Enige E-commerce SEO Handleiding Die Je Ooit Nodig hebt

Wanneer je een webshop hebt, wil je dat die vindbaar is in Google. Want meer bezoekers = meer omzet. Meer omzet = meer winst. En daar doen we het voor.
Daarnaast reduceer je een risico. Als webwinkel eigenaar wil je niet afhankelijk zijn van 1 verkeersbron. Je wilt niet alleen maar AdWords, Facebook of affiliate campagnes draaien.
Je wilt een gezonde mix hebben van kanalen die je kneiterveel websiteverkeer aanleveren. Zodat jij je kan focussen op je shop, inkoop, groei en winstgevendheid.
Waar Sta Je, Waar Wil Je Naartoe en Hoe Wil Je Dat Doen?
Welk type webshop je ook bent of wilt zijn, hieronder vind je de complete gids om jouw webwinkel extreem goed vindbaar te maken.
Afhankelijk van je resources en doelstelling kan je een beslissing nemen. Een strategische beslissing over wie je als merk wilt zijn en hoe je wilt dat bezoekers met jouw shop in contact komen.

Een aantal zaken moeten altijd voor elk type webshop goed geregeld zijn. Deze cruciale zaken vind je hieronder als eerste.
Daarna kan je precies lezen welke typen webshops wij onderscheiden en wat ieder type webshop nodig heeft om goed vindbaar te worden in Google.
Kritieke E-commerce SEO Factoren Voor Elke Webshop
In het algemene gedeelte van de webshop SEO gids komen de volgende onderwerpen naar voren:
- Techniek: Waar 90% van de Webshops de Fout Ingaat
- Cruciale Belang van een Google Mijn Bedrijf Profiel voor Elke Webshop
- Google Analytics Voor Elke Webshops: Instellen en Gebruiken voor SEO Doeleinden
- Google Webmaster Tools Installeren en Gebruiken Voor Webshops
Techniek: Waar 90% van de Webshops de Fout Ingaat
Techniek van een webshop is ingewikkeld, saai, niet-sexy en gaat daarom heel erg vaak fout.
Een paar voorbeelden. Filtersystemen zorgen voor duplicate content. Producten die niet in voorraad zijn, verdwijnen meteen van je webshop. Zoekresultaten worden aangemaakt als landingspagina. Basis zaken als SEO titels en meta descriptions zijn niet goed geoptimaliseerd.

Techniek vormt echt de basis, de fundering van elke webshop. Het is een absolute voorwaarde om goed gevonden te worden.
Zonder zaken als een snelle laadtijd, Google star rating, juiste mate van responsiveness en juiste website structuur heb je vooraf al verloren.
- Webshop Snelheid verhogen (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
- Verpest JavaScript of AJAX Jouw Webshop SEO? (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
- Perfecte Server en Hosting Voor Jouw Webshop? (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
- SEO Titels en Meta Description Automatiseren Voor Webshops (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
- Webshop SEO Technische Checklist om te Praten met Je Developer (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
Cruciale Belang van een Google Mijn Bedrijf Profiel voor Elke Webshop
Elk bedrijf kan bij Google een Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel aanmaken. Dat is een verplichting als je lokaal vindbaar wilt zijn. Maar ook voor landelijk georiënteerde webshops is dit van cruciaal belang.

Ontdek hier wat een GMB profiel is, waarom je dit als webshop moet aanmaken en hoe je dat in 10 minuten perfect doet.
Ontdek alles over de Google Mijn Bedrijf profiel voor een webshop.
Hoe Je Google Analytics Instelt en Gebruikt Om te Knallen in Google
Google Analytics is voor 90% van alle webshops hét statistiekenprogramma om bezoekersaantallen en gedrag te meten en analyseren.

Je leest hier exact hoe je dit installeert, koppelt aan Google Webmaster Tools en gebruikt om hele specifieke SEO data te vinden.
Leer exact hoe je jouw webshop voorziet van Google Analytics en dit gebruikt voor SEO doeleinden. (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
Google Webmaster Tools Installeren en Gebruiken Voor Webshops
Het instellen van Google Webmaster Tools is een eenvoudige klus die ongelofelijk goed helpt bij SEO.
Het levert SEO data op en helpt je enorm met het indexeren van pagina’s.

Als je het goed installeert en koppelt aan Google Analytics tenminste.
En hoe je dat doet, leggen wij je exact uit.
Ontdek hier precies hoe je Google Webmaster Tools instelt voor SEO. (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
Essentiële Tools voor E-commerce SEO
Er zijn verschillende softwaresystemen die je leven een stuk makkelijker maken als het gaat om webshop SEO.

Ze besparen je tijd, geld of frustratie en zijn essentieel om professioneel aan de slag te gaan.
Het gaat om tools die je in staat stellen om 1 persoon het werk van 3 te laten doen.
Lees: Essentiële Tools voor E-commerce SEO (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
Welk Type Webshop Wil Je Hebben?
Naast de bovenstaande algemene SEO hulpmiddelen heeft ook elk type webshop zijn eigen uitdagingen en oplossingen.
Om dit uit te kunnen voeren, is het belangrijk om te weten wat jouw visie is voor de webshop.
Er zijn namelijk 3 soorten webshops.
Dan doelen we niet of je webshop draait op een platform zoals Magento of SEOshop, dat je 100 of 100.000 producten online hebt staan of dat je 1 ton of 100 miljoen euro omzet draait.
Het gaat erom hoe je jouw webshop ziet in de toekomst. Welke type webshop heb jij voor ogen voor jouw organisatie? Dat is meestal direct gekoppeld aan het type organisatie waarin je werkt.
Daarom is deze ultieme e-commerce SEO gids opgedeeld in 3 delen. Zodat je makkelijk kan vinden welk soort webshop je op dit moment hebt en je exact weet wat je moet doen om die shop te laten knallen in Google.
1. Product georiënteerde webshops
Product georiënteerde webshops zijn precies wat de naam zegt. Webshops die zich alleen richten op het einde van de aankoopcyclus. De laatste A van het AIDA model bijvoorbeeld.

Dit type webshop richt zich op de bezoeker die (zo goed als) besloten heeft dat deze een product wil kopen en alleen nog op zoek is naar een goede plek om het product aan te schaffen. Niets meer en niets minder.
De groeipotentie van dit type webshops zit hem in vindbaar zijn op product- en categorienamen. Daarnaast zijn er vaak aparte pagina’s voor de verschillende eigenschappen van producten zoals merknamen, kleuren en maten.
Product georiënteerde webshops groeien vaak hard in het assortiment. Want waarom 10.000 producten aanbieden als dit er ook 100.000 kunnen zijn?
Bekende voorbeelden van dit type webshops zijn: Zalando, Amazon en Van Dijk Educatie.
In onze handleiding vind je alle cruciale elementen om jouw product georiënteerde webshop bovenaan in Google zetten.
- Zoekwoorden: Meer dan Productnaam en Merk
- On-Page SEO: Handleiding voor Webshop Product en Categoriepagina’s
- Linkbuilden Voor een Webshop met Alleen Producten en Categorieën
Klik hier om naar de product georiënteerde webshop SEO handleiding te gaan. (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
2. Oplossing georiënteerde webshops
Oplossing georiënteerde webshops gaan verder dan alleen producten en productcategorieën. Dit type webshop ontwikkelt daarnaast content die erop gericht is om de bezoeker te helpen bij het maken van een keuze.
De content helpt bezoekers die heel dicht tegen een aankoop zitten om een keuze te maken.
“Voorbeelden van content zijn”]
- top 10 pagina
- inspiratie lijst
- hoe te
- kopersgids of styleguides
- probleem-oplossing uitleg
- vergelijkingspagina
In het AIDA model zijn dit de laatste DA. Het kan ook nog de I fase zijn. Bijvoorbeeld wanneer er geschreven wordt over het oplossen van een probleem met een product.

Bekende voorbeelden van dit type webshop: Bol.com, Coolblue, Wehkamp, Media Markt, Omoda.
In onze handleiding vind je alle cruciale SEO aspecten om een oplossing georiënteerde webshop hoog in Google te krijgen:
- Zoekwoorden: Achterhalen van Problemen, Frustraties en Behoeftes
- Contentmarketing: Verkopen Als een Malle Door Bezoekers te Helpen
- On-Page SEO: E-commerce Blogs Laten Knallen in Google
- Linkbuilden: Backlinks Krijgen Voor Commerciële Conversiegerichte Content
Klik hier om naar de oplossing georiënteerde webshop SEO handleiding te gaan. (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
3. Community georiënteerde webshops
Community georiënteerde webshops gaan nog een stap verder dan oplossing georiënteerde webshops. Deze webshops ontwikkelen ook content die niet direct gericht is op de verkoop.
De content is meer gericht op de community en niet perse op de producten.
Voorbeelden van content voor een hardloopschoenen webshop: ontwikkel content over hardlopen.
- 7 dingen die je nog niet wist voordat je ging hardlopen
- Waarom hardlopen zo f*cking verslavend is
- Expert interviews van hardlopers
- Alle soorten hulp om een marathon te rennen
- Eet- en slaapschema’s om beter te presteren
- Overzicht van alle goede hardloopblogs
- Verhaal van een ‘normaal’ iemand die iets bijzonders bereikt
Deze webshops richten zich op de complete aankoopcyclus. Ze weten dat, zolang ze zich op een specifieke doelgroep richten, deze vroeg of laat iets bij ze koopt.

Bekende voorbeelden van dit type webshop: vtwonen.nl en Fashionchick.nl.
In onze handleiding vind je alle cruciale SEO aspecten van een community georiënteerde webshop:
- Zoekwoorden: Ontdek Jouw Bezoekers Allervurigste Dromen
- Contentmarketing: Helpt Jouw Community Hun Doel te Bereiken
- Linkbuilden: op Grote Schaal Backlinks Krijgen voor Niet-Commerciële Content
Klik hier om naar de community georiënteerde webshop SEO handleiding te gaan. (We zijn hard bezig om dit artikel af te maken)
Nu wil ik graag het volgende van jou weten. Wat zijn de problemen waar jij mee worstelt met je webshop en heeft deze monsterhandleiding je geholpen?
Laat hieronder een reactie achter!