Bovenaan in Siri Voice Search Resultaten (Incl. SEO Ranking Factoren)
Siri is de digitale assistent van Apple en één van de weinige assistenten die werkt via Nederlandse voice search.
Met een smartphone marktaandeel van ongeveer 30% en 400 miljoen apparaten wereldwijd is Siri één van de grootse digitale assistenten in Nederland en wereldwijd.
- Maar hoe werkt Siri precies?
- Welk soort resultaten kan Siri laten zien?
- Wat is ervoor nodig om bovenaan in de resultaten te staan?
Kortom: Hoe kom je hoger in de Siri voice search resultaten?
Wij hebben gedurende 3 maanden 2 onderzoeken uitgevoerd om alles over Siri in kaart te brengen.
Wat daaruit is gekomen lees je hier.
Wat is Siri?
Siri is een digitale assistent ontwikkeld door Apple. Je vindt Siri op alle recente Apple producten. Hieronder staat een lijst met alle producten waarin Siri zit:
- IPhone (vanaf de 4S)
- Macbook (alle)
- Ipad (vanaf de 3)
- Ipad mini (alle)
- IPod touch (vanaf de 5)
- Apple Watch (alle)
- HomePod (alle)
- Apple tv (alle)
Voor een lijst met andere digitale assistenten en voice apparaten kunt u hier klikken.
Hoe Komt Siri aan Zoekresultaten?
Siri gebruikt 5 databases als basis voor de zoekresultaten.
Voor de algemene zoekresultaten wordt de database van Google gebruikt. Dit is te zien, doordat het onderaan het zoekresultaat staat: Toon Google-resultaten
Het is niet zo dat de resultaten van Google 1-op-1 worden overgenomen.
Verre van zelfs.
Siri pakt als basis de data van Google en gebruikt een eigen algoritme om de resultaten te wijzigen.
Als het gaat om lokale resultaten, dan vormt Apple Maps de basis van de zoekresultaten.
Bijvoorbeeld als je zoekt op een bedrijfsnaam of op een lokale dienst. Je kan zien dat Apple maps gebruikt wordt bovenaan het resultaat.
Daarnaast is het ook vrij logisch dat de digitale assistent van Apple ook Apple Maps gebruikt.
De enige resultaten waar Bing voor wordt gebruikt zijn zoekopdrachten naar een afbeelding. Dit kan je zien door de app en de mogelijkheid door te klikken naar de Bing zoekresultaten.
Voor financiële gegevens wordt gebruik gemaakt van Yahoo! Finance.
Ten slotte gebruik Siri iTunes om informatie van films en series op te halen.
Zowel van één specifieke film of serie als voor een complete categorie.
Algemene Beïnvloeding Siri Voice Zoekresultaten
Er zijn een aantal manieren waarop alle zoekresultaten beïnvloed worden, zonder dat jij daar als website of webshop iets aan kan doen:
Intelligentie
Zoals uit onderzoek blijkt is Siri nog niet zo slim als zou moeten. Dat merk je vooral, omdat bepaalde woorden niet het juiste resultaat triggeren of dat Siri je zoekopdracht niet begrijpt.
Woorden als vakantie, weekend weg of citytrip zijn voorbeelden die Siri niet snapt. Daarop komt nooit een relevant resultaat.
Voorgaande Zoekopdrachten
Siri onthoud zoekopdrachten die in dezelfde sessie gedaan zijn en gebruikt die sterk om de resultaten van de vraag die erna komt te beïnvloeden.
De zoekopdrachten worden gewist wanneer je Siri afsluit.
Hieronder een voorbeeld van de resultaten met en zonder voorafgaande zoekopdrachten:
Als je direct zoekt op wettelijk verplichting van een brandblusser, dan toont Siri een algemeen antwoord op de vraag door een stuk tekst van Wikipedia te pakken:
Wanneer ik aan Siri eerst de vraag stel wat is een brandblusser? Dan krijg exact hetzelfde antwoord te zien:
Als je vervolgens de vraag stel: wettelijk verplichting van een brandblusser, dan krijg ik het volgende antwoord te zien:
Het volledige resultaat ziet er zo uit:
Op die manier gebruikt Siri voorgaande antwoorden uit dezelfde sessie om je nieuwe zoekresultaat te beïnvloeden.
Helaas zorgt dat er niet altijd voor dat de volgende antwoorden ook echt beter zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat het ongeveer 50/50 is of het antwoord er meer accuraat of minder accuraat van wordt.
Zo kan het zijn dat je via je eerste zoekopdracht een antwoord op je vraag hebt.
Daarna stel je een nieuwe vraag, die niets te maken heeft met je eerste vraag.
Siri gaat dan toch proberen die 2 zoekopdrachten aan elkaar te koppelen, wat zorgt voor zeer irrelevante resultaten.
Zoekwoorden en Context
Siri legt de nadruk meer op bepaalde woorden dan andere. Dat merk je sterk wanneer je een zoekopdracht doet met een bepaalde context, bijvoorbeeld:
- Wat is geld
- Hoe werkt geld
- Hoe verdien ik snel geld
- Waar komt geld vandaan
- Hoe wordt geld gemaakt
- Hoe belangrijk is geld
- Welk geld hebben we in Nederland
Dit soort zoekopdrachten leveren vaak ongeveer dezelfde resultaten op. Met name wanneer Siri de woorden die context moeten geven aan de zoekopdracht niet begrijpt.
Siri legt daarom de nadruk op zelfstandige naamwoorden en werkwoorden.
Die woorden hebben we daarom gedoopt tot de focus zoekwoorden.
Daarnaast worden woorden die context toevoegen als wat is of hoe werkt gebruikt om de zoekresultaten aan te passen als Siri dit begrijpt.
De context zoekwoorden.
De verdeling in hoe zwaar woorden meetellen lijkt ongeveer 75% te zijn op de focus zoekwoorden en 25% op de context zoekwoorden.
Het duidelijkste voorbeeld daarvan zie je wanneer je zoekt op een zoekopdracht waarvan Siri de context zoekwoorden niet helemaal of helemaal niet begrijpt. Het resultaat wat dan getoond wordt is gelijk is aan het zoekresultaat wanneer je alleen zoekt op het focus zoekwoord.
Zo is het zoekresultaat van de zoekopdracht geld hetzelfde als hoe belangrijk is geld of welk geld hebben we in Nederland.
Dus wanneer je probeert te scoren op zoekwoorden waarvan Siri de context zoekwoorden niet goed begrijpt, dan is het ranking op die zoekwoorden onmogelijk. Want Siri begrijpt je zoekopdracht niet en heeft er daarom ook geen uniek zoekresultaat.
Synoniemen
Uit al ons onderzoek blijkt dat Siri ontzettend goed is in het begrijpen wat synoniemen (of zeer gerelateerd) woorden zijn.
Daarom zijn woorden die Siri als synoniem van elkaar ziet inwisselbaar.
Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op wat is trouwen, wat is huwen en op wat is een huwelijk geeft Siri hetzelfde resultaat weer:
Trigger Zoekwoorden
Siri begrijpt de Nederlandse taal nog niet altijd even goed. Dat heeft tot gevolg dat sommige woorden altijd een specifiek resultaat triggeren, ongeacht wat je zoekopdracht precies is.
Helaas is het niet in kaart te brengen bij welke woorden dit specifiek gebeurd, maar hieronder staan een aantal verschillende voorbeelden om te laten zien wat een impact dat kan hebben:
Wat je ook zoekt met het woord Apple of iPhone erin, dan verwijst Siri je altijd door naar Apple website. De enige uitzondering hierop lijkt de vraag Wat is Apple te zijn.
Weer gerelateerde woorden als zon of maan triggeren altijd het weerbericht. Ook als je een vraag stelt als Hoe is de zon ontstaan?
Als je vraagt hoe worden bloemen gekweekt stuurt Siri je naar een lokale bloemenwinkel, omdat het woord bloemen erin zit.
Zo zijn er nog veel, veel meer.
Het is daarom cruciaal dat je voor jouw bedrijf een lijst maakt met belangrijke woorden en controleert of er überhaupt wel een relevant resultaat op te vinden is. Voor meer informatie over voice search voor jouw bedrijf, merk of retail, klik hier.
We gaan er wel vanuit dat Siri nog een stuk slimmer wordt in het begrijpen van woorden en dat de resultaten alleen maar beter gaan kloppen met de zoekintentie van de bezoeker.
Als je veel met zulke zoekopdrachten te maken hebt, dan kan je er wel vanuit gaan dat deze zoekwoorden op termijn een beter resultaat krijgen.
We raden aan om het scoren op deze zoekwoorden wat lager op de prioriteitenlijst te zetten.
De enige manier om dit te omzeilen is voor je zoekopdracht te zeggen Google of Zoek op, zodat je Siri dwingt een Safari resultatenlijst te laten zien.
Bijvoorbeeld Google op hoe worden bloemen gekweekt in plaats van hoe worden bloemen gekweekt.
Zoekwoord Als Naam
Het komt soms wat vreemd over, maar als je een contact in je contactenlijst hebt staan die lijkt op de zoekopdracht die je invoert, dan wordt je contactenlijst altijd getriggerd.
Stel dat je een vriend hebt die Bart Bakker heet en je zoekt op het woord Bakker, dan denkt Siri altijd dat je Bart Bakker wilt gaan bellen.
Dat is met name vervelend als je zakelijke contacten opslaat met de voornaam en als achternaam de naam van het bedrijf of de bedrijfscategorie waarin die persoon actief is.
Bijvoorbeeld Sam Loodgieter of Mark Timmerman.
De enige manier om dit te omzeilen is voor je zoekopdracht te zeggen Google of Zoek op, zodat je Siri dwingt een Safari resultatenlijst te laten zien.
Begrip van Bepaalde Letters en Uitspraken
Helaas is Siri nog niet altijd even goed in het herkennen van alle letters en uitspraken.
Je kan bijvoorbeeld niet de letter a uitspreken na de letter k, omdat Siri dan je a niet hoort. Siri denkt dat dit onderdeel van de uitspraak van de letter k is.
Zo kan je ook niet de letter e uitspreken na de d, g, j, t of w.
Ook woorden met een ouw erin zijn lastig. Het woord touw inspreken bijvoorbeeld valt niet mee.
Een w na de letter u valt ook niet mee.
Engelse Woorden
Als laatste herkent de Nederlandse Siri behoorlijk slecht Engelse uitspraken.
Siri probeert namelijk te allen tijden ergens een Nederlands woord van te maken.
Soms begrijpt ze dat iets een Engels woord is en soms niet.
Dat kan behoorlijk frustrerend zijn, omdat veel termen nu eenmaal Engels zijn.
Als het gaat om e-commerce denk dan bijvoorbeeld aan de platformen als Woocommerce, Magento, Shopify of Lightspeed.
Er is geen patroon te ontdekken in woorden die Siri beter of slechter begrijpt.
Als jouw bedrijfsnaam, merk of zoekwoord moeilijk uit te spreken is, heb je een hoger risico dat mensen stoppen met het zoeken van dit zoekwoord via Siri, omdat Siri het toch niet begrijpt.
Ook dit is een kwestie van zelf testen en goed bijhouden hoe slim Siri is op jouw zoekwoorden.
Waarom er niet 1 Universeel Antwoord is op de Vraag Hoe Je Hoog Scoort in Siri
Siri kan 9 soorten zoekresultaten weergeven als antwoord op je vraag. Het is belangrijk te begrijpen dat al deze 9 zoekresultaten een andere manier van optimalisatie nodig hebben.
Je kan het een beetje vergelijken met het scoren in de organische resultaten van Google en in de Google Maps resultaten.
Ja er zit wel een bepaald verband in, maar toch vereisen ze beide een andere aanpak.
Bij Siri is dat nog veel erger.
Weet daarnaast ook dat voor een groot deel van de zoekresultaten je simpelweg niet kan scoren, zoals later uitgelegd wordt.
Zoek dus eerst het soort zoekresultaat op wat bij jouw bedrijf past en lees vervolgens wat je moet doen om hoog te scoren.
7 Soorten Zoekresultaten
Wanneer je iets vraagt aan Siri kan je 7 soorten zoekresultaten krijgen als antwoord op je vraag.
Hier de samenvatting van deze resultaten:
Antwoordkaart
Hieronder leer je alles over het antwoordkaart zoekresultaat van Siri.
Wat is het Resultaat
Een antwoordkaart is een direct antwoord op een eenvoudige vraag.
Er zijn een aantal verschillende vormen van de antwoordkaart.
Wat is
Het antwoord op de wat is vraag bestaat uit een foto met een stuk tekst van maximaal 500 karakters en daaronder een link om door te klikken naar Wikipedia. Daaronder staan soms zoeksuggesties.
Geografisch gebied
De vraag naar een geografisch gebied als een land, provincie. De resultaten hiervan verschillen afhankelijk van wat er te melden is.
De volgende eigenschappen kunnen er staan:
- Routebeschrijving
- 500 karakters uitleg
- Hoofdstad
- Volkslied
- Grootste stad
- Inwoners
- Doorklikken naar wikipedia
- Doorklikken naar gerelateerde zoeksuggesties
Wie is
Als nummer drie de wie is vraag. Ook hiervan kan het antwoord een klein beetje verschillen afhankelijk van wat de die je zoekt persoon doet.
Of het een acteur, zanger of bekend is om een andere reden.
De volgende eigenschappen kunnen worden weergegeven:
- Foto
- Korte beschrijving (max 100 karakters) of lange beschrijving (max 500 karakters)
- Geboortedatum
- Geboorteplaats
- Sterfdatum
- Doorklikken naar wikipedia
- Doorklikken naar gerelateerde zoeksuggesties
- Doorklikken naar gerelateerde activiteiten van die persoon. Bijvoorbeeld films of muzieknummers.
- Soms de optie om het resultaat te zoeken in safari, waarnaar je doorgaat naar het zoekresultaat safari resultatenlijst.
Films
Als vierde het zoeken op een specifieke film. Dit krijg je ook als je een vraag stelt die maar op één film kan uitkomen, zoals Welke film won in 2000 een oscar voor beste film.
Je ziet dan het volgende:
- Foto
- Korte beschrijving (max 100 karakters) of lange beschrijving (max 500 karakters)
- Doorklikken naar wikipedia
- Verschijningsdatum
- Speelduur
- Hoofdrollen
- Regisseur
- Direct huren of kopen via iTunes, Netflix of Prime Video
- Trailers
- Doorklikken naar gerelateerde zoeksuggesties
Als je zoekt op een bredere categorie als The Bridge of romantische komedies dan zie je een lijst met die daarbij passen:
Deze resultaten verschijnen niet in 100% van de gevallen. In sommige gevallen verschijnt een safari resultatenlijst.
Sportuitslagen
Je kan Siri om vrijwel alle sportuitslagen vragen. Je krijgt dan direct antwoord in een handige tabel met daarbij de belangrijkste informatie van de wedstrijd samengevat.
Of een complete lijst met alle uitslagen van één sport.
Valuta en aandelen
Ook eenvoudige vragen over valuta’s, wisselkoersen en aandelenkoersen zijn direct te zien als een antwoordkaart.
Foto’s
Wanneer je zoekt op een foto door bijvoorbeeld te zoeken op: foto van clown krijg je 6 foto’s te zien.
Je kan niet doorklikken vanuit de foto’s naar een website en ook staan de websites niet vermeld.
Bedrijfsnaam
Het resultaat is de belangrijkste informatie van een bedrijf + een klein kaartje en de mogelijkheid om direct een route in te plannen via Apple Maps.
De info betreft:
- Bedrijfsnaam
- Bedrijfscategorie
- Telefoonnummer
- Knop om te bellen
- Knop om de gegevens en locatie te delen
- Adresgegevens
Als er een Yelp, Tripadvisor, Book.com, Foursquare of The Fork (Iens) profiel is dan wordt ook de volgende data getoond:
- Foto’s
- Openingstijden van vandaag
- Openingstijden huidige week
- Knop om naar de website te gaan
- Website domeinnaam
- Samenvatting aantal recensies
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
Antwoordkaarten zijn bedoeld om een antwoord te geven op eenvoudige vragen, meestal in de vorm van een samenvatting met de optie om verder te klikken.
Er zijn een aantal zoekwoorden die dit zoekresultaat vrijwel altijd triggeren:
- Wat is
- Wie is
- Bedrijfsnaam of merk (als er 0 of 1 locatie is)
- Verwijzing naar een geografisch gebied als land of stad
- Naam van film of serie
- Naam persoon
- Betekenis
- Definitie
- Sportuitslagen en wedstrijdschema’s
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Helaas zijn deze resultaten voor niemand belangrijk, omdat Siri alle antwoorden direct uit de databases haalt.
Er is daardoor geen enkele kans voor een andere websites om op dit soort vragen te scoren.
De enige bedrijven die hier direct baat bij hebben zijn bronnen van de databases, met als extra Netflix, iTunes en Video Prime.
Converse Gerichtheid
Het soort eenvoudige vragen staan vooraan of bijna helemaal vooraan in de salesfunnel. De kans op een conversie vanuit deze zoekopdrachten is klein, tenzij iemand direct op jouw bedrijfsnaam of merk zoekt.
Maar verder is er ook geen mogelijkheid om te ranken op deze zoekwoorden.
De enige bedrijven voor wie het extreem conversiegericht is, zijn iTunes, Netflix en Video Prime.
Indexeren en Bovenaan Staan
Helaas, helaas, helaas.
Er is geen enkele mogelijkheid om te scoren op dit soort zoekwoorden. Het is vooraf al bepaald wie het antwoord toont. Bijvoorbeeld Wikipedia of Yahoo! Finance.
Wat Meetelt
Wat vooral meetelt is dat jouw website Wikipedia is. Iets anders telt niet.
Om te scoren op de gerelateerde zoeksuggesties of op bekijk meer zoekresultaten gelden de regels voor de Safari resultatenlijst.
Wat niet meetelt
Het is belangrijk om te weten dat, hoewel Siri als basis gebruik maakt van Google om resultaten te produceren, er 0% gebruik wordt gemaakt van de featured snippets om te scoren op een zoekopdracht. Op vragen waarop in Google een featured snippet te zien is, toont Siri altijd een Wikipedia resultaat.
Hier een voorbeeld van een zoekopdracht met een featured snippet in Google:
Maar in Siri zie je dit:
Safari Resultatenlijst
Hieronder leer je alles over het safari resultatenlijst zoekresultaat wat je kan krijgen.
Wat is het Resultaat
De safari resultatenlijst is het resultaat wat het meest lijkt op het resultaat wat je in Google ziet: een lijst met websites die je antwoord kunnen geven op je zoekopdracht.
Daaronder staat de optie om door te klikken naar Google-resultaten of te zoeken op andere bronnen, zoals Twitter.
Dit resultaat verschijnt wanneer je opzoek gaat naar informatie, maar het antwoord op de vraag niet zo eenvoudig te geven is. Bij simpele vragen is het zoekresultaat de antwoordkaart en bij complexere vragen zie je de safari resultatenlijst.
Het maximaal aantal karakters van de titel is 72. Deze titel is hetzelfde als de ingestelde SEO titel.
Het maximaal aantal karakters van de beschrijving is 100. De beschrijving is eerste 100 karakters van de ingestelde meta description.
In sommige gevallen verschijnt eerste de datum waarop het artikel geschreven is en daarna de meta description minus het aantal karakters dat de datum in beslag heeft genomen.
Wanneer Zie Je Dit Resultaat?
Dit resultaat is bedoeld om complexe vragen te beantwoorden door de bezoeker te verwijzen naar een website of shop die de bezoeker verder helpt. Dus geen simpele wat is, wie is of hoeveel is 4 keer 4 vragen.
Er zijn een aantal zoekwoorden die dit zoekresultaat vrijwel altijd triggeren:
- Hoe werkt
- Zoek
- Welke
- Wat (maar niet wat is, want die triggert een antwoordkaart).
- Verschil
- Vliegtickets
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Naast websites die specifiek vliegtickets verkopen, is dit resultaat cruciaal voor websites die via informatie potentiële klanten proberen te bereiken, voor de aankoop.
Websites die maillijsten opbouwen, meer social media volgers willen en voor wie branding een grote rol speelt.
De meeste websites dus.
Websites die alleen gericht zijn op de sale. Dat zijn sommige affiliate websites, leadgeneratie sites en sommige webshops hebben niets aan dit zoekresultaat.
Converse Gerichtheid
Alle zoekwoorden die de safari resultatenlijst tevoorschijn toveren zitten vooraan of in het midden van het aankoopproces. Daarmee gaat het meestal ook om de grootste zoekvolumes en de kans om vroegtijdig in contact te komen met de klant.
Website Indexeren
De safari zoekresultaten worden uit Google gehaald. Als jouw pagina geïndexeerd is in Google, dan staat die ook in de safari zoekresultaten van Siri.
Lees hier hoe je jouw pagina geïndexeerd krijgt in Google.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
Hieronder kan je precies lezen wat nodig is om bovenaan te staan in de safari zoekresultaten
Wat Meetelt
We willen voorzichtig zijn in het aanbieden van onze conclusies. Met dat in gedachten hebben we geen enkele factor gevonden waarvan we met 100% zekerheid durven te zeggen dat het een grote rol speelt om ervoor te zorgen dat je bovenaan komt te staan.
Maar we hebben wel 5 factoren gevonden die vrijwel van alle top 5 resultaten hebben.
HTTPS
Niet verrassend dat 83% van alle top 5 zoekresultaten een HTTPS verbinding heeft. Tegenwoordig meer de regel dan de uitzondering, maar we noemen hem toch.
Afbeeldingen
Ook niet geheel verrassend is dat ruim 60% van alle websites tenminste 1 afbeelding heeft boven of tussen de content op de pagina. Let daarbij wel op dat de naam van de afbeelding of de alt-tag geen enkel verschil brengt voor de positie.
(SEO) titel
Maar liefst 99% van alle onderzochte zoekwoorden en websites heeft het focus zoekwoord of de focus zoekwoorden van de zoekopdracht in de SEO titel staan.
Meta description
Ruim 70% van alle websites heeft het focus zoekwoord in de meta description vermeldt staan. Siri past vaak beschrijving ook aan om het stukje tekst te pakken waarin het focus zoekwoord voorkomt, net zoals Google dat soms doet.
URL
Net als bij de titel heeft 97% van alle top 5 websites het focus zoekwoord of de focus zoekwoorden in de URL staan.
H1 (Koptekst)
Een veel minder sterk verband, maar toch noemenswaardig is dat 37% van alle websites het focus zoekwoord of de focus zoekwoorden in de H1 tag of de grootste koptekst bovenaan de pagina heeft staan (zonder dat de koptekst de <h1> tag heeft).
Belangrijk daarbij te vermelden is dat een groot aantal van de websites geen koptekst had. Wij vermoeden dat daarom de kracht van de H1 koptekst bovenaan de pagina eigenlijk groter is dan uit ons onderzoek is gebleken.
Keyword Density
Opvallend aan de keyword density is het volgende: de gemiddelde keyword density van de focus zoekwoorden is 2%.
De keyword density van de volledige zoekopdracht is gemiddeld 0,1%.
Laadsnelheid en TTFB
De gemiddelde website laadt snel. Heel erg snel. 1,8 seconden om precies te zijn. Daarnaast is de time to first byte (TTFB) ook erg snel met 0,383 seconden.
Dat betekent dat de websites die bovenaan in Siri staan sneller zijn dan ongeveer 70% van alle websites op het internet.
Backlinks en Ahrefs Rating
Backlinks en Ahrefs rating zijn opvallend. 77% van alle top 5 resultaten had tenminste 1 backlink naar de pagina.
Van de top 5 resultaten is de gemiddelde URL Rating is 16. De gemiddelde domain rating is 62.
Dat is vrij hoog en lijkt erop te wijzen dat backlinks een belangrijke rol spelen in de ranking van de safari zoekresultaten van Siri.
Wat niet meetelt
Naast de gevonden belangrijke elementen, waarvan we geen enkele correlatie of oorzaak-en-gevolg konden vinden met de top 5 resultaten in Siri.
Ahrefs UR en DR
Nee dit is geen foutje. Als aanvulling op de opmerking dat backlinks een belangrijke rol lijken te spelen is het wel de moeite waard om te melden dat er geen correlatie zat tussen de top 5 resultaten en de Ahrefs UR of DR.
Dus hoewel de gemiddelde waarde van UR en DR hoog zijn, is het niet zo dat de UR en DR van de nummer 1 altijd hoger is dan de nummer 2, etc.
Het is volledig willekeurige welke van de 5 resultaten de hoogste en de laagste DR en UR hebben.
Lengte tekst
We hebben geen enkel verband gevonden tussen de lengte van de tekst en de positie in Siri. Pagina’s met langere teksten scoren niet hoger of lager dan pagina’s met kortere teksten.
We vonden zelfs een aanzienlijk aantal pagina’s met vrijwel geen tekst of helemaal geen tekst, maar wel een video.
Zoekwoord plaatsing
Het hebben van een zoekwoord of alleen het focus zoekwoord of de focus zoekwoorden in de inleiding toont geen enkel verband met het hoog scoren in Siri.
Bedrijvenlijst
De lokale bedrijvenlijst is een weergave van alle soorten lokale bedrijven (behalve horeca, die hebben hun eigen type bedrijvenlijst).
Wat is het Resultaat
De lokale bedrijvenlijst is een lijst van tenminste 2 en maximaal 15 bedrijven op een rij, die verschijnt wanneer iemand zoekt naar lokaal bedrijf of een lokale dienst.
Dat kan een kleine lijst zijn van 2 of 5 resultaten:
Tot maximaal 15:
Van elk bedrijf zie je 1 van 2 resultaten:
Apple maps resultaat met de info:
- Bedrijfsnaam
- Bedrijfscategorie
- Aantal KM afstand hemelsbreed
- Melding dat er geen recensies zijn
- Open/gesloten
De opties van open/gesloten zijn:
- Vandaag gesloten
- Net gesloten
- Gesloten
- Gaat zo open
- Geen melding (als het bedrijf geopend is)
Of je ziet het Yelp of Tripadvisor profiel waardoor je als extra info krijgt:
- Foto
- Totale score van recensies en het aantal recensies
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
De lokale bedrijvenlijst verschijnt altijd als je opzoek gaat naar een dienst, product of een bedrijf of merk die meerdere vestigingen heeft.
Zoekwoorden die dit resultaat meestal triggeren:
- Waar
- In de buurt
- Kopen (meestal)
- Plaatsnaam
- Beroep
- Dienst
- Type bedrijf
- Bedrijfsnaam (meerdere vestigingen)
- Merknaam (meerdere vestigingen)
- Prijzen / Kosten / tarieven
- Sommige producten
- Offerte
Zoekwoorden
Er zijn hoofdzakelijk 4 manieren om iets lokaal te zoeken:
- [zoekwoord]
- [zoekwoord + plaatsnaam]
- [zoekwoord + kopen]
- [zoekwoord + in de buurt]
Bijvoorbeeld
- Schoenen
- Schoenen Bodegraven
- Schoenen kopen
- Schoenen in de buurt
In 90% van de gevallen is het bedrijf wat op nummer 1 staat bij alle 4 de resultaten hetzelfde.
Posities 2-5 verschillen in 50% van de gevallen 1 of maximaal 2 posities tussen de verschillende zoekwoorden.
Hier kan je bijvoorbeeld de top resultaten vergelijken van de zoekopdracht :
In de andere 50% van de gevallen verschillen de resultaten enorm. Bijvoorbeeld het tonen van 5 resultaten tegenover 10. Of hetzelfde aantal resultaten, maar voor een groot deel andere bedrijven.
Wij hebben er helaas geen patroon in gevonden.
Daarnaast wisselen de posities regelmatig 1 plek. Het zoeken op dezelfde zoekopdracht, vanuit dezelfde locatie, via hetzelfde device levert dagelijks andere resultaten op.
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
De lokale bedrijvenlijst is extreem belangrijk voor alle bedrijven die een dienst leveren, bepaalde producten hebben en voor winkels.
Wanneer je als winkel of bedrijf niet in deze lijst staat, kan je nooit gevonden worden op de dienst die je verkoopt.
Conversie Gerichtheid
De zoekopdrachten die dit resultaat tevoorschijn toveren zijn extreem conversiegericht. Alle zoekopdrachten zitten helemaal aan het eind van de salesfunnel of zo goed als.
Woorden als een specifieke dienst, type bedrijf of product zijn zeer dicht bij een offerteaanvraag of het rijden naar de winkel om iets te kopen.
Daarnaast zijn toevoegingen als kopen en prijzen fantastische toevoegingen wat een zoekopdracht alleen nog maar conversie gerichter maakt.
Website Indexeren
Het indexeren van je bedrijf werkt via Apple maps.
Je moet via Apple maps een bedrijfsaccount aanmaken. Vul dit account 100% accuraat in.
Lees hier hoe je een Apple maps bedrijfslocatie aanmaakt.
Als je dat hebt gedaan is de kans groot dat jouw bedrijf in een lokale bedrijvenlijst verschijnt.
Maar dat is geen garantie.
Om de kans nog groter te maken dat jouw bedrijf wordt geïndexeerd moet je ook een Yelp en een Tripadvisor profiel aan.
Van alle bedrijven die geïndexeerd zijn heeft het merendeel ook een Yelp en/of een Tripadvisor profiel.
Helaas is dit nog altijd geen garantie om te verschijnen in de resultaten.
We hebben tijdens ons onderzoek regelmatig geconstateerd dat bedrijven alle 3 de profielen volledig en accuraat hebben ingevuld, maar toch op geen enkele zoekopdracht verschijnen.
Zelfs niet wanneer je zoekt op hun bedrijfsnaam.
Zelfs niet wanneer het bedrijf alle profielen goed heeft aangemaakt en je letterlijk voor het bedrijf staat.
We hebben geen enkele reden gevonden waarom sommige bedrijven niet worden opgenomen in de lokale bedrijvenlijst, maar toch komt het regelmatig voor.
Ons beste advies is om je alle 3 de profielen te verwijderen en opnieuw aan te maken.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
We hebben zeer duidelijk in kaart kunnen brengen wat bepaald of je verschijnt in de lokale bedrijvenlijst of niet.
Wat Meetelt
Er zijn 2 factoren gevonden die een bijna 100% correlatie hebben met de ranking in de lokale bedrijvenlijst.
Relevante bedrijfscategorie
De bedrijfscategorie is extreem bepalend voor je ranking. Siri gebruikt de focus zoekwoorden (belangrijkste zoekwoorden uit je zoekopdracht) om te bepalen welke bedrijfscategorieeen relevant zijn voor die zoekopdracht.
Het maximale wat wij zijn tegengekomen is 4 verschillende bedrijfscategorieën door 1 zoekopdracht in 1 zoekresultaat.
Heb je de goede bedrijfscategorie, dan verschijn je. Heeft je bedrijf de verkeerde categorie, dan verschijn je niet.
Elke bedrijf kan maximaal 3 categorieën toevoegen.
Een bedrijfscategorie is een type bedrijf, bijvoorbeeld: patatkraam, ballonnenwinkel, Italiaans restaurant of supermarkt.
Of je selecteert de producten/diensten die je levert, zoals: marketing, elektronica, babykleding of 3D-printers.
Ook kan je als bedrijf beide categorieën nodig hebben. Kapper kunnen bijvoorbeeld de categorie kappers aanklikken, maar ook haarsalons.
Wanneer je producten of diensten levert die je niet direct als bedrijfscategorie kan selecteren, dan heeft Siri ingebouwd welke zoekwoorden gerelateerd zijn aan welke bedrijfscategorieen.
Bijvoorbeeld wanneer je zoekt op 1 van de volgende zoekwoorden:
- Lange broeken
- Korte broeken
- Sweater
- Polo
- Zomerjas
- Winterjas
- Overhemd
- Vest
- Onderbroek
- Sokken
Begrijpt Siri dat het gaat om kleding. Wanneer Siri heeft bepaald tot welke categorie iets behoort (in dit geval kleding), dan verschijnen bedrijven met de volgende categorieën:
- Kledingwinkels
- Mannenkleding
- Accessoires
- Kleding
- Lingerie
- Vrouwenkleding
- Hoofddeksel
- Schoenenwinkels
- Accessoires
Het kiezen van de juiste 3 bedrijfscategorieën is dus cruciaal om zichtbaar te zijn op relevante zoekresultaten.
Afstand
Als Siri heeft bepaald dat je de juiste categorie hebt, dan is de tweede cruciale factor de afstand die jouw bedrijf hemelsbreed is verwijderd van de zoeker.
De afstand hemelsbreed is het aantal meter of kilometer die wordt getoond in de lokale bedrijvenlijst.
Als je klikt op een bedrijf krijg je de afstand te zien die je af moet leggen via de navigatie. Weet dat deze afstand extreem kan verschillen met de afstand hemelsbreed die je in de lijst ziet.
We hebben verschillen geconstateerd tot wel 30 km!
Meestal verschilt de afstand hemelsbreed een aantal kilometer met de navigatie afstand. Hieronder een voorbeeld
In dit voorbeeld zie je dat de afstand hemelsbreed 4 km is, maar via een route 8,5 km.
Het bedrijf wat bovenaan staat is doorgaans het bedrijf met de kleinste afstand. Naarmate de afstand hemelsbreed groter wordt, staan bedrijven lager op de lijst.
Let op: Het is niet op de meter exact en hoe verder weg het bedrijf is. Zo lijkt Siri geen onderscheid te maken tussen een bedrijf wat op 400 meter afstand is en een bedrijf dat op 500 meter afstand is.
Daarnaast lijkt het erop dat afstand minder lijkt mee te tellen, hoe verder de afstand is.
Dat is ook logisch, want het verschil tussen 400 meter en 2,4 km afstand is in de beleving van de zoeker een veel groter verschil dan de 2 km tussen 18 en 20 km.
Het oplopen van de afstand is niet 100% perfect oplopend, maar het is een goede richtlijn.
Dat gezegd te hebben vonden we in bijna alle geteste zoekopdrachten wel 1 of 2 bedrijven die qua kilometers niet exact op de juiste plaats staan.
Er is geen enkele verklaring of patroon te vinden waarom sommige bedrijven met een grotere afstand toch soms in het resultaat verschijnen.
Dit zijn de enige 2 factoren die meetellen. Geïndexeerd bedrijfsprofiel, met de juiste bedrijfscategorieën en binnen de kleinste afstand van de zoeker.
Wat niet meetelt
We hebben een aantal factoren gevonden die zeker weten geen invloed hebben op je positie in de lokale bedrijvenlijst.
Specifieke profielen
Hoewel het hebben van een Yelp en Tripadvisor helpt om jouw profiel geïndexeerd te krijgen, hebben we geen enkele correlatie gevonden met het hebben van een profiel en het de positie in de lokale bedrijvenlijst.
Gekoppelde landingspagina
Vanuit het Apple Maps, Yelp of Tripadvisor profiel kan je doorklikken naar een landingspagina. Welke pagina dat precies betreft, het onderwerp, welke zoekwoorden erop staan, etc. Het maakt allemaal niets uit voor je ranking.
Zoekwoord in de bedrijfsnaam
Het hebben van een zoekwoord gerichte bedrijfsnaam maakt geen enkel verschil in de ranking.
Openingstijden
Of het bedrijf gesloten of geopend is, maakt geen enkel verschil op de positie in de lokale bedrijvenlijst.
Sterker het maakt niet eens uit of het bedrijf nog bestaat of niet. Als het bedrijf een geïndexeerd profiel heeft, blijft deze verschijnen. Ook als bijvoorbeeld de gelinkte website verdwijnt.
Recensies
Ten slotte heeft het aantal recensies en de totaalscore (zowel positief als negatief) geen enkel verschil op de positie in de lokale bedrijvenlijst.
Horeca bedrijvenlijst
De horeca bedrijvenlijst lijkt sterk op de lokale bedrijvenlijst, maar met een aantal belangrijke verschillen. Vandaar dat de horecabedrijven een eigen resultaat krijgen.
Wat is het Resultaat
Het resultaat van de horeca bedrijvenlijst ziet er exact hetzelfde uit als de lokale bedrijvenlijst met als toevoeging dat er 3 extra profielen in voor kunnen komen:
- Booking.com
- The fork (Iens)
- FourSquare
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
Je ziet de horeca bedrijvenlijst als je zoekt op horeca gerelateerde zoekopdrachten als:
- Uit eten
- Overnachten
- Soorten eten als pizza, shoarma en Italiaans
Ook wanneer je aan dit zoekwoord het volgende toevoegt: [plaatsnaam] of [in de buurt]
Uiteraard ook wanneer je zoekt op specifieke horeca gelegenheden:
- Restaurant
- Café
- Hotel
- Lunchroom
- Bed & Breakfast
- Discotheek
- Bar
- Broodjeszaak
- Snackbar
- Bistro
- Cafetaria
- Catering
Grappig feitje. Dit is het resultaat als je zoekt op een roller discotheek:
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Logischerwijs is dit resultaat van belang voor alle horeca bedrijven.
Converse Gerichtheid
Deze zoekwoorden zijn extreem conversie gericht, net als de standaard lokale bedrijvenlijst resultaten.
Website Indexeren
Het indexeren van het Google maps profiel werkt hetzelfde als met de lokale bedrijvenlijsten, via Apple Maps.
Alleen heb je als horeca bedrijf 3 extra profielen om aan te maken en dat vergroot de kans dat jouw profiel wordt geïndexeerd.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
De ranking factoren van de horeca bedrijvenlijst is exact hetzelfde als de normale bedrijvenlijsten: De bedrijfscategorie en de hemelsbrede afstand tot de zoeker.
App openen
Hieronder kan je precies vinden wanneer Siri een app activeert.
Wat is het Resultaat
Siri opent soms direct een app als je daarom vraagt. Daarmee wordt niet bedoeld het openen van een app, zoals bij de antwoordkaarten.
Maar het het openen van een app. Door bijvoorbeeld te zeggen: Open YouTube app, Bel Mama of Speel muziek nummer x af.
Kenmerkend hieraan is dat Siri zichzelf afsluit en een app opent die de actie verder uitvoert.
Let wel op dat je iPhone hiervoor ontgrendeld moet zijn.
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
Je ziet dit resultaat, wanneer je specifiek te zegt: open app x. Bijvoorbeeld open Clash Royale.
Of door iets te vragen waarvoor Siri een app gebruikt. Bijvoorbeeld: Speel sympathy for the Devil.
Siri gebruikt vervolgens je muziek app of iTunes om dit af te spelen.
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Dit resultaat is belangrijk voor alle bedrijven die een app hebben, waarvan ze willen dat klanten er gebruik van maken.
Converse Gerichtheid
De conversie gerichtheid hangt sterk af van wat de bezoeker wil bereiken en welke app daarvoor gebruikt kan worden.
In feite bestrijkt dit de gehele salesfunnel, maar het is alleen interessant wanneer je een app hebt, die die functie kan uitvoeren.
Website Indexeren
Een bezoeker moet de app op zijn of haar telefoon hebben geinstalleerd.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
Er zijn geen ranking factoren voor het openen van iets via een app.
Ontwijkend Antwoord
Er zijn bepaalde vragen waarop Siri wel een antwoord geeft, maar toch ook weer niet. Hieronder lees je hoe dat zit.
Wat is het Resultaat
Het resultaat van ontwijkende antwoorden is dat Siri een antwoord geeft wat neerkomt op: Dit moet je voor jezelf bepalen, Hier kan ik je niet bij helpen
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
Je krijgt dit resultaat van Siri bij enkele specifieke vragen. Deze zijn met name rondom vragen die controversieel zijn, waar geen antwoorden op zijn of het gevoelig kan zijn om een specifiek antwoord op te geven.
- Oorsprong van de wereld
- Vragen omtrent religie
- Wat is de zin van het leven
- Vragen over bepaalde Apple producten
- Vragen over niet-bestaande figuren als Sinterklaas en de Paashaas
- Subjectieve vragen als “wat is de mooiste plek op aarde”.
- Vragen rondom erotiek en porno
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Het is belangrijk te weten of jouw bedrijf bezoekers aantrekt op vragen uit deze categorieën. Weet dat er via Siri dus geen mogelijkheid is om te scoren op deze zoekopdrachten.
Converse Gerichtheid
Het ontwijkende zoekresultaat is totaal niet conversiegericht.
Website Indexeren
Er is geen mogelijkheid om je website hiervoor te laten indexeren.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
Er zijn geen ranking factoren voor dit zoekresultaat.
Geen antwoord
Het laatste zoekresultaat is het resultaat waarin Siri geen antwoord geeft, omdat Siri het antwoord niet weet.
Wat is het Resultaat
Het geen antwoord ziet er als volgt uit:
Siri geeft bijvoorbeeld aan Ik kan geen x vinden, daar heb ik geen antwoord op. Ook kan het voorkomen dat Siri een antwoord geeft als ik heb dit nummer niet tussen je muziek staan klik door naar iTunes, wat eigenlijk maar half een antwoord is.
Wanneer Zie Je Dit Resultaat
Het is lastig te voorspellen wanneer dit resultaat verschijnt. Soms als de vraag te ingewikkeld is, als de vraag niet klopt, als er geen goed zoekresultaat is en soms als Siri door vervolgvragen niet begrijpt wat je bedoeld.
Voor Wie is Dit Resultaat Belangrijk
Het enige wat aan deze antwoorden belangrijk is, is dat je als bedrijf controleert of Siri een resultaat weergeeft op de moeilijk vragen die klanten stellen over jouw bedrijf, diensten of producten.
Het enige wat je mogelijk kan doen wanneer dit resultaat verschijnt is een concreet antwoord formuleren voor deze zoekopdracht.
Converse Gerichtheid
De zoekresultaten zijn niet conversiegericht.
Website Indexeren
Je website kan niet geïndexeerd worden voor een zoekresultaat waarop geen antwoord wordt gegeven.
Het enige wat je mogelijk kan doen wanneer dit resultaat verschijnt is een concreet antwoord formuleren voor deze zoekopdracht.
Hoe Je Bovenaan Komt te Staan – Ranking Factoren
Er zijn geen ranking factoren voor dit zoekresultaat. Voor meer informatie hierover, klik hier om ons artikel te lezen over bovenaan staan in Siri.
“Kopen” zoekwoorden
Historisch gezien zijn zoekwoorden met actiegerichte woorden erin altijd zeer lucratief. Denk bijvoorbeeld aan:
- Kopen
- Bestellen
- Prijzen
- Offerte
Dit resultaat is meestal nogal anders via Siri dan het traditionele Google resultaat.
Siri stuurt je namelijk vrijwel altijd naar een bedrijvenlijst met lokale bedrijven.
Dat is een duidelijke bedreiging voor webshops en niet-lokale bedrijven die nu bovenaan scoren op zulke zoektermen.
Er is helaas niets aan te doen. De enige oplossing voor webshops of landelijke bedrijven is het creëren van fysieke locaties.
Want dat zijn de enige resultaten die getoond worden.
Onderzoeksmethodiek
Om tot deze onderzoekresultaten te komen zijn er gedurende 3 maanden 2 onderzoeken verricht.
Correlatie Onderzoek
Met het correlatie hebben we in kaart gebracht wat de top resultaten met elkaar gemeen hebben. We hebben tientallen punten geanalyseerd voor de verschillende zoekresultaten.
Hoewel correlatie niet per definitie kan vertellen wat belangrijk is, helpt het om relatief eenvoudig in kaart te brengen wat de topspelers van de zoekopdrachten doen.
In totaal hebben we circa 2000 zoekopdrachten onderzocht, waarvan er circa 1000 relevante zijn overgebleven.
Oorzaak-en-gevolg onderzoek
Het tweede onderzoek is een oorzaak-en-gevolg onderzoek om de exacte relatie tussen specifieke aspecten en de ranking te analyseren. Voor dit onderzoek hebben we 26 identieke websites ontwikkeld met willekeurige domeinnamen.
Vervolgens zijn 25 willekeurige zoekwoorden ontwikkeld om te gaan testen gedurende 3 maanden.
Daarna is voor elk zoekwoord een artikel, met daarin het zoekwoord, op elk van de websites geplaatst. De tekst waarin het zoekwoord staan is correct Nederlands, maar verder nietszeggend.
Voor elk zoekwoord zijn 13 van de 26 artikelen aangepast op 1 specifiek punt (bijvoorbeeld de SEO titel).
Wederom volledig willekeurig welk artikel, met welk zoekwoord op welk punt wordt aangepast. Of één van de dertien artikelen is die niet worden aangepast.
Zo heeft elk zoekwoord 13 controle websites en 13 websites waarop 1 factor specifiek is aangepast.
Het laatste wat er dan is gebeurd, is de websites en artikelen indexeren en de rankings bijhouden.
Door deze 2 onderzoeken te combineren hebben we vrij nauwkeurig in kaart gebracht hoe Siri werkt en wat er belangrijk is om bovenaan in Siri te staan.
Speciale dank voor dit onderzoek gaat uit naar de medewerking van Tim, Wesley en Britt.
Ik hoop dat je tenminste 1 tip hebt gekregen, waardoor je jouw site of shop beter kan positioneren voor voice search en specifiek Siri.
Als je iets aan dit artikel hebt gehad, laat dan een reactie achter. Ik hoor het graag!
Heb je nog vragen of opmerkingen dan kan je die uiteraard ook achterlaten en krijg je direct antwoord.