8 Beste Lokale Linkbuilding Strategieën in Nederland (Deel 17)

by Bart van der Meer maart 20, 2018
8 Lokale SEO Linkbuilding Strategieen

8 Lokale Linkbuilding Strategieën in Nederland (Deel 17)

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je de 8 meest bruikbare, meest effectieve linkbuilding strategieën laten zien voor een lokale website en om te scoren in google maps.

Belangrijk om hierbij te onthouden is dat voor lokale linkbuilding je een van twee dingen wil.

Je wilt of een website hebben die in dezelfde locatie zit als waar jij de link van wil hebben.

Wat we gaan doen

  • De Acht Beste Lokale Linkbuilding Strategieën Doornemen

Sponsoring

Als je een Utrecht pagina wil laten scoren wil je graag linken hebben van websites uit Utrecht.

Of je wil een link hebben van een website die door het hele land actief is, maar die een speciale sectie heeft voor Utrecht of voor jouw locatie.

De eerste manier is door middel van sponsoring. Het vinden van websites die je kan sponsoren, van bedrijven of organisaties en goede doelen is vrij makkelijk.

Je geeft ze vervolgens bepaalde donatie, bepaalde sponsoring en in ruil daarvoor krijg je een backlink.

Daarbij moet je niet meteen denken aan bekende sporten zoals paardensport of voetbal of hockey en tennis want dat is vaak meestal wat prijzig.

Maar denk bijvoorbeeld aan alles wat met muziek te maken heeft, een goed doel, een bepaalde stichting, iets voor de ouderen.

Er zijn ontzettend veel lokale websites die je kan sponsoren om te zorgen dat je goede backlinks krijgt.

En ik zal even een voorbeeld laten zien. Zoek bijvoorbeeld op het woord Utrecht + inurl:sponsoring.

Dan krijg je 3000 resultaten van sites die sponsoring hebben gedaan op zoeken.

Ik ben nu even door gescrold naar de zesde pagina, in het begin vind je veel websites die sponsoren.

Bijvoorbeeld de rabobank die allerlei bedrijven sponsort.

Maar daar ben je niet naar op zoek, wat je hier bijvoorbeeld ziet is het buurtpastoraat, die vragen om sponsors.

Je ziet dat ze hier een logo hebben met een link erop. Zo simpel werkt het, maar zorg er wel voor dat jouw merk in lijn ligt met wat je sponsort.

Zorg er wel voor dat het aansluit bij wat je bedrijf doet, het buurtpastoraat heeft natuurlijk met het geloof te maken en dat zal vast niet bij ieder bedrijf passen dus wees daar kritisch in.

Niche Directories

Dan heb je niche directories en dat is een overzicht eigenlijk van alle bedrijven die actief zijn in jouw vakgebied.

In dit geval hebben we het de hele tijd over occasions in Utrecht, dus ik weet zeker dat ik een directory kan vinden van alle autodealers of occasions dealers in Nederland.

Ik doe het volgende, ik zoek bijvoorbeeld op overzicht autodealers Utrecht, dan scroll ik naar beneden en dan zie ik hier:

Autodealersnl autokopennl, autodealersutrecht.startpagina.nl en ja kijken, hierzo een overzicht van alle autobedrijven in utrecht, daar wil ik graag bij staan.

Dit geldt uiteraard ook voor de andere websites met een overzicht van de autodealers in Utrecht. Op die manier moet je zorgen dat je genoemd wordt op alle directories die het hebben over jouw diensten in jouw plaatsnaam waar je op actief bent of waar je op gevonden wil worden.

Lokale Directories

En datzelfde geld voor lokale directories, dus een overzicht van alle lokale bedrijven in Utrecht.

En dat is ook niet zo moeilijk om te vinden. Ik zoek bijvoorbeeld op bedrijven utrecht.

Dan heb ik hier, ozoo.nl, bedrijvenutrecht.nl, Utrechtonderneemt.nl.

En daarop staan de bedrijven per branche in Utrecht. Ook hier wil je graag tussen staan.

Directories die het hebben over jouw geografisch gebied, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan utrecht, daar wil je op staan.

Lokaal Nieuws

Dan hebben we lokaal nieuws. Want elk dorp, elke stad, hoe klein of groot het ook is heeft tenminste ook een medium die nieuws verspreid lokaal.

Daarnaast heb je heel veel grote nationale bedrijven die ook lokaal nieuws verzorgen.

Dus ik Google bijvoorbeeld op Utrecht nieuws, en dan krijg je nu.nl/utrecht en rtv utrecht, ad.nl/utrecht en op deze manier kan je allerlei sites vinden die in Utrecht actief zijn.

Lokaal nieuws is altijd goed, sowieso voor je algehele pr. Maar linken van lokale media naar jouw geografische pagina dus in dit geval naar occasion kopen Utrecht werkt ontzettend goed.

Je kan linken simpelweg gewoon kopen van nieuws, je kan het altijd betalen om een stuk over jouw te schrijven.

Maar meestal als je het combineert met andere linkbuilding strategieën kan je het eigenlijk wel gratis voor elkaar krijgen.

Linkpartners

Linkpartners, ja linkpartners werken ook heel goed lokaal en dat komt eigenlijk om twee redenen.

Als ik een occasion center in Utrecht ben, dan kan ik best makkelijk een link krijgen van een occasion center uit Amsterdam. Want echte concurrenten zijn we niet van elkaar.

Waarom zouden we niet naar elkaar gaan linken. Dat is tenslotte wat een linkpartner is.

Dus iemand die dezelfde dienst verkoopt maar dan in een ander gebied, dat is een hele goede potentiële linkpartner.

Of iemand die net een andere dienst verkoopt, maar wel in Utrecht, net als wij. Wij zijn een occasion dealer, dus iemand die nieuwe auto’s verkoopt, of iemand die merken verkoopt die wij niet verkopen of iemand die auto onderdelen verkoopt of een garagebedrijf. Noem maar op.

Op die manier kan je denken wie zit er nog meer in Utrecht, is wel gerelateerd en dan kunnen we misschien naar elkaar linken of zij linken naar mij.

Linkpartners worden heel veel gebruikt voor lokale SEO, ze kunnen effectief zijn, het enige is, wees alsjeblieft kritisch op de sites.

Ga niet zomaar 300 linkpartners mails versturen zodat je dan maar heel veel linkpartners krijgt, wees kritisch op van welke website krijg ik een link en hoe goed is die website.

Nou het vinden van linkpartners is niet zo ingewikkeld, dan laat ik even een voorbeeld zien. Ik google bijvoorbeeld op Utrecht + inurl:linkpartner.

En ik krijg al gelijk resultaten, 117 resultaten om precies te zij, dus dit is al een goed begin.

En zo kan je nog veel meer linkpartners sturen en zorgen dat je daar op de een of andere manier een link van krijgt.

Onderzoeken

Onderzoeken werkt ook echt top. We hebben een hele grote video die echt compleet uitlegt hoe linkbuilding werkt. Daar link ik even naar in het artikel en in de beschrijving. Bekijk dat als je wil weten hoe het zit.

Dat werkt voor elke branche, maar dat werkt specifiek lokaal zo goed. Omdat lokale onderzoeken altijd de aandacht trekken.

En je moet je het volgende voorstellen. Wij zijn een occasion center in utrecht.

En we willen linken hebben van websites die ook in utrecht actief zijn.

Dus we moeten iets onderzoeken en de uitslag daarvan heeft bij voorkeur iets dat utrechtenaren er goed uit komen.

Bijvoorbeeld dat in een bepaald opzicht utrechtenaren beter zijn in iets dan bijvoorbeeld Amsterdammers.

Of  je wil een onderzoek hebben dat specifiek interessant is voor mensen die in utrecht wonen.

Bijvoorbeeld hoe vaak er over een bepaalde straat wordt gereden of hoe vaak een bepaalde kerk wordt bezocht.

Je wil iets ontwikkelen wat lokaal de aandacht trekt en je wil dat mensen dat gaan overnemen en vervolgens jouw onderzoek als bron linken.

We hebben al een complete video over hoe dit onderzoek werkt dus ga die even bekijken, en dan weet ik zeker dat je hier succes mee boekt, in welke branche je ook zit.

Dat is zo prachtig aan hieraan, ook al denk je dat jouw branche saai is of dat het werk wat je doet niet leuk is.

Je kan dit altijd doen in elke branche altijd, gegarandeerd.

Bloggers

Dan heb je nog lokale bloggers. En ook die zijn niet zo heel moeilijk te vinden. Ik zoek op Utrecht + inurl:blog.

En dan vind ik hier of bloggers uit Utrecht of bloggers die bloggen over Utrecht, en allebei zijn ze eigenlijk goed.

Nu heb ik er 453.000 gevonden, dat zijn er misschien wat veel. Ik weet niet hoe interessant deze allemaal zijn.

Maar je zou het zoekwoord ook kunnen veranderen, en dan krijg je ook andere resultaten. En in dit geval zijn het best aardige resultaten.

Let wel even op, veel bloggers zijn tegenwoordig ook vloggers, en vlogs verschijnen over het algemeen op YouTube,  maar daar heb je op het gebied van linkbuilding niks aan.

Want een link krijgen vanuit YouTube is een nofollow link en een link krijgen uit youtube is niet zo ingewikkeld, dus een vlogger zonder website is niet zo interessant.

Dan sturen ze vaak linken vanuit facebook en daar heb je niet zoveel aan.

Je moet linken hebben vanuit goede websites. Over het algemeen als het gaat om linkbuilding, geen vloggers, maar bloggers met een website.

Events

Het laatste is eigenlijk events want in elke stad of dorp zijn lokale events. Er zijn een aantal dingen die je kan doen.

Je kan een lokaal evenement sponsoren, dan help je een hoop mensen en je kan er goede linken vandaan halen. Maar je kan ook een event opzetten.

En dat zorgt automatisch weer voor aandacht vanuit andere bedrijven, vanuit nieuwswebsites, vanuit lokale bloggers misschien wel.

Evenementen zijn een goed idee voor je pr. Maar ook een goed idee voor je linkbuilding. En dat zijn eigenlijk de acht beste, meest effectieve manieren om lokale linken te verzamelen.

En dan krijg je ook nog eens linken die krachtig zijn. Mocht je nog meer nodig we hebben een lijst met 103 linkbuilding strategieën dus daar zal ik ook nog even naar linken.

Die hele lijst die kan je zo inzien dus dat moet genoeg inspiratie zijn om hoe dan ook met je linkbuilding aan de slag te gaan.

In de volgende video behandel ik de tien meest gestelde vragen over lokale SEO.

Dus ik weet zeker dat je daar ook wat aan gaat hebben. Maar voor nu wens ik je heel veel succes met het lokaal linkbuilden, stijgen in google, zorgen dat je omhoog komt in die maps.

Meer omzet, meer leads, meer klanten, meer alles, ik wens je heel veel succes en ik zie je graag bij de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *