32 Neuromarketing Voorbeelden over het Checkout Proces van je Webwinkel.
32 Neuromarketing Voorbeelden over het Checkout Proces van je Webwinkel.
Dit is een lijst met alle 32 neuromarketing technieken die betrekking hebben op het verbeteren van de homepage van je webwinkel.
Kijk ook eens naar de lijst met alle 212 neuromarketing technieken over meerdere onderwerpen.
Wij hebben deze lijst ook opgedeeld in kleine lijsten, gesorteerd op onderwerp:
Kopteksten
CTA’s
Teksten
Prijzen
Urgentie
Afbeeldingen
Relevantie
Significantie
Homepage
Landingspagina
Blogposts
Homepages
Categoriepagina’s
Productpagina’s
Winkelmandjes
Testen, resultaten en conclusies
Design
Navigatie
Versterkers
Formulieren
Aanbod
32 Neuromarketing Techieken en Voorbeelden:
Als je de complete lijst zoekt ter inspiratie dan staan hier alle 32 neuromarketing technieken op alfabetische volgorde:
Aesthetic Usability Quality Effect
Het aesthetic usability quality effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mooier uitziende dingen worden ervaren als makkelijker en gebruiksvriendelijker.
Affect Heuristic
Affect Heuristic (of affectieve heuristiek in het Nederlands) is een beslissingsmechanisme waarbij het beslissingsproces van mensen verkort wordt, omdat ze reageren vanuit hun emotie. Zonder dat ze uitgebreide research doen en informatie nodig hebben, zijn ze in staat om een beslissing te nemen, op basis van hun emoties.
Deze techniek wordt vooral vaak ingezet om de voor- en nadelen van een bepaalde keuze af te wegen. Je maakt slim gebruik van de emotionele staat waarin je potentiële klant is, om zo je product of dienst aan hem of haar te verkopen. Het is afhankelijk van jouw product of dienst op welke emotie van je potentiële klant je in moet spelen om je conversie te verhogen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.
Complete uitleg over Affect Heurstic
Argument From Repetition
Argument from repetition is de logische denkfout die mensen maken waarbij een argument herhaald wordt, waardoor het als “meer waar” wordt gezien of ervaren, zonder extra bewijs aan te voeren.
Attention Ratio
Attention ratio is een fenomeen dat beschrijft hoe meer de focus op een website pagina ligt op één keuze, hoe groter de kans is dat deze wordt gekozen.
Bandwagon Effect
Het bandwagon effect is een fenomeen dat beschrijft dat hoe meer mensen iets geloven, hoe meer het sneeuwbalt en hoe sneller het verspreidt, doordat meer mensen iets al geloven.
Chunking
Chunking is bundelen of categoriseren van informatie om het makkelijker te maken deze informatie te zien, verwerken, begrijpen en onthouden.
Cognitive Ease
Cognitive ease is hoe vloeiend iemand informatie kan verwerken. Hoe moeilijker het wordt, hoe meer we “echt” gaan nadenken en dat verandert hoe we ergens over denken en hoe gemotiveerd we zijn om er tijd en moeite in te investeren.
Cognitive Friction
Cognitive friction is de frustratie die optreedt wanneer een schijnbaar intuïtieve interface onverwachte resultaten teweeg presenteert.
Commitment and Consistency
Het commitment and consistency principe beschrijft dat mensen altijd de behoefte hebben hun gedrag en uitingen consistent te hebben met hun normen, waarden en geloofsovertuiging.
Complete uitleg over het Commitment & Consistency principe
Default Effect
Het default effect is het fenomeen dat uitlegt dat wanneer er een beslissing moet worden gemaakt en één van de opties (automatisch) wordt gekozen wanneer er geen beslissing wordt gemaakt, deze een verhoogde kans heeft om gekozen te worden.
Ego Depletion
Ego depletion is het idee dat wilskracht opraakt door de dag heen wanneer de energie lager wordt. Bekende mensen zoals Mark Zuckerberg staan erom bekend dit toe te passen in hun leven, maar er is veel bewijs dat het niet bestaat.
Exclusivity
Exclusivity ookwel exclusiviteit genoemd kan worden gebruikt als verleidingsmiddel, omdat zaken die exclusief zijn als belangrijker en aantrekkelijker worden ervaren.
Facilitating Triggers
Facilitating triggers zijn (onbewuste) triggers die mensen net over het randje duwen om een actie te ondernemen door een hele kleine (simpele) trigger toe te voegen.
False Authority
False authority of unqualified authority is het fenomeen wanneer iemand als autoriteit wordt gebruikt die geen autoriteit is op het relevante gebied.
Functional Fixedness
Functional fixedness beschrijft hoe iemand een object alleen kan gebruiken of begrijpt op de manier waarop dat traditioneel gedaan wordt.
Hobson’s Choice
Een keuze waarin maar één keuze wordt aangeboden, het aannemen of het weigeren van de keuze.
Hobson’s+ One Choice Effect
Het hobson’s+ one choice effect is een fenomeen dat beschrijft dat de kans groter is voor iemand om een online keuze te maken wanneer er twee opties zijn, dan wanneer er één optie is.
Illusion of Truth
Het illusion of truth effect ookwel validity effect, truth effect, reiteration effect genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om informatie als waarheid te zien wanneer het herhaald wordt.
Incremental Effort
Hoe meer moeite we al hebben gedaan om een taak te volbrengen, hoe groter de kans is dat we de taak volbrengen. De gedachte is vaak “ik heb nu al zoveel moeite en tijd erin gestopt, nu maak ik het af ook”.
Complete uitleg over Incremental Effort
Information Overload
Infomartion overload, infobesity, infoxication of information explosion beschrijft het cognitieve proces waarbij iemand het moeilijk vindt een beslissing te maken doordat er teveel informatie is die verwerkt moet worden en er niet gefocust kan worden op wat belangrijk is.
Ingroup Bias
Ingroup bias ookwel in-group–out-group bias, in-group bias of intergroup bias genoemd beschrijft een gedragspatroon waarin mensen andere mensen binnen de groep de voorkeur geven boven mensen buiten de groep.
Loss Aversion
Iets verliezen is twee keer zo “pijnlijk” als datzelfde winnen. Verlies aversie betekent dat het beter is om 5 euro niet te verliezen dan om 5 euro te winnen.
Complete uitleg over Loss Aversion
Magnitude Encoding Process
Het magnitude encoding process is een fenomeen dat uitlegt dat je een prijs groter of kleiner kan laten lijken door deze fysiek groter of kleiner te maken.
Pain of Paying
Pain of paying beschrijft de (onbewuste) mentale pijn die het doet om iets te betalen. Hoe fysieker de betaling, hoe groter de pijn.
Perceptual Incongruence
Perceptual incongruence is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om meer aandacht te geven aan iets dat visueel opvalt, met name als het “niet klopt”.
Present Focus Bias
Het present focus bias ookwel immediacy effect of hyperbolic discounting genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de voorkeur hebben voor beloningen die direct zijn in vergelijking met toekomstige met name doordat ze de tijd die het langer neemt als een korting op de beloning.
Repetition & Direct Priming
Repetition & direct priming is een cognitieve denkfout die uitlegt dat hoe vaker we zijn blootgesteld aan iets, hoe makkelijker we het verwerken, onthouden en erop reageren.
Single-Option Aversion
Single-option aversion is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer er maar 1 optie is om te kiezen, is de kans groot dat men niet kiest en verder wil kijken. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over Single-Option Aversion.
Sparking Triggers
Sparking triggers zijn triggers die onze motivatie makkelijk doen ontvlammen en aanzetten tot actie. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over Sparking Triggers.
Status Quo Bias
De status quo bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de voorkeur hebben voor de huidige stand van zaken. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de status quo bias.
Unit Bias
Unit bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om een duidelijke subset van een gegeven taak te willen afronden, ongeacht hoe groot die taak is. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over de Unit Bias.
Visual Cueing
Visual cueing is het proces waarbij de aandacht onbewuste en sterk wordt gestuurd en gefocussed door visuele signalen. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over Visual Cueing.
Ik hoop dat deze 32 neuromarketing technieken je helpen om de conversies te verhogen van jouw site of shop. Heb je nog vragen over deze “online persuasion” technieken? Heb je opmerkingen bij deze overtuigingsprincipes? Of heb je nog meer psychologische trucjes die nog niet in de lijst staan? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.
Succes!