Meest Complete Gids Over Dofollow en Nofollow Linken Ooit
Een belangrijk onderdeel van je linkbuilding strategie is het rekening houden met het aantal dofollow en nofollow linken. Weet je niet precies wat een backlink of linkbuilding? Hier de uitleg over backlinks en linkbuilding.
Wat is een Dofollow Link
Een dofollow link is in feite een normale link. Zowel interne linken als backlinks zijn standaard dofollow.
Dit ziet er als volgt uit:
Dit is een link naar Klik Proces
Met HTML code ziet het er zo uit
<a href=”http://klikproces.nl”>Dit is een link naar Klik Proces</a>
Omdat een link standaard dofollow is hoef je hier niets aan toe te voegen.
Met een dofollow link zeg je in feite tegen Google:
Ik wil in verband worden gebracht met deze website. Volg de link en geef een deel van mijn waarde door.
Hoe Plaats Je en Dofollow Link
Als je een dofollow link wilt plaatsen op een website of in een comment is dat eenvoudig. Plaats de link door de volledige URL te kopiëren en te plakken. Of plaats deze netjes met alle HTML code erbij zoals hierboven beschreven staat.
Veelvoorkomende Dofollow Linken
Er zijn verschillende soorten websites en platformen die linken standaard als dofollow hebben.
De meest bekende voorbeelden hiervan zijn:
Websites die toestaan om op hun platform een blog of website te maken zoals blogspot, wordpress.com of tumblr.com.
Dit noem je een web 2.0.
Naast web 2.0 platformen zijn linken in artikelen meestal dofollow.
Bijvoorbeeld in kranten of op andere grote media websites.
Ook gastblog artikelen hebben normaal gesproken dofollow linken. Zowel in het artikel als in de bio van de auteur.
Tenslotte zijn de linken van relatief kleine forums ook dofollow.
In elk geval een link die in de tekst staat. De link in de profielen of handtekeningen meestal niet.
Grote forums daarentegen staan niet zo vaak dofollow linken toe in de tekst.
Een uitzondering daarop is bijvoorbeeld het forum van de KRO NCRV.
Wat is een Nofollow Link
Een nofollow link is hetzelfde als een dofollow link met aan de link een ‘nofollow tag’.
Dit ziet er als volgt uit:
Dit is een link naar Klik Proces
Je ziet zo niets anders aan de backlink op het eerste gezicht.
Maar er is wel degelijk een belangrijk verschil.
Met HTML code ziet het er zo uit
<a href=”http://klikproces.nl” rel=”nofollow”>Dit is een link naar Klik Proces</a>
Met deze extra toevoeging aan de link is de link ‘nofollow’ gemaakt.
Een ‘nofollow’ link zegt tegen Google:
Ik wil niet in verband worden gebracht met deze website.
Ik link wel naar deze website toe, maar wil er geen associatie mee hebben.
Volg de link niet naar die andere website, geef geen waarde door van mijn pagina naar die andere pagina en gebruik de ankertekst niet in het linkprofiel.
Dat geldt ook voor interne linken.
Wanneer je op jouw eigen website van de ene naar de andere pagina linkt met een ‘nofollow’ link, dan volgt Google deze link niet en geeft deze ook geen waarde door.
Dit is recentelijk nog getest door het volgende te doen in een experiment:
1. Pagina A is op een website geplaatst en deze pagina werd niet automatisch geïndexeerd.
2. Er werd 1 nofollow link vanuit pagina B naar pagina A geplaatst.
3. Google werd gedwongen om pagina B te indexeren.
4. Daarna was het wachten en kijken of Google pagina A indexeerd.
Na wachten en wachten en Google meerdere keren gedwongen te hebben om pagina B te indexeren was pagina A nog altijd niet geïndexeerd.
Hoewel dit een kleine case-studie betreft, bewijst het duidelijk dat Google nofollow linken ook echt niet volgt.
De volledige studie kun je hier nalezen: Google Rel Nofollow Experiment
Naast het op ‘nofollow’ zetten van 1 link, kun je ook de gehele content van een pagina automatisch op ‘nofollow’ zetten.
Je hoeft dan niet iedere link individueel te veranderen.
Hoe Plaats Je een Nofollow Link
Het plaatsen van een nofollow link is vrij eenvoudig, maar je moet het veranderen in de code van de website.
Voor webshops is dit moeilijker. Meestal is het zo dat je in de code moet programmeren dat bepaalde type linken altijd ‘nofollow’ zijn.
Bijvoorbeeld linken naar de winkelwagen.
Rel=”nofollow” Tag Toevoegen Aan een Link
Als je 1 of meerdere linken in een WordPress website ‘nofollow’ wilt maken doe je het volgende:
1. Plaats je link zoals je normaal doet:
2. Ga rechtsboven in je scherm naar ’text’ druk op ctr + f.
3. Typ in de zoekbalk de tekst van je link in. In dit voorbeeld is de tekst ‘voorbeeld nofollow link’
De tekst die je in de zoekbalk hebt getypt wordt dan oranje of geel in de broncode. Hierdoor kun je makkelijk en snel jouw link terugvinden.
4. Voeg nu het volgende toe aan de link: rel=”nofollow”
De link ziet er dan nog hetzelfde uit, maar is nu nofollow.
Content=”nofollow” Toevoegen Om Gehele Pagina Nofollow te Maken
Door de volgende tekst toe te voegen aan de header van een pagina wordt de gehele content van die pagina nofollow:
<meta name=”robots” content=”nofollow”>
Als je een WordPress SEO plugin hebt geïnstalleerd zoals Yoast, dan kun je dit simpelweg selecteren.
Dit bespaart je veel tijd als je vooraf al weet dat je niet wilt dat Google de linken volgt van die specifieke pagina.
Veelvoorkomende Nofollow Websites en Platformen
Een aantal websites en platformen hebben standaard alle linken ‘nofollow’ gemaakt.
Blog Reacties
Blog reacties zijn in 99% van de gevallen nofollow.
In elk geval de link naar de auteur, maar meestal ook de link in de comment zelf.
Hieronder een voorbeeld.
De linken zijn rood, omdat ik een Google Chrome nofollow linkspotter browser plugin heb geïnstalleerd. Meer daarover later in dit artikel.
Social Media
Alle social media platformen geven alleen ‘nofollow’ uitgaande linken. Zelfs Linkedin is in 2015 overstag gegaan.
Hieronder een voorbeeld van Facebook ‘nofollow’ linken.
Wikipedia
Alle linken vanuit Wikipedia zijn nofollow.
Wat is het Verschil Tussen een Dofollow en Nofollow Link?
Het verschil tussen een dofollow en nofollow link is de manier waarop Google ernaar kijkt.
Een dofollow link volgt Google wel en legt daarmee een verband tussen de 2 linkende pagina’s en websites.
Een nofollow link volgt Google niet en legt daarmee geen verband tussen de 2 linken pagina’s en websites.
Daarmee zet Google ook geen waarde door van de ene naar de andere website.
Dat alles maakt een nofollow link alleen waardevol als er rechtstreeks (betalende) bezoekers via de link naar de website komen.
Wanneer Gebruik Je een Dofollow Link en Wanneer een Nofollow Link
Op je eigen website of webshop gebruik je vrijwel altijd een dofollow link.
“Je gebruikt een nofollow link als je linkt naar onbelangrijke pagina’s die geen SEO waarde hebben zoals:”]
Contact
Offerte aanvragen
Winkelwagen
Over ons
Algemene Voorwaarden
Privacy
- linkt naar websites waar je niet mee in verband wilt worden gebracht.
Bijvoorbeeld een concurrent of spam.
- een gedeelte op de website hebt waar bezoekers iets kunnen schrijven.
Bijvoorbeeld blog reacties of een forum gedeelte.
- een complexe webshop of website hebt met veel linken die gebruikers helpen te navigeren.
- het crawlbudget van Google zo goed mogelijk wilt besteden nofollow je bepaalde automatisch gegenereerde linken.
Anders dan die redenen gebruik je eigenlijk altijd dofollow linken.
Zeker het gebruik van nofollow linken in een artikel komt niet altijd goed over bij lezers.
Wanneer iemand hard heeft gewerkt aan een artikel en jij gebruikt die als bron, geef de website dan ook de dofollow link die ze verdienen.
Google Richtlijnen Over Gebruik van Nofollow Linken
Google heeft zelf duidelijke regels over het gebruik van nofollow linken. Volgens de Google Terms of Service moeten de onderstaande linken altijd nofollow zijn:
- Elke advertentie of link waarvoor betaald is.
- Alle linken die zijn geplaatst in een widget, footer, header of badges op een website.
- Alle soorten en vormen affiliate linken.
- Linken die naar websites gaan waar je niet mee in verband wilt worden gebracht.
- Elk artikel dat geschreven is en geplaatst wordt op een andere website.
- Linken in een auteurs biografie.
Hoe Controleer Je of Jouw Backlink Dofollow of Nofollow is?
Er zijn 2 eenvoudige manieren om te controleren of die nieuwe backlink die jij gekregen hebt van een andere website dofollow of nofollow is.
Brongegevens controleren
De eerste manier is het controleren van de brongegevens.
Ga naar een website pagina, klik op de rechtmuisknop en selecteer ‘paginabron weergeven’ of gebruik ctr + u.
Je ziet dan vervolgens dezelfde pagina, maar dan de broncode. Niet schrikken! Hier staat precies beschreven hoe je vindt wat je zoekt.
Klik op ctr + F om de zoekbalk tevoorschijn te halen.
Typ de ankertekst van de link in om deze te vinden in de broncode.
Als je hier tussen de <a href= en de afsluitende </a> het volgende ziet staan rel=”nofollow” dan is het een nofollow link.
In het voorbeeld hierboven staat dit niet en daarom is het een dofollow link.
Daarnaast kan de gehele pagina nog op ‘nofollow’ staan. Met behulp van ctr + f zoek je naar meta name=”robots” als daar content=”nofollow” achterstaat is de link ‘nofollow’. Als er iets anders staat is de link ‘dofollow’.
Als je deze 2 gedeeltes op de website hebt gecontroleerd weet je of de link dofollow of nofollow is.
Browsertools
Om niet elke link handmatig op te zoeken zijn er ook zeer handige plugin tools die je kan installeren en die linken automatisch markeren als deze nofollow zijn.
Nofollowsimple is bijvoorbeeld een geweldige tool.
Deze plugin geeft nofollow linken automatisch een rode rand.
Veelgestelde Vragen Over Dofollow en Nofollow Linken
Hieronder de vragen over dofollow en nofollow linken waar veel mensen niet uitkomen.
Telt de Ankertekst van een Nofollow Link Mee in Je Ankertekstprofiel?
Nee, de ankerteksten van nofollow linken tellen niet mee.
Bekijk daarom altijd het ankertekstprofiel van alleen de dofollow linken.
Scoort Je Website Beter Als Alle Uitgaande Linken Nofollow Zijn?
Dit is een mythe die vanuit vroeger is ontstaan toen PageRank nog een belangrijke factor was.
Toen was het zo dat een website bijvoorbeeld 10 ‘Google punten’ kon weggeven aan de websites waar deze naar linkt. Deze waarde werd verdeeld over alle dofollow backlinks. Als je 10 backlinks op de pagina had, gaf elke link 1 punt waarde door.
Elke link die ‘nofollow’ was telde niet mee. Dus als je 9 backlinks ‘nofollow’ maakte, kreeg de 10e backlink alle waarde.
Wat veel webmasters toen deden is alle linken ‘nofollow’ maken om op die manier de PageRank en Google waarde binnen de website te houden.
Dit principe telt gaat al jaren niet meer op.
Het is niet meer zo dat je wanneer je alle uitgaande linken ‘nofollow’ maakt je meer ‘Google waarde’ vasthoudt.
Sterker nog: er is onderzoek dat uitwijst dat uitgaande dofollow linken naar relevante, autoritaire websites je website zelfs beter helpen scoren. Lees hier de case-study over backlinks en de Google posities.
Wat is de Ideale Dofollow en Nofollow Ankertekst Ratio In Je Linkprofiel
Onder SEO’ers heerst een gedachte dat je een X percentage nofollow linken in je linkprofiel moet hebben, omdat het anders niet natuurlijk lijkt.
Echter is daar nog nooit hard bewijs voor geleverd.
Geen onderzoek, case-study of iets anders semi-wetenschappelijks.
Maak je daarom absoluut niet druk over de juiste ratio.
Werk aan je linkbuilding strategie, focus je op dofollow linken dan komt het vanzelf goed.
Helpen Nofollow Linken met SEO?
Hebben nofollow linken waarde voor Google. Een terechte vraag om te stellen.
Uit alles wat je in dit artikel hebt gelezen zou je denken van niet.
Dat klopt.
Er is 1 case-study waarin een website een groot aantal nofollow linken en een aantal dofollow linken verkrijgt en daardoor stijgt in Google.
De conclusie die daaruit voortkomt, is dat nofollow linken er wel toe doen. Helaas kunnen die enkele dofollow linken daar ook de oorzaak van zijn.
Verder is er nooit bewijs online gezet dat ‘nofollow’ linken helpen.
Richt je daarom tijdens het linkbuilden nooit op ‘nofollow’ linken om te helpen met het verbeteren van je organische Google resultaten.
Wanneer Probeer Je Nofollow Linken te Verkrijgen?
Omdat een nofollow link geen SEO waarde heeft, betekent dat niet automatisch dat de link waardeloos is voor een website.
Je kunt hier een complete backlink checklist vinden om te bepalen of jij een link wilt of niet.
In het geval van een nofollow link geldt vooral: Als er rechtstreeks (betalende) bezoekers uit komen wil je deze wel hebben. Anders heeft het waarschijnlijk niet zoveel zin.
Heb je nog vragen over dofollow of nofollow linken? Heeft dit je geholpen met je linkbuilding strategie? Laat hieronder een reactie achter!
Meer leren over linkbuilding? Hier een overzicht met linkbuilding tips. Hier een overzicht met linkbuilding content.