31 Neuromarketing Technieken en Voorbeelden Voor CTA’s

by Bart van der Meer september 24, 2018

Op deze pagina zijn alle neuromarketing technieken die een raakvlak hebben met het verbeteren van je Call to Actions te vinden. Weet je niet wat deze Call to Actions zijn? Kijk eens naar onze blog die uitlegt wat CTA’s precies zijn.  Neem hier een kijkje voor de lijst met 212 niet op onderwerp gesorteerde neuromarketing technieken.

Neuromarketing Technieken CTA’s Voorbeelden:

Argument From Repetition

Argument from repetition is de logische denkfout die mensen maken waarbij een argument herhaald wordt, waardoor het als “meer waar” wordt gezien of ervaren, zonder extra bewijs aan te voeren.

Attention Ratio

Attention ratio is een fenomeen dat beschrijft hoe meer de focus op een website pagina ligt op één keuze, hoe groter de kans is dat deze wordt gekozen.

Automation Bias

Automation bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen meer waarde hechten aan suggesties van automatisering dan van mensen.

Belongingness

Belongingness is de (onbewuste) behoefte van mensen om tot een groep gelijkgestemden te behoren.

Commitment and Consistency

Het commitment and consistency principe beschrijft dat mensen altijd de behoefte hebben hun gedrag en uitingen consistent te hebben met hun normen, waarden en geloofsovertuiging.

Complete uitleg over het Commitment & Consistency principe

Decoy Effect

Het decoy effect ookwel ugly brother effect, afleidingseffect, attraction effect of asymmetric dominance effect genoemd is het fenomeen waarbij mensen een specifieke verandering hebben in voorkeur tussen twee opties wanneer er een derde (asymetrische) dominante optie wordt toegevoegd.

Facilitating Triggers

Facilitating triggers zijn (onbewuste) triggers die mensen net over het randje duwen om een actie te ondernemen door een hele kleine (simpele) trigger toe te voegen.

Fear Appeals

Fear appeals is het motiveren van mensen om actie te nemen door op angst in te spelen.

Fear of Missing Out (FOMO)

De fear of missing out (FOMO) is een fenomeen waarbij je het idee hebt dat andere mensen een plezierige ervaring hebben en jij niet. Het is een vorm van sociale opwinding gebaseerd op het feit dat je in connectie wilt blijven met een bepaalde sociale groep.

Framing Effect

Het framing effect of equivalence framing is het effect waarbij mensen anders reageren op een keuze afhankelijk van hoe deze gepresenteerd wordt.

Functional Fixedness

Functional fixedness beschrijft hoe iemand een object alleen kan gebruiken of begrijpt op de manier waarop dat traditioneel gedaan wordt.

Gambler’s Fallacy

De gambler’s fallacy ookwel gokkersmisvatting, monte carlo fallacy of fallacy of the maturity of changes genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen het verkeerde idee hebben dat iets minder gebeurt in de toekomst als het nu vaker dan normaal voorkomt (of andersom).

Hobson’s Choice

Een keuze waarin maar één keuze wordt aangeboden, het aannemen of het weigeren van de keuze.

Hobson’s+ One Choice Effect

Het hobson’s+ one choice effect is een fenomeen dat beschrijft dat de kans groter is voor iemand om een online keuze te maken wanneer er twee opties zijn, dan wanneer er één optie is.

Instant Gratification

Instant gratification ookwel immediate gratification genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de voorkeur geven aan een directe beloning boven een toekomstige beloning, ook wanneer deze minder is.

Pain of Paying

Pain of paying beschrijft de (onbewuste) mentale pijn die het doet om iets te betalen. Hoe fysieker de betaling, hoe groter de pijn.

Peak-End Rule

De peak-end rule is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben een ervaring te beoordelen met name op basis van het eind van de ervaring.

Perceptual Incongruence

Perceptual incongruence is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om meer aandacht te geven aan iets dat visueel opvalt, met name als het “niet klopt”.

Perceptual Priming

Perceptual priming is een fenomeen dat beschrijft hoe we (onbewuste) verbanden leggen tussen verschillende vormen.

Power of Three

De power of three beschrijft hoe mensen horen en kiezen graag voor zaken die in drie zijn opgedeeld, beschreven of besproken.

Priming

Priming is een techniek waarbij blootstelling aan het één de respons beïnvloedt op iets anders.

Quoting Out of Context

Quoting out of context fallacy ookwel contextomy of quote mining genoemd is het uit context halen van een statement met als doel het originele statement te vervormen.

Recency Effect

Het recency effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om in een observatie het laatste wat we zien disproportioneel meewegen, doordat we deze als beste onthouden.

Repetition & Direct Priming

Repetition & direct priming is een cognitieve denkfout die uitlegt dat hoe vaker we zijn blootgesteld aan iets, hoe makkelijker we het verwerken, onthouden en erop reageren.

Single-Option Aversion

Single-option aversion is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer er maar 1 optie is om te kiezen, is de kans groot dat men niet kiest en verder wil kijken.

Social proof

Social proof of informational social influence is een sociaal phenomeen waarbij mensen die in een staat van onzekerheid verkeren de acties van andere aannemen om zelf correct gedrag te vertonen.

Complete uitleg over Social Proof

Socioemotional selectivity theory

De socioemotional selectivity theory beschrijft dat naarmate mensen minder tijd hebben om te leven, wordt meer tijd gespendeerd aan zaken die emotioneel vervullend zijn.

Sparking Triggers

Sparking triggers zijn triggers die onze motivatie makkelijk doen ontvlammen en aanzetten tot actie.

Status Quo Bias

De status quo bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de voorkeur hebben voor de huidige stand van zaken. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de status quo bias.

Unit Bias

Unit bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om een duidelijke subset van een gegeven taak te willen afronden, ongeacht hoe groot die taak is.

Visual Cueing

Visual cueing is het proces waarbij de aandacht onbewuste en sterk wordt gestuurd en gefocussed door visuele signalen.

Ik hoop dat deze neuromarketing technieken over CTA’s je helpen om de conversies te verhogen van jouw site of shop. Heb je nog vragen over deze “online persuasion” technieken? Heb je opmerkingen bij deze overtuigingsprincipes? Of heb je nog meer psychologische trucjes die nog niet in de lijst staan? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

Succes!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *