Snel en Automatisch Google Reviews Krijgen (Deel 13)

by Bart van der Meer februari 03, 2018
Hoe Je Simpel en Snel Elke Dag Google Reviews Ontvangt Voorkant

Dit is deel 13 in onze serie over lokale SEO. Ontdek Hoe Je Snel en Automatisch Elke Dag Echte Google Reviews Ontvangt Inclusief Handige PDF Download om in 1 Minuut een Review te Laten Schrijven Door Klanten.

Ben je opzoek naar de andere delen over lokale SEO? Of wil je het vorige deel over hoe je een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt zien? Klik dan op de link.

Snel en Automatisch Google Reviews Krijgen (Deel 13)

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je laten zien hoe je snel en vrijwel automatisch ervoor zorgt dat je elke dag nieuwe Google reviews binnenkrijgt op jouw lokale Google Mijn Bedrijf-pagina.

Ik ga je vijf manieren geven hoe je dat voor elkaar kan krijgen en afhankelijk van het bedrijf dat jij bent is er altijd een manier die werkt.

Maar voordat ik dat ga doen ga ik even nog kort uitleggen wat Google reviews precies zijn, waarom ze zo ontzettend belangrijk zijn, dan ga ik je vijf manieren geven over hoe je dat precies toepast.

En tenslotte wil ik even toelichten hoe je omgaat met reacties die mensen plaatsen als een review en dan bedoel ik met name als de review negatief is.

Wat we Gaan Leren

  • Wat Google Reviews Zijn
  • Waarom Google Reviews zo Belangrijk Zijn
  • Hoe Pas je Het Toe
  • Hoe Ga je Om Met Reviews

Wat Zijn Google Reviews

Dus een Google review, dat is een review op je Google Mijn Bedrijf-pagina en hier hebben we het voorbeeld die we tot nu toe in onze hele reeks gebruiken van het Mega occasion centrum in Utrecht.

En hier zie je dat ze gemiddeld een 3,6 hebben, gebaseerd op 41 Google reviews.

Als je hieronder klikt, dan kan je hier klikken op een review schrijven en als je alle reviews wilt inzien, dan zie je hier een stukje.

En als je daar onderaan klikt, dan zie je hier alle reviews weergeven. Als ik daarop klik, dan kan ik alle reviews inzien, gesorteerd op meerdere dingen. Je kan ze hier sorteren en je kan hier ook een review schrijven.

Waarom Google Reviews zo Belangrijk Zijn

De belangrijkste reden, niet geheel verrassend, waarom reviews zo belangrijk zijn, is omdat ze meetellen voor je vindbaarheid.

Dus als je gevonden wilt worden op een woord als occasion Utrecht en je wilt in deze Maps resultaten staan, dan heb je reviews nodig in volume, dus je hebt er veel nodig en je hebt die vijf sterren nodig, want je hebt goede kwaliteit nodig.

Is het onmogelijk om in Google Maps te scoren zonder reviews? Dat ligt eraan hoe competitief je markt is.

Hier kan je zien dat de meeste in elk geval een aantal reviews hebben. Sommige hebben er 60, sommige hebben er 50. Sommige hebben er zelfs twee.

Dus het is niet onmogelijk, maar het maakt het echt een heel stuk moeilijker om in Google Maps te scoren als je geen reviews hebt en nog moeilijker als je niet een constante flow aan reviews hebt.

Daarnaast staat het gewoon een beetje knullig op het moment dat hier 42 en hier 50 reviews zijn en je zou hier dan 0 hebben.

De kans is ook groot dat het je daarmee gewoon simpelweg klikken kost, ook al sta je misschien wel in dit rijtje genoemd.

Dus Google reviews, ongelofelijk belangrijk om goed te scoren in Google en om die klant te overtuigen om naar jouw bedrijf te gaan.

Vijf Manieren

Dus wat zijn nou die vijf manieren om te zorgen dat je snel en automatisch Google reviews binnenkrijgt?

Allereerst wil ik even benadrukken dat we bij ons op de site een template hebben, die kan je downloaden, dat is een PDF-document, een A4-tje en daarop staat eigenlijk hoe je in drie minuten een review kan achterlaten.

En hij is opgedeeld in twee stukken. De eerste is: hoe maak ik heel snel een Gmail-account aan en het tweede gedeelte is: hoe vul ik in een minuut een review in.

Dus dat PDF-document kan je downloaden, daar kan je je eigen logo en je eigen adresgegevens aan toevoegen, dat het helemaal gecustomized is voor jouw website.

En eigenlijk iedereen die aan jou vraagt: ik wil wel een review achterlaten of iedereen aan wie jij vraagt: wil je een review achterlaten en die vragen hoe moet dat.

Heel simpel, het staat op een A4-tje en als je al een account hebt, binnen een minuut kunnen ze een review plaatsen.

Dus ga naar onze website, de link staat in de beschrijving, download dat document, dat maakt je leven een stuk gemakkelijker. Dus vijf tips om te zorgen dat het automatisch gaat.

Via je website. Dat is de meest voor de hand liggende. En dat betekent dat je een link opneemt op je website die rechtstreeks linkt naar jouw review-pagina.

En dat doe je als volgt. Open even de website. Dan kan je hier klikken op een review schrijven.

Mocht je het niet zien: deze knop. Een review schrijven. Daar klik je op en dan opent ‘ie een mogelijkheid om een review achter te laten.

De URL die nu hierboven staat, die kan je kopiëren en daar kan je de link van maken vanuit jouw website en dan komen mensen direct hier terecht.

Je kan het zien, als ik nu naar een nieuw tabblad ga en ik voer de URL weer in, dan, hopla, kom ik meteen hier terecht. Dus dat is de allersnelste manier om mensen daarheen te sturen. Dus dat is één.

Het tweede is: als ze iets met jou hebben gedaan, dus ze hebben vanuit jouw website iets aangevraagd of ze hebben iets gekocht als je een webshop bent of ze hebben een afspraak ingepland, misschien als je een kapperszaak bent:

Dan kan je zorgen dat je via de e-mail automatisch een herinnering stuurt, of niet een herinnering, maar een mail stuurt met daarmee de vraag: wil je een recensie achterlaten.

Nu weet ik dat de meeste mensen dat heel irritant vinden en het wordt ook veel gedaan, er wordt ook veel om gevraagd, maar toch werkt het.

En wat je kan doen, is je kan je e-mail een stuk persoonlijker maken door te zeggen: we begrijpen dat je heel veel van deze e-mails krijgt, maar geloof ons, het is echt ongelofelijk belangrijk die reviews voor ons.

Zonder die reviews krijgen we minder klanten, scoren we minder goed in Google. Het is belangrijk voor ons bedrijf om te weten wat je vindt.

Er zijn tal van redenen. Maar in die e-mail kan je benadrukken dat het echt belangrijk is dat ze dat invullen.

En als je ons PDF-document in de bijlage doet, kan je zeggen: en het kost je maar een minuut. Letterlijk in een minuut. Ook al geef je alleen maar een aantal sterren weer, dat zou al genoeg zijn. Dus dat is de eerste manier.

Die wordt veel toegepast en dat is ook voor de hand liggend.

Offertes

Een tweede manier, die veel minder vaak voorkomt, is dat je het in offertes verwerkt.

En je kan het een voorwaarde van je offerte maken, dat je dus verplicht een review achter moet laten, of dat nu positief of negatief is.

Maar je kan ook in je offerte zeggen: weet je wat, je krijgt 1% of 10% of je krijgt een X% korting op het moment dat je een review achterlaat.

Of, wat de meeste mensen dan doen, op het moment dat je een positieve review achterlaat.

Maar door dat te doen wordt het net als bij die website en structureel onderdeel van je bedrijfsproces en dat betekent dat je er eigenlijk niet meer over hoeft na te denken.

Mocht je diensten leveren, dan kan je bij levering van diensten, maar het kan ook zijn bij levering van producten, kan je een tablet meenemen en op die tablet kan je vragen aan mensen: wil je alsjeblieft een review achterlaten.

Als je hun product hebt geleverd en hun probleem dus hebt opgelost en ze zijn blij, om op dat moment ter plekke te vragen: ‘Wil je op deze tablet even inloggen met je Gmail en wil je een recensie achterlaten.’

Daarvan zal je merken dat dat een hoog slagingspercentage heeft, doorgaans bij klanten van ons die het toepassen zit het tussen de 33 en de 50% van de klanten die het invult. Echt ongelofelijk hoog.

Omdat mensen heel blij zijn, je hebt ze net geholpen, je hebt net het probleem opgelost en dus zijn ze wel bereid om dat te doen, zeker omdat het bijna geen tijd kost.

Sterker nog, je kan het zelfs zo in je bedrijfsproces opnemen dat je aan iemand vraagt: wil je misschien een review achterlaten, want ik moet bijvoorbeeld toch nog even een bon opstellen of ik moet nog iets uitprinten of ik moet nog even iets checken.

Zodat die mensen niet het gevoel hebben dat het ze extra tijd kost, want jij moet toch nog iets doen, maar dan vullen ze wel de review in.

Daarnaast, eigenlijk alles wat je eraan kan doen om het te benadrukken bij een klant zonder dat hij het als vervelend ervaart, dat kan heel erg helpen.

En met name als je een wachtkamer hebt. Op het moment dat mensen aan het wachten zijn, dan zitten ze meestal op de telefoon en dat is ideaal om te vragen: ‘Wil je misschien een review voor ons achterlaten?’

En dan denk je bijvoorbeeld aan occasion dealer of aan een garagebedrijf.

Er is altijd wel een moment dat de klant even moet wachten. Dat is het ideale moment om dat te vragen en de meeste klanten vinden dat ook geen probleem.

De laatste tip die ik je mee wil geven is dat je zorgt dat je een tablet op locatie hebt, zeker als je een servicebalie hebt of een plek waar mensen heen gaan.

Als je een autoverhuurbedrijf bent, zit er altijd een bepaald moment tussen dat je de auto bijvoorbeeld komt terugbrengen en het moment dat je je borg terug krijgt of het moment dat je nog iets moet betalen.

Dus zorg ervoor dat je een tablet op locatie hebt liggen, op je servicebalie hebt liggen en dat het PDF-document bereikbaar is op je website, zodat mensen makkelijk en snel een review kunnen plaatsen als ze dat willen.

En dat zijn eigenlijk de vijf tips om niet alleen te zorgen dat het snel en gemakkelijk gebeurt, maar om te zorgen dat het onderdeel wordt van je bedrijfsproces, zodat je structureel altijd reviews binnenkrijgt.

En het zal je verbazen hoe snel reviews je kan verzamelen op het moment dat je hier aandacht aan besteedt.

Dat helpt jou op termijn natuurlijk weer om te scoren in Google, dus je helpt jezelf er ook nog eens mee.

Omgaan Met Negatieve Reviews

De laatste vraag is dan: hoe reageer je op het moment dat iemand een negatieve review achterlaat?

Ik raad je aan om altijd te reageren op reviews die geplaatst worden.

En dat is vrij makkelijk, want op het e-mailadres waarmee je bedrijf geregistreerd staat, daar zie je het verschijnen als je een review ontvangt.

En of die nu positief of negatief is, ik zou altijd een reactie eronder plaatsen, ook al is het alleen maar simpelweg zeggen: bedankt. Bedankt, Bart, in mijn geval, voor het plaatsen van de review.

Wordt erg gewaardeerd. Je bent blij dat die mensen het doen, laat dat ze ook weten.

Dat kost je niks, is in een tel gebeurd, want je klikt op de review en je bent er, dus dat is simpel. Reageer altijd. Maar als een review negatief is, doe dan het volgende.

En daar moet ik wel bij zeggen, de toonzetting en de exacte invulling verschilt een beetje per bedrijf.

Sommige bedrijven hebben daar een andere policy in dan andere.

Sommige bedrijven willen altijd alleen maar aardig en vriendelijk blijven, andere bedrijven hebben er geen moeite mee om een klant duidelijk te maken als dingen voor hun gevoel echt niet kloppen.

Dus de exacte details moet je voor jezelf bepalen. Maar pas grofweg deze drie stappen toe. De eerste is begrip tonen.

Het is heel vervelend als klant als je iets als negatief hebt ervaren, of dat nu terecht of onterecht is, dat je geen begrip krijgt vanuit het bedrijf.

Dus toon altijd begrip voor wat er is gebeurd, haal dat je weet wat de situatie was en dat je het vervelend vindt dat ze een negatief gevoel hebben overgehouden aan hun ervaring.

Vervolgens kan je eventueel uitleg geven over het verhaal dat ze vertellen. Misschien dat hun situatieschets incompleet is. Dat kan. Klanten weten natuurlijk niet alles. Misschien dat er simpelweg echt dingen niet kloppen.

Dan ben ik er een voorstander van om dat wel te benoemen. Want als een klant dingen zegt die gewoon niet waar zijn, zien andere mensen dat ook. En geef uitleg waarom de situatie was zoals die op dat moment was.

En bied vervolgens een oplossing aan indien dat nodig is. Je zal altijd klanten krijgen die op een ontzettend onredelijke manier een review plaatsen. En daar heeft een oplossing aanbieden doorgaans niet zo veel zin.

Want die negatieve review gaan ze echt niet weghalen, ze zijn gepikeerd en ondanks dat het misschien niet terecht is blijven ze toch gepikeerd. De kans dat ze die review weghalen is niet zo groot. Dan heeft het geen zin.

Gelukkig bij het merendeel van de mensen wel. En op het moment dat je een oplossing aanbiedt, dan kunnen ze de review helemaal verwijderen, dus dat is top als ze dat willen doen.

En op het moment dat ze dat niet willen doen kan wel iedereen die voor de rest de reviews ziet zien dat je een oplossing hebt aangeboden en dat je graag met ze eraan wilt werken. Onderneem die drie stappen altijd.

Toon begrip, leg uit dat je weet wat hun situatie is en waarom dat vervelend is.

Geef een uitleg waarom de situatie was zoals die was en daarmee kan het ook voor de klant soms wat ophelderen en bied een oplossing aan indien dat gevraagd is of indien dat zin heeft.

Dat is alles om snel en automatisch Google reviews binnen te halen voor jouw Google Mijn Bedrijf-pagina en om daarmee te scoren in de lokale SEO en in Google Maps. En je weet nu hoe je goed kan reageren op Google reviews.

Heb je nog vragen, heb je nog opmerkingen, wil je nog iets weten over die reviews, laat dan een opmerking achter onder de YouTube-video of op ons blog, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

En ik zie je graag bij de volgende video, want in de volgende video ga ik je exact uitleggen hoe je een pagina opbouwt om lokaal te scoren.

Waar moet je je zoekwoorden kwijt, waar moet je je afbeeldingen kwijt, wat voor tekst moet je precies plaatsen. In de volgende video ga ik het allemaal uitleggen, dus ik hoop dat je gaat kijken.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *