Long Tail Zoekwoorden Prioriteren tot SEO Strategie (Deel 4)

Dit is deel 4 in onze serie over een complete SEO en content marketing strategie. In dit deel ga ik je precies laten zien hoe je jouw long tail zoekwoorden groepeert tot pagina’s en vervolgens prioriteert om te bepalen waar we mee gaan beginnen en hoe gaan we starten met onze ultieme SEO strategie om heel veel verkeer binnen te halen.
Wil je de andere delen over de SEO en content marketing strategie ook bekijken? Ben je opzoek naar het vorige deel over het Long Tail Zoekwoordenonderzoek Klik dan op de link.
Long Tail Zoekwoorden Prioriteren tot SEO Strategie (Deel 4)
Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies laten zien hoe je jouw long tail zoekwoorden en zoektermen groepeert tot pagina’s en vervolgens prioriteert om te bepalen waar we mee gaan beginnen en hoe gaan we starten met onze ultieme SEO strategie om heel veel verkeer binnen te halen.

Wat we Gaan Leren
Pagina’s Vormen
Wat we gaan doen is ik ga je laten zie hoe je de zoekwoorden en zoektermen die je hebt gevonden, de honderden of de duizenden zoekwoorden en termen omvormt tot pagina’s. Hoe je een waarde toekent aan die pagina. En vervolgens gaan we de strategie daadwerkelijk uitvoeren.
Je hebt nu een hele, hele lange lijst met zoekwoorden. Honderden of Duizenden zoekwoorden. Die gaan we groeperen op basis van drie criteria. We gaan kijken hoe je een bepaald woord schrijft.
We gaan kijken of de zoekintentie van de bezoeker hetzelfde is. Dus ook al schrijf je het misschien anders, bedoelt de bezoeker er hetzelfde mee. En we gaan kijken naar het zoekvolume.
Dat is omdat we geen zoekwoorden willen overhouden met een zoekvolume van 10 of 20.
Want we gaan geen aparte pagina maken voor een zoekwoord die maar 10 of 20 long tail verkeer heeft. Dat is te weinig. We willen pagina’s maken met een minimaal maandelijks zoekvolume van 100.

Lijst met Zoekwoorden
Dus ik ga even de lijst met zoekwoorden erbij pakken. In mijn voorbeeld heb ik even het wc verstopt zoekwoord gepakt. Dus je zal vooral die zoekwoorden tegen komen. Dat geeft niet, maar het zijn er 130.
Het zijn er voor jouw als het goed is vele, vele male meer. En dan heb ik het over honderden of duizenden. Maar het gaat even om het idee om te laten zien hoe het werkt.

Dus het belangrijkste wat je doet als je hier een grote lijst hebt of misschien heb je een aantal lijsten.
Dat is dat je klikt binnen de lijst en vervolgens bovenaan bij de tabs klikt op gegevens en dan op dubbele waarde verwijzen. Want we willen geen dubbele waarde in onze lijst hebben. Dan houden we 127 woorden over, super.

Omvormen tot Pagina’s
Nou dan kan je de lijst op twee manieren categoriseren. Dat kan via zoekvolume. Maar ik vind het over het algemeen het makkelijkst om dit te doen via zoekwoord.Dus ik zet het even van A-Z.

En wat we nu gaan doen is we gaan handmatig deze lijst omvormen tot pagina’s. Wij bij Klik Proces hebben er software voor dit dit automatisch doet. Maar ik kan je geen toegang geven tot die software. Vandaar dat we het handmatig gaan doen.
Ik ga beginnen met het voorbeeld wat ik toevallig in de vorige video ook vond. Drol in wc. Ik weet niet precies of dit wel een heel relevant zoekwoord is.
Ik ga even naar de volgende, gootsteen ontstoppen met cola. Die was ik ook al tegen gekomen. Dat ziet eruit als een goede pagina met een goed zoekvolume.

Dus wat ik nu ga doen is ik ga even naar zoekwoord. Dan ga ik hier naar filter en toets ik hier het woord cola in. Zo krijg ik alle zoekwoorden met cola te pakken. Die ga ik dan vervolgens hieronder kopiëren en plakken. Dan zet ik de filter weer uit en scroll ik naar beneden om die zoekwoorden op te halen.

En dan voeg ik ze aan het lijstje ernaast toe.Voila dan heb ik hier in principe al mijn eerste pagina te pakken. Want ik heb een groter zoekvolume dan 100. En dat alles bij elkaar en dat is goed.

Het is een relevante pagina want ik ben geen loodgieter maar ik ga er nog steeds vanuit dat je je wc niet kan ontstoppen met cola. Dus wat is hier nu zo interessant aan?
We gaan een pagina maken die zegt wil je je pagina ontstoppen met cola? Nee dat kan niet, maar bel ons, want wij zijn een loodgieter en we zijn binnen afzienbare tijd bij jou en lossen het probleem voor je op. Dus dit is al een heel mooi voorbeeld van een pagina.
Zoekwoorden Doorlopen
Dan ga ik door naar de volgende. Je moet alle zoekwoorden afgaan. Maar ik zie nu dat tijdens mijn snelle onderzoek er een aantal woorden tussen zijn gekomen die niet interessant zijn.
Als het goed is zijn al de zoekwoorden die jij hebt gevonden wel interessant. Dus ik scroll even door naar eentje die wel goed is.
Dan zie ik hier het zoekwoord leiding aanleggen.
Die ga ik even pakken, en dan ga ik kijken of er nog een woord is met aanleggen er in. Nee die is er niet. Dus dit gaat niet uitkomen zo.
Als ik maar één zoekwoord heb met een zoekvolume van 10 kan ik daar geen pagina voor maken. Daarom laat ik die nu even staan maar die moet ik op een later moment toevoegen op een ander rijtje.

Want ik ga niet een pagina maken voor een zoekwoord met een zoekvolume van 10. Dus ik ga even kijken of ik nog een ander interessant woord vind.
Toilet spoelt niet door, dat is misschien wel een interessante. Die ga ik dan ook even pakken en dan zoek ik in mijn eerste lijst even op het woord spoelt.

Juist, hangend toilet spoelt niet goed door, ontlasting spoelt niet door, toilet spoelt niet goed door, bam. Allemaal goed, 92.
En dan zie ik hier, wc trekt leeg bij doorspoelen. Dat is eigenlijk weer een aparte, die verdient weer zijn eigen pagina. Maar deze horen allemaal hier bij elkaar.
Dan moet ik even het filter weghalen. En dan ga ik weer terug omhoog. En hier heb ik nu de tweede pagina. Dan zet ik de linker tabel weer even in een A-Z stand. Dan is het weer makkelijker om te zien.

Zo ga ik alle zoekwoorden af, en dat is best een serieuze klus, dat weet ik. Maar je ziet hier al een voor een de pagina’s ontstaan die we willen gaan maken.
Dat zullen er voor jouw dan misschien wel honderden of tientallen en misschien wel duizenden zijn. Dat hangt helemaal af van je branche en van hoeveel zoekwoorden je hebt gevonden. En hoe nauwkeurig je dit hebt gedaan.

Waardes Toekennen
Maar hier zie je je website al langzaamaan ontstaan. Dan zullen we straks wel alles moeten gaan prioriteren.
Want dit is niet de meest effectieve manier om te gaan werken. Om het prioriteren makkelijk te maken gaan we even het volgende doen:
We gaan even een nieuw tabblad aanmaken. En die noem ik even de loodgieter pagina’s. En wat we daar gaan doen is we gaan daar een nieuwe kolom aanmaken. Die noemen we paginanaam en zoekvolume. Daar maken we vervolgens een tabel van.

En dan willen we van elke pagina het zoekvolume weten. Het totale zoekvolume, en we gaan die pagina een naam geven rondom het onderwerp.
Meestal is dat gewoon het grootste zoekwoord zoals wc ontstoppen met cola. En die had een totaal zoekvolume van 550. Even kijken, ik hou er zelf van om het netjes te maken.
WC spoelt niet door, en dat was 560. En zo ga je al je pagina’s en het zoekvolume hier neerzetten. Dus ik hou het nu even bij twee want dat is genoeg voor het voorbeeld.
Maar zo heb je het overzicht van alle pagina’s en het zoekvolume zonder dat je al die individuele zoekvolumes ziet. En dat gaan we straks gebruiken om het verder te prioriteren.
Waardes Toevoegen
Dus wat we toe gaan kennen aan waardes: We gaan het zoekvolume toe kennen We gaan een short tail zoekwoord toe kennen. Dus je krijgt in je verzameling een nieuwe kolom, short tail. In deze kolom zet je het short tail zoekwoord. In dit geval was het wc verstopt.
Wat is het short tail zoekwoord dat het meest relevant is voor deze pagina, wat het meeste met de pagina te maken heeft.
In dit geval is het wc verstopt maar het zou misschien ook wc spoelt niet goed door kunnen zijn. Of misschien wel gewoon het woord wc. Dat is even aan jouw om te bepalen maar meestal in de meeste branches heb je maar maximaal 20 short tail zoekwoorden.
Zo ingewikkeld is het niet. En die woorden die gaan we later nog gebruiken. Dus die ken je toe aan alle pagina’s.
Commerciële Waarde Toekennen
Vervolgens gaan we een commerciële waarde toekennen. En dat betekent het volgende: Ik maak weer een nieuwe kolom aan, die noem ik c waarde om het kort te houden.
Als je bovenaan komt te staan in Google met een van de twee zoekwoorden waar we het net over hadden. Hoe groot is dan de kans dat men via die pagina jouw gaat bellen.
Dus hoe groot is de kans dat er een conversie komt. En als er een conversie komt. Wat is dan de potentiële waarde in omzet of in winst die je uit de conversie haalt.
Want nu heb ik twee dezelfde diensten. Dit gaat allebei om een wc die ontstopt moet worden. En een wc ontstopping, dan moet je als een loodgieter ergens heen rijden.
Je moet het oplossen, dat is misschien een uur werk. Dus dan zit er misschien het uurloon, een beetje materiaalkosten en wat benzine bij.

Laten we gewoon voor het gemak 100 euro zeggen. Dus de commerciële waarde is 100 euro. En de kans dat ze mij contacteren via de pagina, als ze denken dat het met cola kan en dat kan niet, maar wel op deze manier.
Ja hoe groot is de kans dan dat ze ons contacteren. De kans is groter dat ze dan eerst zelf een ander ontstoppingsmateriaal gaan zoeken.
Dus de commerciële waarde is niet zo hoog. Dus ik kan hier eigenlijk maar 100 euro op verdienen.

En de kans dat ze mij bellen is ook niet zo groot. Dus in dit geval zet ik de commerciële waarde op laag. En de termen die wij meestal hanteren zijn als volgt, zeer hoog, hoog, gemiddeld, laag, zeer laag.
Deze schaal vinden wij zelf fijn om mee te werken. Maar je kunt natuurlijk doen wat je zelf fijn vindt en bijvoorbeeld een schaal van 1 tot 10 gebruiken.
In dit geval heb ik het op laag gezet, want het is niet dat ik er niks op zal verdienen. Maar het conversiepercentage zal niet zo hoog zijn en ik verdien er 100 euro op. Daarom is het laag.
Wat Voor Pagina
Wat we nog meer gaan toekennen is dat we gaan toevoegen wat voor soort pagina het gaat worden.
Wordt het echt een directe verkoop pagina, of wordt het meer een informatie pagina. En dat is van belang omdat het meestal bepaalt hoe moeilijk het is om een pagina te maken en ook hoe hoog de commerciële waarde is.
Wederom maak ik weer een nieuwe kolom en die noem ik het volgende, wat voor soort pagina.

Bijvoorbeeld sales pagina’s zijn korter dan informatie pagina’s. En daardoor zijn ze goedkoper of makkelijker om te maken.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. De eerste is dat je van beide pagina’s een sale en een informatie pagina maakt.
Er komt dan een pagina met wc ontstoppen met cola werkt niet bel ons. En er komt een informatie pagina en op die informatie pagina ga je eigenlijk de volgende dingen zeggen.
Hoe werkt het, kan het wel, hoe is het ontstaan en wat is een goed alternatief. Op het laatst zeg je dan, werkt het niet, dan kun je altijd nog ons bellen.
Dit is dus een veel uitgebreidere pagina omdat je zegt, hé je wilt ontstoppen met cola, dat kan niet dus bel ons. Allebei kunnen ze scoren en de makkelijkste manier om te bepalen wat het gaat worden is als volgt.

Google op het onderwerp en kijk wat voor pagina’s er nu scoren. Bijvoorbeeld wc ontstoppen met cola. Ik zie een blog, een video, en nog een soort blog.
Nog een commerciële pagina. En veelal informatie pagina’s. Een forum, informatie, nog een commerciële maar eigenlijk alleen maar informatie.
Je ziet nu dat de informatie pagina’s goed scoren. Maar je kan ook gewoon een commerciële pagina maken. Dus in dit geval zou ik eigenlijk allebei de pagina’s maken.
De kans is dan groot dat je 2 pagina’s kan laten scoren in Google. Maar als je er maar een wil maken zou ik persoonlijk voor de informatie pagina gaan. Want gezien wat er nu al scoort heeft dat de meeste kans van slagen.

Ontwikkeltijd
Hoe lang denk je bezig te zijn met het ontwikkelen van deze pagina.
En dat kan je uitdrukken in geld, dat kan je uitdrukken in tijd, als je bijvoorbeeld specifieke foto’s moet schieten voor deze pagina, of een filmpje moet maken voor deze pagina kost dat doorgaans meer tijd dan als je alleen een moest schrijven.

Dus maak een schatting van de tijd die je kwijt bent om de pagina te maken. In dit geval ga ik zeggen, dat ik niet heel lang bezig zal zijn. Het is niet heel ingewikkeld en ik heb de kennis als loodgieter in huis. Dus ik denk dat ik met 6 uur de pagina online heb staan. Dit is een schatting maar dit gaat je zeker helpen om te bepalen met welke pagina je straks als eerste gaat doen.

Want wat ga je natuurlijk doen, degene die de meest commerciële waarde hebben en de minste ontwikkeltijd, ja dat zijn natuurlijk hele goede kandidaten om mee te beginnen. Als laatste voeg je even toe, waar in de customer journey bevindt iemand zich.
Dus dat hangt een beetje samen met de commerciële waarde. Maar wij gebruiken daar meestal AIDA voor. Als je niet weet wat dat is, kun je hier klikken voor een complete uitleg over het AIDA model
Dus dan zit er iemand in de een van de A, I, D, A fase. Iemand die hier bezig is met het ontstoppen met cola. Die is nog niet actie gericht bezig. Die is nog niet bereid om nu meteen iets te kopen.
Sterker nog:
Die is eigenlijk nog niet eens in de decision fase. Die zit in de I, in de interest fase. Die is opzoek naar info. Dus ik heb hier een I, als ik een lage commerciële waarde heb. Ik kan er maar 100 euro op verdienen en het kost best even tijd om te ontwikkelen.
En ze zijn nog niet zo dicht bij een verkoop, dan is dit een twijfel geval. Dus ik denk dat er interessante pagina’s zijn. Mocht je dit heel veel werk vinden, dan kun je bijvoorbeeld de AIDA eruit halen, wij vinden het persoonlijk handig maar je moet voor jezelf kijken.

En ik laat bijvoorbeeld ook het soort pagina eruit. Dat zie ik tegen de tijd wel. Dan houd je het schema iets korter en hoef je minder informatie in te vullen. Maar dan heb je wel een minder uitgebreid schema.En zeker als je met een team bent is het handig om deze info erin te houden. Als je er samen aan werkt zit er meer structuur en is het duidelijker voor je collega’s.
En dat ga je doen voor al deze pagina’s. Dus hier vul ik bijvoorbeeld gemiddeld in. Dat is ook een pagina. Daar ben ik ook 6 uur mee bezig. Maar deze mensen zitten bijvoorbeeld bij de D fase.
Dat ga je invullen voor al je pagina’s. Wat je dan kan doen als je daar klaar mee laat ik zo zien.
Maar eerst zet ik de video even stil en ga ik wat waardes toevoegen. We zijn weer terug en ik heb nu een aantal waardes toegevoegd. Die zijn fictief, die zijn allemaal verder verzonnen. Maar het is even ter illustratie.
Uitvoeren Prioritering
Dan ga je namelijk nog een kolom toevoegen, namelijk prioriteit. Hier ga je letterlijk 1,2,3,4,5 zeggen en de eerste pagina die je noemt, daar ga je mee beginnen. Dus wat ik als eerste ga doen is, wat voor short tail woord ga ik gebruiken. Riool ontstoppen, wc kapot, wc verstopt.
Nou laat ik even zeggen dat ik wil beginnen met het woord wc verstopt. Dus ik ga alleen de wc verstopt pagina’s laten zien. Dan ga ik ze vervolgens sorteren op de waardes.
Laag en gemiddeld dus dan ga ik beginnen met gemiddeld. Nou dat was er maar een, dus dit wordt nummer een. Dan wil ik de commerciële waardes op laag zetten.
Nou het zijn er maar 3 en ze hebben dezelfde ontwikkeltijd, zelfde moment in het aankoopproces.

Dus dan begin ik met degene met het meeste volume. Dit wordt 2, en dit 3 en de laatste 4. Dan heb ik al deze woorden gehad.
En nu ga ik door naar de volgende short tail. Dat was wc kapot. Dus dit is er maar een, dat wordt dan automatisch 5. Dus op die manier loop je al je pagina’s af en op die manier heb je een prioriteit.
Even kijken, deze heb ik even gemist. Er stond nog ergens een filter aan. Die geef ik in dit geval dan even prioriteit 5. Dus afhankelijk van wat jij belangrijk vind of je echt wilt kijken naar het bedrag. Hoeveel kan ik erop verdienen. Naar het soort pagina dat je wilt maken.

Je begint normaal gesproken met de sales pagina’s, want die zijn echt bedoeld om mensen te converteren. En die informatie pagina’s die converteren toch slechter ook.
Ook heb je als criteria de ontwikkeltijd. Hoever ze in het aankoopproces zijn, en afhankelijk van wat jij belangrijk vindt. Kies je een prioriteit uit.
Nogmaals ik begin meestal met alle pagina’s te maken rondom een short tail zoekwoord.Want zoals je kan zien in de strategie kan dat short tail zoekwoord als snelste gaan stijgen.
Vervolgens kijk ik naar de commerciële waarde en het soort pagina dat er komt. De ontwikkeltijd en waar die in het proces is.
En meestal kijk ik als laatste pas naar zoekvolume omdat we al goede pagina’s hebben gemaakt. De volumes zijn dan toch wel aanzienlijk.
Wat je nu ziet is eigenlijk jouw complete prioritering. Nu ga je simpelweg beginnen door je eerste pagina te maken. En je start met de pagina die als prioritering 1 heeft staan.
Als je de pagina af hebt kleur je hem groen, en ga je door naar de volgende. Dus deze lijst is jouw complete to do lijst, jouw complete blauwdruk om de website te ontwikkelen.

In jouw geval zal deze lijst tientallen of honderden pagina’s bevatten.
Als je al deze pagina’s gemaakt hebt en er voor gezorgd hebt dat de pagina’s op de juiste manier naar je short tail pagina’s linken, dan zal je gigantisch veel verkeer gaan krijgen.
Dit werkt echt gegarandeerd. Maar als je je nu afvraagt, hoe maak je zo’n pagina nu precies en hoe zorg je er dan voor dat al die zoekwoorden er in verwerkt zijn?
Want als je hier naar de pagina kijkt, toilet spoelt niet goed door, die heeft al 8 verschillende zoekwoorden. Hoe verwerk ik dan al die zoekwoorden in een pagina? En waar moet ik dan dingen plaatsen en wat moet ik dan gaan schrijven?

Nou dat allemaal ga ik je in de volgende video laten zien, dus dan ga ik samen met jouw daadwerkelijk schrijven, en afbeeldingen en videomateriaal toevoegen. En dan kan je met mij meekijken.
Dus ik zou zeggen, blijf deze serie kijken, en bij de volgende video over SEO Tekst Schrijven van Long Tail Zoekwoorden kom je nog meer te weten.
Heb je hier nog vragen over? Laat dan een reactie achter in de comments of op onze site en dan krijg je persoonlijk van mij antwoord.
En ik wens je alvast heel veel succes met het opstellen van je strategie.
