaande dat het laatste artikel nog redelijk recent is want dat artikel hebben ze net gepubliceerd en alle bloggers zitten dan te wachten op reacties, wat er op social media gebeurt, wat er via de e-mail binnenkomt dus als dat redelijk recent is, dus maximaal een week oud en je gebruikt de titel van dat blog in je onderwerpregel of ongeveer, is de kans ontzettend groot dat ze in elk geval je e-mail gaan openen.
Moet je natuurlijk wel zorgen dat de rest van die e-mail goed bij de onderwerpregel aansluit. Maar dat is voor jou de creatieve copywriting.
2: Humor
En een algemene tip is dat humor over het algemeen goed werkt, maar daar zit wel een kleine maar in. Want je gaat wel naar mensen mailen die jou niet kennen, waarschijnlijk nog nooit van jou gehoord hebben en niet iedereen vindt hetzelfde grappig.
Dus daar bedoel ik niet mee dat je heel sarcastisch gaat proberen te zijn via de mail, vindt niet iedereen leuk en via de mail komt dat totaal niet over. Betekent niet dat je je mail moet volgooien met gifjes want ook dat kan heel irritant zijn en ook technisch gezien. Maar een grapje of een knipoog in je mail kan soms je iets menselijker laten overkomen dus als je dat in je onderwerpregel gebruikt, als je je onderwerpregel als een grapje neer kan zetten of als een humorpunt en als dat nog eens aansluit bij hun laatste blog is dat helemaal perfect. Dan heb je al grotere kans dat je meer opvalt en dat daardoor de interesse naar jouw mail is gewekt. En dat die gelezen wordt.
3: Autoriteit
Een compleet andere benadering, kan ook zijn, door meteen een hele grote autoriteit aan te halen en dat kan zijn een autoriteit in een bepaalde branche, dat kan zijn een autoriteit in een bepaalde markt, in een bepaalde woonplaats, in een bepaald land, dat kan op allerlei manieren een autoriteit zijn. Maar door die meteen aan te halen in de onderwerpregel is de kans heel erg groot dat ze willen weten wat staat er dan precies in die e-mail.
En vergis je niet, een autoriteit kan natuurlijk van alles zijn, het kan een merk zijn, het kan ook een persoon zijn, het kan ook een plaats zijn, het kan een ding zijn, noem het maar op, dat ligt er helemaal aan waar je actief bent.
Zijn er bloggers of de kranten of de sites die je aan wil spreken actief in de politieke sfeer, ja dan is het gebruik van de naam van een bekende politicus al snel een reden voor iemand om je mailtje te openen. Want gaat jouw blog bijvoorbeeld over een gezonde levensstijl, dan zijn er ongetwijfeld ook goeroes op dat gebied of bepaalde producten die heel erg in zijn op dit moment.
Maar wat het ook is, als je een autoriteit aan kan halen, het kan zelfs een keurmerk zijn of een award of een certificering, dan helpt dat al heel snel om op te vallen en om interesse te wekken.
Maar dan moet je natuurlijk wel zorgen dat jouw doelgroep, jouw bloggers of jouw magazines of jouw kranten wel heel bekend zijn met dat want anders heeft de autoriteit geen enkele waarde en da’s een beetje zonde.
4: Hype
Iets wat altijd geweldig werkt is als je je onderwerpregel kan aan laten sluiten op een hype op dit moment. En dat kan zijn de hype van de dag, van de week, van de maand, maar als jouw doelgroep heel erg geïnteresseerd is in iets wat op dit moment heel in is, het maakt niet uit wat je noemt, zet dat in je onderwerpregel en echt bijna garantie dat die open gemaakt wordt.
Op dit moment heb je bijvoorbeeld in de Tech sector, nou als je maar Apple noemt, Facebook of Google of een ander groot Tech bedrijf of noem Bitcoin, noem Blockchain en gegarandeerd dat ze je mailtje gaan lezen want dat is zo in momenteel, niemand wil de boot missen, niemand wil een mailtje of een belangrijk nieuwsbericht missen. Dus gegarandeerd dat jouw mailtje geopend wordt.
Wederom moet je natuurlijk wel zorgen dat je onderwerpregel aansluit op de rest van je mail, anders heeft het geen zin.
5: Rijmen
Een hele originele manier om je onderwerpregel te verbeteren is door hem te laten rijmen en we hebben een heel artikel geschreven over de effectiviteit van rijmen.
Het Rhyme is reason effect, er zit echt een psychologisch element achter, maar niet alleen blijft rijmen beter hangen, valt het heel erg op. Ook moeten mensen er vaak een beetje om glimlachen of denken ze, hm oh grappig, ja slim, ja origineel, nou ik ben benieuwd.
Dus rijmen kan heel effectief zijn maar dan moet je natuurlijk wel een goed rijm verzinnen.
6: Vermelding Soort Informatie
Wat ook een geweldige tip is, is om te vermelden tussen haakjes bijvoorbeeld wat voor soort informatie mensen gaan krijgen in jouw e-mail of in het blogartikel dat eraan hangt.
Dus bijvoorbeeld infographic of video of onderzoek of grafiek of kaart of gifje of E-book, noem het maar op. Maar door aan te gaan geven van hey, hier zit meer in dan alleen maar een stuk tekst, je gaat echt iets prachtigs krijgen, iets waar moeite voor is gedaan, val je veel meer op en zal je zien dat dat heel veel aandacht trekt.
7: Overtreffende Trap
Als laatste tip wil ik je meegeven dat je zo veel mogelijk -ste woorden gebruikt in je onderwerpregel. Waar mogelijk wil je eigenlijk altijd communiceren met een -ste. Dus sterkste, krachtigste, nieuwste, mooiste, leukste, meest complete, meest relaxte, noem het maar op. Maar als het een -ste is, is het de overtreffende trap dus dat betekent dat wat je ze ook gaat geven, dat het altijd het allerbeste is.
Dus als het enigszins kan gebruik -ste of probeer je onderwerpregel in je e-mail zo in te zetten dat het ingaat op de -ste die jij kan aanbieden. Want -ste is ongelooflijk krachtig en mensen reageren daar heel erg goed op. Dus als het kan, gebruik -ste in je onderwerpregel.
Ik weet zeker dat je iets aan deze tips hebt gehad en dit gaat gegarandeerd jouw onderwerpregels verbeteren.
We hebben nog een ander blogpost waarin heel veel woorden staan die je het beste kunt vermijden en de juiste alternatieven die wél werken. Geïnteresseerd? Neem dan even een kijken op deze pagina: 100 Conversie Vernietigende Woorden + Alternatieven.
Als je er al genoeg hebt zou ik zeggen, ga aan de slag, pak deze tips op, ga jouw outreach en jouw linkbuilding campagnes flink verbeteren en ik zie je graag terug bij de volgende video met nog veel meer expert advies als het gaat om SEO, conversie optimalisatie, Voice of YouTube.