25 Neuromarketing Voorbeelden over Testen, Resultaten en Conclusies

by Bart van der Meer december 12, 2018

25 Neuromarketing Voorbeelden over Testen, Resultaten en Conclusies

Dit is een lijst met alle 25 neuromarketing technieken die betrekking hebben op het verbeteren van je webwinkel.

Kijk ook eens naar de lijst met alle 212 neuromarketing technieken over meerdere onderwerpen.
Wij hebben deze lijst ook opgedeeld in kleine lijsten, gesorteerd op onderwerp:

Kopteksten
CTA’s
Teksten
Prijzen
Urgentie
Afbeeldingen
Relevantie
Significantie
Homepage
Landingspagina
Blogposts
Homepages
Categoriepagina’s
Productpagina’s
Winkelmandjes
Checkout proces
Design
Navigatie
Versterkers
Formulieren
Aanbod

25 Neuromarketing Techieken en Voorbeelden:

Als je de complete lijst zoekt ter inspiratie dan staan hier alle 25 neuromarketing technieken op alfabetische volgorde:

Actor-Observer Bias

De actor-observer bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen hun eigen gedrag achteraf anders zien dan mensen die kijken met een neutrale blik.

Attribution Error

De attribution error ookwel fundamental attribution error of correspondence bias genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat bij het verklaren van andermansgedrag de nadruk ligt op interne factoren dan extern.

Audience Effect

Het audience effect ookwel social facilitation genoemd is het fenomeen dat beschrijft hoe mensen zich anders gedragen in het bijzijn van andere dan wanneer ze alleen zijn.

Clustering Illusion

Clustering illusion is het fenomeen waarbij mensen (onbewust) patronen zien in willekeurige datapunten.

Default Effect

Het default effect is het fenomeen dat uitlegt dat wanneer er een beslissing moet worden gemaakt en één van de opties (automatisch) wordt gekozen wanneer er geen beslissing wordt gemaakt, deze een verhoogde kans heeft om gekozen te worden.

Experimenter’s Expectation Bias

De experimenter’s expectation bias ookwel observer-expectancy effect is een cognitieve denkfout die het fenomeen beschrijft waarin onderzoekers (onbewust) deelnemers van het onderzoek beïnvloeden met hun eigen verwachtingen.

Extrinsic Incentives Bias

De extrinsic incentive bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om de motieven van andere te beoordeelden op een manier waarbij de nadruk ligt op externe motieven ten opzichte van intrinsieke.

Fan Effect

Het fan effect is een fenomeen waarbij het aantal errors exponentieel toeneemt, naarmate er meer informatie vrijkomt.

Hawthorne Effect

Het hawthorne effect beschrijft het fenomeen waarin iemand zijn gedrag aanpast, omdat ze weten dat ze geobserveerd worden.

Illusion of Validity

Illusion of validity is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te overschatten wat hun vermogen is om data te interpreteren en accuraat te voorspellen wat de uitkomst wordt, wanneer een dataset wordt geanalyseerd, met name wanneer er een zeer consistent patroon in staat.

Illusory Correlation

Illusory correlation is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te denken dat er een correlatie is tussen twee variabelen die geen connectie hebben.

Look-Elsewhere Effect

Het look-elsewhere effect beschrijft het fenomeen wanneer er uit een test ogenschijnlijk een belangrijk statistisch significant resultaat lijkt te zijn, maar dat dit alleen komt doordat er enorm veel variabelen worden bijgehouden.

McNamara Fallacy

De McNamara fallacy ookwel quantitative fallacy genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen bij het maken van een beslissing alleen van kwantitatieve data gebruiken, omdat de overige data niet bewezen kan worden.

Novelty Effect

Het novelty effect is het fenomeen dat uitlegt hoe het menselijk presteren verbetert bij de introductie van nieuwe technologie, simpelweg omdat het nieuw is.

Observer-Expectancy Effect

Het observer-expectancy effect ookwel experimenter’s expectation bias, observer-expectancy effect, expectancy bias en experimenter effect genoemd is het onbewust beïnvloeden van de deelnemers van een onderzoek door de onderzoekers.

Overconfidence Effect

Het overconfidence effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te veel vertrouwen te hebben in het eigen oordeel in vergelijking met de objectieve accuraatheid van die mening. Overschatten van eigen kunnen in vergelijking met andere.

Pareidolia

Pareidolia is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben bekende patronen te zien, waar deze niet voorkomen.

Parkinson’s Law of Triviality

Parkinson’s law of triviality is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om leden van een organisatie disproportioneel veel aandacht te geven aan eenvoudige en makkelijke issues, ten opzichte van wat ertoe doet.

Positivity Effect

Het positivity effect is een cognitieve denkfout die het vermogen uitlegt om een situatie te analyseren waarbij het doel niet is bereikt, maar toch positieve feedback wordt gebruikt voor toekomstige progressie en negatieve zaken aan de omgeving toe te kennen.

Primacy Effect

Het primacy effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat tijdens een observatie we de neiging hebben het eerste wat we zien disproportioneel mee te laten wegen, doordat we dit als beste onthouden.

Pygmalion Effect

Het pygmalion effect ookwel rosenthal effect verklaart waarbij hogere verwachtingen leiden tot betere performance.

Recency Effect

Het recency effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om in een observatie het laatste wat we zien disproportioneel meewegen, doordat we deze als beste onthouden.

Selection Bias

Selection bias ook wel het selection effect genoemd is een cognitieve denkfout die een afwijking uitlegt waarbij de selectie van individuen, groepen of data niet goed willekeurig zijn gekozen waardoor de steekproef niet representatief is. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de Selection Bias.

Shared Information Bias

Shared information bias is een cognitieve denkfout die de neiging uitlegt voor leden van een groep om meer tijd en energie te spenderen aan dingen waar iedereen al bekend mee is. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de Shared Information Bias.

Social Desirability Bias

Social desirability bias is de neiging voor survey respondenten om vragen te beantwoorden op een manier die als wenselijk wordt gezien door anderen. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de Social Desirability Bias.

Ik hoop dat deze 25 neuromarketing technieken je helpen om de conversies te verhogen van jouw site of shop. Heb je nog vragen over deze “online persuasion” technieken? Heb je opmerkingen bij deze overtuigingsprincipes? Of heb je nog meer psychologische trucjes die nog niet in de lijst staan? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

Succes!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[1.316 Abonnees]
[1.316 Abonnees]