‘Google Mijn Bedrijf’ Account voor Webshops: Waarom het Cruciaal is

‘Google Mijn Bedrijf’ (ook wel Google My Business of GMB genoemd) is een service van Google. Het is dé service van Google als het gaat om bedrijfsinformatie en scoren op bepaalde zoekwoorden.
Veel webshop eigenaren denken dat een Google Mijn Bedrijf account geen zin heeft, omdat ze werken in e-commerce. Maar niets is minder waar. En je leest hier waarom dat zo is.
Dit artikel is een onderdeel van onze Ultieme E-commerce SEO Handleiding.
Dit kan je vinden:
- Wat Google Mijn Bedrijf precies is
- Hoe je als webshop via GMB makkelijk scoort op zeer competitieve zoekwoorden
- 3 andere cruciale redenen om een GMB aan te maken als webwinkel
- Hoe je een compleet GMB profiel instelt in 10 minuten
Google wil alle bedrijven wereldwijd vermelden in het Google Mijn Bedrijf systeem. Het is redelijk vergelijkbaar met een Facebook profiel, maar dan met een paar belangrijke extra’s.
Niet alleen wil Google jouw bedrijf graag vermelden, maar toont dit ook actief in de zoekresultaten.
Wanneer je zoekt op een bedrijfsnaam:

Wanneer je op de naam zoekt geeft jouw Google Mijn Bedrijf profiel de volgende gegevens aan:
- Foto’s van het bedrijf
- Google maps locatie
- Naam Bedrijf
- Aantal reviews en totale review score
- Afstand tot huidige locatie indien bekend
- Adres
- Openingstijden (staat standaard op de dag van vandaag)
- Telefoonnummer
- Provincie
- Overige reviews die op het internet zijn gevonden. Bijvoorbeeld Facebook of telefoonboek.nl

Ook staan er 4 knoppen die je in staat stellen om direct:
- naar de website te gaan
- Route in te plannen
- Recensie toe te voegen
- Foto van het bedrijf toe te voegen
- Gegevens naar je telefoon te sturen
Onderaan geeft Google een aantal suggesties weer van vergelijkbare bedrijven.
Ook geeft Google jouw profiel weer in een ander formaat, wanneer je op een meer algemeen zoekwoord zoekt in de Google maps, zoals fiets Bodegraven.

Ook hier staan:
- De reviews
- Afstand tot huidige locatie
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- Openingstijden
En de mogelijkheid om naar de website te gaan of direct een routebeschrijving in te stellen.
Hierboven staan alleen maar fysieke winkels als voorbeeld. Wat heb jij daar aan als webwinkel?
Nou… het volgende:
1. Webwinkels Verschijnen Steeds Meer Als Lokaal Zoekresultaat op Zeer Competitieve Zoekwoorden
De locatie van webshops wordt steeds meer getoond in het zoekresultaat van Google.
Hieronder wat voorbeelden. Bijvoorbeeld wanneer je Googelt op fiets kopen.

Of op een simpele term als stoel.

Helaas is het moeilijk te bepalen voor welke zoekwoorden dit wel of niet het geval is.
Niet alle woorden hebben een Google maps in het zoekresultaat.
Ook is het niet zo dat alle zoekopdrachten met het woord kopen erin of een ander woord altijd de Google maps weergeeft. Of dat een het ontbreken van een woord in de zoekopdracht 100% betekent dat er geen Google maps in de zoekresultaten staan.
Je moet zelf op jouw zoekwoorden zoeken om te zien of dit betrekking heeft op jouw webwinkel.
Zoals in de voorbeelden hierboven kan dit gaan om zeer competitieve zoekwoorden!
Het scoren op een grote competitieve woorden als koffer of fiets kopen is een serieuze uitdaging. De kans is aanwezig dat het maken en optimaliseren van een Google Mijn Bedrijf profiel al genoeg kan zijn om een plek te veroveren.
Niet door heel Nederland uiteraard, maar wel in een straal. En dat kan behoorlijk leuk gratis verkeer opleveren. Waar je maar betrekkelijk weinig voor hoeft te doen.
Hieronder een voorbeeld van enkele zoekwoorden met een lokaal zoekresultaat.

