Google Mijn bedrijf Account Aanmaken in 10 Minuten (Deel 12)

Dit is deel 12 in onze serie over lokale SEO. In dit deel ga ik je laten zien hoe je een Google mijn bedrijf account aanmaakt in 10 minuten.
Ben je opzoek naar de andere delen over lokale SEO? Of wil je het vorige deel over “Verplichte” Pagina’s Lokale Website zien? Klik dan op de link.
Google Mijn bedrijf Account Aanmaken in 10 Minuten Transcriptie
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies laten zien hoe je een Google Mijn Bedrijf-account aanmaakt in ongeveer 1 minuut. Maar ik ga je ook laten zien wat een Google Mijn Bedrijf-account precies is, waarom het zo ontzettend belangrijk is voor je lokale vindbaarheid.
Ik ga je laten zien hoe je in 1 minuut een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt en ‘m vervolgens helemaal instelt om optimaal te scoren in lokale SEO en Google Maps. En tenslotte laat ik je ook zien hoe je Google Mijn Bedrijf-account verwijdert mocht je dat willen.

Wat is Google Mijn Bedrijf?
Tijdens deze hele serie hebben we het gehad over autodealers in Utrecht, occasion dealer in Utrecht, dus daar gaan we het nu ook over hebben. En ik heb hier als voorbeeld genomen Mega occasion centrum Utrecht.

En hier aan de rechter kant zie je hun Google Mijn Bedrijf-profiel. En dan vallen een aantal dingen op. Je kan er namelijk een foto plaatsen, een buitenkant van het pand kan je zien. Daarna zie je hier de naam staan, met daaronder het aantal sterren, wat het gemiddeld is van hun 41 Google-reviews.

Je ziet hier een knop om naar de website te gaan. Een knop om meteen een routebeschrijving te plannen. Daaronder komen hun cruciale bedrijfsgegevens te staan, waaronder de openingstijden. Wel zo handig als je een fysieke locatie hebt waar klanten heen kunnen.
Dan heb je een stukje vraag en antwoord. En dit kan ook een stukje zijn waar je een Google Post kan plaatsen, dus eigenlijk een bericht kan plaatsen als bedrijf zijnde. Daaronder kan je je bezoek inplannen.
En dan staat er een schatting van hoeveel tijd mensen op die locatie besteden. Dat staat niet bij alle Google Mijn Bedrijf-pagina’s overigens. Tenslotte zie je wat snippets van recensies. Wat kort weergaven.

En Google bepaalt eigenlijk zelf wat die hier laat zien. Dat is niet per se de nieuwste. Hier kan je klikken om alle Google reviews weer te geven. Je kan zelf een foto toevoegen of een review schrijven.
En helemaal onderaan zie je een aantal gerelateerde pagina’s. En ik kan je meteen vertellen: ja, het is irritant dat hier concurrenten staan en nee, er is niks wat je eraan kan doen. Google bepaalt dat zelf, dus daar kan je niks aan veranderen.
Waarom is Google Mijn Bedrijf Belangrijk?
Dus dit is in een notendop wat je Google My Business-account weergeeft. Maar waarom een Google Mijn Bedrijf belangrijk is, is eigenlijk om een hele andere reden. Als je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt, kan je gaan beginnen met scoren in de lokale maps-resultaten van jouw locatie.

En het stukje dat je hier ziet over het Mega occasions centrum in Utrecht, zie je dus, dat is hetzelfde als dit stuk. Want het is allebei je Google Mijn Bedrijf-pagina. Wil je dus lokaal met SEO gaan scoren en wil je hier staan, en ik raad je aan dat je hier wilt staan, want dit is waar het geld zit, dit is waar de klikken zijn, dan moet je dus een Google Mijn Bedrijf-pagina hebben.
Maar let op: om die goed te laten scoren zijn een aantal dingen heel erg belangrijk. Kleine details en grote stukken. En in deze video ga ik je nu precies laten zien hoe je dus in 1 minuut zo’n account aanmaakt en vervolgens hoe je die perfect optimaliseert om lokaal gevonden te worden.
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf Account aan?
Maar hoe maak je een Google Mijn Bedrijf account aan? Het eerste dat je doet is je googelt gewoon op het woord Google Mijn Bedrijf en dan klik je op het bovenste zoekresultaat. Niet op de DTG, want daar wil je niks mee te maken hebben. Daar klik je op. Dan kom je op dit scherm en dan klik je op aan de slag.


Dan vraagt ‘ie vervolgens om een e-mailadres en een inlog. Die heb ik al, dus die ga ik even invoeren. Mocht je nog geen Gmail hebben, dan moet je eigenlijk even een Gmail-adres aanmaken. Als je dat hebt ingevoerd, dan kom je hier terecht en dan vraagt Google: wat is de naam van je bedrijf?

Voor deze video verzin ik er gewoon een. Dus in dit geval wordt het Barts Turbo Occasion Centrum. Die uiteraard niet bestaat. Klik ik op volgende. Waar ben ik gevestigd? Hier vul je gewoon je land in en dan vul je een adres in.

In dit geval pak ik even een willekeurig adres in Utrecht, want tot nu toe hebben we de hele tijd een autodealer in Utrecht als voorbeeld genomen. Mijn adres is de Langerakbaan nummer 32. Postcode. Postcode is 3544 AA maak ik ervan.

Plaatsnaam
En de plaatsnaam is Utrecht. Dan kan je hier aanvinken of je goederen en services aan je klanten levert. En dit is een heel belangrijk vinkje. Want Google wil namelijk hier het volgende weten: ga ik vanuit mijn pand naar mensen toe en doe ik bij hun op locatie iets, denk aan een loodgieter, denk aan een slotenmaker, denk aan een schilder, eigenlijk alles uit de bouw wel.
Of komen er mensen vanuit hun huis naar mij toe? Ben ik een winkel? In dit geval ben ik een occasion centrum, dus ik lever goederen en services aan mijn klanten. Maar als je dit niet bent, moet je dus zorgen dat je deze uitgevinkt laat.
Dan gaan we naar de volgende. Dan vragen ze hier om de exacte markering van je bedrijf te zetten. Dit doet ‘ie niet altijd, afhankelijk van hoe goed ‘ie je bedrijf kan inschatten. Mijn bedrijf bestaat natuurlijk niet, dus vandaar dat ‘ie er misschien wat moeite mee heeft.

Dus ik druk nu gewoon even op volgende, omdat dit natuurlijk geen echt voorbeeld is. Maar als dit wel een echt voorbeeld is, zorg er dan even voor dat je die pin verplaatst zodat die precies op jouw bedrijf staat. Dan klik je weer op volgende.
En dit is echt een cruciaal stuk. Namelijk de bedrijfscategorie, wat voor soort bedrijf heb je, met het selecteren van je bedrijfscategorie in je Google Mijn Bedrijf-profiel. En dat is ontzettend cruciaal, omdat het heel zwaar meeweegt voor jouw score in de lokale zoekresultaten.

En wat zie je bijvoorbeeld bij Mega occasion, het is een autobedrijf en een garage. Maar je hebt ook bijvoorbeeld autodealer als categorie. Als je hier ook kijkt, dan zal je ook zien dat de categorieën ook hier worden weergegeven. Ford-dealer, autodealer, autobedrijf of garage.
Dus dit is ontzettend belangrijk, dat je de eerste categorie die je invult, dat dat echt de juiste is die zo goed mogelijk reflecteert wat je doet. Het nadeel hiervan is, is dat deze bedrijfscategorie vooropgezet zijn. Dus je kan alleen maar invullen wat Google je aanreikt.

Dus je kan hier bijvoorbeeld invullen autodealer, maar ik kan ook een garage zijn of allerlei soorten garage. Of misschien kan ik wel, kan ik iets met occasion? Nee, niks met occasion. Dus in dit geval ga ik even voor autodealer.
Let wel op dat je meerdere categorieën kan invoeren op een later moment, dus als je meerdere diensten verleent of als je denkt dat deze categorie niet 100% de lading dekt, kan je die nog toevoegen. Maar die eerste die je hier invult is absoluut de belangrijkste.
Actuele Gegevens
Dan kan je actuele gegevens verstrekken, dus je telefoonnummer en je website. Dat moet je zeker weten doen en ook hier zijn weer twee dingen ontzettend belangrijk. Bij je telefoonnummer kan je elk nummer invoeren dat je wilt, maar het wordt wel geverifieerd door Google via een sms-je of via een telefoontje.
Dus wat je hier kan doen is een apart telefoonnummer invullen dat je doorgaans niet gebruikt, zodat je kan meten: hoeveel mensen bellen er vanuit mijn lokale Google Maps resultaten, dus vanuit deze resultaten, naar mijn bedrijf toe.

En dat kan je helpen om te bepalen of het de moeite is om bijvoorbeeld hier van plek 3 naar plek 1 te gaan. Ook zal je dan merken dat wanneer je eenmaal in de top 3 plek terechtkomt in Google, dat je als het goed is meteen veel meer telefoontjes krijgt naar dat nummer.
Dus ik raad je sterk aan om hier een apart telefoonnummer in te zetten die je niet zo vaak gebruikt, zoals bedrijven dat vroeger ook deden bijvoorbeeld bij de Gouden Gids en de Telefoongids. Het tweede is dat je hier je website in kan voeren.
Meerdere Locaties
Maar de pagina die je hier invoert, en je eerste instinct is om dat de homepage te maken, de pagina die je hier invoert, die gaat heel erg meewegen met of jouw website in dit lijstje gaat scoren of niet. Dus je wilt dit website-adres invullen met het adres dat het beste lijkt op het zoekwoord waar jij op wilt scoren.
En meestal is dat de homepage, zeker wanneer je maar een locatie hebt, maar wanneer je bijvoorbeeld drie locaties hebt en je dus drie keer een profiel aan gaat maken, bijvoorbeeld omdat je zit in Utrecht en in Leiden en in Bodegraven.

Dan wil je dat de Utrecht-vestiging met de website linkt naar de Utrecht-pagina, of de Utrecht occasion pagina. En Bodegraven-vestiging naar de lokale Bodegraven occasion pagina. En de Leiden-vestiging naar de Leiden occasion.
Dus als je maar een website hebt is het bijna altijd de homepage, maar een pagina die goed je diensten of producten reflecteert. En als je meerdere vestigingen hebt, wil je ze naar de lokale pagina sturen die het beste de diensten reflecteren.
Verifiëren
Ik ga ze nu niet invullen, omdat het een voorbeeld is. En dan moet je ‘m verifiëren. En dat betekent dat vanaf dat moment jouw bedrijfsvermelding pas online staat. Dus als ik nu akkoord geef, dan is er nog niks. Zoals Google hier zelf ook zegt: zorgen dat je bedrijf te vinden is via Maps, het reageren op reviews, het toevoegen van foto’s, etcetera.

Wat ook interessant is, is dat je kan zien hoe vaak jouw bedrijfsprofiel is voorgekomen in de zoekresultaten. Dus totdat je het geverifieerd hebt, is eigenlijk je profiel niet zo veel waard. En er zijn meerdere manieren om dat te doen.
Maar de meest gangbare is vaak de briefkaart. En dat betekent dat ze je per post een brief opsturen, daar zit een speciale code in, een pincode van 5 getallen. Op het moment dat je die krijgt, log je hier weer in, voer je de pincode in en dan is je bedrijf actief.

Dus ik voer hier als contactpersoon bijvoorbeeld Bart van der Meer, mijn naam in. Je kan daar ook de naam invullen van je IT-er of degene die je website beheert of wie dan ook. Mocht je dat onhandig vinden, dan kan je ook je vermelding op een andere manier verifiëren, bijvoorbeeld door een telefoontje te laten plaatsen naar je bedrijf.
Maar ik heb mijn telefoonnummer niet ingevuld, dus bij mij kan het niet. Dus in dit geval klik ik gewoon even per post. En dan zie je hier, je briefkaart is onderweg, je ontvangt over ongeveer 11 dagen een briefkaart met verificatie en instructies.

Als ik eerlijk ben duurt het meestal geen 11 dagen. Doorgaans heb je binnen een week heb je die kaart wel. En dan is je, als je die code invoert dan is je bedrijfsprofiel geverifieerd. Dus dat is het. Dus binnen een minuut, als ik niet zo veel tussendoor gepraat had en uitgelegd had, heb je binnen een minuut je Google Mijn Bedrijf-account aangemaakt.
Aanpassen
Maar we gaan nu je Google Mijn Bedrijf-account aanpassen om te verbeteren, om te zorgen dat je beter gevonden wordt in de lokale zoekresultaten. En dat kan door op deze knop te klikken: vermelding aanpassen. Nee, bedankt. Ik wil naar het profiel.

Maar als ik eerlijk ben heeft Google best wel een hele goede tool daarvoor. En als je die volgt, dan vul je ook langzaam ook voor Facebook of Twitter of andere social media hebt waar je van alles kan invoegen. En dat gaan we doen. En dat doe je om te beginnen door hier rechtsboven te klikken op bewerken maar zeker alles in. Dus ik klik op bewerken. Dan zie je hier mijn adres staan, die klopt al. Dan wil je hier je openingstijden toevoegen.

Afhankelijk van wanneer je open bent. Ik ga nu even doen alsof ik een bedrijf ben dat altijd van 9.00 tot 17.00 geopend is. 9.00 tot 17.00. En nog een keer 9.00 tot 17.00. En dat is belangrijk dat het zeer accuraat is, want dan zie je, hier staat weer bijvoorbeeld: openingstijden, gesloten.

Geopend: woensdag, dus morgen, om 9.00 uur. Dus het is belangrijk dat het klopt, anders kunnen mensen het idee hebben dat je dicht bent, terwijl je niet dicht bent en dat kan je klanten kosten.

Andersom zijn uitgebreide openingstijden daarmee een wapen, want op het moment dat jij open bent terwijl de rest dicht is, dan kunnen ze eigenlijk alleen naar jou toe. In de toekomst verwacht ik.
Maar dat is pure speculatie, dat Google de resultaten hiervan gaat aanpassen, zodat alles wat gesloten is niet getoond wordt en alles wat open is op zijn minst op dat moment voorrang krijgt. Dat zou logisch zijn, want heel veel heb je niet op dit moment aan dit zoekresultaat.

Dat is nog niet zo, maar ik denk dat in de toekomst Google daar wel naartoe gaat. Dus toepassen, dan ga ik het even veranderen. Hier staat ook nog: in afwachting van verificatie, want ik heb die code uiteraard niet ingevoerd.
Afwijkende openingstijden kan je toevoegen voor feestdagen. Je telefoonnummer heb je als het goed is al toegevoegd. Die URL heb je als het goed is ook al toegevoegd. Dan zie je hier nog kenmerken.
Bijzonderheden
En als je bedrijf bijzonderheden heeft, dus hier zie je bijvoorbeeld gecertificeerde tweedehands voertuigen of betalen, toegankelijkheid, voorzieningen.
Op het moment dat je dat hebt kan je dat aanvinken en dat kan Google op dit moment doet Google daar weinig mee, maar op termijn gaat Google dat misschien wel gebruiken en dan kan het jou helpen om te scoren.

En dan kan je onderaan foto’s toevoegen. Dat raad ik je zeker aan om te doen. Zorg er echt voor dat je profiel van je Google Mijn Bedrijf compleet is. En dat betekent dat je een vol profiel hebt. Ik zal ‘m even duidelijk maken.

Dat je een vol profiel hebt, dat je een mooie omslagfoto hebt, dat je duidelijke foto’s van binnen toont, dat je tenminste een video uploadt. Dus zorg ervoor dat jouw profiel echt helemaal compleet is. Zeker ook foto’s van het team toevoegen, op zijn minst eentje.

