24 Neuromarketing Technieken en Voorbeelden Voor Prijzen

by Bart van der Meer juli 24, 2018

Dit is een lijst met alle neuromarketing technieken die betrekking hebben op het verbeteren van je prijzen. Kijk ook eens naar de lijst met alle neuromarketing technieken over meerdere onderwerpen.

Neuromarketing Techieken en Voorbeelden:

Als je de complete lijst zoekt ter inspiratie dan staan hier alle 24 neuromarketing technieken op alfabetische volgorde:

Anchoring (Focalism)

Anchoring of focalism is een cognitieve denkfout die uitlegt hoe mensen (onbewust) het eerste stuk informatie te veel vergelijken met de rest.

Automation Bias

Automation bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen meer waarde hechten aan suggesties van automatisering dan van mensen.

Base Rate Fallacy

Base rate fallacy ookwel base rate neglect of base rate bias genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer er algemene en specifieke informatie wordt gegeven mensen de neiging hebben zich te focussen op het specifieke.

Birthday-Number Effect

Het birthday-number effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de onbewuste voorkeur hebben voor cijfers die in de eigen verjaardag staan.

Centre Stage Effect

Het centre-stage effect is het fenomeen dat beschrijft hoe wanneer er meerdere producten worden gepresenteerd we de neiging hebben de middelste te kiezen.

Chunking

Chunking is bundelen of categoriseren van informatie om het makkelijker te maken deze informatie te zien, verwerken, begrijpen en onthouden.

Contrast Principle

Het contrast principle of contrast effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om tijdens een vergelijking van meerdere dingen die elkaar opvolgen het tweede ding een waarde toe te kennen in een directe vergelijking met het eerste.

Decoy Effect

Het decoy effect ookwel ugly brother effect, afleidingseffect, attraction effect of asymmetric dominance effect genoemd is het fenomeen waarbij mensen een specifieke verandering hebben in voorkeur tussen twee opties wanneer er een derde (asymetrische) dominante optie wordt toegevoegd.

Facilitating Triggers

Facilitating triggers zijn (onbewuste) triggers die mensen net over het randje duwen om een actie te ondernemen door een hele kleine (simpele) trigger toe te voegen.

Framing Effect

Het framing effect of equivalence framing is het effect waarbij mensen anders reageren op een keuze afhankelijk van hoe deze gepresenteerd wordt.

High Balling

High balling is het maken van een (belachelijk) hoog bod om een betere onderhandelingspositie te krijgen.

Inconsistent Comparison

De inconsistent comparison techniek is een misleidende vergelijking van één product of dienst met meerdere producten of diensten waarbij steeds één wisselende variabele wordt vergeleken. Hierdoor lijkt het originele product superieur aan alle andere, terwijl dit niet zo is of wordt gezegd, maar wel wordt gesuggereerd.

Less-is-Better Effect

Het less-is-better effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat de voorkeur kan ontstaan voor een kleiner of goedkoper alternatief van een propositie wanneer deze apart wordt beoordeeld, in plaats van tegelijkertijd. Voorbeeld duur in één categorie is beter dan goedkoop in een ander, hoewel in absolute waarde de eerste minder waardevol is.

Low Balling

Low balling is het bewust te goedkoop aanbieden van een product of dienst om vervolgens de prijs te verhogen in de toekomst of om er andere producten of diensten bij te verkopen in de toekomst.

Magnitude Encoding Process

Het magnitude encoding process is een fenomeen dat uitlegt dat je een prijs groter of kleiner kan laten lijken door deze fysiek groter of kleiner te maken.

Mental Accounting

Mental accounting is het (onbewuste) proces waarbij mensen een economische uitkomst indelen of coderen op een specifieke en fictieve manier.

Money Omission

Money omission is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer mensen geld aan te bieden als motivatie in een sociale setting, dit voor een calculerende motivatie zorgt en het de sociale (intrinsieke) motivatie vernietigt.

Pain of Paying

Pain of paying beschrijft de (onbewuste) mentale pijn die het doet om iets te betalen. Hoe fysieker de betaling, hoe groter de pijn.

Partitioned Pricing

Partitioned Pricing is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer het opdelen van een prijs in twee of meerdere componenten positief kunnen uitpakken, omdat mensen slecht zijn in het optellen van prijzen.

Perceived Value Pricing

Perceived value pricing beschrijft de prijs die mensen bereid zijn te betalen op basis van de waargenomen waarde en niet op basis van kostprijs.

Power of Three

De power of three beschrijft hoe mensen horen en kiezen graag voor zaken die in drie zijn opgedeeld, beschreven of besproken.

Priming

Priming is een techniek waarbij blootstelling aan het één de respons beïnvloedt op iets anders.

Recency Effect

Het recency effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om in een observatie het laatste wat we zien disproportioneel meewegen, doordat we deze als beste onthouden.

Reciprocity Principle

Het reciprocity principle of wederkerigheids principe is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om wanneer iemand iets positiefs voor jou doet, je sneller geneigd bent een wederdienst te doen. Die wederdienst kan zelfs groter zijn dan verleende gunst.

Ik hoop dat deze neuromarketing technieken over prijzen je helpen om de conversies te verhogen van jouw site of shop. Heb je nog vragen over deze “online persuasion” technieken? Heb je opmerkingen bij deze overtuigingsprincipes? Of heb je nog meer psychologische trucjes die nog niet in de lijst staan? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

Succes!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *