Ultieme Handleiding Over Webshop Interne Link Structuren voor SEO

by Bart van der Meer augustus 02, 2017
Onderwerp Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Elke webshop staat bol van de interne linken.

Maar weet je ook dat ze cruciaal zijn voor SEO?

Google gebruikt ze om je webshop te begrijpen en jouw shop zoekwoordposities toe te kennen.

Hieronder kan je antwoord vinden op vragen als:

  • Wat zijn interne linken?
  • Hoe bouw ik een sterke SEO gerichte interne link structuur voor mijn webshop?
  • Hoe gebruik ik interne ankerteksten om beter te scoren in Google?

Wat je exact in dit artikel kan vinden:

Interne Linken Binnen Webshops: Wat en Waarom voor SEO

Voordat we het over interne linken gaan hebben, moet je het verschil weten tussen een dofollow en nofollow link. In een notendop: als de Google crawlbot een no-follow link tegenkomt, gaat de software niet over de link heen om de pagina waar die link uitkomt te indexeren. Wanneer de link een dofollow link is, gaat de software er wel overheen om de aansluitende pagina te crawlen.

Een mooie vergelijking: een dofollow link is een werkende brug en een no-follow link is een brug die kapot is.

Wil je meer weten? Lees dan dit: complete uitleg over dofollow en nofollow linken.

Belangrijk om te weten: Wanneer ik het over interne linken of link structuren heb, dan worden daar altijd dofollow linken mee bedoeld. Als je ergens heen wilt linken wat niet past in de link structuur die je wilt hanteren, maak deze dan nofollow.

Op deze manier kan je op elke manier linken wat je maar wilt en toch een SEO link structuur aanbrengen in de webshop.

Dat gezegd hebbende…

De interne link structuur modellen vormen de strategie van de webshop. Ze maken aan Google duidelijk welke pagina’s belangrijk zijn en welke niet.

Om te scoren in Google is een vooraf uitgedachte interne link structuur cruciaal. Simpel gezegd stroomt autoriteit door van de ene pagina naar de andere.

Dus als je pagina A hebt die goed scoort en die linkt naar een pagina B, dan profiteert pagina B daar een beetje van.

Daarnaast helpt een sterke interne link structuur Google in het begrijpen van het verband tussen pagina’s onderling.

Tenslotte zorgen interne linken ervoor dat het crawlen van alle pagina’s beter en sneller gaat.

Wat dit voor Google betekent heeft Bruce Clay heel goed geïllustreerd in zijn artikel over webshop silo’s.

Samengevat maakt een goede SEO interne link structuur van dit:

dit:

Cruciaal voor SEO dus.

Onderdelen Interne Link Structuur

De onderdelen van een interne link structuur zijn eigenlijk alle linken die op je webshop staan. Alle manieren waarop de ene pagina linkt naar een andere pagina. Dat betekent zowel linken in de tekst als in afbeeldingen. Ook linken die onder een tabblad of lees meer knop staan.

Er zijn verschillende link structuren die je kan hanteren met verschillende doeleinden.

Voorbeelden van interne linken die bijna elke webshop heeft:

  • Het hoofdmenu (wat op bijna elke pagina staat)
  • Footer (onderin de website)
  • Navigatie en filters aan de linker zijkant
  • Producten die onder een categorie vallen
  • Linken van productpagina’s onderling zoals anderen bekijken ook of uitgelicht of laatst bekeken
  • Populaire producten
  • Bestverkochte producten
  • Pre-checkout producten die in het winkelmandje te zien zijn

Voorbeelden van interne linken van Bol.com. Op de homepage linkt bol.com naar verschillende actiepagina’s, producten en categorie pagina’s.

Voorbeeld bol.com homepage linken

Onderaan de pagina is een hele opsomming te zien. Linken naar alle belangrijke hoofd- en subcategorieën.

Voorbeeld bol.com homepage linken onderaan de pagina

De categoriepagina’s linken in eerste instantie naar de subcategorieën en daarna naar belangrijke productpagina’s.

Voorbeeld bol.com categoriepagina's
Voorbeeld bol.com subcategoriepagina's

Vanuit de subcategorieën wordt er nog dieper gelinkt naar sub-subcategorieën die ongeveer dezelfde link structuur gebruiken als je op de pagina komt. In dit voorbeeld hebben we vanuit boeken doorgeklikt naar literatuur & romans en dan krijg je dit:

Wederom heel veel linken naar dieperliggende pagina’s binnen dezelfde categorie.

Wanneer je kijkt naar de productpagina’s van bol.com dan is het duidelijk dat deze linken naar alle categorieën tot welke het product behoort.

Voorbeeld interne linkstructuur bol.com gerelateerde categorieen

Ook staan de productpagina’s in verband met gerelateerde producten via de anderen bekeken ook linken.

Voorbeeld interne linkstructuur bol gerelateerde producten

Bol.com past interne linken enorm goed toe voor SEO en gebruikers.

Dat is heel leuk voor ze… Maar nu het advies voor jou:

Om te bepalen welke link structuur bij jouw webwinkel past moet je weten: Welk deel van mijn webshop wil ik als eerste laten scoren in Google? Wat heeft prioriteit?

  • Homepage
  • Categoriepagina’s
  • Productpagina’s

Afhankelijk van je antwoord kan je 1 van de interne link structuren toepassen.

7 SEO Webshop Interne Link Structuren

Er zijn in totaal 7 soorten SEO link structuren geschikt voor webwinkels.

Deze link structuren maken je webshop SEO meer gericht op een bepaald deel van de webshop. Wanneer je niet 1 van deze specifieke link structuren toepast is het vele malen moeilijk om te bepalen welke delen van de webshop goed en snel gaan scoren in Google.

1: Product Gerichte Interne Link Structuur

De product gerichte link structuur wordt ook wel top-down genoemd.

Dit betekent dat je webshop er op gericht is om producten te laten scoren in Google.

Dit doe je door de volgende structuur aan te houden:

  • Homepage linkt naar categorie- en productpagina’s
  • Categoriepagina’s linken naar productpagina’s
  • Productpagina’s linken naar andere productpagina’s

Hierdoor ‘stroomt’ de Google kracht door naar de productpagina’s en die gaan het beste scoren van alle pagina’s. Dit betekent uiteraard niet dat de homepage en alle categoriepagina’s naar alle productpagina’s moeten linken. Alleen naar de productpagina’s die relevant zijn.

Product Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Dit is een aanrader wanneer je individuele producten belangrijk zijn om op te scoren. Dat is meestal het geval bij webshops met relatief weinig producten (max 500) en waarbij er veel op de productnaam wordt gezocht.

2: Categorie Gerichte Interne Link Structuur

Wanneer je de focus wilt leggen op categorie pagina’s dan gebruik je een categoriegerichte interne link structuur.

Dit doe je door de volgende structuur aan te houden:

  • Homepage link voornamelijk naar categoriepagina’s
  • Categoriepagina’s link zoveel mogelijk naar andere categorie pagina’s, maar uiteraard ook naar productpagina’s
  • Productpagina’s linken terug naar elke categorie waartoe deze behoren
Categorie Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Deze structuur is voor bijna alle webshops de juiste, omdat de categorie pagina’s het meeste zoekvolume hebben.

3: Homepage Gerichte Interne Link Structuur

Wanneer een webshop gericht is om de homepage te laten scoren heeft deze een homepage gerichte interne link structuur. Deze link structuur wordt ook bottom-up genoemd.

Het is erop gericht de kracht van de website omhoog te laten vloeien naar de homepage.

  • Homepage linkt naar zo min mogelijk andere pagina’s
  • Categoriepagina’s linken naar de homepage en zo min mogelijk andere pagina’s
  • Productpagina’s linken naar de homepage en zo min mogelijk andere pagina’s
Homepage Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Deze structuur is bijna nooit een aanrader. De reden dat dit geen aanrader is, is om dat de meeste webshops hun verkeer van product en categorie pagina’s halen. Welke goed converteren en uiteindelijk het meeste geld opleveren, verschilt. Doorgaans is dit echter niet de homepage.

Daarnaast richt je dan de gehele shop in om maar 1 pagina te laten scoren en daarmee op maximaal 20 of 30 zoekwoorden. En dan beperk je jezelf wel heel erg.

Dit geldt voor de meeste gevallen. De enige uitzondering hierop is wanneer je een superspecifieke niche webshop hebt.

Bijvoorbeeld een webshop over alleen ladders of alleen ladders van het merk Altrex.

4: Wikipedia Link Structuur

Deze link structuur geeft geen specifieke voorkeur aan welke pagina naar welke linkt.

De interne link structuur wordt voornamelijk gebruikt om zeker te weten dat de autoriteit door de website heen stroomt.

Doorgaans linken alle pagina, naar alle andere pagina’s waar ze een relatie mee hebben. Als het relevant is, linkt het naar elkaar. Zoals Wikipedia dat ook doet.

  • Homepage linkt naar alles wat relevant is
  • Categoriepagina linkt naar alle relevante categorie- en productpagina’s
  • Productpagina’s linken naar alle relevante categorie- en productpagina’s
Wikipedia Interne Link Structuur Voorbeeld

Deze structuur is een aanrader wanneer je geen specifieke voorkeur hebt om homepage, categorie- of productpagina’s te laten scoren in Google, maar vooral relevant wil zijn op bepaalde gebieden. Dit geldt vooral voor relatief kleine webshops die echt een specialist willen zijn op 1 gebied.

5: Onderwerp Silo Structuur

Wanneer jouw webshop onderwerpen heeft, kan je de interne link structuur ook opdelen per onderwerp.

Bijvoorbeeld wanneer jouw webshop schoenen, broeken en t-shirts verkoopt.

Of wanneer je fietsen verkoopt en deze sterk indeelt in mannen, vrouwen en kinderen.

Of per merk.

Of elke andere manier van indelen wat volgens jou goed werkt.

Wat je vervolgens doet is dat je jouw webshop intern gaat indelen op deze onderwerp.

Stel dat we een webshop nemen die schoeisel verkoopt. We verkopen alleen damesschoenen. De schoenen delen we voornamelijk op per categorie schoen.

Slippers, sandalen, laarzen, sneakers, etc.

Dan ziet de indeling van onze silo’s er als volgt uit:

  • Homepage linkt door naar alle categoriepagina’s van de shop
  • Categoriepagina’s linken alleen naar de producten binnen die categorie.
  • Productpagina’s linken alleen terug naar de categoriepagina waar het product onder valt en andere productpagina’s binnen dezelfde categorie.
Onderwerp Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Als je het kan toepassen is dit een goed idee.

Veel webshops zijn hiervoor echter te groot en lopen tegen het probleem aan dat er veel producten en categorieën zijn die vanuit de gebruikerservaring en omzet gelinkt moeten worden.

Vooral kleinere webshops kunnen hier goed gebruik van maken. Dit stelt je in staat om relatief makkelijk te scoren op bepaalde specifieke onderwerpen.

6: Prioriteit Structuur

Met een prioriteit structuur is er niet 1 vaste structuur die gehanteerd wordt. Afhankelijk van de doelstellingen van het bedrijf worden 1 of meerdere categorie- en productpagina’s bepaald die goed moeten gaan scoren.

De interne link structuur wordt hierop aangepast, om zoveel mogelijk naar deze pagina’s te verwijzen.

Prioriteit Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

Deze vorm van een interne link structuur is meestal alleen handig wanneer je een redelijk grote webshop hebt, waarvan enkele producten het merendeel van de omzet vertegenwoordigen. Door deze link structuur kan je die paar producten of categorieën extra omhoog duwen in Google.

Het grootste nadeel hiervan is dat de webshop technisch moet toestaan dat je dergelijke grote wijzigingen kan aanbrengen in de structuur op een flexibele en eenvoudige manier. De meeste shops ondersteunen dat niet.

7: Cirkel Link Structuur

De cirkel silo heeft als doel ervoor te zorgen dat de autoriteit die de webshop ontvangt niet blijft ‘vastzitten’ op 1 of meerdere pagina’s. Om dat te voorkomen staan alle pagina’s in verbinding met tenminste 1 andere pagina. Alle pagina’s linken ergens heen en alle pagina’s ontvangen linken.

Op deze manier blijft Google door de webshop heen stromen.

Cirkcel Gerichte Interne Link Structuur Voorbeeld

De cirkel structuur biedt geen voordelen ten opzichte van de link structuren en om die reden raden we het niet specifiek aan.

Interne No-follow Linken

De interne link structuur gaat alleen over de linken die je do-follow maakt. Daarmee zijn eigenlijk alle andere linken no-follow.

Voor de volledigheid staat hier toch een lijst met alle soorten linken die je no-follow moet maken.

In zijn algemeenheid moet je alle linken no-follow maken die linken naar een pagina die geen SEO waarde heeft. Ofwel een pagina die niet hoeft te scoren in Google.

Maak alle linken no-follow die linken naar

  • service pagina’s
  • winkelmandje
  • voorwaarden & condities
  • FAQ’s
  • Alle account pagina’s, zoals verlanglijstje en voorgaande orders

Daarnaast kan het zijn dat je de volgende linken no-follow moet maken om je SEO structuur goed te houden:

  • filters
  • pagina’s in het menu
  • Linken aan de linker of rechterkant van de shop

Ankerteksten van Interne Linken

Als je niet weet wat een ankertekst is lees dan eerst onze ultieme ankerteksten uitleg.

Ankerteksten van interne do-follow linken helpen Google enorm met het bepalen waar een pagina overgaat. Om die reden moet je ervoor zorgen dat jouw interne ankerteksten de juiste woorden bevatten.

Woorden die Google helpen te begrijpen waar de pagina overgaat en waar deze pagina op moet scoren.

De meeste webshops staan technische gezien alleen maar toe dat er 1 bepaald format wordt gebruikt. En dat is meestal de naam van de categorie en het product.

Het komt ook voor dat alle linken op een categorie pagina dezelfde ankertekst hebben waarmee ze linken naar het product. Bijvoorbeeld: Alle linken van een categoriepagina naar een product hebben als ankertekst lees meer of bekijk product.

Vermijd deze generieke ankerteksten als lees meer zoveel mogelijk. Deze helpen Google niet om te begrijpen waar een pagina overgaat en om die pagina een hoge zoekwoordpositie te geven.

Dus gebruik als ankertekst de naam van het product of categorie.

Bijvoorbeeld zoals Bol.com:

Voorbeeld interne linken ankertekst productpagina bol

Als je dit er niet gebruiksvriendelijk uit vindt zien kan je de ankertekst ook gedeeltelijk zoekwoord gericht maken zoals in dit voorbeeld van Bol.com:

Voorbeeld interne linken ankertekst categoriepagina bol

Kruimelpad (interne linken)

Vrijwel elke webshop heeft een kruimelpad. Dit helpt een bezoeker te navigeren en de Google bot om door je website te crawlen. Hieronder een voorbeeld van het kruimelpad van bol.com.

Kruimelpad voorbeeld

Het gaat hierom:

Niet alleen is het belangrijk om een kruimelpad te hebben, ook moet je ervoor zorgen dat de woorden in het kruimelpad klein blijven. Zoals je kan zien, kan een kruimelpad nogal lang zijn en wanneer er dan ook per pagina heel veel woorden staan wordt het vervelend.

Stel je voor dat dit je kruimelpad is: alle seo technieken > Uitleg van seo techniek 1 > voorbeelden seo techniek 1.

Zorg dat het klein blijf zoals: seo technieken > techniek 1 > voorbeelden

Gebruik beschrijvende woorden die bezoekers en Google helpen om te begrijpen wat er op de pagina’s te vinden is.

Per webshop platform verschilt het hoe je de kruimelpaden instelt. Vergeet ook niet de speciale Google code toe te voegen aan het kruimelpad.

Ik hoop dat dit je helpt jouw ideale interne link structuur te bepalen en effectief te scoren in Google. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *