Voice Control: Hoe Je Jouw (Magento) Webshop Klaarmaakt Voor Voice

by Bart van der Meer oktober 05, 2018
Voice Control

Voice is het vervangen van het traditionele typen op een toetsenbord door het opgeven van commando’s via spraak. Een spannende tijd voor webshop eigenaren, want voice gaat het e-commerce landschap compleet veranderen.

Hier kun je nu al op inspelen door je SEO strategie eens goed onder de loep te nemen. Maar voice is veel meer dan alleen het gebruik van voice search. Ook als je een geslaagde SEO tactiek hebt opgezet en je bezoeker de shop heeft gevonden moeten zij zonder problemen door je shop kunnen navigeren. En natuurlijk die aankoop doen!

Daarom is mijn advies: neem het stokje van de voice assistant over zodra een bezoeker je webshop betreedt. Zo hou jij de controle over je online etage en kun je beter inspelen op het shopgedrag van je gebruikers. Dat betekent dat je de back-end van je shop moet customizen om voice optimaal te kunnen faciliteren. Want met alleen de Web Speech API toevoegen ben je er nog lang niet!

In dit artikel leg ik uit waar je op moet letten wanneer jij je webshop wilt voorzien van een voice bediening:

Breng een nieuwe customer journey in kaart

Het eerste wat je in gedachte moet houden is een verandering in shopgedrag. Bedenk eens wat er zou veranderen als je online een pizza wilt bestellen zonder gebruik te maken van beeld. Dat is best lastig! En waarschijnlijk verschilt de customer journey, de stappen die je bezoeker doorloopt, met dat van bezoekers die klikmatig door je site lopen.

Daarom is het belangrijk om voor handelingen via voice een aparte customer journey in te beelden, zodat je beter op de gemaakte stappen kan inspelen. Dit is voor elke actie en voor elk product anders.

Want voor pizza’s heeft een gebruiker minder behoefte aan aanvullend beeldmateriaal, dan voor een nieuwe jurk! Zaak is om de flow zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat gebruikers zonder problemen hun doelen op je site kunnen bereiken.

Bezoekers zullen minder browsen en meer gericht zoeken

Ik verwacht dat men met de komst van voice gerichter gaat zoeken. Voor browsen is beeld namelijk essentieel en met het gebruik van voice heeft beeld slechts een aanvullende rol.

Voice gebruikers hebben al een redelijk idee van wat zij willen. Binnen dat kader wordt gezocht naar een bijpassend product.

Dat komt doordat voice een gerichte vraag vereist om resultaten weer te geven. De bezoeker moet dus weten waar hij naar op zoek is.

Zo kan hij bijvoorbeeld de volgende zoekopdracht geven: Ik wil een koptelefoon kopen.

De voice zet dit om in resultaten en laat een selectie van de koptelefoons zien of vertelt welke koptelefoons het meest geschikt zijn.

Zomaar even de shop bezoeken om te kijken wat er allemaal te koop is werkt minder lekker met stembesturing. Dat is een handeling waarin beeld gewenst is. Beeld valt niet volledig weg als er gekozen wordt voor stembesturing, maar het is niet niet altijd handzamer dan traditioneel toetsenbord gebruik.

Daarom denk ik dat voor het inspiratie of het ongericht browsen men eerder kiest voor het de traditionele computerbesturing.

Een zoekopdracht zoals: Welke artikelen zijn deze week nieuw binnengekomen, is wel gericht genoeg om te kunnen weergeven.

Als een zoekopdracht te breed is dan ontstaat de kans dat er te veel resultaten zijn.

Maak het je gebruiker daarom lekker makkelijk. Als na een zoekopdracht er 100 resultaten worden opgevraagd, ga deze dan vooral niet één voor één voorleggen.

In dit geval kan de voice assistant reageren op de vraag met: “Afgelopen week zijn meer dan 100 producten toegevoegd. Naar welke productsoort ben je op zoek?”

Deze vraag werkt als een filter waardoor het aantal zoekresultaten wordt verkleind.

De assistent kan meerdere vragen stellen tot er een klein aantal resultaten overblijft.

Er zijn 5 koptelefoons die aan je wensen voldoen. De meeste klanten raden de JBL Reflect Mini aan.

In deze selectie heb je veel invloed hebben als merchant.

Bedenk goed welke producten je aan welke gebruikers wilt tonen voorleggen. Denk bijvoorbeeld aan een Editor’s Choice of het best beoordeelde product.

Ook een optie is om de producten voor te leggen die je het liefst wilt verkopen om zo de conversie te bevorderen.

Beeld krijgt een aanvullende rol

Dat men vooral via stembesturing gericht zal zoeken betekent het niet dat beeld volledig gaat wegvalt.

Afhankelijk van het product of handeling kan de assistant contact maken met een aangesloten beeldscherm (bijvoorbeeld de telefoon of smartwatch) of de informatie bundelen en versturen via e-mail.

Neem deze mogelijkheden op in de customer journey. Voice moet vlekkeloos werken met én zonder beeldmateriaal.

Denk bijvoorbeeld terug aan het voorbeeld met de koptelefoon. Misschien wilt de gebruiker na het vinden van de match toch even het product zien voordat hij overgaat tot aankoop.

Hij kan de opdracht geven om de details van het product weer te geven op zijn smartphone. Of al er geen beeldscherm bij de hand is kan de optie worden gegeven een link naar het product te mailen.

Jouw in-store zoekmachine is baas

Omdat men minder zal windowshoppen en wat gerichter gaat zoeken moet de zoekmachine van je shop perfect zijn. Want het grootste verschil met traditionele bezoekers is dat men geen gebruik gaat maken van je navigatiemenu.

In plaats daarvan zal je bezoeker vragen afvuren op je voice assistant. Die zet deze vragen om in zoekopdrachten en daar komt vervolgens een reeks resultaten uit. Dit kan ook andersom. Om het het aantal relevante zoekresultaten te verkleinen kun je instellen dat de assistant een aantal filtervragen stelt om zo de zoekresultaten te verkleinen en relevanter te maken.

Het stellen van vragen is voor de bezoeker dus de manier van informatievoorziening. Want door het stellen van vragen vinden ze het gewenste product of komen ze erachter of ze het willen aanschaffen.

Bedenk dus van tevoren welke mogelijke vragen een klant over het product kan hebben en zorg ervoor dat deze antwoorden staan geprogrammeerd in de back-end.

Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Hoe groot is dit artikel?
  • Zijn er andere kleuren beschikbaar?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Kan ik dit artikel retourneren?
  • Hoe beoordelen andere gebruikers dit artikel?

Kijk kritisch naar je productbeschrijvingen

Om je in-store zoekmachine te optimaliseren moet je ervoor zorgen dat de productbeschrijvingen extra uitgebreid zijn. Een goede productbeschrijving is niet te lang maar wel volledig en maakt gebruik van een diverse set passende keywords.

Denk bijvoorbeeld aan eventuele synoniemen. Het mooie aan voice is dat de meeste digitale assistenten al slim zijn, maar nog niet waterdicht. Merk je dat bepaalde woorden niet goed worden opgepakt, dan zal dit handmatig aangepast moeten worden in de code.

Daarnaast kun je ervoor kiezen een korte én een lange productbeschrijving speciaal voor de voice assistant in te stellen. Zo voorkom je dat de assistant direct de hele beschrijving afgaat.

De korte beschrijving dient als een snelle introductie. Als de gebruiker meer wil weten dan staat er een uitgebreider antwoord klaar. Dit is echter een aanpassing die in de back-end geprogrammeerd moet worden.

Herhaalorders voor terugkerende klanten

Heb je een product waarbij een herhaalbestelling handig is dan is het zaak die te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan producten zoals lenzen of huishoudartikelen zoals wasmiddel.

Handig als je wordt herinnerd als een herhaalbestelling nodig is en al helemaal fijn als je de bestelling enkel hoeft te bevestigen.

De eerstvolgende keer dat je klant je shop of app bezoekt kan er een pushbericht worden afgevuurd: Volgens mij zijn je lenzen bijna op. Wil je ze opnieuw bestellen?

De assistant kan vervolgens de gegevens van de vorige bestelling kopiëren waarna de klant alleen nog hoeft af te rekenen.  

Maar ook terugkerende klanten kun je extra makkelijk helpen. Besteld jouw klant regelmatig dezelfde pizza? Dat kan je assistant voorstellen je favoriet te bestellen: Ben je in een BBQ Lovers mood?

Deze opties zijn mogelijk voor iedere klant die een account heeft bij de shop. Zo kan de assistant kijken in de bestelgeschiedenis en leren welke producten je klant graag koopt én in welke mate. Bestel je een keer per kwartaal een reeks wasmiddelen? Dan weet de assistant op ten duur dat je na 3 maanden toe bent aan een nieuwe lading.  

In feite kan je dit nu al doen via e-mail, maar via voice is het nog een stuk persoonlijker en directer.

Denk aan taal!

Voice is interactief. De assistant spreekt terug. De tone of voice van je shop moet in dit geval letterlijk worden genomen. Welke toon gaat je assistent hebben?

Je content wordt hardop uitgesproken en hierdoor kunnen uitspraken anders overkomen dan op papier. Een kritische blik op je aanspreek toon is daarom aangeraden. De Web Speech API die Google aanbiedt heeft een aantal audio opties.

Welke uitspraken deze maken is volledig te customizen. Kies je voor een hoge of lage stem? Een mannelijke stem of liever een vrouw? En welke woorden ga je gebruiken? Dit zijn allemaal vragen waar je over moet nadenken.

Er is geen goed of fout in deze opties. Wel moet je goed nadenken over welke stijl bij jouw bedrijf past.

Daarnaast heb je nog de technische kanttekeningen bij taal. Hoe ga je om met klanten die een dialect spreken? De huidige voice software kan nog niet alle dialecten en accenten even goed verstaan.

Dit gaat ongetwijfeld verbeteren, want de software is lerende. Het is een kwestie van tijd voor meer dialecten worden herkend. Tot die tijd hangt het volledig van het dialect af of voice de uitgesproken woorden verstaat.

Op het moment is voice beschikbaar in het Nederlands en Vlaams.

Customized voice voor een optimale gebruikerservaring

Dat is nogal wat om aan te denken. Is al die moeite het dan wel waard? Als we kijken naar de invloed van voice op de Amerikaanse markt, dan kunnen we verwachten dat voice ook in Nederland gaat inslaan als een bom.

De ultieme vraag is natuurlijk of je als merchant heel makkelijk voice kunt toevoegen aan je shop. Dat is niet zomaar eventjes gedaan. Je kunt de boel natuurlijk aan Google overlaten door de Web Speech API toe te voegen aan je shop. Maar deze zal je webshop niet per se verrijken.

Om de gebruikerservaring te optimaliseren moet je shop opnieuw onder de loep genomen worden. En ik zou zeggen, laat dat aan de professionals over!

Dit artikel is geschreven door Kimberly van Niele, Technisch Marketeer bij TIG.

Wil je meer weten over voice? Bekijk dan hier onze ultieme voice handleiding.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat dan hieronder een reactie achter en je krijgt asap antwoord.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *