Long Tail Zoekwoordenonderzoek: Vind Alle Woorden In Jouw Branche (Deel 3)

by Bart van der Meer januari 22, 2018
deel 3

Dit is deel 3 in onze serie over een complete SEO en content marketing strategie. In dit deel over long tail zoekwoorden ga ik je exact uitleggen hoe je long tail zoekwoorden kunt vinden. En ik ga je tools laten zien, alles wat voor jouw branche of niche of webshop  long tail zoekwoorden te vinden.


Wil je de andere delen over Long Tail SEO en content Marketing strategie ook bekijken? Ben je opzoek naar het vorige deel over Long Tail SEO en content Marketing Strategie? Klik dan op de link.

Long Tail Zoekwoordenonderzoek: Vind Alle Woorden In Jouw Branche (Deel 3)

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in dit derde deel over long tail zoekwoorden ga ik je exact uitleggen hoe je long tail zoekwoorden kunt vinden.

Ik ga je letterlijk aan de hand meenemen, ik ga je tools laten zien, alles wat voor jouw branche of niche of webshop  long tail zoekwoorden te vinden. Ik ga je precies uitleggen hoe het proces werkt en we gaan beginnen door een schema op te stellen in excel.

We gaan daarna je vakkennis gebruiken over een onderwerp, we gaan Google suggesties gebruiken en ik ga je uitleggen hoe je fora kan gebruiken om zoekwoorden te vinden, ik ga je verschillende tools- betaald en onbetaald laten zien en ten slotte ga ik je nog een goede tip geven over hoe je al die zoekwoorden nog eens kunt uitbreiden.

Nu gaan we dat in deze video doen over een dienst en over een webshop. Ik heb gekozen voor de loodgieters die we al de hele tijd gebruiken in deze serie en over het fietsen kopen die ik ook gebruikt heb.

Wat we Gaan Leren

Startschema

We gaan beginnen met het maken van een schema in Excel. Je kan het hier zien, dit is mijn schema en het is nog helemaal leeg. Ik heb er alleen een aantal tabbladen in gemaakt, namelijk voor de loodgieter, de ideeën, voor de fietsen webshop en ook voor de zoekwoorden.

Hier ga ik mijn ideeën neerzetten, en hier mijn uiteindelijke zoekwoorden. Mocht je ook long tail zoekwoorden willen gaan vinden, dan kan je letterlijk nu met mij mee te gaan doen door dezelfde excel sheet te bouwen.

Het eerste wat we in het excel sheet gaan doen is het toevoegen van categorieën die we zelf hebben bedacht. Ik ben geen loodgieter maar ik ga toch proberen te denken als een loodgieter en dan ga ik een aantal categorieën opzetten.

De eerste categorie is welke diensten verleen ik, we gaan een categorie krijgen met diensten. Nu ga ik de bovenste rij blokkeren. Daarna maak ik een categorie met verschillende materialen. Daarna krijgen we de categorie met de soorten gebouwen, de verschillende soorten ruimtes waar je in kan werken.

Als laatste krijgen we de verschillende plaatsen waar een loodgieter in kan werken. Ik ga het niet helemaal afmaken maar je moet je voorstellen dat je op deze manier aan het werk moet gaan.

Hier ga ik dat doen voor de fietsen webshop. Wederom begin ik met het blokkeren van de bovenste rij. De categorieën hierbij bestaan uit, merken, versnellingen, de verschillende types fietsen, verschillende kleuren, fiets onderdelen zoals remmen en banden, en het geslacht waarvoor de fiets bedoeld is en als laatste speciale fietsen zoals elektrische of speciale oma en opoe fietsen.

Vakkennis Gebruiken

Het is nu de bedoeling om de categorieën in te gaan vullen. De loodgieter doet bijvoorbeeld het ontstoppen van leidingen en het aanleggen van leidingen. Het repareren van leidingen of het dichten van lekken in leidingen. Leiding verleggen, of omleggen. Verder plaatsen loodgieters ook toiletten, in ieder geval alles wat de loodgieter doet. Bij de categorie specifieke plek kun je denken aan het bad, de muur, de wastafel, en het toilet.

Nu is het de bedoeling dat je op deze manier al je categorieën gaat invullen. Hoe specifieker, hoe completer je dit soort schema’s kunt maken; hoe beter het resultaat straks zal zijn, hoe beter jouw strategie straks zal worden en hoe makkelijker je heel veel bezoekers en heel veel omzet gaat genereren.

Denk hier niet te simpel over, maar neem echt de tijd om vanuit je eigen vakkennis alles zo goed mogelijk in te vullen. Ook is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn en alles op te delen in zo veel mogelijk categorieën en dan eindig je met een gigantisch groot schema van misschien wel 20 categorieën.

Als je een wat grotere organisatie hebt, ga naar je helpdesk toe, ga naar je salesmanager toe, want dat zijn degene die veel contact hebben met klanten.

Die weten meestal wat er gebeurd. Misschien heeft jouw bedrijf wel monteurs of een buitendienst; zorg dan dat je met hun gaat praten want die kunnen samen met jouw het schema zo compleet mogelijk maken.

Google Adwords Keyword Planner

Als je hiermee klaar bent moet je gaan kijken welke categorieën je met elkaar moet gaan verbinden, welke categorieën denk ik dat mensen daar op gaan zoeken en dat gaan we nu voor het eerst testen. Hoe je dat testen doet, dat doen we gewoon lekker snel en dat hoeft ook niet precies, dat doen we via de Google adwords keyword planner. Pak die er even bij, want wat we nu gaan doen is het valideren van de ideeën die we tot nu toe hebben.

Het valideren doen we als volgt; we gaan naar het bovenste kopje (search for new keywords), en dan klikken we hierboven in en maak een aantal combinaties van worden waarop gezocht wordt. Bijvoorbeeld leiding aanleggen, en dan een heleboel woorden die we met die leiding kunnen combineren.

Dat ga ik ook doen: leiding ontstoppen, leiding repareren, leiding lek dichten, leiding verleggen, leiding omleggen, leiding plaatsen, leiding afbreken en leiding slopen. En dan neem ik nu even als voorbeeld waterleiding woning, waterleiding herenhuis. En dan klik ik op get ideas.

Dan gaan we grofweg kijken waar op gezocht wordt en waar niet op. Wat je daarbij kan helpen is dat je op keywords klikt en dan zie je gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Daar type je 10 in en dan laat Google alleen de ideeën zien waar ten minste 10 mensen per maand op zoeken. Kijk, nu geeft hij allemaal suggesties en daar gaan we later op terug komen.

Waar ik nu even naar benieuwd ben is dat welke zoekopdrachten er ook echt iets opleveren. Hier zie ik dat leiding ontstoppen heeft bijvoorbeeld potentie, hetzelfde met leiding verleggen, leiding reparatie en leiding aanleggen.

Gegevens Verwerken

Die zoekwoorden ga ik even in een tabel zetten. Zo zet je ook het zoekvolume erbij en ga je op deze manier het hele document door. En door combinaties te maken. Je kan echt heel veel combinaties van twee woorden of zelfs drie woorden om te kijken of daar een beetje op gezocht wordt.

Nogmaals je hoeft nog niet met de suggesties aan de slag te gaan en het hoeft ook nog allemaal niet perfect te zijn. Het gaat er om dat jij weet dat waar binnen de markt een beetje de zoekopdrachten zitten.

Werk dit even uit en dan krijg je al snel een behoorlijk lijstje met interessante zoekopdrachten, en ik garandeer dat we pas net zijn begonnen en dat je nu al zoekopdrachten gaat vinden die je zullen verbazen.

