Waarom Linkbuilding Content Niets Met Jouw Bedrijf te Maken Heeft

by Bart van der Meer september 17, 2019
linkbuilding content

Ga Je Content Maken Voor Linkbuilding? Die Content Hoeft Niets Met Jouw Producten of Diensten te Maken te Hebben. Zelfs Niets Met Jouw Branche.

Transcriptie: Waarom Linkbuilding Content Niets Met Jouw Bedrijf te Maken Heeft

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga het met je hebben over waarom jouw content die bedoeld is voor linkbuilding niets te maken hoeft te hebben met jouw bedrijf, jouw producten, jouw diensten en jouw mensen. Dus ben je bezig met linkbuilding maar denk je misschien dat je in een saaie branche zit of een branche die niet leuk is of waar nooit iemand naar gaat linken of dat je moeilijke producten hebt, dan is dit helemaal perfect voor jou. Want ik ga je vertellen waarom je eigenlijk content kan maken over van alles en nog wat en dat het niks te maken hoeft te hebben met jouw website om toch die backlinks te scoren.

En na het zien van deze video weet je niet alleen waarom dat belangrijk is maar je hebt ook meteen inspiratie om zelf aan de slag te gaan en vandaag nog te beginnen met linkbuilding. Dus dit is een heel veelvoorkomend probleem waar we heel veel eigenaren, ondernemers, marketeers over horen klagen. Van joh, we kunnen niks met linkbuilding doen want niemand schrijft over onze branche of niemand interesseert het wat. En dat zijn meestal dan ook de websites die misschien wel een blogje hebben maar voornamelijk gewoon een simpele site zijn zoals wie ben ik, of over ons, wat zijn onze diensten, hoe bereik je ons via contact, dit zijn misschien wel de referenties of wat de awards die we hebben gewonnen en dat is het.

Dat soort websites hebben altijd moeite met linkbuilding en die vervallen eigenlijk altijd in dezelfde patronen, namelijk directories, PBN’s, article marketing, misschien een forum en dat is het. En dat is echt nergens voor nodig, want zelfs als je een personal trainer bent of een lokale hovenier of een fotograaf of een kapper of je bent een heel technisch bedrijf die business to business dingen doet of maakt niet uit wat je bent, er is altijd iets te vinden, altijd content te vinden waarmee je kan linkbuilden. En waar je dus voor op moet letten is dat je dus niet de mentaliteit krijgt van ja maar, wie gaat er nou naar mij linken, hé ik ben het helemaal niet waard. Nee op dit moment niet, maar ik ga je dus vertellen hoe dat wel kan gebeuren.

Dus het eerste punt is, kijk saaie branches bestaan niet. En daar ga ik nog een andere video’s over nemen maar saaie branches bestaan gewoon absoluut niet. Maar dat is niet het belangrijkste punt. Het belangrijkste punt van deze video is punt twee, linkbuilding draait niet om jou. Eigenlijk heeft linkbuilding helemaal niks met jou te maken, jouw website, jouw bedrijf, jouw team. Linkbuilding heeft alles te maken met de websites of de groepen websites waar jij een link van wil hebben. Dat is het enige wat ertoe doet. Jij wil iets van hun hebben en omdat te krijgen moet je je naar hun eisen gaan conformeren.

En dat betekent dus echt dat linkbuilden niks met jou te maken heeft en dat je volledig gefocust moet zijn op waar wil ik een link vandaan hebben en hoe kan ik dat voor mekaar krijgen. En dan zal je gaan merken dat de meeste websites waar jij een link vandaan wil krijgen, dat die helemaal niet zo mee zitten of jij een klein bedrijf bent of een groot bedrijf bent of dat je al lang bestaat of kort bestaat of in welke branche je precies zit, het enige wat ze willen is linken naar bepaalde topics, naar bepaalde informatie als die er is. En het is dus aan jou om ervoor te zorgen dat je die informatie gaat verschaffen. Dus nu je hopelijk volledig hebt beseft dat linkbuilding niks met jou te maken heeft maar met de site waar je je link vandaan wil hebben, ga je het volgende doen.

Je gaat dus niet beginnen met te denken hey, waar kan ik over schrijven, je gaat beginnen met na te denken over van welke site of groep websites wil ik een link hebben? En hoe ga ik dat voor mekaar krijgen? En voorbeelden van websites waar je misschien een link van wil hebben kunnen bijvoorbeeld zijn, concullega’s die een ander werkgebied hebben, bijvoorbeeld als je in een branche zit die heel erg op een plaats gefocust is of misschien zelfs in een wijk in Amsterdam. Kan je misschien backlinks gaan krijgen van concullega’s die dus niet echt concurrenten van je zijn, je kan denken aan gerelateerde bedrijven of branches, bijvoorbeeld een autodealer die backlinks kan verzamelen van garagebedrijven, van tweedehandsautodealers, van misschien motordealers hé die zitten toch ook in de automotives, van autoverzekeringsbedrijven of tenminste bedrijven die autoverzekeringen verstrekken, van tuning bedrijven of van websites die een beetje dezelfde doelgroep hebben, dus als je een autodealer bent die bijvoorbeeld wat luxere auto’s heeft dan zit je doelgroep ook in vastgoed misschien of in dure horloges of bepaalde fashion of kledingmerken of accessoires, dus dan ga je je meer focussen op de bedrijven die een soort dezelfde doelgroep hebben.

Of je kan ‘m ook andersom zien, als je het hebt over de doelgroep dus in plaats van dat je de luxe kant opgaat zeg je nee, ik ben een autodealer met de goedkoopste prijs, nou dan ga ik op zoek naar budgetwinkels of websites die kortingen of besparingen opleveren. Dus je kan het op heel veel verschillende manieren doen maar je eerste stap is dat je op zoek gaat naar websites waar jij een link van wil hebben. En daar maak je dus letterlijk een lijst van zoals je hier kan zien. En vervolgens ga je van die groep websites ga je steekproefsgewijs eens kijken waar linken ze heen. Dus naar wat voor soort websites linken ze en wanneer doen ze dat en als je tot de conclusie komt dat die groep websites eigenlijk nooit naar een andere website linkt, dan is dat dus geen goeie groep websites. Want wat je dan ook gaat doen, je gaat nooit een link krijgen van zo’n website.

Dus als je een aantal websites gevonden hebt, ga je eerst kijken, linken ze wel naar andere bedrijven, doen ze dat niet, schrijf je ze af, doen ze dat wel, dan ga je dus zo goed mogelijk documenteren op wat voor soort pagina doen ze dat, of op wat voor manier doen ze dat en waarom hebben ze dat gedaan. En dan kan je bijvoorbeeld zien, als jij een autodealer bent en je wil linken hebben van garagebedrijven, dan kom je tot de conclusie, nou garagebedrijven die linken eigenlijk nooit naar een andere website toe, ik heb wel een groep websites gevonden over tuning en die tuning bedrijven die linken wel naar andere websites en dat doen ze met name als het gaat om onderzoeken of veranderingen in wetten en regelgeving. Dus dat schrijf je op zodat je dat goed in gedachten houdt, want nu ben je al halverwege om die groep websites dus te geven at ze willen.

En er kunnen heel veel redenen zijn voor websites om ergens heen te linken, ze kunnen ergens een linken voor bronnen, voor informatie, voor onderzoeken, dus dat je dan een soort bronvermelding wordt, zo zie je bijvoorbeeld heel veel sites naar de overheid linken als het gaat om wetten en regels. Het kan zijn dat ze linken naar bedrijven of websites die iets grappigs doen of iets leuks hebben of die leuke feitjes hebben. Vaak linken websites naar events, bijvoorbeeld omdat ze daar staan of omdat ze daar een beurs hebben of omdat ze daar de toegang of een talk moeten geven. En meestal is het ook wel een plek waar mensen vandaan linken naar echt bevriende bedrijven bijvoorbeeld omdat de ondernemers mekaar kennen of omdat ze al jaren een goeie relatie hebben of leveranciers en uitvoerders of zo.

Dus er kunnen heel veel verschillende redenen zijn waarom een website linkt naar een andere website, aan jou is het om uit te zoeken binnen de groep die je hebt geselecteerd, wat voor patroon kan ik vinden in hoe mensen naar andere websites linken. En let dus op dat je niet gaat kijken van ok, ik heb nu tuning bedrijven gevonden, die linken wel maar ze linken nooit naar mijn type bedrijf, ze linken nooit naar autodealers. Daar gaat het nu niet om, het gaat er gewoon om, linken ze naar andere websites en zo ja, waarom. Want daar kan je vanzelf op gaan inspelen maar dat is de volgende stap en die volgende stap is dus dat je gaat nadenken over hey, al die tuning bedrijven, die linken eigenlijk allemaal bijvoorbeeld naar de overheid vanwege bepaalde regels. Ik ben een autodealer, wat kan ik daar nou mee, hoe kan ik nou een brug slaan tussen waar zij heen linken en mijn bedrijf.

En betekent dat, dat ik ook iets moet gaan maken over wetten en regelgeving, bijvoorbeeld met duidelijke illustraties of de belangrijkste regels op een rij of de belangrijkste wijzigingen per jaar maar hoe kan ik gebruik maken van het patroon wat ik eigenlijk zie bij die sites waarom ze naar buiten linken en kan ik daarop inhaken en kan ik daar tussen komen te staan? En dat betekent dus dat dat stuk content dus in theorie niks met jouw bedrijf te maken hoeft te hebben. Dus stel dat alle tuning bedrijven linken naar websites over pretparken en waterspeelparken, ik zeg maar wat, nou prima, als ze daar blijkbaar heen linken, als dat blijkbaar belangrijk voor hun is, dan moet jij dus iets gaan maken over pretparken en waterspeelparken en wat dat dan precies is, is effe voor de volgende stap maar dat is dus wat je moet gaan doen, want daar linken ze heen.

Dus dan zie je, het heeft niks met jou te maken, hoeft niks met jou te maken en je hebt ook geen keus, jij wil een link van hun, zij linken naar zulk soort websites of zulk soort informatie, dus moet je die informatie gaan verstrekken om ertussen te komen. Het enige is natuurlijk dat als jij als autodealer een overzicht maakt van de leukste waterspeelparken van Europa, dan is dat een beetje raar, weet je, waarom doe je dat, waarom heb je dat gedaan, dus dan kan dat raar overkomen. Dus het is natuurlijk wel zo dat hoe dichterbij het onderwerp bij jouw vakgebied kan houden, hoe geloofwaardiger het overkomt. Maar dat is best wel ver te rekken want als jij een autodealer bent, dan kan je bijvoorbeeld heel veel schrijven over milieu, je kan heel veel schrijven over mobiliteit, over vervoer überhaupt, naar weet ik veel, naar vakanties of naar alles eigenlijk want ja je zit in de mobiliteit.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan het uitleggen hoeveel breuk er ontstaat elk jaar door transport en misschien wat je eraan kan doen. Dus ook dat zit wel in de automotive maar dat heeft niet letterlijk iets met jouw autodealen te maken. Dus dat zijn allemaal voorbeelden van hoe je kan linkbuilden met content die losjes gerelateerd aan jou is maar niet per se. En dat kan je gebruiken om backlinks te verzamelen. Nou hebben we op onze website een lijst gemaakt met 50 groepen websites die naar buiten linken. Dus die altijd of regelmatig linken naar andere websites. Die lijst kan je downloaden, dan kan je die gebruiken om inspiratie op te doen van hey, dit is een groep met websites, bijvoorbeeld mamabloggers, ik ben een autodealer, daar heb je mamabloggers, hoe kan ik content maken die daarop aansluit en natuurlijk van tevoren even checken of ze ook wel linken naar zulk soort content.

Maar ik zal je nog drie hele concrete voorbeelden geven van websites die het heel slim hebben gedaan op het gebied van content, die content hebben gemaakt die losjes verbonden is met wat ze doen en backlinks scoren vanuit hele grote websites. Laat ik beginnen met één, afvalcontainershop.nl, een webshop die afvalcontainers verhuurt, niet de meest spannende branche, niet de meest leuke branche, als je het over saai hebt dan vinden de meeste dit daaronder vallen en toch hebben die linken vanuit de grote kranten. En hoe ze dat hebben gedaan, ze hebben een onderzoek gedaan naar de afvalbelastingen per gemeente, daar hebben ze een stuk content over gemaakt, daar hebben ze een kaart van gemaakt, daar hebben ze outreach voor gedaan en bam, ze krijgen linken vanuit grote kranten.

Maar kijk ook naar een website als kortingscode.nl, kortingscode.nl doet niks anders dan kortingscodes weggeven, als je het over saai hebt, dan kan je het daarover hebben en toch krijgen die een link van businessinsider.nl, bijvoorbeeld door de prijzen te vergelijken van bier in verschillende voetbalstadions. Of de prijzen te vergelijken van verschillende pretparken. En lage prijzen en kortingscode heeft natuurlijk wel iets met mekaar te maken maar ook weer niet zoveel. En dit is een goeie inspiratie want prijzen vergelijken kan in elke branche op bijna elk gebied. Dus als je hier één ding van meepakt, ga prijzen vergelijken met relatie tot de websites waar je linken vandaan wil hebben. Want een prijsvergelijking in voetbalstadions zorgt er natuurlijk meteen voor dat al die voetbalwebsites gaan linken naar jou. Dus ook dit, een heel goed voorbeeld.

Of wintersport.nl die gewoon een link krijgt van de Linda, de linda.nl door een stuk te schrijven over de lengte van wintersporthallen en de daadwerkelijke lengte van die wintersporthallen, nou en wintersport.nl da’s een vakantiesite, hé daar kan je reizen en wintersporten boeken en de lengte van wintersporthallen heeft dus niet zo veel te maken met die site maar ja, het is wel allebei wintersport dus een beetje losjes en ze krijgen gewoon een link vanuit de Linda. Dus de mogelijkheden om linkbuilding content te maken worden echt alleen maar begrensd door je eigen creativiteit. Zorg ervoor dat je eerst zelf bedenkt, van welke groep websites wil ik een link hebben, linken die ook daadwerkelijk naar andere websites en zo ja, wanneer en waarom en hoe maak ik een stuk content wat daarbij aansluit, wat toch losjes verbonden is met m’n eigen bedrijf of m’n eigen dienst of m’n eigen branche. En echt waar, de mogelijkheden daarvoor zijn gigantisch, dus ik hoop dat dit je tot inspiratie heeft geleid, ik hoop dat je hier ook meteen mee aan de slag gaat door eens kritisch te kijken, hoe kunnen wij dit ook gaan doen en je zal de backlinks zien binnenkomen, echt waar, ik beloof het je, in elke branche kan dit.

Voor nog meer linkbuilding tips zie hier:

10 linkbuilding content formats

linkbuilding tips 2020

110 linkbuilding strategieën

Ik zou zeggen, zet ‘m op! Heel veel succes, ik hoop natuurlijk ook dat je volgende keer weer kijkt of luistert of leest voor nog veel meer linkbuilding inspiratie, uitleg over conversie optimalisatie, YouTube en Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *