1 Zoekwoord Hoger in Google Krijgen [Beginner + Pro Tips]

by Bart van der Meer januari 13, 2020
Positie 1 zoekwoord verhogen

Ontdek Alles Wat Je Moet Weten om 1 Specifiek Zoekwoord Hoger in Google te Krijgen.

Transcriptie: 1 Zoekwoord Hoger in Google Krijgen [Beginner + Pro Tips]

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies vertellen hoe je één specifiek zoekwoord kan laten stijgen in Google door alleen maar on-page verbeteringen aan te brengen. Dus geen linkbuilding, geen interne linken, geen techniek, door alleen maar on-page optimalisatie te doen van je pagina.

En ik zeg één zoekwoord maar ik bedoel natuurlijk eigenlijk, één groep zoekwoorden want je richt je pagina altijd in op een aantal zoekwoorden en nooit op één.

Dus ik ga je precies vertellen wat je kan doen om die pagina te laten stijgen, de stappen die je moet doorlopen, waarom die zo belangrijk zijn en hoe je die in de praktijk uitvoert.

Maar voordat ik precies ga uitleggen hoe het zit zal ik eerst even een voorbeeld laten zien van zo’n ranking. En het maakt niet uit of je nu een klein zoekwoord hebt met 50 verkeer per maand of een groot zoekwoord hebt met 1000 bezoekers per maand, het principe is altijd hetzelfde.

hoger in google

En hier kan je zien dat door de weken, door de maanden heen dit zoekwoord langzaam maar zeker is gaan stijgen in Google.

En het enige wat we hier hebben gedaan is on-page verbeteringen én het een stuk tijd gegeven zodat Google dat kan testen en ook kan valideren dat deze pagina inderdaad heel erg goed is.

Huidige Scorende Pagina’s in Kaart Brengen Stappenplan

Dus hoe doe je dat? Nou, we gaan het heel praktisch inrichten dus als je wil kan je jouw zoekwoord erbij pakken, de pagina waar die op scoort en hou het zoekwoord in gedachten en loop de stappen met me mee.

Stap 1: Top 5 Scorende Websites

Dus het eerste wat je doet is dat je gaat kijken, als ik Google op het zoekwoord, welke vijf websites staan er dan bovenin. En open al die websites. Want dit zijn de websites waarvan Google heel duidelijk aangeeft, dat wil ik graag zien, dat resultaat is heel erg goed, daar zijn bezoekers blij mee, zij staan bovenaan onder andere omdat ze hun on-page SEO goed op orde hebben of in elk geval een beetje goed op orde hebben, misschien met heel veel backlinks maar laat ik even voor wat het is.

top 5 scorende websites

Dus pak die top vijf erbij, want daarmee gaan we aan de slag in eerste instantie. En ik wil graag dat je de volgende dingen heel goed gaat analyseren; wat is hun SEO-titel? Dus wat voor zoekwoorden verwerken ze daarin, op welke manier en welke triggers gebruiken ze waardoor mensen misschien gaan klikken naar hun website. Dus met welke USP’s schermen ze of wat doen ze om die bezoeker te laten klikken op het resultaat.

Stap 2: Pagina’s Scannen

Als tweede wil ik dat je een pagina gaat scannen en goed naar de kopteksten gaat kijken. En da’s aan de ene kant, welke zoekwoorden staan er in die kopteksten, in de H1 helemaal bovenaan en in de H2 en de H3 subkopjes door de pagina heen.

Dus wat voor zoekwoorden staan erin maar ook welke onderwerpen gaan die kopjes over. En dat moet je eigenlijk even noteren, zodat je een goed beeld krijgt van die top vijf, wat verwerken ze in die subkoppen en welke onderwerpen hebben ze het over op hun pagina.

titels met zoekwoorden

En ik heb bijvoorbeeld al een andere blog gemaakt waarbij ik uitleg dat als je wil scoren op een shorttail zoekwoord: Scoren op Shorttail Zoekwoorden.

Een van de grootste informatieve zoekwoorden in een branche (en in jouw branche heb je die waarschijnlijk ook) dan moet je bijvoorbeeld wel het subkopje “wat is….” hebben. Een “wat is…” is uitleg van wat is die zoekterm en een definitie ervan en een korte beschrijving.

Dus als ik bijvoorbeeld wil scoren op het zoekwoord koolhydraat of calorie of eiwit, ik zeg maar even wat, dan is de kans extreem groot dat ik min of meer verplicht ben vanuit Google om een kopje wat is een koolhydraat op te nemen met een korte beschrijving van wat dat dan inhoudt. En dat komt omdat Google nu eenmaal heeft bepaald dat mensen die daarop zoeken blijkbaar willen weten wat een calorie of wat een koolhydraat precies is.

shorttail zoekwoorden

Dus daarom is het zo belangrijk om heel goed die kopjes en dus de onderwerpen van je concurrenten af te gaan en dat allemaal op te schrijven zodat je dat ook kan gaan verwerken en natuurlijk goed te kijken waar ze de zoekwoorden plaatsen want misschien hebben zij hun zoekwoorden hoger of vaak in die subkopjes staan en dat kan een belangrijk signaal zijn voor Google.

Stap 3: Content Beoordelen

Nou nu je de onderwerpen van de pagina’s weet, wil ik ook dat je eigenlijk per onderwerp en misschien per concurrent een soort cijfer gaat geven voor jezelf van hoe goed is nou de informatie die ze geven per kopje, per topic, per onderwerp. En kan ik die informatie beter maken?

En dan kan je bijvoorbeeld denken aan een score van slecht, gemiddeld, goed of op een schaal van 1 tot 10, dat laat ik heel even aan jou want dat is namelijk heel subjectief per branche. Maar ik wil namelijk dat je zo meteen de allerbeste pagina gaat maken en door een score te geven aan al je subkopjes en hoe goed de informatie is, kan je voor jezelf alvast kansen gaan zien.

Dus stel, dat die top vijf concurrenten allemaal eigenlijk een subkopje hebben met jouw zoekwoord+bijvoorbeeld tips, allemaal geven ze tips over jouw zoekwoord, jouw onderwerp. Dan is het belangrijk om te weten maar hoe goed zijn die tips? Dus hoe diepgaande kennis is daarvoor gebruikt en hoe praktisch toepasbaar zijn die tips ook meteen? En daarbij kan je dus meteen gaan denken van ja, kan ik daar nog aan verbeteren?

Dus stel dat ze allemaal vijf tips bijvoorbeeld geven die redelijk oppervlakkig zijn, nou dan gaat dat zo meteen voor jou een kans worden omdat te verbeteren. Maar het is in elk geval goed voor jou om een beeld te vormen met hoe goed is nou daadwerkelijk die informatie.

Stap 4: Afbeeldingen/Video’s Beoordelen

Daaraan wil ik dat je kritisch gaat kijken naar het gebruik van de afbeeldingen. Want afbeeldingen kan je ook een naam geven waarin je zoekwoorden kwijt kan, je kan ze een alt-tag geven waar je ook zoekwoorden in kan plaatsen.

Dus ik wil dat je goed gaat kijken naar één, hoeveel afbeeldingen komen er voor op die top vijf pagina’s? Hebben ze allemaal maar één bijvoorbeeld hoofdfoto bovenin, een featured image, of hebben ze allemaal 20 afbeeldingen per pagina. En gebruiken ze bepaalde zoekwoorden in die pagina’s.

afbeeldingen beoordelen

En da’s heel makkelijk om daarachter te komen, bijvoorbeeld door op een afbeelding te gaan staan, rechtermuisknop, afbeelding opslaan als en dan zie je de naam van die afbeelding verschijnen. Dus dan kan je zien of ze zoekwoorden in die afbeeldingen gebruiken of niet.

Dus zowel de hoeveelheid afbeeldingen moet je eigenlijk noteren, als hoe zoekwoordgericht zijn die afbeeldingen ingezet? En ook dat geeft je weer een idee van de kwaliteit van de pagina’s en dan zijn er misschien weer kansen voor jou.

Nou, datzelfde moet je doen met of er video’s online staan of niet en de meeste sites hebben maar één video per pagina, maar ik wil even dat je goed kijkt, staan er video’s op, zo ja, hoeveel zijn het er en hoe goed zijn die video’s?

Stap 5: Zoekwoorden Gebruik Analyseren

En tenslotte wil ik dat je even goed gaat kijken naar hoe worden verder nog zoekwoorden gebruikt in de tekst, hé want de kopjes heb je al gehad, dus gewoon in de tekst zelf, hoe worden zoekwoorden daar gebruikt en synoniemen van de zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden.

En als je niet weet wat dat is dan verwijs ik even naar een ander blog waarin ik dat uitleg > Zoekwoorden Analyse Concurrenten.

Want ik wil graag dat je een beeld vormt met hoe vaak gebruiken ze een zoekwoord, en hoeveel verschillende zoekwoorden gebruiken ze.

Want soms scoren pagina’s heel goed die eigenlijk maar één of twee zoekwoorden in de pagina verwerken en soms scoren pagina’s heel goed die wel 10 of 20 varianten van een bepaald zoekwoord in die pagina verwerken.

Dus ga heel kritisch kijken naar op welke manier en op welk moment plaatsen ze nu bepaalde zoekwoorden en zit daar een bepaald patroon in. En soms wel, en soms niet, maar meestal helpt het in elk geval om een idee te krijgen van hoe vaak noemen ze allemaal het zoekwoord en zit ik daar ver vanaf? Heb ik m’n zoekwoord bijvoorbeeld veel meer in m’n pagina gestopt of juist heel veel minder? Dus dat geeft je een idee met moet ik daar bepaalde aanpassingen in aanbrengen?

Jouw Pagina Hoger in Google Tips

Dus kan je jouw pagina aanpassen om beter aan te sluiten op die top vijf, door meer kopjes op te nemen of die beter zoekwoordgericht te maken, je zoekwoorden er beter in te zetten of moet je bepaalde onderwerpen gewoon überhaupt nog benoemen op je pagina die de top vijf al wel benoemt maar jij nog niet.

Dus kan je die top vijf zo goed mogelijk gaan spiegelen. Dat is eigenlijk stap 1.

Eigen Pagina Spiegelen

Dus dan heb je alle informatie verzameld die je nodig hebt. Maar dan moet je eigenlijk over twee dingen na gaan denken:

Deze top vijf scoort nu in Google. Dus dit is blijkbaar wat Google graag wil. Als je dit kan repliceren, niet letterlijk natuurlijk maar wel ongeveer, dan is de kans wel heel groot dat je bij die top vijf kan aansluiten. Want dat is nou eenmaal wat Google graag wil zien.

Concurrenten Overtreffen

En de tweede stap is dat je vervolgens verder gaat denken van ok, kan ik het spiegelen, ja, maar kan ik het beter maken? En beter kan betekenen dat het langer is, dat het duidelijker is, dat je extra afbeeldingen toevoegt om het duidelijker te maken, dat je video’s toevoegt, het kan beter, kan je op veel manieren interpreteren, maar meestal betekent het dat je het langer maakt om het beter uit te leggen, diepgaandere uitleg te geven en daarmee een bezoeker beter te helpen.

En soms kan dat betekenen dat de huidige pagina’s allemaal 1000 woorden zijn en dat je denkt, ja maar, als ik hier een goeie uitleg over geef dan kom ik wel op 2500 woorden en dan kan dat heel goed werken. En soms is het helaas het geval dat Google op de één of andere manier die 1000 woorden ongeveer fijn vindt en dat het slimmer is om te zeggen, weet je wat ik probeer ‘m eerst te spiegelen en dan maak ik er bijvoorbeeld 1300 woorden van in plaats van meteen naar die 2500 te klappen.

Een van de makkelijkste manieren om dat te testen is door eerst de pagina te spiegelen en te kijken of je stijgt en als je op een gegeven moment niet meer verder stijgt, bijvoorbeeld dat je nog net niet in de top 10 staan of dat je op plek acht blijft hangen om dan vervolgens nog een keer update te geven en die tekst echt veel langer te maken. En als je dan je pagina laat herindexeren dan zie je binnen een paar weken van hey, stijg ik door naar die top drie of zak m’n pagina helemaal weg.

En ik zou je heel graag een exacte methode of formule geven maar dat is er helaas niet dus dat is een beetje een gok. Ga je je pagina heel lang maken en daarmee loop je risico dat de tijd en moeite verspild is maar als het wel lukt dan ben je er op de snelst mogelijke manier of maak je eerst een betere versie, eigenlijk een 1.1 versie van voordat je zo meteen ‘m nog langer gaat maken en de 1.2 versie van je pagina maakt. Dus dat is even aan jou.

SEO-Titel & Meta Description

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je bijna altijd wel je SEO-titel scherper moet instellen. Dus dat die meer competitief is ten opzichte van die top vijf want aan de SEO-titel en eigenlijk ook een stuk de meta description ontbreekt bijna altijd wel een stukje.

Bijvoorbeeld dat jouw SEO-titel gewoon zoekwoord+bedrijfsnaam is in plaats van zoekwoord+ iets super interessants waardoor mensen gaan klikken. Dus vergeet die twee alsjeblieft niet, de SEO-titel en de meta description, superbelangrijk!

En dat is het eigenlijk. Dus in theorie klinkt dat eigenlijk vrij simpel, in de praktijk kan het behoorlijk veel werk zijn. Zeker als je concurrenten langere pagina’s hebben met wel twee- of drieduizend woorden.

Maar weet dus dat zulke aanpassingen genoeg kunnen zijn om dus zoals je, ik laat ‘m hier weer zien, te scoren en eigenlijk vanuit een positie die vrijwel niet bestaand is toch helemaal naar die top te klimmen zonder dat je er verder iets aan doet.

Gewoon de pagina veel beter maken, super goed maken voor de bezoeker, heel goed zoekwoordgericht maken en het tijd geven. Dus ik zou zeggen, ga aan de slag, pak die paar belangrijke pagina’s waar je graag op wil stijgen, maak die analyse van die top vijf, kijk of je het kan spiegelen.

Kijk daarna of je ze nog beter kan maken dan de top vijf en gegarandeerd als je dat dan tijd geeft en dat kunnen wel weken of maanden zijn maar geef het de tijd, dan heb je eigenlijk een hele goedkope manier waarop je kan ranken op bepaalde zoekwoorden.

En ook nog is dat het heel moeilijk wordt voor concurrenten om vervolgens jou weer weg te duwen want ja ze moeten het dan nog beter gaan maken en dat valt waarschijnlijk niet mee. Dus kijk kritisch naar hoe je concurrenten de zoekwoorden gebruiken, hoe ze de tussenkopjes invullen, hoe ze de SEO-titel en de H1 tag invullen, probeer dat te spiegelen en te verbeteren en gegarandeerd dat het jou heel erg gaat helpen.

Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je zoekwoord of van je pagina of van je pagina’s want je kan hier fantastische resultaten mee bereiken. En ik zie je graag terug bij de volgende video waar ik nog veel meer uit ga leggen over SEO, over conversie optimalisatie, over YouTube en Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *