Home > 103 Nederlandse Linkbuilding Strategieën (Update: Nov. 2017)

Internet Marketing Blog van Klik Proces

Vol SEO en Conversie Optimalisatie Tips en Handleidingen

103 Nederlandse Linkbuilding Strategieën (Update: Nov. 2017)

Linkbuilding Strategieen

Linkbuilding bepaald voor een groot deel of jouw content hoog in Google komt of niet. De backlinks naar ween website bepalen de SEO kracht van je website of shop. Hoe goed de content, techniek en structuur ook is, zonder backlinks scoor je niet op competitieve zoekwoorden.

Linkbuilden is voor veel ondernemers en marketeers te ingewikkeld en tijdrovend.

Alleen al bij het denken van het proces krijgen veel mensen hoofdpijn.

Het vinden van geschikte websites, maken van content, mensen mailen, onderhandelen, eventueel betalen of spullen opsturen.

Vervolgens rekening houden met dofollow en nofollow, ankerteksten om nog maar een paar ingewikkelde aspecten te noemen.

Als Nederlandse linkbuilders hebben we nog een probleem:

Linkbuilding technieken zijn altijd in het Engels beschreven.

Helaas gaat dit Engelse advies lang niet altijd op in Nederland.

Technieken die daar top zijn, werken hier niet altijd even goed.

Of zelfs helemaal niet. Hieronder lees je hoe dat zit:

Cruciale Verschil Tussen Linkbuilding in Engels en Nederlands

Ons internet landschap is anders.

Wereldwijd zijn er 371 miljoen mensen die Engels als eerste taal hebben en 611 miljoen als tweede taal. Dat zijn in totaal bijna 1 miljard mensen.

Zet dat tegenover totaal 28 miljoen mensen die Nederlands spreken.

Dat betekent dat er 35 keer zoveel mensen Engels praten en schrijven wereldwijd.

En daarmee is het internet landschap ook totaal anders. Niet alleen zijn er 35 keer zoveel Engels sprekende mensen op de wereld ook voor veel branches is Engels de voertaal.

Dit geld voor de SEO branche, maar ook bijvoorbeeld voor onderzoeken, fashion, food en noem het maar op.

Daarom is het Engelstalige internet meer dan 35 keer zo groot.

Dat betekent dat je 35 keer zoveel websites kan benaderen om linken vandaan te halen.

Dat is het cruciale verschil. Het verschil of de techniek werkt of niet werkt.

Je zou ook verwachten dat een Engelstalige website 35 keer zoveel backlinks moet ontvangen om te scoren, maar dat is zeker niet zo.

Het enige voordeel dat wij als Nederlanders hebben is dat mensen minder op de hoogte zijn van bepaalde technieken. Nederlandse websites ontvangen veel minder mailtje dan Engelstalige. Engelstalig websites worden tientallen keren (of veel meer) gemaild per dag.

Net als met alle marketing technieken werken deze minder effectief als deze meer en meer worden gebruikt. Mensen worden en ongevoelig voor.

Om je te helpen jouw linkbuilding effectief in te zetten staan hier hier 102 linkbuilding technieken in het kort uitgelegd die werken in Nederland.

103 Nederlandse Linkbuilding Technieken Die Werken in 2018

Hieronder staan 103 linkbuilding technieken die werken in Nederland met daarbij een korte beschrijving. Bij elke techniek kan je doorklikken naar een pagina die de complete uitleg geeft over die specifieke techniek.

Uitleg Per Techniek

Bij elke linkbuilding tactiek staan 4 belangrijke aspecten vermeldt met de bijbehorende waarden:

Tijd

  • 0 – 5 uur
  • 5 – 10 uur
  • 10 – 20 uur
  • 20+ uur

 

Kracht (van de backlinks)

  • Geen
  • Laag
  • Gemiddeld
  • Hoog
  • Verschilt sterk

 

Lees hier meer over kwalitatief goede backlinks.

 

Wanneer (op welk moment in de groei van de site gebruik je dit?)

  • Altijd
  • 0 – 6 maanden
  •  6 – 12 maanden
  • 12+ maanden
  • Nooit

 

Complexiteit

  • Simpel
  • Gemiddeld
  • Ingewikkeld

 

We hebben ze opgedeeld in 3 grote groepen:

  • 45x Content op jouw website + outreach
  • 21x Content op andermans website + outreach
  • 37x Technieken zonder content

 

Groep 1: 45x Content op Jouw Website + Outreach

Groep 2: 21x Content op Andermans Website + Outreach

Groep 3: 37x Technieken Zonder Content

 

Groep 1: 45 Content Pull Linkbuilding Technieken

Content pull technieken zijn linkbuilding technieken die uit de volgende stappen bestaan:

  • Ontwikkel een stuk content
  • Plaats dit op je website
  • Promoot deze content bij relevante websites
  • Zorg ervoor dat de relevante websites naar jouw content linken

 

Het principe is eenvoudig, de uitvoering niet. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren om dit voor elkaar krijgen en per branche werkt de éne technieken beter dan andere.

 

1. Media Tactiek

De media techniek is simpel in uitvoering. Zoek relevante websites in jouw branche. Je moet dan met name op zoek gaan naar websites waar grotere bedrijven achter zitten. In veel gevallen hebben deze bedrijven een:

  •  in de media
  • partners
  • vermeldingen
  • nieuws

 

pagina op de website.

Daarin vermelden ze het wanneer het bedrijf wordt genoemd op een andere website. Bijvoorbeeld naar een krantenartikel of een award die gewonnen is (zie hieronder).

Maak daar handig gebruik van door het volgende te doen. Verzamel een lijst van deze websites. Schrijf voor elk bedrijf een artikel en stuur een e-mail naar het bedrijf om ze op de hoogte te stellen. Meestal is dat naar een marketing of persafdeling.

Een ding is hier wel extreem belangrijk: Het stuk wat je schrijft moet positief zijn. Je wilt namelijk dat de website naar jou linkt en dat doen ze alleen wanneer ze door jouw stuk goed voor de dag komen.

Hieronder een voorbeeld van independer.nl die naar SEO Effect verwijst, omdat independer.nl de winnaar is van een SEO onderzoek.


Voorbeeld Media Techniek


Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Media Tactiek. (Nog niet beschikbaar)

 

2. Wedstrijd Link Strategie

Wedstrijden zijn slim om in te zetten als linkbuilding techniek. Het werkt als volgt:

Schrijf een wedstrijd uit die gewonnen wordt door een andere website of blogger wanneer er veel mensen stemmen. Maak vervolgens een pagina aan op jouw website waar bezoekers kunnen stemmen.

Wat er dan gebeurd is dat al die websites en bloggers gaan doorlinken naar jouw wedstrijd pagina. Daar moeten mensen immers heengaan om te stemmen.

Hieronder een voorbeeld van een bloggers wedstrijd die Zalando in 2015 heeft uitgeschreven.


Zalando blog wedstrijd 2015 voorbeeld


Deze ene wedstrijd heeft 293 backlinks opgeleverd vanuit 21 verschillende domeinen.


Zalando blog wedstrijd 2015


Je kan er ook een ander soort wedstrijd van maken. Bijvoorbeeld het weggeven van een beurs aan studenten. Dan contacteer je alle relevante scholen om te vragen of die een link willen opnemen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Wedstrijd Link Techniek. (Nog niet beschikbaar)

 

3. Quiz Formule

Quizzen zijn nog altijd immens populair. Een paar voorbeelden:

 

Lindanieuws.nl ontvangt ongeveer 10 linken, Voetbalzone.nl ontvangt meer dan 50 linken naar alle quizzen bij elkaar en ook Metronieuws ontvangt tientallen linken naar al hun quizzen.

Daarnaast weten we zeker dat deze quizzen niet zijn gebruikt als linkbuilding strategie. Dan is het aantal linken dan nog veel groter is.

Om een extreem voorbeeld te pakken: de SEO Expert Quizz van Moz.com. Deze ontvangt 3000 backlinks vanuit ongeveer 300 domeinen. Daarnaast scoort de quiz ook nog eens op zeer competitieve zoekwoorden als SEO expert.


Moz.com quiz


Er zijn 2 mogelijkheden met de quiz: maak hem heel opvallend, doordat die leuk, gek of grappig is of maak hem heel ego gericht. Zoals Moz ook heeft gedaan. Het is een ego-dingetje om te zien of jij een expert bent.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Quiz Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

4. Vragenlijst Formule

Vergelijkbaar met de quiz formule werkt de vragenlijst formule ook heel goed. Maar in plaats van de vragen te stellen in quiz-vorm (en meteen de uitslag te geven) stel je de vragen ze om daar later data van te maken.

Het slimste om te doen is om de vragenlijst zo leuk mogelijk te maken en te benadrukken wat de uitslag gaat betekenen. Dat zorgt ervoor dat meer mensen de vragenlijst invullen. Hoe meer mensen en bedrijven hier waarde aan ontlenen, hoe beter. Je wilt namelijk dat heel veel websites mensen door gaan sturen om de vragen te beantwoorden.

Met de data die uit de vragenlijst komt maak je later nog een pagina om nog meer linken te krijgen.

Hier een voorbeeld van een extreem populaire vragenlijst pagina van een bedrijf die vragenlijst software verkoopt.

Bijna 8000 verwijzende domeinen!

Voorbeeld Vragenlijst Linkbuilding

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Vragenlijst Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

5. Onderzoek Publicatie Formule

De onderzoek publicatie formule is vrij eenvoudig: publiceer een onderzoek en promoot deze bij alle websites die aan dat onderwerp gerelateerd zijn en waar jij een backlink van wilt hebben.

Een onderzoek is de uitslag zijn van een vragenlijst, een zelf uitgevoerd onderzoek, een meta-analyse van andere onderzoeken, het kan echt van alles zijn.

Het belangrijkste aan het onderzoek is: de websites waar jij linken van wilt ontvangen moeten het interessant vinden.

Dat betekent niet automatisch dat het ingewikkeld of bijzonder moet zijn.

Het onderzoek mag ook erg leuk, grappig, bizar, interessant, ontroerend of verrassend zijn.

Simpele ideeën werken vaak het beste. Kijk maar eens naar deze kaart:



Wat je op deze kaart ziet, is het automerk waar het meest op gezocht wordt per land. Simpel om te onderzoeken en een kaart van te maken.

Maar kijk eens hoeveel linken deze ene kaart heeft opgeleverd:


Automerken backlinks


396 backlinks vanuit 186 verschillende domeinen!

Toepasbaar op elke branche en ieder vakgebied.

De grote moeilijkheid zit hem in het vinden van het juiste onderwerp. Daarom is het meestal slimmer om een lijst websites te verzamelen waar je een link van wilt hebben. Lees waar deze websites over schrijven. Publiceer een onderzoek wat daarop aansluit.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Onderzoek Publicatie Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

6. Eerste Review Methode

Wanneer er een nieuw product of dienst wordt gelanceerd is dat een perfecte mogelijkheid om aandacht genereren. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe iPhone of een nieuwe bioscoopfilm. Als je ervoor zorgt dat je als eerste een review van dit product of dienst lanceert trek je heel veel aandacht naar je toe.

Bijvoorbeeld door afspraken te maken met fabrikanten, leveranciers of andere producenten van die producten of diensten.

Kijk maar eens naar deze review van de iPhone X op Forbes.


Voorbeeld eerste review


Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Eerste Review Methode. (Nog niet beschikbaar)

 

7. Perspectief Review Methode

Naast als eerste een review ergens van maken is er nog een slimme tactiek. Zorg ervoor dat jouw review heel anders is. Het is namelijk zo dat de meeste reviews op elkaar lijken. Ze volgen dezelfde structuur, zijn vaak wat zakelijker geschreven en behandelen dezelfde punten.

Vaak nemen ze de punten over die door de fabrikant of leverancier wordt aangeleverd.

Wanneer je jouw reviews op een andere manier opstelt zorgt dat al voor extra aandacht. Bijvoorbeeld door veel humor toe te voegen, andere onderdelen te behandelen als de rest, grafisch beter in kaart te brengen, producten of diensten vanuit een andere hoek bekijken.

Je valt op, omdat je uniek bent.

Er zijn vele opties mogelijk, kijk wat de meeste kans heeft om te slagen.

Uiteraard promoot je jouw review daarna onder websites die een grote waarschijnlijkheid hebben om naar jou te linken.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Perspectief Review Methode. (Nog niet beschikbaar)

 

8. Casestudy Formule

Een casestudy is een verslag van 1 specifiek stuk. In sommige branche zijn casestudies extreem populair. In de SEO branche bijvoorbeeld, maar eigenlijk wel in de gehele marketing wereld. In elke markt is wel een onderwerp te vinden wat super interessant is om over te schrijven voor jouw publiek.

Hier ons voorbeeld van een linkbuilding experiment die we zelf hebben opgezet.

Of hier van onze Google Vindbaarheid Casestudy: Van 1 Naar 6 Medewerkers in 1 Jaar Tijd.

Ontwikkel een casestudy of verzamel een aantal casestudies om daar een nieuwe pagina van te maken en promoot deze onder bloggers die zich hiermee bezig houden.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Casestudy Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

9. Branded Word Strategie

Het scoren op bestaande zoekwoorden is niet altijd even makkelijk. Daarom is het ontwikkelen van je eigen zoekwoorden een slimme strategie. Zelf een naam geven aan een techniek, methode, strategie, onderzoek of iets anders.

Ontwikkel hier een stuk content over, publiceer dit en verspreid het onder relevante blogs.

Hieronder 2 bekende voorbeelden van bedrijven die hun eigen term hebben bedacht waar nu maandelijks duizenden keren op gezocht wordt:

Briefcase Technique: The Briefcase Technique – a 2-minute video to help you earn thousands

Skyscraper: Link Building Casestudy: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Branded Words Strategie. (Nog niet beschikbaar)

 

10. Skyscraper Tactiek

In de wereld van SEO is de de skyscraper tactiek erg bekend. Die bekendheid is grotendeels te danken aan de enorm effectieve werking.

De tactiek werkt als volgt:

Vind een zoekwoord waar je op wilt scoren. Ontwikkel een stuk content wat beter is dan alle huidige zoekresultaten.

Maak een stuk content dat completer, leuker, sneller, duidelijker, meer visuele, praktischer of op een andere manier beter is dan de huidige resultaten.

Bijvoorbeeld: Als alle website 10 – 15 tips geven, geef er dan 50. Of juist de enige 3 die echt belangrijk zijn.

Of maak in plaats van tekst ergens een filmpje van of voeg een infographic toe.

Alles wat je doet om het resultaat beter te maken dan al het bestaande.

Bekijk hier het voorbeeld van Brian Dean zelf: Skyscraper voorbeeld

Vind daarna alle linken die naar resultaten van concurrenten verwijzen en mail deze websites om te laten weten dat jij een resultaat hebt gemaakt wat veel beter is. Vraag de websites om de link te wijzigen naar jouw resultaat of een link naar jouw website toe te voegen.

De kans dat ze dit doen is doorgaans groot. Je weet namelijk al dat de website het onderwerp interessant vindt.

Om het helemaal effectief te maken, regel je vooraf een aantal gastbloggen . Wanneer je jouw skyscraper publiceert verwijs je vanuit deze gastbloggen daarheen om deze een extra boost te geven.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Skyscraper Tactiek. (Nog niet beschikbaar)

21 Content Push Linkbuilding Technieken

Content push technieken zijn linkbuilding technieken die uit de volgende stappen bestaan:

  • Contacteer relevante websites en vraag of je daar een stuk content mag plaatsen of dat zij een stuk content voor je willen ontwikkelen
  • Ontwikkel een stuk content van het juiste niveau
  • Stuur dit op
  • Monitor dat de content geplaatst wordt
  • Controleer je backlink
  • Promoot deze content bij relevante websites

 

Dat lijkt simpel, maar is het niet altijd. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren die dit voor elkaar krijgen en per branche werken sommige technieken beter dan andere.

46. Testimonial Tactiek

De testimonial tactiek is een eenvoudige, maar effectieve tactiek om vanuit specifieke websites een link te krijgen. Het idee is als volgt: Schrijf een testimonial / review op jouw website over een leverancier, klant, product of dienst.

Laat het bedrijf weten dat je dit hebt gedaan en biedt ze aan de testimonial (deels) over te nemen en vraag daarbij of ze willen linken naar het originele artikel.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Testimonial Tactiek. (Nog niet beschikbaar)

 

47. Wiki Werkwijze

In verschillende branches zijn wiki websites actief. Wiki’s zijn kleine Wikipedia websites gericht op 1 specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld 1 game of 1 boekenreeks. Bekijk hier een wiki over Game of Thrones: Westeros Wiki.

Het vinden van wiki’s die actief zijn in jouw branche is eenvoudig. Zoek in Google op [zoekwoord] + wiki. Bijvoorbeeld fitness wiki. Dan vind je deze leuke wiki website gericht op fitness voor kinderen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Wiki Pagina . (Nog niet beschikbaar)

 

48. Artikel Marketing

Artikel marketing websites zijn websites vol met artikelen waar jij een backlink in plaatst. Het enige wat je hoeft te doen is een artikel schrijven van ongeveer 300 woorden en daarin jouw linken verwerken.

Makkelijk, simpel en waardeloos.

Echter moet je deze sites nooit gebruiken. Lees hieronder waarom.

Ontdek hier waarom je deze vorm van linkbuilding nooit moet gebruiken.

 

49. Persbericht Procedure

Persberichten zijn niets nieuws. In marketing & PR dienen ze al meer dan 100 jaar het doel om informatie te verspreiden.

Voor SEO kunnen ze ook een rol spelen. Een grote press release helpt je om te scoren in Google.

Persberichten leveren backlinks en aandacht op. Zorg er wel voor dat je alleen maar branded of URL ankerteksten gebruikt.

En verspreid je persbericht niet onder websites waar je dit ziet: gratis je persbericht plaatsen. Dat zijn eigenlijk artikel marketing websites.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over Terugkerende Dagen. (Nog niet beschikbaar)

 

50. Gastbloggen

Gastbloggen is misschien wel de meest bekende en populaire manier van linkbuilden. Dit zorgt voor een sterke backlink en directe bezoekers.

Er zijn vele manieren om gastbloggen te vinden, doordat websites dit zelf aanbieden:

  • Google
  • Influencer search

 

Daarnaast zijn er nog andere manieren om gastbloggen te regelen bij websites die dit niet direct aanbieden. Bijvoorbeeld via:

  • Instagram (wij hebben hiervoor onze eigen ontwikkelde software)
  • Blog reacties
  • Twitter

 

Wanneer je een  website hebt gevonden mail of bel je om contact op te nemen met de website, stel je de voorwaarden vast, schrijf je de content en stuur je het op om te laten plaatsen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Gastbloggen. (Nog niet beschikbaar)

 

51. Badge Linken

Maak als bedrijf een digitabel badge en reik deze uit aan relevante bedrijven of bloggers.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Award (beste blogger categorie X)
  • Lid zijn van (brancheorganisatie)
  • Steunt (Warchild)

 

Zorg er vervolgens voor dat bedrijven deze badge makkelijk over kunnen nemen op hun website. Niet elke, maar een deel van de badges die je uitreikt, plaatst de badge en linkt terug naar jouw homepage of de awardpagina.

Een bekend voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld keurmerken en certificeringen die bedrijven maar al te graag op hun website plaatsen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over Badge Linken. (Nog niet beschikbaar)

 

52. Testimonial Tactiek

De testimonial tactiek is zeer eenvoudig:

Inventariseer van welke producten en diensten jouw bedrijf gebruik maakt.

Bied de bedrijven van de producten of diensten aan om een testimonial voor hun website te schrijven als je daar een link in mag plaatsen.

Bijvoorbeeld zoals dit (Klik Proces is aanklikbaar):


Voorbeeld testimonial Linkbuilding


Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Testimonial Tactiek. (Nog niet beschikbaar)

 

53. Review Strategie

De review tactiek is zeer eenvoudig en vergelijkbaar met de testimonial tactiek:

Inventariseer van welke producten en diensten jouw bedrijf gebruik maakt.

Biedt de bedrijven van deze producten en diensten aan om een review voor de website te schrijven als je daar een link in mag plaatsen.

Let daarbij op dat je echt een goed doordachte review van een paar 100 woorden aanlevert.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Review Strategie. (Nog niet beschikbaar)

 

54. Website Profielen

In elke branche zijn er websites waarop je een profiel kan aanmaken.

Of je nu een schilder, piloot of consultant bent.

Op zo’n profiel plaats je jouw bedrijfsgegevens of persoonlijk informatie inclusief een link naar jouw website.

De website van de Kamer van Koophandel is een voorbeeld hiervan (www.kvk.nl), about.me en de meeste forums.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over Website Profielen. (Nog niet beschikbaar)

 

55. Plagiaat

Het kopiëren van content komt helaas veel voor. Met name bij teksten, omdat het ontwikkelen daarvan moeilijk en tijdrovend is.

Als je dat goed doet ga je zeker weten te maken krijgen met plagiaat.

Er zijn dan 2 mogelijkheden. Eisen dat de content wordt verwijderd of eisen dat ze een backlink opnemen als bronvermelding.

En dat tweede is misschien nog wel het meest interessante vanuit een SEO standpunt.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Plagiaat Check. (Nog niet beschikbaar)

38 Linkbuilding Technieken Zonder Content

“Linkbuilding technieken zonder content” zijn technieken die geen extra content vereisen om te werken. Let wel op dat voor sommige technieken je een actief blog of relatief grote site moet hebben.

Deze vorm van linkbuilden bestaat uit de volgende stappen:

  • Contacteer relevante websites
  • Vraag of ze naar jouw pagina willen linken
  • Monitor of de link wordt geplaatst

 

Dat lijkt simpel, maar is het niet altijd. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren om dit voor elkaarte  krijgen. Het verschilt per branche welke techniek het meeste oplevert.

 

67. Lijst Formule

Top lijstjes ken je vast wel. De beste X, de mooiste Y, de leukste Z. Ze komen in allerlei vormen en maten voor en in vrijwel alle branches. Van fashion tot ICT en van sport tot de bouw.

Hieronder bijvoorbeeld een lijstje met de leukste vakantiebestemmingen in 2017.

Zoek deze lijstjes op in jouw branche en contacteer de webmaster of deze jouw website wil opnemen in die lijst. Het opsporen hiervan is vrij eenvoudig. zoek in Google op: top xxx, beste xxx of leukste xxx. Bijvoorbeeld beste dakdekkers in Amsterdam, leukste kantoorinrichting ideeën, mooiste leren armbanden, of goedkoopste laptops 2017.

Waar je op moet zoeken, hangt af van de diensten of producten die je aanbiedt.

Hieronder een lijst met woorden die effectief werken:

  • Beste
  • Leukste
  • Mooiste
  • 2017
  • Goedkoopste
  • Snelste
  • Populairste
  • Nieuwste
  • Tofste
  • Coolste

 

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Linkbuilding Lijst Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

68. Toevoeg Techniek

De toevoeg techniek is eenvoudig in uitvoering. Vind een artikel online waarin een reeks met bedrijven wordt genoemd en zorg dat jouw bedrijf ertussen komt te staan. Bijvoorbeeld een lijst waarin vrijwel al jouw concurrenten al staan. Of een lijst met sponsoren als jij het event ook gesponsord hebt.

Het allerbeste is als je een lijst vindt waarin verwezen wordt naar goede bronnen. Bijvoorbeeld de lijst met 50 woonblogs gebruikt als voorbeeld in techniek 69.gebroken linkbuilding (hieronder).

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Toevoeg Techniek. (Nog niet beschikbaar)

 

69. Gebroken Linken Techniek (Broken Linkbuilding)

Bijna elke website heeft wel linken op pagina’s staan die bezoekers doorstuurt naar andere websites. Maar door de tijd heen kan deze link “kapot” gaan. Daarmee bedoelen we dat de link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat. Bijvoorbeeld, omdat de pagina verwijderd of verplaatst is. Ook kan het complete domein niet meer in gebruik zijn.

Wat je doet is deze linken opsporen. Bijvoorbeeld via Ahrefs door daar een URL in te voeren en aan de linkerkant onder outgoing links te klikken op gebroken links.


Voorbeeld broken linkbuilding


Je krijgt dan alle gebroken linken te zien die Ahrefs heeft gevonden.

Een andere optie is Google Chrome extensie installeren die gebroken linken opspoort. Wanneer je dan naar een pagina op een website gaat zie je alle gebroken linken van die pagina simpel en snel zien.

Dat ziet er als volgt uit:


Voorbeeld broken linkbuilding Voorbeeld OTTO


Dit voorbeeld is een lijst van top 50 woonblogs, waarvan 7 blogs niet meer werken. De perfecte kans om jouw woonblog op de lijst te krijgen!

In de meeste gevallen moet je ervoor zorgen dat je content op jouw website hebt die aansluit op de gebroken link als dat nog niet zo is.

Als de link die gebroken is verwijst naar een artikel over speciale waterdichte luiers, dan moet je er wel voor zorgen dat je hier ook een artikel over schrijft.

Vervolgens stuur je de website beheerder een e-mail waarin je deze wijst op de link die kapot is en aangeeft dat jij een pagina hebt waar ze heen kunnen verwijzen.

Niet alleen zijn webmasters blij dat jij ze hebt geholpen met het maken van een kapotte link, daarnaast is de kans dat ze naar jou teruglinken ook ontzettend groot.

Wanneer de gebroken link verwijst naar een website die niet meer bestaat, gebruik dan de wayback machine om de originele content op te sporen en opnieuw te maken.

De laatste belangrijke stap is deze: plaats de URL waar de gebroken link origineel heen linkte door een backlink checker, zoals Ahrefs.

Er zijn misschien wel 10 websites die naar het originele artikel linken. Je kunt al deze 10 websites benaderen en vragen om naar jouw artikel te linken. Dan heb je niet 1, maar 10 linken voor hetzelfde stuk content.

Niet verkeerd!

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Gebroken Linkbuilding Techniek. (Nog niet beschikbaar)

 

70. Naam Vordering Formule (Link Reclamation)

De Naam Vordering Formule is een extreem simpele en krachtig linkbuilding tactiek. Het enig is dat deze tactiek veel beter werkt voor grotere en bekendere bedrijven, dan voor kleine (lokale) bedrijven.

Wat je doet is het volgende:

Zoek in Google op je bedrijfs- of merknaam tussen ” tekens. Bijvoorbeeld op “Klik Proces”.


Naam Vordering Formule


Vervolgens toont Google alle websites waarop jouw bedrijf of merk wordt genoemd. Maak een lijst van al deze websites inclusief de contactinformatie.

Stuur de websites een e-mail met de vraag of ze jouw merk of bedrijfsnaam aanklikbaar willen maken. Vermeld daarbij dat het ook beter voor bezoekers is, omdat ze zo makkelijk naar de website kunnen.

Dit is 1 van de sterkste en snelste manieren om backlinks te krijgen, maar helaas werkt deze methode niet voor iedereen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Naam Vordering Formule. (Nog niet beschikbaar)

 

71. Google Alerts Vermelding Tactiek

Iedere keer wanneer iemand jouw merknaam, bedrijfsnaam of productnaam noemt, is dat een kans om een backlink te krijgen. En gelukkig heeft Google een hele simpele manier om bij te houden wie jou noemt op een website.

Ga naar Google Alerts en typ daar alle woorden in die je bij wilt houden.


Google Alerts Vermelding Tactiek


Er is nog een slimme manier om dit toe te passen: wanneer je een artikel hebt geschreven over een onderwerp, voer dan in Google Alerts je kernwoorden in.

Iedere keer wanneer iemand dit vermeldt, is een kans om een backlink te krijgen naar je blogbericht.

Stel Google Alerts in om dagelijks of wekelijks updates te ontvangen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Google Alerts vermelding Tactiek. (Nog niet beschikbaar)

 

72. Weggeef Methodiek

Weggeefacties zijn een super manier om backlinks te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om dit toe te passen. Bijvoorbeeld door producten naar bloggers op te sturen in de hoop dat ze er een stuk over schrijven.

Effectiever is het om bloggers eerst e-mailen om afspraken te maken, voordat je het product opstuurt.

Ditzelfde kan je ook doen via lokale media zoals kranten en lokale bloggers.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Weggeef Methodiek. (Nog niet beschikbaar)

 

73. Community Blauwdruk

Het opbouwen van een community rondom je bedrijf, merk, producten of diensten is altijd een goed idee. Fans van jou als persoon of bedrijf helpt op de lange termijn ongelofelijk om te groeien.

Maar dit helpt goed met linkbuilding. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het forum van de Viva dat duizenden backlinks ontvangt vanuit bijna 400 websites.


Voorbeeld Community Blauwdruk


Het allermooiste hieraan is, is dat je zelf een groot deel van de content niet hoeft te ontwikkelen. Bezoekers plaatsen dat zelf. Echter moet je wel zorgen dat het forum in de gaten wordt gehouden door een moderator.

Een andere optie naast een forum is een vraag en antwoord (Q & A) gedeelte op je website implementeren. Hierop stellen bezoekers vragen, waarop jij of andere bezoekers antwoord geven.

Het lijkt een beetje op een forum, maar is meer gericht op vragen stellen en antwoord geven en minder op “prietpraat”.


Voorbeeld Community Blauwdruk startpagina


Zie bijvoorbeeld het extreme voorbeeld van het Vraag & Antwoord gedeelte van startpagina.nl. Deze pagina’s ontvangen tienduizenden linken vanuit bijna 1000 domeinen.

Totaal scoren al die pagina’s op 1,3 miljoen zoekwoorden, waarvan ruim 72.000 zoekwoorden in de top 3 staan.

Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden om een community op te bouwen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Community Blauwdruk. (Nog niet beschikbaar)

 

74. Wikipedia Linkbuilding

Wikipedia is een monster van een website. De site staat in de top 10 van meeste bezochte websites wereldwijd. Op elke pagina heeft Wikipedia een bronvermelding staan naar websites waar informatie vandaan is gehaald. Dat kan je voor jouw website regelen.

Een link van 1 van de grootste websites in de wereld, niet gek!

De meest eenvoudige manier is door een bestaande Wikipedia pagina te verbeteren en 1 van jouw eigen pagina’s als bronvermelding op te nemen. Zorg er wel voor dat je echt iets toevoegt aan de pagina.

Een andere optie is het aanmaken van een compleet nieuwe Wikipedia pagina als deze er nog niet is over een onderwerp waar jouw bedrijf een specialist in is.

De laatste optie voer je uit door slim gebruik te maken van een tool die Wikipedia doorloopt opzoek naar backlinks die niet meer werken. De tool heet Wiki Grabber.


Wikipedia Linkbuilding Wikigrabber Voorbeeld


Voer je zoekwoord in en je ziet direct of er linken zijn die niet meer werken die jij kan vervangen voor een link naar jouw website. Om eerlijk te zijn werkt deze tool wel een stuk beter voor Engelse woorden dan voor Nederlandse woorden.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over de Wikipedia Linkbuilding. (Nog niet beschikbaar)

 

75. Verbeter Graphics Websites

Biedt een website aan om (een deel) van de graphics van de website te verbeteren. Bijvoorbeeld het logo, een banner, de algehele stijl of andere grafische elementen.

Dit werkt vooral goed wanneer je zelf een grafisch ontwerper bent of die in je marketing team aanwezig hebt.

Als dank voor je hulp vraag je een link. Bijvoorbeeld op de over ons pagina, ergens in de content of in de footer (maar liever ergens in de content).

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over het Verbeteren van Website Graphics. (Nog niet beschikbaar)

 

76. Spelling / Grammatica Verbeteren

Lang niet iedereen die een website heeft, schrijft ook goed Nederlands. Door de teksten van websites te verbeteren of aan te bieden teksten te proeflezen kan je een backlink verdienen. Dit werkt vooral goed wanneer het om kleinere bloggers gaat of het persoonlijke bloggen zijn.

Zorg er voor dat jouw contact persoonlijk is en houd er rekening mee dat ze je in het begin wantrouwen.

Klik hier om de volledige uitleg te lezen over het Verbeteren van Grammatica en Spelling. (Nog niet beschikbaar)

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie onder. Zijn er nog tactieken die jij gebruikt en er niet bij staan? Laat dat ook weten om de lijst compleet te houden.

Laat ook weten wat jouw favoriete tactiek is en heel veel succes met linkbuilden!

19 November 2017 | Categorie: Linkbuilding

Hoe waardevol was dit artikel voor u?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Delen wordt gewaardeerd!

Over Bart van der Meer

Bart van der Meer SEO & Conversie optimalisatie expert en eigenaar Klik Proces. Heb je vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter en ik beantwoord ze persoonlijk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *