Geraakt Door Google Algoritme Update of Penalty? Hier Alle Oplossingen

by Bart van der Meer februari 18, 2019
Google Updates en Penalties (2)

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]Heeft Jouw Website Opeens Veel Minder Verkeer? Dan Ben Je Bijna Zeker Geraakt Door een Google Update of Penalty. Lees Hier Alle Oplossingen.

Transcriptie: Geraakt Door Google Algoritme Update of Penalty? Hier Alle Oplossingen

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video gaan we het hebben over updates en penalty’s. En om precies te zijn wil ik het hebben over updates die ervoor kunnen zorgen dat je algoritmisch een penalty krijgt. Ik ga je precies uitleggen wat ik daarmee bedoel, waarom dat zo belangrijk is om te weten en wat je kan doen om te herstellen van vrijwel elke update en elke penalty die je hebt gekregen. Algoritmisch dan.

 

Dus wat is een algoritmische penalty precies en waarom is die anders dan een handmatige? Nou, Google voert elk jaar of liever gezegd, elke dag updates uit om hun algoritme te verbeteren en soms gaan die gepaard met hele grote updates waardoor zoekresultaten heel wezenlijk veranderen. Meestal krijgen zulke updates een naam en de twee waar je het meeste van hoort, dat zijn de panda en de pinguïn update. En even heel simpel gezegd, de panda update gaat over de content op je website en of die goed is en de pinguïn gaat over je linkprofiel en of dat goed is. En het verschil met een handmatige update of een algoritmische update is dat bij een handmatige update heeft iemand echt naar je site gekeken, heeft je backlinks gecheckt, heeft je website gecheckt. En om wat voor reden dan ook bepaald dat je niet goed bezig bent.

 

En bij een algoritmische word je eigenlijk tezamen met heel veel andere websites daardoor getroffen. Je ziet dat je verkeer inzakt en het kan heel goed zijn dat je niet letterlijk via webmastertools een bericht krijgt dat je een penalty hebt gekregen maar dat je verkeer wel opeens met 80% verdampt. Wat als resultaat op hetzelfde neer komt, namelijk dat je gewoon niet meer te vinden bent in Google. Maar de panda en de pinguïn zijn de meest gebruikte, meest voorkomende, worden heel veel geüpdatet en heel veel mensen worden daardoor getroffen. En als je een website hebt die eigenlijk met elke update van Google een stukje verder weg zakt, of dat je elke keer weer zit te bibberen op je stoel als er een update komt en dat je hoopt dat je ’t overleeft, dan betekent dat meestal dat je in de basis al niet goed bezig bent. Dat je eigenlijk dingen doet, dat je shortcuts neemt waarvan je weet dat ze niet kunnen en je hoopt dat ze zolang mogelijk standhouden.

 

Dus ik ga nu een paar dingen uitleggen die je eigenlijk altijd kan doen, na elke Google update en die er vrijwel altijd voor zorgen dat jouw website weer omhoog gaat klimmen. En als je bericht hebt gehad van Google Webmaster Tools dat je letterlijk een penalty hebt ontvangen, kan je deze dingen ook toepassen op je website om vervolgens een herzieningsverzoek in te dienen. En als het om pinguïn gaat en backlinks gaat dan is er meestal maar 1 remedie. Dat is namelijk de slechte links, de onnatuurlijke linken waarvan je waarschijnlijk wel weet waar Google het over heeft, dat je die disavowt. En disavowen is iets dat je via Google Webmaster Tools kan doen en dat is eigenlijk het afstand nemen van bepaalde linken naar jouw website. Daarmee zeg je, hoewel die websites naar me linken, wil ik er eigenlijk niks mee te maken hebben. En dat gebeurt steeds meer dat Google slechte linken gewoon niet meer mee telt in plaats van dat je er echt een penalty voor krijgt, maar het komt nog steeds voor.

 

Als je bent geraakt door de pinguïn update of je hebt een bericht gehad van Google Webmaster Tools over een onnatuurlijk linkprofiel, haal dan de slechte linken eruit, neem daar afstand van of laat ze helemaal verwijderen als dat kan. En je zal zien dat na een herzieningsverzoek of na verloop van tijd jouw website vanzelf weer terugkomt. Maar misschien niet zo goed terug als eerst want je mist natuurlijk een aantal linken. Het beste wat je dan kan doen is zorgen dat je wel goeie linken krijgt. En wat voor linkbuilding tactiek je daarvoor ook voor gebruikt en we hebben er 103 dus die kan je daarvoor inzetten maar het beste remedie tegen een slecht linkprofiel is nieuwe goeie linken krijgen. Iets waar je als ik eerlijk ben, toch al mee bezig zou moeten zijn. Alleen het krijgen van zo’n penalty geeft misschien net wat meer druk o daar de prioriteit aan te geven.

 

Dus als je zo’n penalty hebt ontvangen, zorg dat je afstand neemt van de slechte en zorg dat je goeie nieuwe linken binnenkrijgt. En een voorbeeld daarvan kan bijvoorbeeld zijn, ga naar een lokale krant, zorg dat die een tof stuk over je schrijven met een backlink erin en dan heb je alweer een goeie natuurlijke link te pakken. Maar als je last hebt de Google panda of als je verkeer gewoon is weggezakt en je vermoedt dat het te maken heeft met je content, dan moet je even kritisch gaan kijken. Namelijk, hoe lang is mijn content, of bestaat de content op m’n website allemaal uit artikelen van 200 woorden die niet echt iets zeggen, redelijk generiek zijn en die je eigenlijk wel op heel veel pagina’s kan vinden. Worden er op m’n websites massaal pagina’s automatisch aangemaakt, bijvoorbeeld als een gedeelte van je website bestaat uit verschillende KVK-gegevens die je verzamelt. Of Wikipedia data die je ervan af scrapet en vervolgens op een pagina plaatst. Of als je een complete bedrijvengids op je website hebt die je nooit bijhoudt en waar eigenlijk bijna geen informatie op te vinden is.

 

Dus alles wat je geautomatiseerd erop laat zetten, wat weinig toevoegt, wat niet onderscheidend is van andere websites, ja dat kan een reden zijn dat jouw website geraakt is door een algoritme update. Maar gelukkig zijn er ook een paar hele simpele dingen om eraan te doen. En simpel als in, het is makkelijk om uit te leggen, maar dat betekent niet dat het in de praktijk ook makkelijk uit te voeren is of dat het weinig tijd kost want het zal waarschijnlijk best veel tijd gaan kosten. En het beste advies wat ik je kan geven is dat je je content weer compleet gaat maken, dus bekijk elke pagina kritisch, met name de pagina’s die zo erg gedaald zijn in Google en wees eens eerlijk. Zijn die pagina’s nu wel echt goed? Zijn ze beter dan andere resultaten? Verdienen ze het om in die top drie van Google te staan? En als je antwoord nee is dan moet je je pagina’s dus gaan verbeteren totdat ze wel weer waardig zijn om daar te staan.

 

En dat betekent niet dat Google echt zo denkt en dat het een mens is die ernaar kijkt, he, het klinkt misschien wel heel erg holistisch nu maar Google is zo slim en nog veel slimmer aan het worden dat die steeds beter begrijpt wat voor content mensen wel helpt en wat voor content mensen niet helpt. Dus je moet behulpzaam zijn om in die top drie te kunnen blijven staan. Maar misschien is je content wel lang maar is het helemaal niet duidelijk voor mensen. Dus je hebt de informatie wel maar de manier waarop je het presenteert is helemaal niet duidelijk. Bijvoorbeeld, je mist een tool of een calculator op je pagina die mensen eigenlijk heel erg zou helpen. En iemand anders heeft misschien minder content maar die heeft wel die bruikbare tool wat mensen heel fijn vinden. Misschien heb je niet genoeg video’s of afbeeldingen? Misschien moet je tabellen invoegen of moet je infographics laten zien, maar wat dan ook, misschien is de inhoud in theorie wel aanwezig maar is het zo slecht uitgevoerd qua design en qua multimedia dat er eigenlijk niemand precies eruit komt wat er nou staat en daardoor de pagina snel verlaat.

 

Dus als je pagina al lang genoeg is en de inhoud is goed genoeg, is die ook duidelijk genoeg voor bezoekers? En alles wat je kan verbeteren in die duidelijkheid kan je helpen om weer terug te komen in Google. Misschien heb je wel heel veel goeie artikelen op je website maar zijn ze 1 voor 1 te dun en is de content te verspreid. Het kan zo zijn dat als je veel pagina’s hebt over ongeveer hetzelfde onderwerp dat je ze moet samenvoegen tot 1 groot artikel. Waarbij je de oude URL’s met een 301 doorstuurt naar de nieuwe, dus een verhuisbericht aan Google. Dan zeg je, die URL’s bestaat niet meer maar de content kan je hierzo vinden. Zodat je 1 monster artikel hebt van een paar duizend woorden in plaats van 10 of 20 losse artikelen van een paar honderd woorden.

 

Op die manier laat je aan de bezoeker en aan Google zien dat je duidelijk inhoud hebt over een bepaald onderwerp en dat alleen kan er al voor zorgen dat je 10 of 20 pagina’s hebt die nergens op scoren en 1 pagina die heel goed scoort op een bepaald onderwerp. Ook moet je je pagina kritisch nakijken op de zoekwoorden waarop die gericht is. Zijn het er niet te veel? Is je onderwerp niet te breed en moet je ’t opsplitsen? Of zit je niet te beperkt op 1 zoekwoord, zoals we vroeger altijd deden. Kijk kritisch naar je zoekwoorden, kijk of ze goed verwerkt zijn in de tekst. Misschien heb je wel een veel te hoge keyword density, keyword density is, hoe vaak komt een bepaald zoekwoord voor ten opzichte van de rest van de tekst. Dus is het bijvoorbeeld 1% van je tekst, dat zoekwoord, of 10% of 50%. En als je keyword density hoger dan 5% is dan is dat waarschijnlijk problematisch. We hebben een apart blogartikel gemaakt over keyword density, dan kan je er alles over lezen en hoe je checkt en hoe je het vergelijkt met concurrenten. Maar zeker als je tekst wat ouder is en dan heb ik het met name over een paar jaar oud, dan is de kans groot dat je keyword density te hoog is. Want vroeger moest dat iets hoger zijn en dat je daarom gezakt bent.

 

Ga dus even kritisch de zoekwoorden in je blogpost na en kijk of je die kan verbeteren, misschien wel door simpelweg de helft te deleten. En als laatste tip wil ik je meegeven, als je een pagina hebt geschreven over een bepaald onderwerp. De beste manier om die kwaliteit te verbeteren is door eens goed na te denken welke vragen stellen mensen letterlijk over dit onderwerp en hoe kan ik die beantwoorden. En door alleen al dat te doen maak je een tekst vaak veel bruikbaarder, veel waardevoller.

 

En dat zijn eigenlijk manieren die je altijd kan toepassen om te herstellen van een Google penalty of een algoritme update. En nu heb ik het specifiek over pinguïn voor linken of panda voor content maar wat voor namen er ook nog komen of hoe ze dat ook noemen, door je backlinks te verbeteren en je content te verbeteren win je op lange termijn altijd. Let daarbij wel op dat vaak bij algoritmische penalty’s je geen herzieningsverzoek kan indienen dus je moet dan gewoon wachten totdat Google het met je eens is dat de content op je site beter is. Wat je wel kan doen is zorgen via Google Webmaster Tools dat als een pagina verbeterd is, dat je ‘m opnieuw indexeert. En als je wel via Webmaster Tools een bericht hebt gehad van een penalty, dan moet je een herzieningsverzoek indienen en als je gelukt hebt kan je dan binnen een paar weken of misschien al binnen een week zelfs van een penalty af zijn.

 

Dus als je geraakt bent door een Google algoritme update of een penalty dan wens ik je heel veel succes met het verbeteren van je website. Met deze informatie heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Kom je er toch niet helemaal uit of heb je nog vragen? Stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl of laat een reactie achter op het YouTube kanaal of op het blog, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je heel graag terug bij de volgende video met nog veel meer informatie over conversie optimalisatie, over Voice Search, over YouTube en over SEO.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *