10 Meest Gestelde Vragen Over Lokale SEO (Deel 18)

Ontdek de 10 Meeste Gestelde Vragen Over Lokale SEO, de Antwoorden en Waarom Deze Vragen zo Cruciaal Zijn om Lokaal te Scoren in Google en Google Maps. Kijk je liever de video? Dat kan ook, klik dan hier.
Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces. En in deze video ga ik de tien meest gestelde vragen over lokale SEO behandelen.
Meeste Gestelde Vragen Lokale SEO
- De 10 Meest Gestelde Vragen Over Lokale SEO en Het Antwoord Daarop
1: Wat moet je anders doen voor lokale SEO, dan voor gewone SEO?
Vraag nummer één; Wat moet je anders doen voor lokale SEO, dan voor gewone SEO?

Eigenlijk is dat niet zo heel erg veel, gelukkig. Er zijn wel een paar belangrijke dingen.
Een. Je moet, qua linkbuilding, opletten dat je citations linken mee neemt. Daar hebben we het in de vorige video al over gehad.
Je moet zorgen voor iets meer lokale linken, dus uit de regio waar jij op wilt scoren en je moet zorgen dat je per regio goede pagina maakt.
Dat is het. Verder is er geen verschil, je moet goede content maken, goed linkbuilden, je moet de techniek van je site op orde hebben.
Net als met elke andere vorm van scoren in Google.
2: Moet elk product of dienst een andere pagina hebben?
Vraag nummer twee. Moet elke product of dienst een andere pagina hebben?

En dat is een vraag waar ik niet zo 1, 2, 3 antwoord op kan geven, want het antwoord is: Hangt ervan af.
Sorry, dat is het beste antwoord wat ik je kan geven.
Meestal is het wel zo. Meestal wil je voor elke product of elke dienst die je in een regio levert, een aparte pagina hebben.
Dus bijvoorbeeld, occasions kopen in Utrecht, BMW kopen in Utrecht, nieuwe auto kopen in Utrecht.
Voor al die verschillende diensten wil je een aparte pagina hebben. Maar de beste is om te checken in de Google zoekresultaten.
Als je zoekt op die verschillende zoekwoorden, kom je dan verschillende pagina’s tegen? Of zie je elke keer hetzelfde resultaat?
Als je elke keer hetzelfde resultaat ziet, maak je dus maar een pagina aan.
Waarschijnlijk kom je elke keer andere pagina’s tegen van andere sites en dan moet jij dat dus ook doen.
3: Wat helpt scoren in Google maps (3-pack)?
Vraag nummer drie.

Wat helpt je nou echt om te scoren in die Google Maps, dat drie-stuk dat je hier zo ziet.

Er zijn een aantal dingen belangrijk, het allerbelangrijkste is natuurlijk; zorg dat je een Google My Business listing hebt.
Zorg dat je deze lijsten hier hebt, zodat je überhaupt kan worden opgenomen in dit pack.
Daarnaast zijn citation linken erg belangrijk, lokale linken kunnen helpen, je moet een goede lokale pagina hebben.
Maar verder is d’r niet zo veel bijzonders aan.
De Google My Business verificatie is echt het allerbelangrijkst. Want anders kan je, die drie-pack die je hier ziet, die vermeldingen die je hier ziet, kan je anders simpelweg niet hebben.

Al het andere is optioneel, met name die citation linken, die helpen wel enorm.
4: Wat als ik geen fysieke locatie heb?
Nummer vier. hoe kom ik bovenaan in de Google maps resultaten als ik actief wil zijn in een stad of dorp waar ik geen fysieke locatie heb?

De eerste is, als je ergens geen locatie hebt. Kan je niet in de map-listing staan.
Dat Drie-pack dat je hier zo ziet, daar kan je niet in terecht komen. Dat bestaat niet.

Je moet een fysieke verificatie hebben in dat gebied. Enige uitzondering daarop is een beetje, als je aan het rand van het gebied zit. Dan zou het kunnen.
Als je aan de rand van Utrecht zit, of aan de rand van Bodegraven waar wij zitten.
Dan zou het kunnen. Anders kan je alleen maar in de organische resultaten scoren die je hier zo ziet.

En hoe je dat doet is niet anders dan scoren op een ander zoekwoord.
Behalve dat het helpt als je lokale linken krijgt naar die pagina, zoals we in de vorige video hebben laten zien.
6: Hoe belangrijk zijn reviews?
Nummer zes. Hoe belangrijk zijn reviews.

Als je hier kijkt, dan zie je die lokale drie-pack. En dan heb je dus drie vermeldingen. En er staan bij alle drie reviews bij.

Nou, de significantie daarvan, dat is nog niet helemaal duidelijk. Het speelt zeker een rol, dus alsjeblieft, neem het op in je bedrijfsprocessen zodat je elke dag of elke week nieuwe reviews krijgt.
De kans is groot, dat wanneer je heel veel slechte reviews hebt. Dat het scoren dan heel moeilijk wordt, maar het is niet zo dat als je heel veel goede reviews hebt.
Dat je dan automatisch beter scoort of als je reviews langer zijn of als je totaalscore beter is of als jouw producten of diensten in die review worden genoemd. Dat allemaal niet.
Dus het is moeilijk te pinpointen hoe lang is het nou precies. Dus ik raad je aan, zorg ervoor dat je altijd eigenlijk nieuwe reviews blijft krijgen.
Dat je er sowieso meer hebt dan je concurrenten en dat helpt niet alleen, hoogstwaarschijnlijk, met het scoren in Google. Maar zorgt er ook voor dat als jij d’r 100 hebt en je concurrenten hebben er tien en vijf.
Dat de kans groter is dat mensen eerder op jouw resultaat klikken. En dat is wat je wilt.
7: Wat is de impact van negatieve reviews?
Nummer zeven. Als het moeilijk vast te stellen is, hoe belangrijk reviews in totaal zijn. Hoe erg zijn negatieve reviews dan?

Dat is moeilijk te zeggen. We weten niet eens heel goed hoe belangrijk reviews zijn, behalve dat ze waarschijnlijk wel een rol spelen.
Maar negatieve reviews, dat is helemaal een vraagteken. In elke geval kan ik je wel zeggen. Als je hier de drie-pack ziet.

En een daarvan heeft een score van 1, met dertig reviews. Dan gaat niemand daarop klikken.
Dus hoe dan ook, zorg dat je zoveel mogelijk positieve reviews hebt.
En als je negatieve reviews hebt. Reageer erop, maar freak niet als je een of twee negatieve heb of als een bepaald percentage negatief is.
Vaak is dat toch wel een of twee procent zeker, want dat heeft iedereen. En het is niet dat je daardoor opeens ‘bam’ uit die map verdwijnt.
8: Zijn er speciale linken nodig?
Nummer acht. Moet je speciale linken hebben naar een pagina of vanuit een bepaalde website om lokaal te scoren?

En het antwoord is; een beetje. Citation linken zijn wel echt heel belangrijk om te hebben.
Lokale linken, vanuit lokale media bijvoorbeeld, die helpen je wel om echt te scoren.
Zijn ze verplicht? Nee. Als jij een website hebt die enorm veel goede autoritaire backlinks hebt, dan heb je ze niet perse nodig.
Maar, ze helpen je wel heel erg. Dus ik zou daar wel de focus op leggen.
9: Hoe belangrijk is structured data?
Nummer negen. Hoe belangrijk is structured data in schema.org.

We hebben daar al een stuk over geschreven, maar ter samenvatting.
Je kan de bedrijfsgegevens op je website, die kan je een speciale code geven. Die code kan Google heel goed lezen.

En daardoor snapt die dat het adres wat jij op je site hebt staan matcht met het adres op Google, van je Google My Business profiel of Google Mijn Bedrijf profiel.
Daardoor snapt die beter dat het bij elkaar hoort en helpt dat ietsje in Google.
10: Hoe belangrijk zijn interne linken?
Nummer tien. hoe belangrijk zijn interne linken van de website?

Best wel erg belangrijk eigenlijk. Hoe beter jij aan Google kan aantonen, dat het gebied waar jij actief bent, dat je daar goed voor bent, dat je een goed resultaat levert en dat je daar heel belangrijk voor bent. Hoe beter.
Dus als je wilt scoren op een stad, bijvoorbeeld Utrecht. En je hebt de mogelijkheid om dat te verbinden met plaatsen, wijken of straten die in de buurt zitten of met andere pagina’s die Utrecht-gerelateerd zijn.
Raad ik je echt heel erg aan om dat allemaal met elkaar te verbinden, dat je een groot Utrecht blok krijgt.
Dus interne linken, als je ze kan inzetten. Dan helpen ze je onwijs om beter te scoren dan je concurrent.
Ik hoop dat je wat aan de video hebt gehad. Dit zijn de tien meest gestelde vragen over lokale SEO en Google Maps die wij altijd krijgen.
Heb je nog vragen die niet beantwoord zijn? Of kom je ergens niet helemaal uit? Lat een reactie achter onder de video, of op ons blog of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl. Krijg je van mij persoonlijk antwoord.
Ik zie je graag bij de volgende video, want dan heb ik vijf specifieke conversie tips om meer te halen uit je lokale website.
Dus niet vijf algemene tips voor conversie. specifiek als jij bezig bent met een lokale website of lokale pagina’s aan het maken bent.
Want er zijn nogal wat conversiefouten en dan ken je wel hoog in Google staan, maar als je er geen omzet uithaalt dan schiet het nog niet op.
Dus in de volgende video, vijf specifieke tips voor lokale websites