De volgende stap is dat we Google suggesties gaan gebruiken om zoekwoorden te vinden. Maar we gaan Google suggesties wel op een hele specifieke manier gebruiken. Open Google en pak je de zoekopdrachten die minimaal een zoekvolume van 50 hebben. En dan heb ik daar maar twee van maar jij zal er waarschijnlijk meer hebben.

Je doet het volgende, je typed een _ wat ook wel een underscore genoemd wordt in in Google. En daarna typ je je zoekwoord. Leiding ontstoppen en nu geeft Google je allerlei suggesties en dan ga je even kritisch kijken, heb ik de suggesties die ik hier zie al in mijn document staan.

En als die nog niet in het document staan zet ik die er even in. Zo ga je het hele document door. Gasleiding, cv water, ketel, er zitten al goede suggesties bij. Daarna haal je de underscore weg en zet je hem tussen de woorden in, en hetzelfde doe je nog een keer nadat je alles hebt doorgelopen maar dan zet je de underscore aan het eind.

Door dit snel en effectief te doen krijg je in ieder geval soms andere suggesties en die kunnen heel handig zijn.

Fora Gebruiken voor Zoekwoorden

Dan gaan we door naar de volgende stap, de volgende stap is dat we Fora gaan afzoeken en kijken of mensen daar nog interessante zoekwoorden hebben gezegd.

Wat je doet is je typed het zoekwoord tussen haakjes is en vervolgens deze formule daar gelijk na +INURL:FORUM. Door dit te doen zoekt Google naar forums waar jouw zoekwoord is gebruikt. Dan open ik Google en zoek ik even voor het voorbeeld op waterleiding aanleggen en dan de formule.

Dan gaan we kijken en dan kom ik bijvoorbeeld hier terecht bij het forum van fok. Dan is er een heel verhaal en komen we bijvoorbeeld het woord eerste verdieping, waterreservoir, waterleiding afsplitsen, koude leiding.

En op die manier ga je het hele forum doorlopen en kom je een hele hoop zoekwoorden tegen. Je gaat die zoekwoorden dan beoordelen of ze relevant zijn en die zet je dan vervolgens in je document.

Wel is het belangrijk om te zoeken op woorden met een beetje volume, anders krijg je meestal slechte resultaten, uiteraard hier en daar wel geschikte resultaten maar over het algemeen niet. Alles wat je daar vind gaat allemaal in het document.

Dan gaan we verder met de volgende stap en in de volgende stap gaan we tools gebruiken.

Zoekwoord Tools

We gaan de Google keyword planner gebruiken, de keywordtool.io , Yoast suggest. Ook ga ik Ahrefs laten zien alhoewel die wel betaald is. Laat ik even beginnen met het laten zien he Google keyword planner werkt.

De keyword planner stond nog open en excel stond ook nog open we gaan beginnen met het zoek naar zoekwoorden en nu gaan we hier een aantal zoekwoorden intypen die we al hebben gevonden of waarvan we zeker weten dat het interessant is.

Ik pak hierbij het woord gootsteen ontstoppen. en we zien hier de suggesties en dat zijn er zat. We kijken of we nog wat aan ons schema kunnen toevoegen. En ik zie hier bijvoorbeeld ontstoppingsdienst, daar had ik nog niet over nagedacht en we gaan het gelijk neerzetten.

Riool zie ik ook maar sla ik over. Dan hebben we toilet en wc en maar toilet hebben we al. Voegen we nog wel Toe, samen met wasmachine, droger en afwasmachine. Die zetten we dan vervolgens weer in een nieuwe categorie.

Op deze manier loop je de suggesties af zoek je naar nieuwe woorden en zet je weer in het document. Als je ze gelijk neer zet kan je ze niet meer kwijtraken doe dat zeker.

Het is heel veel werk om de gehele lijst met zoekwoorden door te lopen, maar geloof me, je gaat dan nog heel veel vinden waar je nog niet over na hebt gedacht. En dit is zeker het geval wanneer je bij de wat kleinere zoekwoorden alles af gaat. Hier zien we nog een aantal zoekwoorden die ik kan opnemen in mijn document.

Hier zie ik een hele interessante namelijk het zoekwoord wc verstopt cola. Hiermee willen mensen weten of zij hun eigen wc kunnen ontstoppen met cola. Dan kun jij er bijvoorbeeld een stuk over schrijven of mensen wel of niet hun wc kunnen ontstoppen met cola.

Als dit niet het geval is kun je bijvoorbeeld zeggen; wc met cola ontstoppen werkt niet, maar wat wel werkt is ons bellen, wij lossen dit soort dingen voor u op. Hier zie ik er nog een paar, toilet water komt omhoog, water staat hoog in toilet. Al die woorden zet ik in het document.

Keyword Tool & Yoast Suggest

Dan heb ik nog een manier om veel ideeën te genereren. En dat is bijvoorbeeld via keyword tool en Yoast suggest. Wat je hier doet is je pakt hier een wat groter zoekwoord dat je misschien uit je hoofd kent.

Bijvoorbeeld een populaire dienst of eentje die je misschien bent tegen gekomen. Laat ik hier bijvoorbeeld zeggen wc verstopt. Want dat is echt wel een Short Tail, heel erg groot woord. En die vul je hier in. Ik zou zeggen dat je hier geen zoekwoorden invult die minder dan 100 zoekvolume hebben per maand.

Maar wil je hier niks invullen dat minder dan 250 zoekvolume in de maand heeft. Dit doe je op beide sites. De tools doen allebei hetzelfde maar er komen toch net wat andere resultaten uit daarom gebruik ik ze allebei.

Deze tools geven vervolgens allerlei ideeën over het zoekwoord, wc verstopt. Wederom, huurhuisje, wc verstopt of papier erin, we zien een heleboel resultaten die heel erg interessant zijn. Je ziet alweer dat ik ook hier heel  veel resultaten zijn die het noteren zeker waard zijn.

Mocht je hier een account voor willen aanmaken dan kan je alle zoekvolumes met dat account zien, anders heb je daar geen toegang toe.

Indelen in Categorieën

Daarna is het handig om de zoekwoorden in verschillende categorieën in te delen. Zo krijg je een goed overzicht van alles en is het later makkelijker om bijvoorbeeld alle zoekvolumes in te vullen.

Hier hebben we Ahrefs, en SemRush is daar trouwens ook een goed voorbeeld van, daar hebben we een Keywords explorer en SemRush heeft dat ook. Als ik hier dan mijn zoek dan krijg ik heel veel verschillende suggesties.

Hier zie je allerlei suggesties van ongeveer dezelfde termen die ook scoren op het woord wc verstopt. Hier zie je ook bijvoorbeeld de zoekterm suggesties en wat ik dan normaal gesproken doe is dat ik alle drie de linkjes open.

Net als de vorige tools is het gewoon weer lijsten doornemen en kijken welke zoekwoorden je nog niet hebt, welke nog bruikbaar zijn en welke niet. Aan de ene kant zoekwoorden kopiëren en dan aan de andere kant de individuele woorden weer toevoegen aan mijn inspiratie en ideeënlijst.

Een van de dingen die me wel opvalt is dat hiervan is dat ik nu al verschil zie en ik zie de Long Tail pagina’s al ontstaan.

Ik zit te denken dat ik wil scoren op het woord wc verstopt, want dat is een groot zoekwoord, en kijk wat ik nu tegenkom, wat te doen bij wc verstoppingen, wat kost het, wc verstopt door drol, wc verstopt door teveel wc papier, werkt cola bij ontstoppen, wat zijn de verschillende soorten oplossingen.

Dit kunnen in principe al allemaal verschillende Long Tail pagina’s zijn.

En nou ben ik benieuwd, ik ga het even testen, wat nou als ik zoek op een woord als wc verstopt door drol. Wat voor resultaten krijg ik dan. Ik zie allemaal verschillende forums, dit is echt een heel goed zoekwoord als je zoveel forums krijgt kan je hier heel makkelijk op scoren.

