Opbouw van een Effectieve AdWords Advertentie Tekst (6/9)
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je op de meest effectieve manier een AdWords advertentie indeelt en waarom deze manier zo effectief is. Je leert een dialoog aan te gaan met de bezoeker en een onweerstaanbaar aanbod te tonen.
In deze handleiding laten we alle sitelinks, recensies, Google+ volgers, telefoonnummers, enz. buiten beschouwing. Niet omdat die onbelangrijk zijn, maar omdat deze handleiding over het schrijven van de advertentie teksten gaat.
Alle AdWords advertenties worden op dezelfde manier ingevoerd in AdWords.
- Koptekst die maximaal 25 tekens bevat
- Beschrijvingsregel 1 die maximaal 35 tekens bevat
- Beschrijvingsregel 2 die maximaal 35 tekens bevat
- Zichtbare URL die maximaal 35 tekens bevat
- Bestemmings-URL die maximaal 2047 tekens heeft (dit is de pagina waar de bezoeker daadwerkelijk wordt heen gestuurd nadat deze op de advertentie klikt.)
3 AdWords advertenties
Er zijn 3 mogelijkheden waarop jouw tekstadvertentie getoond wordt.
1. Koptekst met daaronder beschrijvingsregel 1 & 2 naast elkaar
2. Koptekst & beschrijvingsregel 1 naast elkaar met daaronder beschrijvingsregel 2
3. Titel met beschrijvingsregel 1 & 2 onder elkaar
Advertentie 1 & 2 staan boven of onderaan de Google zoekresultaten. Nummer 3 staat rechts aan de zijkant.
Effectieve AdWords Advertentie Opbouw
Ongeacht welke advertentie er wordt getoond, is de meest effectieve manier om jouw AdWords advertentie op te bouwen als volgt
- Aandacht verkrijgen
- Interesse wekken
- Aansporen tot actie
Aandacht verkrijgen, dit omzetten tot Interesse en dit doorzetten tot een Actie (klik).
Aandacht verkrijgen
Je moet de aandacht van jouw potentiële doelgroep verkrijgen. Als jouw doelgroep jouw advertentie niet leest, kan je überhaupt niets communiceren over de belofte die je aan de bezoeker wil doen.
Interesse wekken
Aandacht alleen is niet genoeg. Die aandacht moet worden omgezet in interesse. Interesse van de doelgroep uit zich in een belofte die jij maakt in de advertentie, in ruil voor zijn klik. Je moet dus een dialoog aangaan met jouw doelgroep waarin jij jouw belofte communiceert. Ofwel de waarde die de bezoeker kan ontvangen wanneer deze op de advertentie klikt.
Aansporen tot actie
Maar zelfs interesse alleen is niet genoeg. De bezoeker moet ook echt iets gaan doen. Want iemand kan wel geïnteresseerd zijn, als hij niet direct doorklikt, is de kans groot dat je hem kwijt bent. Je wilt dus jouw doelgroep direct aansporen om te klikken op jouw advertentie.
Deze manier van een AdWords advertentie opbouwen, kan op twee manieren tot uiting worden gebracht in een advertentie.
Of
Koptekst
100% gericht om de aandacht van de bezoeker te trekken. In sommige gevallen kan de koptekst naast het trekken van de aandacht ook worden gebruikt om interesse te wekken. Maar dit lukt alleen in uitzonderlijke gevallen.
Er zijn 4 soorten kopteksten geschikt voor een effectieve AdWords advertentie.
Direct: Pennen met 30% Korting
Vertel je bezoeker direct wat deze kan verwachten.
Nieuws: Nieuw Binnen: Pennen
Laat je bezoeker weten dat jij het nieuwste product binnen hebt.
Vraag: Pennen nodig?
Een vraagstelling aan de klant is met name effectief, wanneer de zoekwoorden een daadwerkelijke vraag betreffen, zoals: Waar kan ik pennen kopen?
Bevel: Probeer Onze Pennen
Je beveelt je bezoeker wat deze moet gaan doen.
Beschrijvingsregel 1
100% gericht om de interesse te wekken. Het enige wat je hier moet doen, is jouw belofte communiceren.
Regel 1 van een AdWords advertentie is op twee manieren in te vullen
Je kan 2 of 3 eigenschappen kort beschrijven zoals dit:
AdWords Uitbesteden?
100% Gecertificeerd. 863 Klanten.
Gegarandeerd Resultaat. Bel Ons Nu!
voorbeeld.nl/adwords-specialisten
Of een zin maken zoals deze:
AdWords uitbesteden?
Wij Garanderen U Beter Resultaat.
10 Jaar Ervaring. Bel Ons Direct!
voorbeeld.nl/adwords-specialisten
De ene manier van opbouwen is niet beter dan de ander. De bovenste manier stelt je in staat om meer eigenschappen te communiceren, maar het communiceren van meer eigenschappen levert niet persé een beter resultaat op.
Wanneer je minder verschillende eigenschappen communiceert, leg je meer nadruk op degene die je vermeldt. Dit ga je later testen in hoofdstuk 9 – AdWords Advertentie Testen Draaien.
Daarnaast kan een zeer sterke aanzet tot actie jouw doelgroep beter overtuigen om door te klikken. En een zeer sterke aanzet tot actie kan je misschien beter bereiken door meer ruimte ervoor te nemen.
Beschrijvingsregel 2
Regel 2 kan op twee manieren worden ingedeeld.
Interesse + aanzet tot actie
In dit geval wordt de regel in tweeën gedeeld. Een helft (meestal de eerste helft) wordt gebruikt om nog meer van jouw aanbod te communiceren en de tweede helft om aan te zetten tot actie.
Aanzet tot actie
Hier wordt de volledige tweede regel gebruikt om aan te zetten tot actie.
Hoe het niet moet
Beide advertenties hebben geen koptekst die de aandacht pakt. De belofte in de advertenties is matig en er is geen aanzet tot actie.
Zichtbare URL
De URL laat bezoekers weten waar deze heen worden gestuurd als er op de advertentie wordt geklikt. Dit hoeft niet de daadwerkelijk URL te zijn!
In de meeste gevallen is dit een logische benoeming zoals
voorbeeld.nl/adwords-specialist of voorbeeld.nl/heren-broeken.
Het belangrijkste van de URL is ervoor te zorgen dat deze geen verwarring veroorzaakt. Als jouw advertentie over AdWords gaat en de zichtbare URL is ‘voorbeeld.nl/baksteen-verkoop’ dan is dat nogal vreemd.
Nu weet je exact hoe je een effectieve AdWords advertentie opbouwt en waarom deze manier zo effectief is. Je kan nu dus aan de slag om een effectieve AdWords advertentie te schrijven!
Maar in deze handleiding staan nog vele bijzondere technieken om je te helpen veel sneller een BIJZONDER effectieve advertentie te creëren. Ga direct door naar Hoofdstuk 7 – AdWords Advertentie Schrijf Technieken.
Heb je nog vragen, opmerkingen of suggesties over dit artikel? Ik hoor het graag 🙂 Laat een comment achter!