20 Hardnekkige Linkbuilding Mythes Die Nu Moeten Stoppen
Om de een of andere reden zijn er nog altijd mythes over linkbuilden die maar niet stoppen.
Sommige van deze mythes komen vanuit oude linkbuilding technieken, andere van het blindelings volgen van wat Google zegt en de laatste paar zijn gewoon verzonnen.
Hieronder een overzicht van 20 linkbuilding mythes die echt heel snel moeten stoppen.
1. Pagerank of Alexa Rank als een Meetinstrument
Nog altijd praten veel linkbuilders over PageRank (PR) of Alexa Rank. Een fenomeen van vroeger. Uit de oertijd in internet marketing termen.
Pagerank was vroeger een handig middel om de waarde van een website te bepalen. Inmiddels is de PageRank van websites al jaren niet meer geüpdatet.
Alexa Rank is enorm inaccuraat en zegt daarna vrijwel niets over de waarde van een website.
Het doet er niet toe, op geen enkele manier. Stop met het gebruiken van PR en Alexa Rank als meetinstrument. Tenzij je een tijdmachine hebt naar 2010.
2. Software Bepaald de Waarde van een Website
Hierboven ging het over Pagerank. Maar eigenlijk gaat het om alle waardes die bepaalde software genereren.
De meest bekende waardes zijn:
Gebruikt Domain Rank (DR) en URL Rank (UR)
Gebruikt Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF)
Gebruikt Domain Autority (DA) en Page Autority (PA)
Er zijn 3 grote problemen met de waardes die deze software programma’s tonen.
1. Indexeren
Alle 3 de softwareprogramma’s indexeren niet alle linken. Zeker niet zoveel als Google. Hoewel Ahrefs met kop en schouders de beste backlinkchecker is, betekent dit nog niet dat Ahrefs net zo goed is als Google.
Omdat ze niet alle linken vinden berekenen ze de waarde van je website op basis van onvolledige data.
Lees hier alles over indexeren van je website in Google
2. Updaten
Alle softwareprogramma’s updaten niet direct. Ahrefs en Majestic SEO hebben een grote database met linken, maar OSE update maar maximaal 1 keer per maand.
Je loopt daardoor altijd achter.
Naast de weinige updates, kan de software ook nog nieuwe linken hebben gemist of hebben gemist dat bestaande linken zijn verwijderd.
Uit dergelijke onvolledige data kan je geen 100% conclusies trekken.
3. Omvang
Ze zijn geen Google!
Hoe accuraat de formule ook is die ze gebruiken om hun waardes te berekenen, ze zijn geen Google.
Alle partijen hebben hun eigen algoritme ontwikkeld, op basis van het beste wat ze kunnen.
Zelfs dan hebben we het over partijen die enkele miljoenen omzet hebben. Zet dat tegenover de honderden miljarden van Google.
Niet echt vergelijkbaar.
Daarmee ook niet de berekeningen die ze maken.
Baseer nooit je beslissingen enkel op de cijfers van een backlinkchecker. Stop ook per direct met zoeken naar linken met een waarde boven de X, zoals TF 15+ of DR 35+.
Dat is niet hoe linkbuilden werkt.
Als je gaat linkbuilden bekijk je altijd zelf het backlinkprofiel en dan bepaal je of het de moeite waard is.
3. Linkbuilding = Penalty
Raar, maar waar. Vooral beginnende marketeers en ondernemers zijn ongelofelijk bang geworden om te linkbuilden ,omdat je razendsnel een penalty kan krijgen.
Onzin. Echt absolute onzin.
Sterker nog, als je in competitieve omgevingen wil scoren in Google moet je wel.
Wanneer je ‘normaal’ doet en backlinks bouwt of verdient dan zit je goed.
Je moet echt serieus je best doen om een Google penalty te ontvangen.
Mocht je twijfelen dan kan je hier alles lezen over Google penalty’s.
Meer info:
10 linkbuilding content formats
4. Directory’s, Blog Comments, Forums en Artikelmarketing Zijn Waardeloos
Helaas is dit niet waar. Hoewel het niet zo makkelijk is als voorheen kunnen deze technieken je nog altijd bovenaan in Google zetten.
Sterker nog:
Als je gaat kijken naar bijna alle websites in de bouw (schilders, hoveniers, aannemers, enzovoorts) zijn deze volledig gebaseerd op de bovenstaande linkbronnen.
Deze linkbronnen werken zeker nog, als je maar weet wat je doet.
Lees hier alles over directory linkbuilding
Lees hier alles over forum linkbuilding
5. Dofollow en Nofollow Linken Zijn Hetzelfde
In het kort:
Dofollow linken tellen wel voor Google en nofollow linken tellen niet.
Vaak beweren SEO’ers dat het raar is als een website geen nofollow linken ontvangt. Helaas is er geen enkel hard bewijs dat jouw website een X percentage aan nofollow linken moet ontvangen, omdat je anders niet kan scoren op zoekwoorden.
De gehele uitleg hiervan kan je hier lezen: Dofollow en nofollow linken uitgelegd.
6. Alles Wat Google Zegt is Waar
Door de jaren heen heeft Google nogal wat statements gemaakt, zoals:
Als je alles exact volgt wat Google zegt mag je eigenlijk niets meer doen om te linkbuilden.
Daarnaast zijn de uitspraken vaak wat vaag en algemeen.
Volg dus Google niet blindelings. Hou de filosofie van Google in gedachten en doe vervolgens wat werkt:
- Content waar bezoekers gelukkig van worden
- Linken die zo relevant en autoritair mogelijk zijn
- Hou je website techniek en architectuur op orde
7. Kwaliteit vs. Kwantiteit
Dit debat stamt al uit het jaar 2000. Wat is beter: 1000 lage kwaliteit linken of 1 hoge kwaliteit.
Allereerst is het moeilijk te beoordelen wanneer een link van ‘hoge’ kwaliteit is en wanneer niet.
Hier staat het uitgebreid beschreven wat goede kwaliteit backlinks zijn.
Daarnaast is de waarheid dat beide technieken nog altijd kunnen werken. Echter wordt de techniek van ‘vele lage kwaliteit linken’ vrijwel nooit goed uitgevoerd.
Vanuit onze eigen experimenten weten we dat het kan werken, maar dit niet altijd het geval is. Misschien dat we hier in de toekomst een case study van maken.
Voor de meer onervaren ondernemers en marketeers geldt dat je beter voor kwaliteit kan gaan.
Dan weet je zeker dat je goed zit.
8. Linken uit Footers of Widgets Helpen Niet. Maar Je Kan er Wel een Penalty Voor Krijgen
Google heeft al vaker geroepen dat linken uit footers en widgets die (semi) verborgen zijn of anchorteksten bevatten waar de website eigenaar geen controle over heeft verboden zijn.
De meest recente waarschuwing op 8 september 2016.
Echter zijn hier wel een aantal opmerkingen over te plaatsen.
De eerste is dat het op grote schaal moet zijn. Er moet naar jouw website gelinkt worden vanuit honderden of duizenden footers of widgets.
Voor de meeste websites is dit niet het geval. Meestal krijg je namelijk een footer of widget link als je iets sponsort of een link koopt of huurt (en is iets sponsoren en daarvoor een link krijgen eigenlijk niet hetzelfde?)
Daarnaast is de kans dat je een penalty krijgt extreem klein. Echt heel klein. Het is dus absoluut niet zo dat wanneer jouw website 10 linken vanuit footers of widgets krijgt, de kans op een penalty heel groot is.
Maak je hier alsjeblieft niet druk om, tenzij je dit heel bewust op grote schaal doet.
Kan je linken krijgen vanuit footers of widgets? Bijvoorbeeld doordat je een website of organisatie sponsort. Gewoon doen!
9. Anchorteksten Doen er Niet Toe
Om de één of andere reden zijn er altijd SEO’ers die zeggen dat de anchorteksten uit een link er niet meer toe doen.
Zeker wanneer Google een nieuwe update uitrolt. Dan “weten ze het zeker”:
Vanaf nu doen anchorteksten er niet meer toe!
We weten uit onze eigen projecten, onze klanten en uit diverse case studies, zoals:
Ahrefs: Everything You Ever Wanted To Know About Anchor Text (But Didn’t Know Who To Ask)
Backlinko:We Analyzed 1 Million Google Search Results. Here’s What We Learned About SEO
dat anchorteksten zeer belangrijk zijn om te scoren in Google.
Echt extreem belangrijk.
Linken vanuit autoritaire websites met de juiste anchorteksten doen wonderen. Uiteraard is een link vanuit een autoritaire website met een branded of URL anchortekst ook goed.
Alleen net iets minder goed.
Lees hier de complete handleiding over ankerteksten.
10. Een Goede Website Heeft Geen Linkbuilding Nodig.
Een goed product verkoopt zichzelf…
Misschien wel, maar de snelheid waarmee dat gaat is extreem veel trager dan wanneer je jouw product actief promoot.
Datzelfde geldt ook voor jouw website (het product) en linkbuilding (de promotie ervan).
Kan je in theorie zonder:
Ja.
Zijn er bedrijven die zonder linkbuilden goed scoren in Google en goede omzetten draaien:
Ja.
Maar het gaat altijd sneller als je er een effectieve linkbuilding strategie achter zet.
Sterker nog, hoe competitiever de markt, hoe meer je linkbuilding nodig hebt.
11. Als Je Niet Naar Andere Websites Linkt Hou Je Meer Google ‘Kracht’ of ‘Juice’ Binnen
De redenatie hiervoor is als volgt: De waarde van mijn websites is waarde + aantal van binnenkomende linken – waarde + aantal uitgaanden linken.
Dus hoe minder ik naar andere websites link, hoe beter.
In theorie is dat ook zo.
Het is daarom niet aan te raden je pagina’s vol met tientallen of honderden linken te stoppen.
Echter kan het wel helpen om vanuit een pagina te linken naar relevante en autoritaire websites in jouw niche.
Zoals er in deze gids ook gelinkt wordt naar linkbuilding onderzoeken en casestudies.
Doe het op een natuurlijke manier en maak je er niet te druk om. Dan zit je goed!
Maak je linken ook niet nofollow, dat is niet netjes. Als iemand hard heeft gewerkt aan een artikel, geef hem of haar dan een dofollow link.
Dat zou jij ook graag willen en het doet jouw website echt geen kwaad.
Als je echt niet naar andere websites wilt linken, dan kan je nog altijd naar de social media accounts verwijzen zoals dit @backlinko
12. Linkbuilden Vanuit Microwebsites
Microwebsites: nog altijd een tactiek die beginnende ondernemers en SEO’ers verzinnen en daarmee vaak denken dat er nog nooit iemand is geweest die dat geprobeerd heeft.
Deze tactiek werkt als volgt:
- Je wilt scoren op 30 verschillende termen.
- Voor elke term maak je een website aan.
- Je linkt alle websites aan elkaar.
- En je scoort in Google!
- Toch?
Nee.
Omdat je 30 ‘waardeloze’ websites aan elkaar hebt gelinkt. Websites met vaak veel dubbele content en met niet of nauwelijks backlinks. Anders dan de backlinks van je eigen 29 andere websites.
Niet echt geloofwaardig hè?
Als je dit wilt doen, dan moet je het doen zoals Coolblue doet.
Die hebben honderden webshops die wel naar elkaar linken, maar ook eigen linken ontvangen.
Naast het feit dat elke website honderden producten heeft en zelfstandig gerund worden.
Als je het zo doet, dan werkt het wel.
Maar zelfs dan is het de vraag of je niet beter al die energie kan steken in 1 website waarop alles staat ten opzichte van tientallen verschillende websites. Je verspreidt je Google waarde namelijk nogal.
Voor de 9 van de 10 bedrijven werkt deze techniek niet.
13. Content is Belangrijker dan Linken
Content is belangrijk om te scoren in Google. Cruciaal zelfs! Maar alleen met content kom je er niet.
Zeker niet wanneer de zoekwoorden meer concurrentie hebben.
Want je komt dan in de situatie waarin de eerste 20 of 30 zoekresultaten eigenlijk best sterke resultaten zijn. Zowel de websites als de webshops hebben hun content goed op orde.
Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 ding over. Interne linken en backlinks.
Wil je op die competitieve zoekwoorden groeien, dan moet je wel gaan linkbuilden.
14. Er is Geen Verschil Tussen een 301 en 302 Redirect
Een 302 redirect is een tijdelijke doorverwijzing van 1 URL naar een andere URL.
Je gebruikte een 302 redirect bijvoorbeeld wanneer een evenement is afgelopen, maar het jaar daarop terug komt.
De URL www.klikproces.nl/event wordt tijdelijk offline gehaald en verwijst bezoekers door naar een andere pagina.
Bijvoorbeeld een inschrijfpagina voor het event het volgende jaar op www.klikproces.nl /inschrijven
Wat je er vooral mee zegt is: “Deze pagina is tijdelijk weg, maar komt op een later moment terug”.
Doordat Google weet dat de pagina weer actief wordt op een later moment wordt de waarde van die pagina niet doorgezet, maar behouden.
In dit voorbeeld wordt de waarde van www.klikproces.nl/event behouden en niet doorgezet naar www.klikproces.nl/inschrijven
Een 301 redirect is een permanente doorverwijzing. Je geeft hiermee aan dat een URL permanent is verdwenen en de waarde van die pagina moet worden doorgezet naar de nieuwe URL.
Dit gebruik je bijvoorbeeld wanneer een product uit de collectie is en je deze nooit meer gaat verkopen. Zeker als het product wel een goed alternatief of een nieuwe versie heeft.
Je krijgt dan het volgende www.klikproces.nl/oudproduct > 301 > www.klikproces.nl/nieuwproduct .
De URL www.klikproces.nl/nieuwproduct ontvangt dan alle waarde van de oude pagina.
In 95% van alle gevallen is een 301 redirect de oplossing.
15. Citation is Hetzelfde Als een Link
Een citation of co-citation is het noemen van een bedrijfsnaam of merk op een website zonder er naar te linken. Ookwel citation linkbuilding.
Bijvoorbeeld op een bedrijfsprofielen website waarop je geen link kan plaatsen of wanneer iemand een merk of bedrijf noemt op een forum.
Hoewel citations hun rol hebben in lokale SEO is het niet hebben van een link simpelweg niet hetzelfde als wel de link wel hebben.
Test het maar eens:
- Verzin een zoekwoord
- Maak 2 websites aan met ongeveer dezelfde content
- Maak voor 1 website 10 citations aan
- Stuur naar de andere websites 10 linken
Gegarandeerd dat de website met linken bovenaan staat.
16. Als je Voor Linken Betaalt Krijg Je een Penalty
In theorie kan je voor elke link die ‘niet natuurlijk is’ een penalty krijgen. Zo geldt dat ook voor betaalde linken.
Er zijn nogal veel versies van betalen voor linken. Denk aan:
- Sponsoringen
- Producten of goodies opsturen
- Blogger event
- Direct linken kopen of huren
- Branded content
- Advertorial
In theorie moet je dit kenbaar maken aan Google en aan je publiek. Maar laten we eerlijk zijn, dat gebeurd lang niet altijd.
Het is een beetje als het peuteren in je neus of het kopen van Instagram volgers. Niemand wil het erover hebben, maar iedereen weet dat het gebeurd.
Begrijp me niet verkeerd, je kan er wel een penalty voor krijgen. Maar eigenlijk alleen als je een link koopt of huurt van 1 of meerdere websites die alleen maar linken verkopen of verhuren.
Dat is namelijk de enige manier voor Google om erachter te komen.
Stel dat iemand Klik Proces heeft betaald om een link in dit blogpost te plaatsen naar hun website. Zou jij dan weten welke dat is?
Precies…
Let wel op als je linken koopt of huurt. Vooral als het op PBN’s is. Maar anders dan dat. Maak je er niet te druk over. Zorg vooral dat je je geld goed besteed.
17. Gastbloggen is Gevaarlijk
De afgelopen jaren heeft Google meerdere keren gewaarschuwd voor gastbloggen. je moet alle linken nofollow maken , het helpt je niet met scoren in Google en eigenlijk moet je het gewoon niet doen.
Onzin. Echt complete onzin.
Al zou je niets van SEO en Google weten dan is gastbloggen nog steeds een goed idee.
Jouw voordeel is dat je iets mag schrijven voor een bestaand publiek. Een publiek dat jou waarschijnlijk nog niet kent.
Het blog waarvoor je gastblog schrijft ontvangt geschreven content waar de lezers van zijn of haar website op zitten te wachten. Sterker nog, meestal betaalt de gastblogger de website er zelfs voor.
Los van Google is dit een slimme manier van marketing.
Jou content laten zien aan jouw doelgroep. Doen!
18. Meer Dan X Aantal Linken Per Y Krijgen is Gevaarlijk
Waar het vandaan komt, geen idee. Maar het is absolute onzin dat je als website een minimum of maximum aantal linken per dag, week of maand mag ontvangen.
Dat een X aantal linken ontvangen een voordeel geeft en een Y aantal een nadeel is.
Hou je niet bezig hoeveel linken je exact per dag, week of maand ontvangt.
Zolang de strategie die erachter zit klopt, is de kwantiteit niet van belang.
Het enige wat soms wel voordeel biedt, is consistentie aanhouden. Elke week of maand gedurende enkele maanden ongeveer hetzelfde aantal of steeds iets meer linken ontvangen.
Als je die groei, hoe klein ook, aanhoudt dan pakt Google dit op en beloont je daarvoor op lange termijn.
19. Spam en Blackhat SEO Werkt Niet
Helaas, maar waar. Spam heeft nog altijd een plek binnen SEO. Weliswaar is het blackhat en zeker niet ons advies, maar het kan wel werken.
Als je dit slim aanpakt.
Wellicht dat we hier in de toekomst nog een blogpost over schrijven.
20. Alleen Linken van Relevante Websites Helpen
De afsluitende mythe is ook meteen een vreemde. Een link zou alleen helpen als die van een relevante website komt.
Waar deze mythe vandaan komt, geen idee.
Om het meteen heel duidelijk te zijn. Dit is absolute onzin!
Misschien is de mythe ontstaan rond de tijd dat Majestic SEO de ‘topics’ introduceerde. Waaraan je globaal kan zien waar een website waarschijnlijk over gaat. Hoe dan ook het is onzin.
Hieronder een voorbeeld om te illustreren waarom:
Als je een website hebt over ‘gitaarlessen volgen’ bij jou op locatie in Amsterdam.
Dan zou je, in theorie, alleen linken mogen ontvangen van ‘gitaar’ gerelateerde websites.
Een website die voornamelijk gaat over banjo’s. Telt dat dan wel? Het is geen gitaar, maar wel nauw gerelateerd.
Of een website over muziekinstrumenten?
Wat dacht je van een website die over muziek gaat? Helpt dat wel?
Wat als het AD een stuk schrijft over gitaarlessen en naar je linkt? Is dat dan niet goed? Het is tenslotte een ‘nieuws’ website en geen ‘gitaar’ website.
Of als een website als Klik Proces een stuk schrijft met de titel ‘Hoe Gitaar Instructeurs Hun
Website Moeten Inrichten Om Te Scoren In Google’. Mag ik dan linken naar een gitaar website?
En wat als we het over ‘goede SEO content’ hebben en daarin naar een ‘gitaar’ website linken, omdat deze website het goed voor elkaar heeft op het gebied van content. Helpt dat dan wel?
Als het al zo moeilijk is voor mensen en SEO’ers om het erover eens te worden, moet je nagaan hoe moeilijk het voor Google is om dat algoritmisch in te bouwen.
Zou je oprecht een link vanuit de Utrechtse Universiteit willen weren, omdat die geen verband heeft met jouw onderwerp?
Absoluut niet!
Uiteraard wil je linken die zo nauw mogelijk verbonden zijn met jouw onderwerp. Vooral, omdat zulke linken je helpen in Google te scoren en ze helpen om direct bezoekers door te sturen naar je website.
Maar als je een link kan krijgen van een autoritaire website moet je dat altijd doen!
Hier meer linkbuildhing tips en hier 110 linkbuilding strategieën.
Ik hoop dat dit artikel je helpt met je linkbuilding strategie. heb je nog vragen? Laat een reactie achter!