AdWords Advertentie Samenstellen – Wat Ga Je Vertellen? (5/9)

In alle voorgaande hoofdstukken heb je alle informatie verzameld die nodig is om een AdWord advertentie op te gaan stellen. Nu is het zaak om het kaf van het koren te scheiden. Wat wil jouw doelgroep horen om over te gaan tot een aanvraag?
Concurrentie Analyse
Als jouw AdWords advertentie online staat, concurreert deze met alle andere AdWords advertenties en de niet-betaalde (organische) zoekresultaten. Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie onderscheidend is, is het belangrijk te weten waar jouw concurrenten over spreken.
Ook kunnen de advertenties of zoekresultaten van concurrenten je op ideeën brengen van belangrijke punten om toe te voegen aan jouw lijst van bedrijf- en producteigenschappen.
Kopieer en plak alle bedrijf- en producteigenschappen in een nieuw Excel tabblad .
Geen idee wat bedrijf- en producteigenschappen zijn? Lees dan eerst hoofdstuk 3 – AdWords Advertentie Waarde Propositie Opstellen
Zoek in Google op het zoekwoord of de zoekwoorden waar jij een advertentie voor gaat opstellen. Iedere keer, wanneer je een bedrijf- of producteigenschap tegenkomt in de titel of de beschrijving van een AdWords advertentie of een organisch zoekresultaat, noteer je een ‘1’ in de kolom achter de betreffende eigenschap.
Hiervoor bekijk je niet de gehele zoekresultaten pagina. Je bekijkt alleen de bovenste 3 advertenties. De bovenste 3 organische zoekresultaten en de 6 advertenties aan de rechterkant.
Bijvoorbeeld:
Je wilt een AdWords advertentie opstellen voor het zoekwoord ‘fiets kopen’. Je hebt 1 bedrijfeigenschap ’24 uur per dag open’ en 1 producteigenschap ‘2.000 fietsen op voorraad’.
Zoek in Google op het woord ‘fiets kopen’
Je kan hier zien dat advertentie 3 ‘johnvermeulenuden.nl’, advertentie 4 ‘matrabike.nl en advertentie 6 ‘beslist.nl’ alle drie het argument van de grote voorraad gebruiken. Ook het derde niet-betaalde (organische) resultaat ‘fietskopen.eu’ gebruikt dit als argument.
Dit betekent, dat je in jouw Excel bestand een ‘4’ plaatst achter de eigenschap ‘2.000 fietsen op voorraad’.
De eigenschap ’24 uur per dag open’ wordt nergens gebruikt. Hier noteer je dus een ‘0’.
Door dit voor elke eigenschap te doen, kan je exact zien hoe vaak een eigenschap wordt genoemd door jouw concurrenten. Dit helpt je om te bepalen hoe je de meest effectieve advertentie samenstelt. Op basis daarvan kan je zelf bepalen welke eigenschappen je wilt gebruiken.
Het eindresultaat ziet er als volgt uit gesorteerd op het aantal keer genoemd door concurrent van laag naar hoog.
Let op! In dit geval is het laagste getal de beste score, omdat dit betekent dat een eigenschap het minste door concurrenten wordt benoemd.
Naast het uitzoeken van de concurrentie is het ook belangrijk te weten hoeveel waarde jouw (potentiële) klant hecht aan elke eigenschap.
Om dit te doen, is het belangrijk alle eigenschappen te wegen. Je kan dit op 2 manieren doen.
1. Gebruik bestaande marketinginformatie en overleg met (marketing) medewerkers binnen het bedrijf om te bepalen hoe belangrijk alle bedrijf- en producteigenschappen zijn. Geef de eigenschap, die het team als meest waardevol beoordeelt, een 1. Hoe hoger het getal, hoe lager de waarde van de eigenschap.
2. Zet alle bedrijf en product eigenschappen zelf op volgorde. Geef de eigenschap die jij als meest waardevol beoordeeld een 1. Hoe hoger het getal, hoe lager de waarde van de eigenschap.
Met de informatie die je nu hebt verzameld, ga je een prioritering aanbrengen in de eigenschappen die je in jouw AdWords advertentie gaat noemen. Dit doe je door de waarde van je eigenschap af te wegen tegen het aantal keer dat de concurrentie deze eigenschap gebruikt.
Het is aan te raden om een eigenschap te verlagen in prioriteit wanneer 4 of meer concurrenten deze eigenschap ook vermelden in de advertentie of in het organisch resultaat.
Het eindresultaat moet er zo uitzien
Nu heb je alles klaar staan om een killer AdWords advertentie te gaan schrijven. Een advertentie, die onderscheidende kenmerken gebruikt en die hoog gewaardeerd wordt door jouw potentiële klanten!
Hoeveel eigenschappen je gaat vermelden in de advertentie staat nog niet vast, maar het uitzoeken ervan is op deze manier zeer eenvoudig J
Klik om door te gaan naar hoofdstuk 6 – Opbouw van een Effectieve AdWords Advertentie Tekst en zet de volgende stap om een BIJZONDER effectieve AdWords advertentie te schrijven.
Heb je nog vragen, opmerkingen of suggesties over dit artikel? Ik hoor het graag 🙂 Laat een comment achter!