Maar doorgaans doen we bij elke categorie voegen we vijf foto’s toe, zodat ons profiel helemaal compleet is. En je kan nu zien, ik heb even een kleine foto toegevoegd, een profielfoto, dan zie je mij hier staan. Dus op die manier vul je je hele profiel aan.
Google Mijn Bedrijf Verwijderen
Maar ik ga nog even terug naar informatie, want ik heb nu alleen de linkerkant gehad en aan de rechter kant staat ook nog belangrijke info. Dus in afwachting van verificatie, dat is duidelijk. Hier kan je je vermelding sluiten of verwijderen.
Dus als je je Google Mijn Bedrijf-account wilt verwijderen, dan log je eigenlijk in, ga je hier, klik je op vermelding verwijderen of markeer als permanent gesloten als je misschien gestopt of verhuisd bent.

En dan meestal binnen ongeveer een week is je melding ook weg. Dan zie je hier aan de rechter kant nog drie opties. Deze drie hier aan de rechterkant kan je voor nu even vergeten. Die zijn niet belangrijk voor je lokale SEO.
Wat wel belangrijk is, is het volgende. Je hebt hier nu je bedrijfsnaam en je categorie. En daar zijn nog twee dingen belangrijk in om te weten. Allereerst hecht Google best wel veel waarde aan de woorden die in je bedrijfsnaam staan en de volgorde waarop.
En daar hecht Google waarde aan ten opzichte van het zoekwoord. Dus als ik nu wil scoren op het zoekwoord Occasion of Occasion Utrecht of Occassion auto, dan heb ik nu alleen het woord occassion hierin.
Dus het is een afweging of je misschien je bedrijfsnaam iets wilt wijzigen, zodat je bedrijfsnaam meer het zoekwoord reflecteert. Dus bijvoorbeeld Barts Turbo Auto Occasion Centrum of Barts Turbo Occasion Auto Centrum.

Afhankelijk van het zoekwoord waar je op wilt scoren en wat je naam nu is. Wat we bijvoorbeeld weleens hebben gehad, is dat een bedrijfsnaam was eigenlijk zoekwoord, toevoeging en het tweede zoekwoord, terwijl het complete zoekwoord waar ze op willen scoren is eigenlijk die en die er achteraan.
Dus hebben we dit stukje er tussenuit gehaald en hebben we erachter gezet, wat qua bedrijfsnaam niet 100% klopt, maar er ook niet vreemd uitzag. En warempel, we zijn van plek 5 naar plek 3 gegaan in de Google Places.

En dat is het verschil tussen of je wel hier staat en verkeer binnenkrijgt of dat je hieronder staat, waar je geen verkeer binnenkrijgt. Dus dit telt echt best zwaar mee. In mijn optiek zwaarder dan eigenlijk zou moeten.
Zoekwoorden
Dus het is het overwegen waard of je je bedrijfsnaam iets aanpast om beter je dienst of beter je product te reflecteren, waardoor je beter scoort in de Google Maps resultaten. En dat kan je hier eigenlijk al zien.

Mega occasion centrum Utrecht is volgens mij de echte naam, maar Car Center Utrecht, Occasion Dealer Utrecht, dit tweede voelt in elk geval heel erg als een zoekwoord. En hier zie je Ford Store Ford Utrecht.
Ik weet niet zeker of dit de echte naam is, maar het voelt ook al een beetje zoekwoordgericht. Dus dat is aan jou. Als je erop klikt kan je ‘m hier wijzigen, kan je toepassen en dat kan je helpen om te scoren in Google.

Categorieën Toevoegen
Het tweede is, hier zie je de categorie staan. En we hadden als eerste en belangrijkste categorie autodealer opgegeven. Maar ik kan meer categorieën toevoegen. Dus ik kan bijvoorbeeld ook zeggen ik ben een autobedrijf en garage.
En daarnaast ben ik ook nog, even denken, ik zag net Ford, ben ik ook nog Ford dealer. En deze pas ik nu toe. En Google neemt deze nu ook mee. Let op dat de eerste echt de belangrijkste is, maar je wilt alle categorieën toevoegen die relevant zijn voor jou.

Dus niet om Google te proberen te flessen en van alles toe te voegen zodat je overal op gevonden wordt. Nee, alleen de categorieën toevoegen die relevant zijn, maar wel zo veel mogelijk als er relevant zijn.
En als je dat hebt gedaan, is je Google Mijn Bedrijf-profiel in principe geoptimaliseerd voor SEO om lokaal gevonden te worden, in mijn geval op occasions Utrecht.
Nu is het wel zo dat naast je profiel, wat je een keer hoeft in te stellen, het aantal reviews en de kwaliteit van de reviews ook een belangrijke factor in Google is. Dus in de volgende video ga ik je laten zien hoe je dus heel makkelijk aan reviews komt en hoe je ervoor zorgt dat het eigenlijk een structureel proces wordt.
Waardoor je elke dag of elke week nieuwe reviews krijgt en dat zich heel natuurlijk opbouwt.
Adressen
Het laatste wat ik nog wil zeggen wat je je misschien afvroeg: hier zie je de adressen staan. Maar wat nou als je naar klanten toegaat? Zie je dan ook je adres staan? Nee, in principe niet. Op het moment dat je geen klanten op locatie ontvangt, dan staat hier gewoon niks.
Dus je adres wordt niet getoond. Dus als je bijvoorbeeld vanuit huis werkt, maar wel naar klanten gaat, maak je niet druk: dit adres wordt dan niet getoond, je krijgt dan een servicegebied en dan vraagt Google eigenlijk: waar help je klanten?
Bijvoorbeeld in Utrecht en dan toont ‘ie je adres niet. Sterker nog, als jij klanten niet bij jou op locatie helpt, maar je hebt het wel ingesteld dat je adres getoond wordt, dus eigenlijk zeg je daarmee dat je wel mensen op locatie, op jouw locatie helpt, dan kan het zo zijn dat Google je uit de lokale zoekresultaten knikkert, omdat dat officieel genomen niet mag.
Ik weet dat er vorig jaar een hele grote update was en iedereen die deze instelling niet goed had, is toen voor een bepaalde klant uit de zoekresultaten gehaald. En je moet je voorstellen dat dat ongeveer 15 van de 20 bedrijven die een Google Maps resultaat hadden, die werden eruit geknikkerd. Dus dat is belangrijk om op te letten.
Maar zo simpel is het, dat is alles wat nodig is om je Google Mijn Bedrijf-pagina optimaal in te zetten voor lokale SEO. Wat dit profiel betreft kan je in elk geval niets meer doen. Het kan soms wat tricky zijn met de verificatie, de brieven komen niet altijd helemaal goed aan helaas.
Met telefoon verifiëren kan daarom makkelijker zijn. Maar dit is alles wat erin zit. Maar wat als je je profiel op een later moment wilt aanpassen? Je ziet hier dat je alles kan aanpassen en dat is inclusief je adres.
Als je verhuist of als je ‘m op een adres verifieert en dan eigenlijk op een ander adres wilt hebben, dan kan dat. Google is daar nog vrij makkelijk in. Dus als ik hier nu van maak ik zit op nummer 15 en ik pas het toe.

Markeringslocatie, ze kunnen het adres niet vinden. Dat is even pech, maar op deze manier kan je het eigenlijk vrij makkelijk wijzigen.
En dat was de hele video. Zo simpel is het. Heb je hier nog vragen over of wil je nog iets weten of lukt het bij jou helemaal niet, laat dan een reactie achter op het YouTube-filmpje of op ons blog, dan helpen we je graag.
Ik wens je veel succes met het opzetten van het Google Mijn Bedrijf-pagina in ongeveer 1 minuut en ik wens je nog veel meer succes met het vervolgens scoren in Google.
Mis de volgende video over Snel en Automatisch Google Reviews Krijgen niet, want dan gaan we je uitleggen hoe je structureel elke dag, elke week reviews krijgt naar jouw Google Mijn Bedrijf-pagina.