Daarnaast zijn er nog veel meer zoekwoorden waarop jouw lokale profiel gevonden kan worden.
Denk hierbij aan zoekwoorden als product + plaatsnaam. Bijvoorbeeld Fiets Utrecht.
Bij elke zoekopdracht met een geografische betekenis erin (in dit geval de plaats Utrecht).
Normaal gesproken worden hier alleen lokale fietswinkels getoond. Maar wanneer jouw webshop in Utrecht gevestigd is, kan jouw profiel ook getoond worden.
En ook dat is makkelijk en goed scoren op vrij competitieve zoekwoorden.
2. Wanneer Ben Je Open?
Webshops ontvangen altijd veel vragen. Wanneer wordt mijn pakketje bezorgd? Hoe kan ik iets terugsturen? Kan je me advies geven over een product? En nog veel meer.
In het Google Mijn Bedrijf profiel kan je zowel je openingstijden als je contactgegevens vermelden. Hierdoor hoeft de klant niet meer naar je website toe. Dat scheelt tijd en maakt daarmee de klant blijer.

En andersom, als je niet wilt dat iedereen zo makkelijk je klantenservice kan bereiken, kan je zeker weten dat de data hier niet verschijnt.
3. Wat Vinden Anderen van Je Webshop?
Als derde reden vormt jouw Google Mijn Bedrijf profiel een verzamelbak voor alle recensies die over jouw bedrijf zijn geschreven.
Zowel vanuit het profiel zelf als de recensies die geschreven zijn op andere websites, zoals Telefoonboek.

Wanneer je tenminste 1 Google recensie hebt, verschijnen de sterren en de review score in de lokale zoekresultaten. Hieronder staan 3 lokale resultaten zonder reviews wanneer je Googelt op koffer. Hierbij valt een profiel met tenminste 1 review toch erg goed op!

4. Goede Dofollow Backlink
In je Google Mijn Bedrijf profiel kan je een link plaatsen naar jouw website met een dofollow backlink . Dat doe je vanuit een relevante en sterke website en pagina.
Hieronder een voorbeeld.

Dat is een makkelijke en relevante link voor je webshop.
Ik zeg doen!
Hoe Je een Compleet Google Mijn Bedrijf Profiel Instelt in 10 Minuten
Hieronder staat de complete uitleg om een Google Mijn Bedrijf profiel in te stellen en te optimaliseren om vindbaar te zijn.
Ga naar https://www.google.nl/business/
Klik in het midden van de pagina op aan de slag.

Log in met jouw persoonlijke Gmail account. Vul je e-mailadres en wachtwoord in.

Daarna moet je jouw bedrijfsgegevens invoeren.
Voornamelijk de standaard NAW gegevens.

Wanneer je begint met het invullen van de bedrijfsnaam geeft Google je suggesties voor bedrijven die al bestaan.

Als het goed is staat jouw bedrijf er nog niet tussen en daarom vul je alle gegevens zelf in.
Let hierbij op dat je extreem nauwkeurig bent. Je kan de gegevens wel aanpassen, maar vaak wordt dat vergeten en staat de verkeerde data maanden online.
De NAW gegevens invullen spreekt voor zich, maar wat vul je bij categorie in?
De categorie die het beste bij jouw bedrijf past.
Je kan geen categorie aanmaken of verzinnen. Je moet het doen met de suggesties van Google.
Daarnaast staat er onderaan de vraag: Ik lever goederen en services aan mijn klanten op hun locatie – belangrijke informatie.
In het geval van een webshop is het antwoord hierop altijd ja.

Klik vervolgens op doorgaan.
Google wil vervolgens meer informatie hebben over het gebied waarin je levert, omdat je ja hebt aangevinkt.

Vul hier de relevante gegevens in.
Ervan uitgaande dat jouw webshop door heel Nederland levert, is het makkelijk om de tweede optie aan te klikken: binnen een staal van xxx km van mijn bedrijf.
Afhankelijk van jouw locatie zal dat meestal tussen 50 en 150 kilometer zijn.
Wanneer jouw webshop ook een fysieke locatie heeft waar je klanten kan ontvangen, vink dan ook de onderstaande optie aan.
Let wel op: als je deze optie aanvinkt wordt je adres gepubliceerd op je profiel en kan iedereen naar die locatie gaan.
Bij zo’n 90% van de webshops is dit niet handig.
Maar je niet druk over het scoren in Google. Jouw adres hoeft niet gepubliceerd te zijn om te scoren in Google.
Google toont jouw locatie profiel wanneer jouw adres in de buurt is of wanneer het in jouw servicegebied ligt.
Klik op doorgaan om deze gegevens te bevestigen.

Je krijgt dan van Google per post een brief opgestuurd waarin een code staat.
Deze code moet je op een later moment invoeren in jouw account om het Google mijn bedrijf profiel te bevestigen.
Op deze manier heeft Google jouw bedrijfsadres geverifieerd.

Klik op verzenden om door te gaan naar de laatste pagina.

Hier kan je eventueel een naam opgeven. Dat is meestal handig om zeker te weten dat deze briefkaart bij de juiste persoon aankomt.
Stap 1: Voltooid! Goed bezig!!!
Nu hoor ik je denken shiiiiiit, moet ik zeker wachten met het invullen van het profiel totdat in de code heb geverifieerd?
Niet getreurd, je kan al meteen verder!
Dus dat gaan we ook doen.
Klik op Doorgaan.

Je komt dan direct op jouw Google Mijn Bedrijf profiel terecht.
Als eerste vraagt Google of je ondersteuning wilt ontvangen. Als dit allemaal nieuw voor je is, zou ik zeker ja aanklikken.
Druk vervolgens op aan de slag.

Als je daarop hebt geklikt, kom je terecht op je profiel.

Google Mijn Bedrijf (Profiel) Foto’s Toevoegen
Begin met het toevoegen van relevante foto’s.
Klik op de profielfoto linksboven of op de tekst profielfoto toevoegen rechtsonder.

Je krijgt hier 2 keuzes. De omslagfoto en de profielfoto.
Klik op Profielfoto kiezen.

Selecteer je profielfoto of sleep er één in.

Je krijgt vervolgens de mogelijkheid om een stuk van de foto uit te snijden om te gebruiken als profielfoto. De standaard maat is 250 * 250 pixels.
Deze profielfoto verschijnt ook als het meest linkse plaatje als iemand zoekt op de naam van jouw bedrijf.

Als je dit hebt gedaan, voeg dan een omslagfoto toe via de knop foto kiezen.

Nu weer hetzelfde. Sleep er een foto naartoe of klik op selecteer een foto op je computer.
Het formaat van de omslagfoto is 1080 * 608 pixels.
Na het toevoegen van deze 2 belangrijke foto’s zijn er nog 3 tabbladen waarin je foto’s kan toevoegen.
Aan het werk, team en identiteit.
Vul deze tabbladen aan op dezelfde manier met foto’s. Voeg tenminste 5 foto’s per tabblad toe.

Klik linksboven op de 3 streepjes en daarna op start om terug te gaan naar het dashboard van jouw profiel.

Wanneer je terug bent in het dashboard klik dan rechtsboven op bewerken om al jouw bedrijfsinformatie aan te vullen.

Hierna kan je alle belangrijke bedrijfsinformatie aanvullen of toevoegen.

Voeg hier je openingstijden toe.
Klik op openingstijden toevoegen.

Vul jouw openingstijden in en klik rechtsonder op toepassen.
Hierdoor kunnen bezoekers zien wanneer jouw webshop geopend is in de Google zoekresultaten.
Wanneer je dit gedaan hebt, verschijnt er onder jouw openingstijden de optie voeg afwijkende openingstijden toe.
Dit kan je doen wanneer je bijvoorbeeld gesloten bent op feestdagen.

Klik op toepassen en het is toegevoegd.
Dan blijven er aan de rechterkant nog 3 in te vullen velden over:
- Winkelcode
- Labels
- AdWords telefoonnummer
De winkelcode en labels kan je toevoegen als je dat zelf wilt. Dit is vooral bedoeld voor organisaties die meer dan 1 locatie hebben. Dit is niet zichtbaar, maar handig voor intern gebruik.
Het AdWords telefoonnummer voeg je toe als je wilt dat in jouw advertenties een specifiek nummer wordt gebruikt.
Klaar met stap 2!
Je profiel is nu bijna helemaal af.
Het enige wat je nog moet doen, kan pas als je profiel geverifieerd is.
Dus voor nu ben je klaar.
Google Mijn Bedrijf Profiel Verifiëren
Wanneer je de kaart ontvangt met je code erin ga je terug naar jouw Google Mijn Bedrijf en klik je op verifiëren.
Voer hier je code in en tadaa! Klaar.
Nu je dat gedaan hebt, kan je nog wat dingen regelen.
Je kan jouw Google Analytics koppelen aan het profiel om meer inzicht te krijgen in bezoekersaantallen.
Ook kan je jouw reviews beheren en kan je zien hoe vaak jouw GMB profiel voorbij komt en gebruikt wordt.

Is het gelukt je Google Mijn Bedrijf profiel op te zetten? Heeft het je geholpen te scoren in Google?
Laat het weten in de reacties hieronder!