Maar als ik nu zoek op wc verstopt door wc papier krijg ik hele andere resultaten. Dat is een goed teken want dat betekend echt dat het allemaal verschillende pagina’s zijn. Nou ik loop al een beetje vooruit, dat is mijn eigen enthousiasme, maar ik zie nu al heel veel mogelijkheden hier ontstaan.

Pak al deze zoekwoorden, sla ze op en voeg ze toe in het document. Maar ik zie nu al heel de long tail strategie rondom het short tail zoekwoord ontstaan. Wat we dan ook willen doen is dat we graag concurrenten willen doornemen. Ik blijf even bij het woord wc verstopt en daar ga ik op Googelen.

Dan klik ik op de eerste organische pagina die ik zie. De url van die pagina kopieer ik. Die plak ik dan vervolgens in Ahrefs. Wat Ahrefs vervolgens doet is het haalt allemaal informatie op maar ik ben geïnteresseerd in op welke zoekwoorden deze pagina scoort.



Dan zie ik hier staan wc verstopt, wc ontstoppen, allerlei woorden. En van deze lijst ga ik ook weer kijken of hier nog wat tussen staat dat geschikt is en wat ik nog niet in mijn lijstje heb staan.

Op die manier krijg ik nog meer woorden. Dit wil ik doen voor bijvoorbeeld de top 5 resultaten van de belangrijke zoekwoorden die je hebt gevonden of van zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze wel eens belangrijk kunnen zijn op basis van zoekvolume of zoekintenties.

Google Keyword Planner

Dit kan je om precies dezelfde manier doen maar dan met de keyword planner en wat je dan doet is je klikt op modify search. Ik verander mijn zoekopdracht en dan zeg ik hier, ik pak een landingspagina en ik haal het zoekwoord weg maar ik wil dat je met deze pagina aan de slag gaat.

Op basis daarvan gaat Google mij suggesties geven. Deze suggesties, zoals je kunt zien, kunnen zeer uiteenlopend zijn. Nu pakt hij hem voor de hele site denk ik. Maar nu ga ik hier even wc, toilet of toiletten toevoegen. Dit is namelijk een filter en dan laat hij alleen de woorden zien met wc of toilet erin

Nu is het iets duidelijker en daarmee ga ik weer af. Alle ideeën ga ik weer toevoegen aan het schema. En als je weer woorden tegenkomt die interessant zijn voeg je ze weer toe aan je lijst, die inmiddels erg lang zal zijn  geworden.

Het is de bedoeling dat je op al die manieren zoveel mogelijk woorden gaat vinden, en zo krijg je straks een gigantische lijst met woorden.

Want als je alleen al de zoekwoorden bekijkt die ik vond op een woord zoals wc verstopt, en wc verstopt was short tail  maar je had al verschillende oorzaken waardoor de wc verstopt kon zijn en nog  verschillende oplossingen.

Zoekwoorden Uitbreiden

De allerlaatste manier om die zoekwoorden te vinden is door even zelf goed na te denken. Dit doe je door synoniemen en sterk gerelateerde zoekwoorden toe te voegen aan de lijst.

En dan op het eind, als deze lijst helemaal klaar is. En op het eind zal deze lijst inmiddels behoorlijk groot zijn. Wat je dan gaat doen is dat je even die rijen afgaat en na gaat denken, zijn er bijvoorbeeld synoniemen over een bepaald woord waar ik nog niet over na heb gedacht.

Zoals bijvoorbeeld het woord fiets en tweewieler is een synoniem van elkaar. Zo heb je bijvoorbeeld ook het woord woning en het woord huis. Die zijn ook synoniemen van elkaar. Zo ga je ook weer heel de lijst af en bijvoorbeeld het woord plaatsnamen kun je overslaan omdat die toch geen synoniemen hebben. Ruimtes hebben waarschijnlijk ook niet heel veel synoniemen.

Als je dit allemaal gedaan hebt is je schema helemaal compleet. Nu weet ik dat dit niet betekent dat deze lijst met zoekwoorden al helemaal compleet is. Dat is namelijk het laatste wat we gaan doen.

Maar het gaat er voornamelijk om dat heel dit lijstje compleet is. Je hebt er namelijk ook wat aan in de toekomst want je kunt dit gebruiken als inspiratie of ideeën overzicht.

Zoekwoorden Vinden Met de Keyword Planner

De laatste stap is dan dat we uit al deze categorieën echt zoveel mogelijk zoekwoorden willen gaan halen. En google heeft daar gelukkig een tool voor die ons redelijk op weg helpt. Wij hebben onze eigen software ontwikkelt om deze laatste stap te doen, maar daar kan ik je helaas geen toegang tot verstrekken.

Wat je doet is het volgende, je gaat naar de keyword planner. En dan ga je naar multiply keywords list. Wat google dan doet is dat hij een combinatie gaat maken tussen alle woorden die je hier invult en alle woorden die in  je in de andere lijstjes invult.

We pakken onze zoekwoorden lijst en dan pakken we bijvoorbeeld het woord leidingen, en aanleggen in keuken dat dat wel een zoekwoord oplevert. Leiding aanleggen keuken. Wat je hier kunt doen is je kopieert gewoon de hele lijst in Google en vervolgens klik je op get search volume.

Google gaat je dan vertellen op welke van de volgende zoekwoorden gezocht wordt. Kijk leidingen verleggen keuken, top. Waterleiding verleggen badkamer, super.

Die woorden kopieer je en plak je in het andere tab van je document. Dit ga je doen met alle rijen bij elkaar hoe jij denkt dat het zoekvolume oplevert. Als je heel slim wil zijn ga je alle logische combinaties af en denk je nou Google gaat mij wel vertellen of er zoekvolume op zit.

Ook dit is best wel wat werk, zeker omdat je moet opletten. Want Google doet is dat je normaal gesproken doet is de 3 lijstjes plus elkaar doet.

Als jij het zoekwoord wil maken; keuken leiding aanleggen dan moet je de rijen wijzigen. Rij 3 moet rij 1 worden en rij 1 rij 2, en rij 2 rij 3. Dat betekend dat je ze even moet verwisselen als daar zoekvolume opzit.

Ik zal dat wel even doen, en dan pak ik hier de woorden met leiding aanleggen en die zet ik hier neer. En dan klik ik op vind zoekvolume en dan vind ik nieuwe zoekwoorden, maar in dit geval geen nieuwe woorden.

De volgorde die je hanteert maakt ook uit. Dit ga je voor alle rijtjes doen waarvan jij verwacht dat het iets oplevert. Wat je kan helpen is dat je van te voren even een schema maakt.

In dit schema zet je dan bijvoorbeeld dat je a + b en a + c wil doen, dat je a + d + e doen en ga zo maar door. Zo kun je ze dan een voor een even aanvinken of je die combinatie al hebt gemaakt. Dit betekent dat deze lijst met zoekwoorden heel erg snel heel erg groot gaat worden.

Dat is ook precies wat je wil, want nogmaals, hoe meer zoekwoorden, hoe meer keuze die we hebben en hoe beter deze strategie gaat werken.

Voor deze video, ik heb je precies uitgelegd hoe je enorme aantallen long tail zoekwoorden kan vinden.

In de volgende video laat ik je zien hoe je die zoekwoorden groepeert en prioriteert en hoe je er een echte SEO en content marketing strategie van maakt. Die gigantisch snel gaat groeien en die je heel veel omzet op gaat leveren.

Heb je nog vragen over het vinden van long tail zoekwoorden in google, of over de tools of de excel sheet die we hebben gemaakt, stel je vragen in de YouTube comments. Of op onze site, dan krijg je van ons persoonlijk antwoord.

Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van jouw website en het vinden van al de long tail zoekwoorden in jouw branche.

meemer

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *