63 Neuromarketing Voorbeelden over het Design van Jouw Webshop.

63 Neuromarketing Voorbeelden over het Design van Jouw Webshop.
Dit is een lijst met alle 63 neuromarketing technieken die betrekking hebben op het verbeteren van de homepage van je webwinkel.
Kijk ook eens naar de lijst met alle 212 neuromarketing technieken over meerdere onderwerpen.
Wij hebben deze lijst ook ingedeeld in verschillende onderwerpen:
Kopteksten
CTA’s
Teksten
Prijzen
Urgentie
Afbeeldingen
Relevantie
Significantie
Homepage
Landingspagina
Blogposts
Homepages
Categoriepagina’s
Productpagina’s
Winkelmandjes
Checkout proces
Testen, resultaten en conclusies
Navigatie
Versterkers
Formulieren
Aanbod
63 Neuromarketing Techieken en Voorbeelden:
Als je de complete lijst zoekt ter inspiratie dan staan hier alle 63 neuromarketing technieken op alfabetische volgorde:
Aesthetic Usability Quality Effect
Het aesthetic usability quality effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mooier uitziende dingen worden ervaren als makkelijker en gebruiksvriendelijker.
Affect Heuristic
Affect Heuristic (of affectieve heuristiek in het Nederlands) is een beslissingsmechanisme waarbij het beslissingsproces van mensen verkort wordt, omdat ze reageren vanuit hun emotie. Zonder dat ze uitgebreide research doen en informatie nodig hebben, zijn ze in staat om een beslissing te nemen, op basis van hun emoties.
Deze techniek wordt vooral vaak ingezet om de voor- en nadelen van een bepaalde keuze af te wegen. Je maakt slim gebruik van de emotionele staat waarin je potentiële klant is, om zo je product of dienst aan hem of haar te verkopen. Het is afhankelijk van jouw product of dienst op welke emotie van je potentiële klant je in moet spelen om je conversie te verhogen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.
Complete uitleg over Affect Heurstic
Anchoring (Focalism)
Anchoring of focalism is een cognitieve denkfout die uitlegt hoe mensen (onbewust) het eerste stuk informatie te veel vergelijken met de rest.
Argument From Repetition
Argument from repetition is de logische denkfout die mensen maken waarbij een argument herhaald wordt, waardoor het als “meer waar” wordt gezien of ervaren, zonder extra bewijs aan te voeren.
Attention Ratio
Attention ratio is een fenomeen dat beschrijft hoe meer de focus op een website pagina ligt op één keuze, hoe groter de kans is dat deze wordt gekozen.
Attentional Bias
Attentional bias ookwel aandachtsvertekening genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat de perceptie van mensen beïnvloed wordt door de gedachten die op dit moment in het hoofd rondgaan.
Bandwagon Effect
Het bandwagon effect is een fenomeen dat beschrijft dat hoe meer mensen iets geloven, hoe meer het sneeuwbalt en hoe sneller het verspreidt, doordat meer mensen iets al geloven.
Belongingness
Belongingness is de (onbewuste) behoefte van mensen om tot een groep gelijkgestemden te behoren.
Bezold Effect
Het bezold effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat kleuren er anders uitzien afhankelijk van de kleuren daaromheen.
Centre Stage Effect
Het centre-stage effect is het fenomeen dat beschrijft hoe wanneer er meerdere producten worden gepresenteerd we de neiging hebben de middelste te kiezen.
Chunking
Chunking is bundelen of categoriseren van informatie om het makkelijker te maken deze informatie te zien, verwerken, begrijpen en onthouden.
Cognitive Ease
Cognitive ease is hoe vloeiend iemand informatie kan verwerken. Hoe moeilijker het wordt, hoe meer we “echt” gaan nadenken en dat verandert hoe we ergens over denken en hoe gemotiveerd we zijn om er tijd en moeite in te investeren.
Commitment and Consistency
Het commitment and consistency principe beschrijft dat mensen altijd de behoefte hebben hun gedrag en uitingen consistent te hebben met hun normen, waarden en geloofsovertuiging.
Complete uitleg over het Commitment & Consistency principe
Conceptual Priming
Conceptual priming is een fenomeen dat beschrijft hoe we (onbewuste) verbanden leggen tussen de betekenis van voorwerpen en de taak die dat voorwerp volbrengt.
Conformity
Conformity is de neiging die mensen hebben om zich te conformeren aan een groep waartoe we behoren of waar we bij willen horen op het gebied van houding, geloofsovertuiging en gedrag.
Context Dependent Memory
Het context dependant memory beschrijft hoe mensen iets makkelijk(er) kunnen herinneren wanneer je weer de context ziet waarbinnen het afspeelde.
Country-of-Origin Effect
Het country of origin-effect ookwel coe, made-in image, nationality bias of domestic country bias genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat de beslissingen en perceptie van mensen worden beïnvloed door het land waarin iets is ontwikkeld.
Cross-Race Effect
Het cross-race effect ookwel other-race bias, own-race bias of cross-rae bias genoemd is het fenomeen dat beschrijft dat mensen makkelijker gezichten van het eigen ras herkennen.
Decoy Effect
Het decoy effect ookwel ugly brother effect, afleidingseffect, attraction effect of asymmetric dominance effect genoemd is het fenomeen waarbij mensen een specifieke verandering hebben in voorkeur tussen twee opties wanneer er een derde (asymetrische) dominante optie wordt toegevoegd.
Default Effect
Het default effect is het fenomeen dat uitlegt dat wanneer er een beslissing moet worden gemaakt en één van de opties (automatisch) wordt gekozen wanneer er geen beslissing wordt gemaakt, deze een verhoogde kans heeft om gekozen te worden.
Ego Depletion
Ego depletion is het idee dat wilskracht opraakt door de dag heen wanneer de energie lager wordt. Bekende mensen zoals Mark Zuckerberg staan erom bekend dit toe te passen in hun leven, maar er is veel bewijs dat het niet bestaat.
Egocentric Bias
De egocentric bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te veel op je eigen perspectief te leunen en jouw eigen mening hoger te waarderen dan die werkelijk is.
Empathy Gap
De empathy gap of hot-cold empathy gap is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te onderschatten hoe sterk oer verlangens ons gedrag, voorkeuren en meningen beïnvloeden.
Lees alles over de Empathy Gap
Emphasis Framing
Emphasis framing is het fenomeen waarbij de focus op specifieke delen van het geheel, het geheel sterk beïnvloeden.
Endowment Effect
Het endowment effect ookwel divestiture aversion of mere ownership effect genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen iets als meer waardevol beschouwen als ze er de eigenaar van zijn.
Exclusivity
Exclusivity ookwel exclusiviteit genoemd kan worden gebruikt als verleidingsmiddel, omdat zaken die exclusief zijn als belangrijker en aantrekkelijker worden ervaren.
Extrinsic Incentives Bias
De extrinsic incentive bias is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om de motieven van andere te beoordeelden op een manier waarbij de nadruk ligt op externe motieven ten opzichte van intrinsieke.
Facilitating Triggers
Facilitating triggers zijn (onbewuste) triggers die mensen net over het randje duwen om een actie te ondernemen door een hele kleine (simpele) trigger toe te voegen.
False Authority
False authority of unqualified authority is het fenomeen wanneer iemand als autoriteit wordt gebruikt die geen autoriteit is op het relevante gebied.
False Equivalence
False equivalence is het fenomeen waarbij wordt gedaan alsof twee dingen hetzelfde zijn, omdat ze één (kleine) karakteristiek gemeen hebben.
Fear Appeals
Fear appeals is het motiveren van mensen om actie te nemen door op angst in te spelen.
Fear of Missing Out (FOMO)
De fear of missing out (FOMO) is een fenomeen waarbij je het idee hebt dat andere mensen een plezierige ervaring hebben en jij niet. Het is een vorm van sociale opwinding gebaseerd op het feit dat je in connectie wilt blijven met een bepaalde sociale groep.
Focusing Effect
Het focusing effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat wanneer er teveel informatie is, we de neiging hebben ons op de meest opvallende en onderscheidende info te richten en niet per se het meest relevante of belangrijkste.
Framing Effect
Het framing effect of equivalence framing is het effect waarbij mensen anders reageren op een keuze afhankelijk van hoe deze gepresenteerd wordt.
Frequency Illusion
Frequency illusion of Baader-Meinhof phenomenon is het fenomeen dat wanneer je iets nieuws leert of opvalt, dit vervolgens overal ziet.
Functional Fixedness
Functional fixedness beschrijft hoe iemand een object alleen kan gebruiken of begrijpt op de manier waarop dat traditioneel gedaan wordt.
Halo Effect
Het halo effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om een directe veroordeling van een persoon, plaats of ding te maken op basis van beperkte info die vervolgens wordt gegeneraliseerd naar alle eigenschappen.
Complete uitleg over het Halo Effect
Hindsight Bias
De hindsight bias ookwel knew-it-all-along-effect of creeping determinism genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om achteraf te zeggen dat ze een onvoorspelbare gebeurtenis goed hadden voorspeld.
Complete uitleg over de Hindsight Bias
Identifiable Victim Effect
Het identifiable victim effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen sneller zijn geneigd om te helpen en meer te helpen wanneer er één specifiek slachtoffer wordt getoond en hun moeilijkheden ten opzichte van één vage groep.
Illusion of Asymmetric Insight
De illusion of asymmetric insight is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben te denken dat hun eigen kennis van andere mensen groter is, dan de kennis die andere mensen hebben over die eerste mensen.
Illusion of Control
De illusion of control is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om te overschatten hoeveel controle ze hebben over gebeurtenissen.
Illusion of Truth
Het illusion of truth effect ookwel validity effect, truth effect, reiteration effect genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om informatie als waarheid te zien wanneer het herhaald wordt.
Inconsistent Comparison
De inconsistent comparison techniek is een misleidende vergelijking van één product of dienst met meerdere producten of diensten waarbij steeds één wisselende variabele wordt vergeleken. Hierdoor lijkt het originele product superieur aan alle andere, terwijl dit niet zo is of wordt gezegd, maar wel wordt gesuggereerd.
Incremental Effort
Hoe meer moeite we al hebben gedaan om een taak te volbrengen, hoe groter de kans is dat we de taak volbrengen. De gedachte is vaak “ik heb nu al zoveel moeite en tijd erin gestopt, nu maak ik het af ook”.
Complete uitleg over Incremental Effort
Information Overload
Infomartion overload, infobesity, infoxication of information explosion beschrijft het cognitieve proces waarbij iemand het moeilijk vindt een beslissing te maken doordat er teveel informatie is die verwerkt moet worden en er niet gefocust kan worden op wat belangrijk is.
Ingroup Bias
Ingroup bias ookwel in-group–out-group bias, in-group bias of intergroup bias genoemd beschrijft een gedragspatroon waarin mensen andere mensen binnen de groep de voorkeur geven boven mensen buiten de groep.
Instant Gratification
Instant gratification ookwel immediate gratification genoemd is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de voorkeur geven aan een directe beloning boven een toekomstige beloning, ook wanneer deze minder is.
Introspection Illusion
De introspection illusion is het idee dat mensen exact weten hoe en waarom hun eigen mentale staat is, maar die van andere als onbetrouwbaar bestempelen. Dit leidt tot sterk vals zelfvertrouwen.
Kindness Priming
Kindness priming is een fenomeen dat beschrijft hoe mensen makkelijker te stimuleren zijn na een daad van vriendelijkheid
Law of the Instrument
Law of the instrument ookwel law of the hammer genoemd is het fenomeen wanneer iemand te erg afhankelijk is van één specifiek stuk gereedschap of software waardoor diegene alles in het perspectief daarvan ziet.
Pareidolia
Pareidolia is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben bekende patronen te zien, waar deze niet voorkomen.
Perceptual Incongruence
Perceptual incongruence is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om meer aandacht te geven aan iets dat visueel opvalt, met name als het “niet klopt”.
Perceptual Priming
Perceptual priming is een fenomeen dat beschrijft hoe we (onbewuste) verbanden leggen tussen verschillende vormen.
Power of Three
De power of three beschrijft hoe mensen horen en kiezen graag voor zaken die in drie zijn opgedeeld, beschreven of besproken.
Priming
Priming is een techniek waarbij blootstelling aan het één de respons beïnvloedt op iets anders.
Recency Effect
Het recency effect is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om in een observatie het laatste wat we zien disproportioneel meewegen, doordat we deze als beste onthouden.
Reciprocity Principle
Het reciprocity principle of wederkerigheids principe is een cognitieve denkfout die uitlegt dat mensen de neiging hebben om wanneer iemand iets positiefs voor jou doet, je sneller geneigd bent een wederdienst te doen. Die wederdienst kan zelfs groter zijn dan verleende gunst
Reframing
Reframing of herkaderen is een techniek om iets een andere betekenis te geven of in een ander perspectief te plaatsen.
Repetition & Direct Priming
Repetition & direct priming is een cognitieve denkfout die uitlegt dat hoe vaker we zijn blootgesteld aan iets, hoe makkelijker we het verwerken, onthouden en erop reageren.
Split-Attention Effect
Het split-attention effect verklaart dat wanneer hetzelfde medium in een kleine ruimte wordt gebruikt om meerdere stukken info te communiceren (bijvoorbeeld in 1 afbeelding) de aandacht van de leerling verdeeld moet worden en dat maakt het leren moeilijker. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over het Split-Attention Effect.
Time VS Money Effect
Het time vs money effect beschrijft het fenomeen dat wanneer mensen meer tijd met een product besteden, ze geneigd zijn er positiever over het product te worden doordat er een persoonlijke connectie ontstaat. Omdat geld zich richt op het bezitten van het product kan dit het tegenovergestelde effect hebben. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over het Time VS Money Effect.
Visual Cueing
Visual cueing is het proces waarbij de aandacht onbewuste en sterk wordt gestuurd en gefocussed door visuele signalen. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over Visual Cueing.
Von Restorff Effect
Het Von Restorff effect of isolation effect voorspelt dat wanneer er meerdere homogene (dezelfde) zaken worden gepresenteerd, valt datgene wat uit de toon valt extra op en heeft de grootste kans om onthouden te worden. Wij hebben ook een uitgebreidere uitleg over het Von Restorff Effect.
Ik hoop dat deze 63 neuromarketing technieken je helpen om de conversies te verhogen van jouw site of shop. Heb je nog vragen over deze “online persuasion” technieken? Heb je opmerkingen bij deze overtuigingsprincipes? Of heb je nog meer psychologische trucjes die nog niet in de lijst staan? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.
Succes!